62v - työkkäri kutsuu
Just joo... työllistymissuunnielmaa tehdään ja paikanpäälle patistetaan...
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun ystävä työllistyi vuotta vanhempana. Aloitti palkattomasta harjoittelusta ja vakuutti työnantajan, nyt on töissä 67-vuotiaana, eikä ole köyhä eikä kipee.
Minä en tunne ketään iäkkäänä työllistynyttä. Aika harvoja töitä on sellaisia missä eduksi on korkea ikä.
Ystäväsi on ihan neula heinä suossa tapaus ja sitten näitä harvinaisia tapauksia toitotetaan niin että ihan kaikille se onnistuu.
Meille työkkäri kurssilla annettiin esimerkki kuinka kuuskymppinen sai heti parkki pirkkona heti töitä mutta se oli ihan hiljaa kun kysyin niin että oliko siihen työhön yhtään nuorempaa hakijaa. Ei taatusti ollut.
Ei ihmiset pysy saman terveisinä ja saman kuntoisina iäkkäinä ja huimia eroja voi olla niin että joku vanha voi olla paremmassa kunnossa ja terveempi kuin puolta nuoremmat mutta aika vähemmistöä se on.
Puolisollani on huippu ammattitaito ja terveyttä vielä riittänyt niin ettei ole korvattu nuoremmilla mutta kyllä siellä sairastelijat ja voimien uupuminen tietää sitä että aletaan korvaamaan nuoremmilla. Ei taida työnantajat kukaan pitää vähiten tuottamatonta sairastelijaa kauaa. Toisaalta se paras työkaverien kannalta niin ettei niille kasaannu jonkun sairastelijan työtaakat. Naisten alalla se oli kamalaa kun lapsiperheelliset oli sairaana joka maanantai ja perjantai ja sai raataa niidenkien työt selkänahasta. Minä ajattelin että en ala samalla palkalla tekemään näiden sairastelijoiden töitä. Mieheni alalla ei ole tuollaista. Mieheni ehdotti että jään pois töistä kun en jaksanut työpäivän jälkeen mitään enää tehdä kotona. Tosi viisas päätös sillä eläkekkään ei olisi siitä raatamisesta ollut takuueläkettä juurikaan isompi. Enkä olisi työstä johtuvia sairauksia hoidattanut sillä eläkkeellä.
Siskoni sai vakipaikan 60-vuotiaana. Teki kyllä ensin yli 8 kk töitä samassa paikassa ihan toisessa hommassa - duunaritasolla. Nyt työ valkokaulusportaassa, johon koulutus ja pitkä kokemus todellakin pätevöittävät. Mutta piti "ryömiä" alemman tason kautta.
Mitä järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun ystävä työllistyi vuotta vanhempana. Aloitti palkattomasta harjoittelusta ja vakuutti työnantajan, nyt on töissä 67-vuotiaana, eikä ole köyhä eikä kipee.
Minä en tunne ketään iäkkäänä työllistynyttä. Aika harvoja töitä on sellaisia missä eduksi on korkea ikä.
Ystäväsi on ihan neula heinä suossa tapaus ja sitten näitä harvinaisia tapauksia toitotetaan niin että ihan kaikille se onnistuu.
Meille työkkäri kurssilla annettiin esimerkki kuinka kuuskymppinen sai heti parkki pirkkona heti töitä mutta se oli ihan hiljaa kun kysyin niin että oliko siihen työhön yhtään nuorempaa hakijaa. Ei taatusti ollut.
Ei ihmiset pysy saman terveisinä ja saman kuntoisina iäkkäinä ja huimia eroja voi olla niin että joku vanha voi olla paremmassa kunnossa ja terveempi kuin puolta nuoremmat mutta aika vähemmistöä se on.
Puolisollani on huippu ammattitaito ja terveyttä vielä riittänyt niin ettei ole korvattu nuoremmilla mutta kyllä siellä sairastelijat ja voimien uupuminen tietää sitä että aletaan korvaamaan nuoremmilla. Ei taida työnantajat kukaan pitää vähiten tuottamatonta sairastelijaa kauaa. Toisaalta se paras työkaverien kannalta niin ettei niille kasaannu jonkun sairastelijan työtaakat. Naisten alalla se oli kamalaa kun lapsiperheelliset oli sairaana joka maanantai ja perjantai ja sai raataa niidenkien työt selkänahasta. Minä ajattelin että en ala samalla palkalla tekemään näiden sairastelijoiden töitä. Mieheni alalla ei ole tuollaista. Mieheni ehdotti että jään pois töistä kun en jaksanut työpäivän jälkeen mitään enää tehdä kotona. Tosi viisas päätös sillä eläkekkään ei olisi siitä raatamisesta ollut takuueläkettä juurikaan isompi. Enkä olisi työstä johtuvia sairauksia hoidattanut sillä eläkkeellä.
Ethän sinä osaa edes kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani 70 v. meni juuri töihin 10 kk sopparilla € 4000 kk. Mukava lisä eläkkeen päälle.
Etkö sinä ja tuttavasi tiedä että työtulot leikkaa eläkettä ?
