Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ottaa puheeksi teini ikäisen tytön kanssa? Näin huoneen lattialla synkän näköisen maalauksen

Vierailija
01.12.2022 |

Isää ei kiinnosta tippaakaan, asutaan samassa talossa. On vähän puhuva teini kyseessä. Ärsyyntyy helposti kyselystä ja menee mykäksi.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se maalaus esittää?

Puna musta maalaus. Reunoilla mustaa piikkilankaa tai hampaat. Keskellä musta hahmo jonka tausta on punainen. Ei muita värejä.

Ap

Jaa, piikkilankaa ja hampaita. Minä piirtelin teininä räjähtäviä ihmisenpäitä ja muuta herttaista.

Olen täysin yhteiskuntakelpoinen yksilö.

Vierailija
22/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja vastauksia, kun äiti on perustellusti huolissaan teinin jaksamisesta. Kuulostaa masennukselta ja ahdistukselta. Pitäisi jotenkin saada puheyhteys niin, että hän kokee voivansakertoa asioista äidille. Ehkä pyytäisin luettavaksi kännykän, jos siellä on jotain haitallista. Satuin kerran näkemään yhden teinin kännyä bussissa ja sen instagramissa oli ihan järkyttäviä itsetuhoisia kuvia ja videoita,viiltelyä ja niin kauheita juttuja, etten edes tiedä, miten sellaisia ei poisteta välittömästi moderoinnin tms toimesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoja vastauksia, kun äiti on perustellusti huolissaan teinin jaksamisesta. Kuulostaa masennukselta ja ahdistukselta. Pitäisi jotenkin saada puheyhteys niin, että hän kokee voivansakertoa asioista äidille. Ehkä pyytäisin luettavaksi kännykän, jos siellä on jotain haitallista. Satuin kerran näkemään yhden teinin kännyä bussissa ja sen instagramissa oli ihan järkyttäviä itsetuhoisia kuvia ja videoita,viiltelyä ja niin kauheita juttuja, etten edes tiedä, miten sellaisia ei poisteta välittömästi moderoinnin tms toimesta.

Kännykän ratsaus? Hyi olkoon.

Vierailija
24/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta täsmennys vielä!!!

Älä ap ota ankaraa asennetta, vaan toimi hienovaraisesti ja muista jatkuvasti kertoa teinille, että rakastat häntä ja hän on mielestäsi ihana. Sen pitää olla pääasia. Hänen pitää tuntea itsensä rakastetuksi ja hyväksytyksi!

Vierailija
25/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkää kyllä kauhu sarjoista mm stranger things. Tykkää myös cosplaystä.

Ap

Eli siinä maalauksessa ei välttämättä ole sen enempiä. "Matkii" sitä maailmaa, joka ehkä oli hänestä kaunis. Lähinnä keskustelisin sitten taiteesta hänen kanssaan.

Syötte ensin hyvin, ettei tule nälkäkiukkuissaan keskusteltua yhtään mitään. ;)

ps. Wednesday sarja Netflixistä voisi sopia hänelle myös. Itse tykkäsin. Olen tämmöinen ylikasvanut gootti/teiniangstittaja.

N50

Vierailija
26/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta tarvii mitään huolestua! Hyvähän se on, jos voi itseään ilmaista taiteen kautta. Mun äiti huolestui, kun koulussa oli annettu tehtäväksi lyijykynäpiirros aiheesta tuuli. Piirsin huutavan naisen, jonka suusta se tuuli tuli ja siinä tavarat ja asiat lensi. Äitini kysyi, että esittääkö piirros häntä, että huutaako hän liikaa? Piirros ei todellakaan esittänyt äitiä ja se piirroksen nainen muistuttikin minusta ulkomuodoltaan enempi kuvataiteen opettajaamme. Kävi niin sääliksi, kun äiti sellaista luuli ja koitin vakuutella ja selittää äitille, mikä se tehtävänanto koulussa oli ollut. Minä ja isä meillä huudettiin. Äiti ollut pikemminkin liian kiltti aina. En muista minkäänlaisia äitini huutamisia. Omia kyllä muistan ja isän raivareita.

Vierailija
27/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta. Etenkin jos on noita tv-sarja fanituksiakin ja cosplayta. Aivan tavallinen nuori, joka näkee kauneutta muuallakin kuin värikkäissä kukkapuskissa.

Vierailija
28/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain yksi tie, puhu suoraan. Älä pauhaa tai ahdista, kerro mietteesi, kysy ja kuuntele. Toimii useimmiten, jos ei ekalla niin toisella kerralla...  

Kiitos. Meen jotenkin aina paniikkiin suoraan puhuttaessa. Tyttö saa kontrollin. En muista mitä pitkään kysyä tai sanoa. Ja tyttö alkaa pauhaamaan että mene pois huoneesta.

Ap

Anteeksi, minkälainen kuva tytön huoneessa oli? Olen lukenut kirjan, jossa tanskalaiset  kertoivat  lähiomaisen itsemurhasta.  Nämä edesmenneet lähiomaiset olivat eri-ikäisiä. Nuorin oli muistaakseni 13-vuotias. Joissakin perheissä tiedettiin, että aikuinen hnekilö on masentunut.  Mutta hyvin nuorten kohdalla tapahtuma oli perheille suunnaton järkytys. Heillä ei ollut mitään aavistusta siitä, että perheen lapsella on vaikea tilanne.  Etukäteen ei näkynyt hälytysmerkkejä.  Joku teini oli sanonut kotona, että koulussa on tylsää, mutta sehän on tavallista puhetta murrosikäisillä. Jotkut vanhemmat muistivat jälkeenpäin, että teini oli  piirtänyt kummallisia ja synkkiä kuvia. Terapeutti selitti vanhemmille, että se voi olla merkki jostakin vakavammasta asiasta. Yritä  puhua lapsesi kanssa ja voisiko hän päästä psykologin puheille tai hakea muuta apua? 

