Riiteleekö muutkin näin?
Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan todella epätoivoiselta, onhan teillä muillakin tälläista psykoosia tämä elämä?
Long story short:
Sovitaan miehen (M) kanssa, että mennään lounaalle pizzeriaan.
M: Menen laittamaan auton lämpiämään.
N: Kumman auton?
M: Sinun auton.
N: Okei, varmista, että se sisätilalämmitin on pois päältä
M: ....
Hetken kuluttua huomaan, että sisätilalämmitin on päällä. Alan puhumaan miehelle sähkönhinnasta ja siitä, että tällaisella -1 astetta pakkasta en haluaisi lämmittää auton sisätilaa kalliilla sähköllä kun olemme ajamassa tuohon 5min päähän.
M: Miksi sinun pitää aina päteä kaikesta? (erittäin turhautuneella äänensävyllä tuhisten ja huokaillen)
N: En ymmärrä mitä pätemistä tässä on, että haluan säästää sähkölaskussa.
M: Ihan idioottia mennä jääkylmään autoon.
N: No ei minun mielestä ja saan kai edes päättää, että miten minun auto lämmitetään.
M: Olet nipottaja ja sekopää. (mielestäni ilkeästi sanottu)
Tässä vaiheess minä eli N käyn itkemään, koska tämä ei ole eka kerta kun meillä alkaa riita tyhjästä. Kun itken, en enää muista mitä olen sekunti sitten sanonut, kun minulle on jo kerennyt tulla sellainen olo, että minua ei kohdata, ei kuunnella, ei ymmärretä, ja että minua vain haukutaan.
Hetken päästä mies tulee kysymään, että joko mennään, minä itken vieläkin sohvalla ja sanon, että en halua lähteä kanssasi yhtään mihinkään. Siitähän se varsinainen show alkaa, saan kuulla olevani hullu sekopää, jonka pitää aina päästä sanomaan viimeinen sana joka helvetin asiaan ja että minä kuulemma aloitin riidan. Olen ihan tyrmistynyt ja sanon vain, että en halua olla tuollaisen ihmisen kanssa, joka kääntää aina kaiken ihan päälaelleen. Kuulemma minä käänsin ja minä saan luvan pyytää anteeksi. Sanoin että en ole pyytämässä, koska en mielestäni pätenyt yhtään missään.
En ole pyytämässä anteeksi.
Onko tämä ihan normaalia? Ja siis tuo asioiden päälaelleen kääntäminen, mitä ihmettä? Minulla on todella epätoivoinen olo, en ymmärrä miten joku voi suuttua siitä, että en halua sisätilalämmitintä päälle autossa kun minä olen se, joka meidän talon sähkölaskut maksaa.. Enkä nipota siitä, jos herra laittaa saunan päälle 2x päivässä, vaikka syytä olisi..
Meillä on usein tällaista.
Kommentit (73)
Miksi maksat yksin teidän sähköt? Eihän tuo ole reilua tällaisilla sähkön hinnoilla. Alistetaanko sinua ehkä muutenkin taloudellisesti?
Mielestäni lapsellista riitelyä. Jos auton haltija ei halua käyttää sisätilan lämppäriä, niin silloin ei käytetä. Eikai asia ole sen vaikeampaa. Mielestäni mies tuossa tilanteessa aloitti riidan ja tarpeettoman nimittelyn ja loukkauksen. Mies voi käyttää jotain valtaa tuon nimittelyn osalta, jolla saa yliotteen ja kohteen itkemään. Luulisi, että heräisi todellisuuteen, jos loukkaa jotain niin että tarvii itkeä. Ei semmoista vaan voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt mieheltä, että kumman auton? Jos hän haluaa lämmittää jotain autoa, niin omaansa. Ja jos sinä maksat sähkölaskun, voit sanoa miehelle, että autoja ei enää lämmitetä sähköllä ennen 15 asteen pakkasta.
Meillä on joustavasti käytetty milloin mitäkin autoa, minun autoa useammin, koska se on uudempi. Olen siinä vähän lepsu, ei ole väliä niin paljoo.
Mutta joo, voisin yrittää olla jämäkämpi ja vain ilmoittaa, että nyt oikeasti loppui sähköntuhlaaminen. (Okei, näen jo sen naamanmutristuksen tästä ilmoituksesta. Hän tulee tekemään kuten haluaa, koska on jääräpää.) En osaa olla jämäkkä. Hän kai kuulee "ilmoitukseni" nalkutuksena :D
No sitähän se on, nalkutusta.
