Suomalaisia kummitteluja
Vanhan tarinan mukaan jos menee jouluyönä Vanhalle suurtorille Turussa, pystyy näkemään siellä mestattujen vankien kallojen muodot pimeässä.
Mutta parhaat räyhänhenget löytyy saman kaupungin rakennuksista. Mm. Tähtitornissa kummittelee itsemurhan tehnyt tutkija, pääkirjaston kellarissa tekee edelleen työtään entinen kirjastonhoitaja, ja tietty Turun linnassa on monta ihan näyttäytyvää aavetta.
Mitä kuuluisia kummitteluja muualla Suomessa on?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Menikö kukaan katsomaan niitä pääkalloja Turun vanhalle Suurtorille aattoyönä?
Mikä juttu tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö kukaan katsomaan niitä pääkalloja Turun vanhalle Suurtorille aattoyönä?
Mikä juttu tämä on?
Tää oli ketjun alussa. Eli Turun vanhan suurtorin liepeillä pitäisi näkyä siellä mestattujen pääkallot jouluyönä.
Lienee perua siitä että peloteltiin pois väki Turun torin ääreltä aattoyönä kun on joulurauhakin julistettu.
Mä tiedän Airistolla kohdan jossa tulee aina kylmänväreet kun mennään veneellä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin entinen sotilassairaala Tikka. Siellä kummittelee entinen sotilas, nimeltään taisi olla Jukka. Oli ainakin hyvin siellä työskennelleiden tiedossa, kun itse olin siellä opiskeluaikana kesätöissä osastoapulaisena. Kuului askelia tyhjällä käytävällä, koputteli oveen, jätti jalan jälkiä vastapestyyn lattiaan kun muita ei ollut paikalla, saattoi kaataa myös kahvikupin. Tuli sellainen olo, että Jukka ei ollut "hyvä" tai rauhallinen aave, vaan pikemminkin hänellä oli pahat mielessä. Tai sitten sitä vaan otti päähän olla aave. Kesätöiden lopulla rupesi jo pelottamaan sinne pukuhuoneisiin meneminen - kun sinne käveli käytävää pitkin näki hyvin, ettei käytävällä ollut muita. Heti oven suljettua kuuluivat seinän takaa askeleet, ja pian joku myös koputti oveen. Muutaman kerran sen oven avasin vain huomatakseni, ettei käytävällä ollut ketään. Näin oli ainakin 10v sitten, en tiedä, josko Jukka on sitten saanut rauhan.
Se on Tilkka eikä Tikka.
Muistin tämän ketjun, koska ostin kirjan jossa kerrotaan suomalaisista kummitusjutuista. Siinä oli mm. tarina jossa pohjalaisen tuvan pöytä hyppäsi ilmaan monta kertaa ja kylän pappi oli paikalla todistamassa.
Itselleni on sattunut tosi kummia juttuja mutta en niistä rupea kertomaan näin selvinpäin mummuna.
En tiedä lasketaanko tää "suomalaisiin kummitteluihin" mutta mun tarina leviää netissä. Siis se mitä mulle kävi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä lasketaanko tää "suomalaisiin kummitteluihin" mutta mun tarina leviää netissä. Siis se mitä mulle kävi.
Siis mitä sulle kävi? Ole selkeämpi ja kerro edes jotain.
Mikä on se juttu on Puijon Tornissa hissit kulkisi öisin ja yksin ja jotain valoja näkyisi?
Hesarissa on tänään iso artikkeli Kihniön Hemmilän pirusta - yhdestä "Suomen tunnetuimmista kummittelutapauksista". Vaikka itse olen innokas uskomusten ja kansantarinoiden ja kummitusjuttujen fani, en ole koskaan ennen lukenut siitä. Jutun kirjoittaja on Maria Pettersson, jonka oma suku on Hemmilästä kotoisin.
https://www.hs.fi/feature/art-2000011307572.html
Tarinoissa Hemmilässä tapahtui uskomattomia asioita:
Taikinatiinu lensi ilmassa ja paiskautui seinään. Jos talon tytär ei olisi juuri ja juuri ehtinyt alta pois, tiinu olisi murskannut hänen kallonsa.
Lehmät karkasivat navetasta ja rynnivät pihan poikki. Kun naisväki tutki navetan, olivat sen ovet yhä säpissä.
Tulisijasta kuului puhetta. Piru ennusti talonväen tulevaisuutta ja vaati veisaamaan virttä.
Mummuni lapsuudessa moni muisti 1870-luvun tapahtumat omakohtaisesti. Parkanon seudulla Hemmilän tarina on kuuluisa, ja ainakin vielä 1990-luvulla teinit kävivät talon raunioilla pelottelemassa itseään ja toisiaan.
Tageja: Hemmilä - Kihniö - Parkano
Vassarit uskoo kummituksiin, Jeesuksen kuulemisesta pitää saada korvaus.
Nummenmäen asutus muodostui alunperin nykyisen Caribia-hotellin ja yo-kylän paikalle. Suomen sodan aikaan venäläiset surmasivat siellä monta asukasta.
Ehkä nämä ilmoittelevat itsestään..?