Vierailija
29/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se maalaus esittää?

Puna musta maalaus. Reunoilla mustaa piikkilankaa tai hampaat. Keskellä musta hahmo jonka tausta on punainen. Ei muita värejä.

Ap

Selvä viiten saatananpalvonnasta. Kannattaa jutella myös vaikka opettajan ja papin kanssa.

Vierailija
30/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se maalaus esittää?

Ap

Jaa, piikkilankaa ja hampaita. Minä piirtelin teininä räjähtäviä ihmisenpäitä ja muuta herttaista.

Minä piirteli hakaristejä ja muuta NS-merkistöä pitkin vihkoja, reippaiden "sieg heil" ja "heil hitler"-tekstien lomittamana.

Vierailija
31/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää mitä eräs euroviisuvoittaja piirteli teininä, ja piirtää edelleenkin silloin kun on aikaa.

Vierailija
32/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se maalaus esittää?

Ap

Huih apua.. Mitä olisi pitänyt maalata? Kukkia ja sateenkaaria.

Mitä väliä sillä on jos joskus maalaa jotain synkempää?

Vierailija
33/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nais- tyylisesti valehtele ja manipuloi-ehkä hypnoosi tai juomaan huumeita? Palkkaa privaattietsivä seuraamaan joka paikkaan ja asenna salaa kamerat joka huoneeseen(piiloon). 

Vierailija
34/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla roikkui hirttosilmukka huoneessa seinällä. Mun mielestä se oli hieno. Isä ei tykännyt ja otti asian puheeksi. Keskustelimme ja hän ainakin yritti ymmärtää minua ja silmukka pysyi. En käyttänyt sitä siis.

Vierailija
35/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se maalaus esittää?

Ap

Minä piirteli hakaristejä ja muuta NS-merkistöä pitkin vihkoja, reippaiden "sieg heil" ja "heil hitler"-tekstien lomittamana.

Minä piirsin kuolleita ihmisiä ja eläimiä.

Vierailija
36/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Anna teinin maalata. Taistelevat metsot eivät ole maailman ainut sallittu maalaus.

2) Jos et pysty vaihtoehtoon 1, kehu maalausta, kysy ehkä haluaisiko hän vaikka kehystää sen ja sitten voit kysyä, mistä hän on saanut inspiraationsa siihen ja katsoa, miten keskustelu etenee.

Et kuitenkaan vaikuta ihmiseltä, joka pystyisi hoitamaan vaihtoehtoa 2 aikuismaisesti ja ilman hysteriaa, joten suosittelen lämpimästi vaihtoehtoa 1. 

Vierailija
37/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suosikkiohjelmia nuorena olivat Twilight Zone, X-Files ja Twin Peaks. Piirtelin avaruusolioita, cargoyleja ja piruja. Kukaan ei jutellut kanssani piirrustuksista tai ollut huolissaan, kun se oli ihan normaalia teinitoimintaa. Jotkut fanitti poikabändejä ja toiset oli friikkejä, minä kuuluin jälkimmäiseen ryhmään. Nyt olen 45-v ja talousjohtaja.

Vierailija
38/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla roikkui hirttosilmukka huoneessa seinällä. Mun mielestä se oli hieno. Isä ei tykännyt ja otti asian puheeksi. Keskustelimme ja hän ainakin yritti ymmärtää minua ja silmukka pysyi. En käyttänyt sitä siis.

Oh. Varmasti hieno.

Minä kirjoitin mustalla paksulla tussilla oven karmin yläpuolelle:

No one here gets out alive.

Isä ei tykännyt ja siitä tuli riitaa kun en suostunut poistamaan.

Vierailija
39/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta tarvii mitään huolestua! Hyvähän se on, jos voi itseään ilmaista taiteen kautta. Mun äiti huolestui, kun koulussa oli annettu tehtäväksi lyijykynäpiirros aiheesta tuuli. Piirsin huutavan naisen, jonka suusta se tuuli tuli ja siinä tavarat ja asiat lensi. Äitini kysyi, että esittääkö piirros häntä, että huutaako hän liikaa? Piirros ei todellakaan esittänyt äitiä ja se piirroksen nainen muistuttikin minusta ulkomuodoltaan enempi kuvataiteen opettajaamme. Kävi niin sääliksi, kun äiti sellaista luuli ja koitin vakuutella ja selittää äitille, mikä se tehtävänanto koulussa oli ollut. Minä ja isä meillä huudettiin. Äiti ollut pikemminkin liian kiltti aina. En muista minkäänlaisia äitini huutamisia. Omia kyllä muistan ja isän raivareita.

No mut mieti miten hyvä oli, että puhuitte tuosta.

Että äitisi avasi keskustelun eikä jäänyt vain itsekseen miettimään, että olenko hirveä huutajaäiti kun lapsikin traumoissaan piirtelee sellaisia kuvia.

Vierailija
40/44 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikuinen ja aina ollut kaiken rujon kauniin, synkän ja makaaberin taiteen ystävä. Teininä yritin tuottaa itsekin tällaista taidetta, piirsin sarjakuvia hirveyksistä, mustaa ja karua.

Vanhempani eivät olisi koskaan ymmärtäneet. Olisivat varmaan soitelleet kouluun ja hankkineet minulle hädissään apua. Olisin lopettanut piirtämisen, jos olisin joutunut jotenkin tilille tai kuulusteltavaksi siitä mitä piirrän ja miksi, tai että siitä olisi tehty jotain päätelmiä, että kohta se varmaan tekee jotain itselleen.