Oletko koskaan muuten miettinyt minkälaisen hyödyn lämmittämisesta saa? Sun sähkönsäästötalkoot kannattaa miettiä järjellä.
Tiedätkö mitä nalkutus on? Se on luottamuspulaa. Kun toiseen ei voi luottaa noissa pienissäkään asioissa, vaan niistä joutuu vähän väliä huomauttamaan. Ongelma on silloin siellä toisessa päässä kuin sillä jonka täytyy kerta toisensa jälkeen huomauttaa samaata asiasta. Tässäkin tapauksessa on kyse siitä että ap ei voi luottaa siihen, että mies ei tuhlaa hänen rahojaan. Itse en moista perseilyä katsoisi hetkeäkään vaan olisin jo nyppinyt sulakkeet seinästä ja pätkinyt sen auton roikan. Ja todellakaan kukaan ei sauno minun laskuuni kahta kertaa päivässä. Tuohan on jo pelkkää kiusantekoa, kun tietää että toinen maksaa.
Kuka menee 5 minuutin matkan päähän autolla? Kävelkää sinne! Tulee raitista ilmaa, läskit sulaa ja ei tuu ruokaväsymystä, kun käppäilee takas.
Mun reaktio tuohon on se, että mies alkaa maksamaan sähkölaskun ja itse eläisin hänen maksamassa sähkölaskussa kuten hän elää nyt sinun maksaessa. En tappelisi edes tästä, soittaisin vain sähköyhtiöön, että lopetan sopimuksen ja tekisin tämän miehen kuullen. Olen kyllä ahdh ja mun raivostuminen on yleensä ylimitoitettua, en tosin tuosta lämmittämisestä olisi edes viitsinyt alkaa naputtamaan. Toki jos tuollaista tappelua on pitkään jatkunut niin harmittaahan se molempia ja siksi pitäisi molempien myös osaa antaa tilaa. Jos mies haluaa lämmittää niin mies lämmittää jos sinä et halua lämmittää niin hoidat itse sen auton valmistelun. Et sinä voi olettaa ja odottaa, että muut käyttäytyvät kuten sinä haluat. Teet itse niin tulee hoidettua kuten sinä haluat. Jos kysyt apua niin kestät sen, miten auttaja tekee.
Tosin meillä no ei edes saada aikaan tuollaista riitaa, koska molemmat jaksaa kävellä sen matkan mikä autolla menee 5 minuuttia. Järkyttävää tuhlausta ihan kaiken suhteen. Siis ihan oikeesti joku ajaa Suomessa tuollaisen matkan, pakkasella ja laittaa auton vielä lämpiämään? Se auton lämmityshän vie enemmän aikaa kuin itse ajo ja olisitte siinä ajassa ne pizzanne syönyt jo. O tempora, o mores.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt mieheltä, että kumman auton? Jos hän haluaa lämmittää jotain autoa, niin omaansa. Ja jos sinä maksat sähkölaskun, voit sanoa miehelle, että autoja ei enää lämmitetä sähköllä ennen 15 asteen pakkasta.
Meillä on joustavasti käytetty milloin mitäkin autoa, minun autoa useammin, koska se on uudempi. Olen siinä vähän lepsu, ei ole väliä niin paljoo.
Mutta joo, voisin yrittää olla jämäkämpi ja vain ilmoittaa, että nyt oikeasti loppui sähköntuhlaaminen. (Okei, näen jo sen naamanmutristuksen tästä ilmoituksesta. Hän tulee tekemään kuten haluaa, koska on jääräpää.) En osaa olla jämäkkä. Hän kai kuulee "ilmoitukseni" nalkutuksena :D
Oletko koskaan muuten miettinyt minkälaisen hyödyn lämmittämisesta saa? Sun sähkönsäästötalkoot kannattaa miettiä järjellä.
Tiedätkö mitä nalkutus on? Se on luottamuspulaa. Kun toiseen ei voi luottaa noissa pienissäkään asioissa, vaan niistä joutuu vähän väliä huomauttamaan. Ongelma on silloin siellä toisessa päässä kuin sillä jonka täytyy kerta toisensa jälkeen huomauttaa samaata asiasta. Tässäkin tapauksessa on kyse siitä että ap ei voi luottaa siihen, että mies ei tuhlaa hänen rahojaan. Itse en moista perseilyä katsoisi hetkeäkään vaan olisin jo nyppinyt sulakkeet seinästä ja pätkinyt sen auton roikan. Ja todellakaan kukaan ei sauno minun laskuuni kahta kertaa päivässä. Tuohan on jo pelkkää kiusantekoa, kun tietää että toinen maksaa.
