Ennen kotihoidosta kouluun nyt pakolla viskariin
Olen lukenut täältä nyt useita ketjuja opettajien ja päiväkotiammattilaisten mielipiteitä. Pisa on iha päälaellaan. Kaikki heittää häränpyllyä ja osan koulunkäynnistä ei tule mitään. Aina palataan siihen, että lapset on saatava nopeammin ja nopeammin kotoa laitokseen.
-70 tai -80 luvuilla lapset tulivat useimmin suoraan kotoa kouluun, ikää seitsemän vuotta. Ongelmia ei ollut, toiveena oli monesti, että osaa itse pyyhkiä, sitoa kengännauhat ja kuoria perunan. Käytöstavat olivat itsestäänselvyys.
Nykyään pitää mennä väkisin viisivuotiaana viskariin, ettei vaan menetä mitään. Ja laatu näkyy. Yritetäänkö kohta paikata tilannetta taas aikaistamalla varhaiskasvatusta?
Eikö olisi paljon parempi, että edes tolkkujen perheiden lapset saisivat elää kotona kouluun saakka? Pelastuisi edes joku.
Kommentit (24)
Ei ole pakko mennä 5-vuotiaana päiväkotiin. Vasta eskari on pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä 5-vuotiaana päiväkotiin. Vasta eskari on pakollinen.
Eskari ei ole sen enempää pakollinen kuin koulukaan. Eskarin voi käydä myös kotona.
Olen syntynyt v. -66 ja ollut eskarissa päiväkodissa ennen kouluun menoa.
Kaveripiirit muodostuvat siellä eskarissa. Varsinkin ujolle paras vaihtoehto. Koulun aloitustaan ei jännitä kun ryhmä on tuttu.