Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riiteleekö muutkin näin?

Vierailija
01.12.2022 |

Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan todella epätoivoiselta, onhan teillä muillakin tälläista psykoosia tämä elämä?

Long story short:
Sovitaan miehen (M) kanssa, että mennään lounaalle pizzeriaan.
M: Menen laittamaan auton lämpiämään.
N: Kumman auton?
M: Sinun auton.
N: Okei, varmista, että se sisätilalämmitin on pois päältä
M: ....

Hetken kuluttua huomaan, että sisätilalämmitin on päällä. Alan puhumaan miehelle sähkönhinnasta ja siitä, että tällaisella -1 astetta pakkasta en haluaisi lämmittää auton sisätilaa kalliilla sähköllä kun olemme ajamassa tuohon 5min päähän.
M: Miksi sinun pitää aina päteä kaikesta? (erittäin turhautuneella äänensävyllä tuhisten ja huokaillen)
N: En ymmärrä mitä pätemistä tässä on, että haluan säästää sähkölaskussa.
M: Ihan idioottia mennä jääkylmään autoon.
N: No ei minun mielestä ja saan kai edes päättää, että miten minun auto lämmitetään.
M: Olet nipottaja ja sekopää. (mielestäni ilkeästi sanottu)

Tässä vaiheess minä eli N käyn itkemään, koska tämä ei ole eka kerta kun meillä alkaa riita tyhjästä. Kun itken, en enää muista mitä olen sekunti sitten sanonut, kun minulle on jo kerennyt tulla sellainen olo, että minua ei kohdata, ei kuunnella, ei ymmärretä, ja että minua vain haukutaan.

Hetken päästä mies tulee kysymään, että joko mennään, minä itken vieläkin sohvalla ja sanon, että en halua lähteä kanssasi yhtään mihinkään. Siitähän se varsinainen show alkaa, saan kuulla olevani hullu sekopää, jonka pitää aina päästä sanomaan viimeinen sana joka helvetin asiaan ja että minä kuulemma aloitin riidan. Olen ihan tyrmistynyt ja sanon vain, että en halua olla tuollaisen ihmisen kanssa, joka kääntää aina kaiken ihan päälaelleen. Kuulemma minä käänsin ja minä saan luvan pyytää anteeksi. Sanoin että en ole pyytämässä, koska en mielestäni pätenyt yhtään missään.

En ole pyytämässä anteeksi.
Onko tämä ihan normaalia? Ja siis tuo asioiden päälaelleen kääntäminen, mitä ihmettä? Minulla on todella epätoivoinen olo, en ymmärrä miten joku voi suuttua siitä, että en halua sisätilalämmitintä päälle autossa kun minä olen se, joka meidän talon sähkölaskut maksaa.. Enkä nipota siitä, jos herra laittaa saunan päälle 2x päivässä, vaikka syytä olisi..

Meillä on usein tällaista.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös joka tuutista ole toitotettu, että sähkönkulutusta pitää laskea?

Ap, sun pitää määritellä rajat, joiden puitteissa annat itseäsi kohdella. Esim. eksä sanoi minua ensimmäisen ja viimeisen kerran h***aksi. Se suhde yhteisine omistusasuntoineen oli sitten siinä. 

Koska olen narsistin lapsi ja kahden sellaisen kanssa seurustellut, minua huolettaa tuo, että mies kimpaantuu helposti, nimittelee/käyttää asiatonta kieltä ja että ap:ta ahdistaa. Tuollaista tapahtuu haitallisissa ihmissuhteissa eivätkä ne ole yleensä korjattavissa sillä, että se toinen alkaa käyttäytyä jotenkin mukavammin, kun kyseessä on haukkujan persoonallisuushäiriö. Toki psykologia tuntee termin munankuorilla kävely, jota kohde voi alkaa harrastaa vähentääkseen kohtausten määrää, mutta kuka oikeasti haluaa ja jaksaa sitäkään. 

Yleensä sen huomaa siitä, että ovatko asiat hoidettavissa ja muutettavissa, että ymmärtääkö vastapuoli mitä puhut, kun asian nostaa esille vai alkaako tolkuton hämmentäminen ja kaasuvalotus, vastuunsiirto ja syyttely sanojaa kohtaan vai syntyykö aito ja kohtaava keskustelu. 

Tämä. AP:n kannattaa keskittyä miettimään, miltä hänestä tuntuu tässä ihmissuhteessa. Jos tämä ihminen saa sinut ylireagoimaan, tekee säännöllisesti (ei aina!) ahdistuneeksi ja muuttaa sinua ihmisenä huonoon suuntaan, niin se ei ole sinulle sopiva ihminen.

Vierailija
62/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me jatkoimme kesän kanssa eri teille siinä vaiheessa, kun hän alkoi löytää kaikki parisuhteen viat siitä, että minä olin hullu/sekopää/mielenvikainen/mitälie. Joskus on syytä ärähtää, mutta silloin pitää ärähtää asiasta eikä loukata henkilöönkäyvällä nimittelyllä. Jos pitää kumppaniaan mielenvikaisena, niin on parempi pakata kimpsunsa ja kampsunsa ja lähteä.

No miten sä apn reaktiota kuvaisit?

Et nyt taida hahmottaa, mitä tarkoitin. Niin kauan kun vain puolison käyttäytyminen on - joskus - järjetöntä, suhde voi toimia. Siinä vaiheessa kun ilmoitat puolisollesi, että hän henkilönä on järjetön, suhteelta putoaa pohja. Puolisossa voi olla epämiellyttäviä piirteitä, mutta jos et pysty hillitsemään kieltäsi sen vertaa, että pidättäydyt haukkumasta hänet, niin kannattaa erota ihmisestä joka raastaa hermojasi niin kovin kovin paljon. 