Kiitos <3 Voisin tämän pohjalta yrittää keskustella rauhallisesti ja rakentavasti miehen kanssa, että todella toivoisin hänen ymmärtävän tämän näkökulman.
AP
Olisko palstapojan alo jälleen? Oli eka kerta mutta kumminkin usein tällasta.
AP, sori mutta tuo kuulostaa painajaiselta. Kumppanin haukkuminen on suuri punainen vaate, josta kannattaa vetää omat johtopäätökset ja laittaa suhde poikki.
Miksi tuosta riidellä, jos se toisen tapa tehdä asia ei miellytä sen kun kipaisee itse laittamaan sen auton lämmitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites miehen mielipide, ajatukset ja perustelut?
Totesit, että sinulle tulee aidon epätoivoinen olo siitä, että väitetään jotain mikä ei ole totta.
Ota vähän rennompi asenne elämään. Huomaa, että avioparien keskusteluissa totuus joskus riippuu
näkökulmasta. Yritä katsoa asiaa toisen näkökulmasta, ja saatat huomata, että totuus pyörähtää
puoli kierrosta akselinsa ympäri, ja näet sen kääntöpuolen. Saatatte olla samantyyppisiä reagoijia,
jolloin neuvo pätee myös miehellesi.
En jasannut lukea. En riitele .Ei ole autoa ei miestä.Joten en edes valehtele etten riitelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites miehen mielipide, ajatukset ja perustelut?
Ei niillä ole väliä. Aplla on nyt oma mielipide ja sillä mennään.
Teillä on sähkönhinta moninkertaistunut, ettekä ole keskustelleet uusia sääntöjä sähönkäyttöön tai siihen, kuka maksaa ja paljonko?
Jos tuntuu, että on jotain selittämätöntä outoa ja sinua itkettää helposti, kyseessä voi olla ihan kommunikaatiovaikeuksien sijaan toksista käytöstä miehen puolelta. Silloin kohteesta tulee herkästi huutaja tai itkijä. Voit kahlata ketjun Narsistin keskustelutyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shhh 🤫 Ei nyt sotketa järkeä tähän.
Vierailija kirjoitti:
AP, sori mutta tuo kuulostaa painajaiselta. Kumppanin haukkuminen on suuri punainen vaate, josta kannattaa vetää omat johtopäätökset ja laittaa suhde poikki.
Kun tavallaan haluja olisi yrittää saada asiat järjestykseen. Kun kovasti arvailen, että hänen ja toki minukin reaktion takana olisi jotain hoidettavissa/selvitettävissä olevaa. On hyviä päiviä ja sitten on näitä sekopää päiviä..
Ja joo, tuo haukkuminen on alkanut menemään yli, siksi se itku tuleekin melkein heti.
AP
Olen nainen, ja olen ällistynyt ap.n käytöksestä.
Kyllä ap saa ihan katsoa peiliin nalkutuksineen, kontrollointeineen ja itkeskelyineen.
Miten mies kestää tuollaista käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Totesit, että sinulle tulee aidon epätoivoinen olo siitä, että väitetään jotain mikä ei ole totta.
Ota vähän rennompi asenne elämään. Huomaa, että avioparien keskusteluissa totuus joskus riippuu
näkökulmasta. Yritä katsoa asiaa toisen näkökulmasta, ja saatat huomata, että totuus pyörähtää
puoli kierrosta akselinsa ympäri, ja näet sen kääntöpuolen. Saatatte olla samantyyppisiä reagoijia,
jolloin neuvo pätee myös miehellesi.
Kiitos tästä näkökulmasta, laitan sen korvan taakse :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Teillä on sähkönhinta moninkertaistunut, ettekä ole keskustelleet uusia sääntöjä sähönkäyttöön tai siihen, kuka maksaa ja paljonko?
Jos tuntuu, että on jotain selittämätöntä outoa ja sinua itkettää helposti, kyseessä voi olla ihan kommunikaatiovaikeuksien sijaan toksista käytöstä miehen puolelta. Silloin kohteesta tulee herkästi huutaja tai itkijä. Voit kahlata ketjun Narsistin keskustelutyyli.
Ap aloitti, jatkoi ja jatkaa. Sit syy on miehessä? Jos tässä nyt joku diagnoosin ansaitsee niin ap. Miten kukaan katselee kontrollifriikkiä itkijää? Ja vielä suuttumatta?