Ei leikkaa vanhuuseläkettä senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani 70 v. meni juuri töihin 10 kk sopparilla € 4000 kk. Mukava lisä eläkkeen päälle.
Ei leikkaa jos ymmärtää että Brutto = Netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä tiedä, että ansiotulo ei todellakaan leikkaa eläkettä.
Totta, ei leikkaa. Vero palkasta on kuitenkin kovempi kuin nuoremmilla.
Vero itsessään ei ole suurempi, yhteenlaskettuna eläkkeen kanssa näin voi olla.
Mutta, täytyy muistaa, että eläkemaksuja/eikä liiton maksuja ei enää palkasta mene. Se on iso summa sekin.
Antaa kutsua vaan ja mene kuntouttavaan työtoimintaan pariksi päivää viikossa se 4h päivässä johonkin kaikkeen mielenkiintoisempaan paikkaan aikaa kuluttamaan, kuntoutumaan ja jos on kamala paikka eikä siellä kuntoudu niin sitä voi vaihtaa ihan koko ajan jos siitä ei itselle ole mitään hyötyä ja virkistymistä koska se pitää itseään virkistää ja kuntouttaa eikä muita varten siellä olla.
Siten se kunta ei joudu maksamaan sinusta sakkomaksuja valtiolle ja tulet paljon halvemmaksi sille kunnalle kun niiden kassat aika tyhjyyttään häämöttää. Ei ole edes sairaita varaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä osaa edes kirjoittaa.
En päässyt kirjoittajan kurssille 🤣 Olen raskaan fyysisen työn tekijä enkä mikään kynällä töitäni ikinä tehnyt. Jos kaikki olisivat kirjoittajia niin ihmiset kuolisivat nälkään ja paskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtulot leikkaa vanhuuseläkettä.
Onko kukaan 62v ollut tommosessa työllistymissuunnittelussa?
Mitähän siellä tarkalleen tehdään?
No 28.12 meen - voin sit kertoa kokemukseni
menepäs nyt vaan kiltisti!
mene mene!! =D
Sote-alalle kouluttautuminen kestää minimissään pari vuotta. Tunnen monia aikuisena kouluttautuneita, esim. työkaveri 60-vuotiaana. Tällä alalla on monia eläkeläisiä töissä, jotka nappaa vain parhaat vuorot päältä. Ja ala on mielenterveystyö, jossa kokemusta arvostetaan. Työ on ehkä psyykkisesti kuormittavaa, mutta ei fyysisesti.
Työn tekemisen kulttuuri on muuttunut ainakin oman kokemuksen perusteella niin, että nuoret saikuttavat pikkuasioistakin, vanhemmat ovat sitkeämpiä työntekijöitä. Kovimmat työntekijät ovat meillä eläkeläisiä, jotka tekevät hommia olan takaa.
Sopiiko kysyä, millaisia vaivoja on, jotka estävät työnteon?
Osallistuin työsipiin ja pääsin töihin heti.
Kysy siitä!
Laita hakemus silver senioreille. Sain töitä 2 kuukautta heidän asiakkaana oltuani. Ja viiskytviis otti yhteyttä just kun aloitin nykyisessä työssä.
N62 kirjoitti:
Olen vähän nuorempi ja kävin just työkkärissä.
Eli siellä käydään läpi sun tilannetta. Itse toin esille kroonisen sairauteni joka kirjattiin sinne ylös.
Eli en ole tällä hetkellä täysin työkykyinen. Ja sovittiin kuntouttavasta työtoiminnassa.
Tänään kävin tutustumassa Sopimusvuoren palveluihin. Kahvila- ja toimistotehtäviä tarjolla. Käyn vielä toisessa palvelussa jossa vähän eri hommia.
Eli kuntouttavassa ollaan 4 h päivä ja 2-4 kertaa viikossa.
N62 kirjoitti:
Minä olen neljä vuotta nuorempi, mutta ehkä sovin tilanteeseen. Minun suunnitelmaani päivitettiin juuri, mutta eipä siihen mitään uutta tullut. Virkailija käy läpi koulutuksen, työkokemuksen, työkunnon ja työllistymistoiveet sekä sen, olisiko kouluttautuminen mahdollista tai tarpeellista. Sitten hän kertoo, millaisia vauhdittamiskeinoja on olemassa, siis näitä CV-kursseja ja kokeiluja. Rasti ruutuun -touhua. Henkilökohtaista käyntiä toivotaan, jotta nähdään, millainen hiippari on kyseessä. Ihan kiva tapaaminen kyllä.
Itse poistun omaehtoisesti työelämästä suunnilleen kuuskymppisenä, enkä aio ilmoittautua työkkäriin, koska minun ei tarvitse. Pottia on jo kasvatettu ja vielä muutama vuosi pitää kerryttää pääomaa, jotta pärjään 5 vuotta omillani ennen eläkettä. Ei ole muuten mikään mahdoton summa, laskekaapa itse ja soveltakaa omaan elämäntilanteeseenne.
Olet oikeassa. Plus että kokemuksen määrä niin työstä kuin yleensäkin elämästä on huomattavasti vähäisempi kuin vanhemmilla.