Ymmärsin kanssa näin tämän. Olen samaa mieltä. Hyviä kommentteja olen saanut ja laitan ne mieleeni.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
64/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi hämäämään se, että miksi ap maksaa yksin moninkertaistuneet sähkölaskut? Miksei kulujakoa ole tehty uusiksi ja molemmat osallistu maksuihin muuttuneessa tilanteessa? Mitä on sovittu saunomisesta? Suurin osa perheistä on vähentänyt saunomista. 

Vierailija
65/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä,että jos auto on minun,mies tekee sille niinkuin sanon ja toisinpäin minä en mene tekemään omin päin mitään,kysymättä hänen autoonsa = kunnioitus toista ja toisen vehkeitä kohtaan :) ja onhan tuossa turha riidan aloitus mieheltä..en kestäisi katsoa tuommoista...sitten riitaa aiheuttaa jos molemmat eivät ole perillä asioista ja ajattele asioista samalla tavalla,jos toiselle joku ei ole kallista ja toiselle on,niin siinä on jo näkemysero...

Vierailija
66/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jäi hämäämään se, että miksi ap maksaa yksin moninkertaistuneet sähkölaskut? Miksei kulujakoa ole tehty uusiksi ja molemmat osallistu maksuihin muuttuneessa tilanteessa? Mitä on sovittu saunomisesta? Suurin osa perheistä on vähentänyt saunomista. 

Minulla on isommat tulot ja mies maksaa mm. lämmitysöljyä ja vakuutuksia jne. Yritettiin aikanaan jakaa kulut suunnilleen tasan, mutta nyt sähkölaskut kyllä vie voiton. Silloin aikanaan tosin tienasin itse vähemmän.. Että siis voin minä ne laskut maksaa jatkossakin, mutta jos vähän voisi yrittää ymmärtää stressiäni siitä kuitenkin niin arvostaisin.

Saunomisesta ollaan puhuttu, että "pitää vähentää", mutta käytäntöön se ei ole vielä tullut. Meillä on vähän kylmähkö talo niin jotenkin sitä itselleen sitä on perustellut, että on niin ihanaa lämmitellä saunassa.

Kyllä nyt illalla jo näen omat yliraktioni ja naurettavuuteni. Toki myös hänen reaktio ihmetyttää enkä aio jättää sitä siihen, ei minua voi joka kerta haukkua pystyyn. Voisi itsekin yrittää rakentavasti sanoa jotain muuta, kuin tuhista turhautuneena jotain typerää :/

Vierailija
67/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietit itseäsi, kun lähdit tuohon suhteeseen niin oliko ajatuksesi se, että on ihan ok, jos kumppani itkettää sinua ilkeydellään? Jos ei ollut suunnitelmissa niin on aika tehdä asialle jotain. Voit nostaa asian esille, mutta et pysty pakottamaan toista muutokseen. Jos hän ei muutu, voit aina poistaa itsesi yhtälöstä kokonaan. 

Vierailija
68/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mietit itseäsi, kun lähdit tuohon suhteeseen niin oliko ajatuksesi se, että on ihan ok, jos kumppani itkettää sinua ilkeydellään? Jos ei ollut suunnitelmissa niin on aika tehdä asialle jotain. Voit nostaa asian esille, mutta et pysty pakottamaan toista muutokseen. Jos hän ei muutu, voit aina poistaa itsesi yhtälöstä kokonaan. 

Hän silloin nimenomaan ei halunnut nähdä, jos itken. Hän on muuttunut siinä suhteessa kylmäksi ja tänään mainitsinkin siitä rakkaudesta, että ei tämä haukkuminen ja sekoilu kovin rakastavalta tunnu.

AP

Vierailija
69/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän silloin nimenomaan ei halunnut nähdä, jos itken. Hän on muuttunut siinä suhteessa kylmäksi ja tänään mainitsinkin siitä rakkaudesta, että ei tämä haukkuminen ja sekoilu kovin rakastavalta tunnu.

AP

Minkä verran olet tutustunut narsismiin? Kylmyys yksi oleellinen piirre. Ja se piilotetaan aluksi, kun hän esittää oikein rakastettavaa ja rakastunutta. 

Vierailija
70/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mieti omaa itseäsi enemmän kuin häntä. Sairaissa suhteissa usein "uhrin" fokus kääntyy tekijään ja tekijän fokus on itsessään eli kaksi ihmistä huomioi yhtä ihmistä ja jättää toisen ilman. Sinun täytyy arvioida mitä tarvitset, haluat, siedät, et kestä, et hyväksy jne ja miten nykyinen suhteesi vastaa noihin arvoihisi. 

Vierailija
71/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitko sinä itse ärtyneemmin tai ärhäkämmin kuin muulloin elämässäsi? Jotkut saavat meistä esille pahimmat puolet kun taas toiset parhaimmat. Ihminen myös reagoi kokemiinsa epäoikeudenmukaisuuksiin ärsyyntymällä, kivahtelemalla, huutamalla jne. 

Vierailija
72/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mies voisi maksaa sähkölaskun jos on hövelimpi sähkön käyttäjäkin ?

Vierailija
73/73 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä, ei koskaan saa mennä riitelyssä henkilökohtausuuksiin. Todellakaan sekopääksi kutsuminen ei ole hyväksyttävää.