Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen kotihoidosta kouluun nyt pakolla viskariin

Vierailija
01.12.2022 |

Olen lukenut täältä nyt useita ketjuja opettajien ja päiväkotiammattilaisten mielipiteitä. Pisa on iha päälaellaan. Kaikki heittää häränpyllyä ja osan koulunkäynnistä ei tule mitään. Aina palataan siihen, että lapset on saatava nopeammin ja nopeammin kotoa laitokseen.

-70 tai -80 luvuilla lapset tulivat useimmin suoraan kotoa kouluun, ikää seitsemän vuotta. Ongelmia ei ollut, toiveena oli monesti, että osaa itse pyyhkiä, sitoa kengännauhat ja kuoria perunan. Käytöstavat olivat itsestäänselvyys.

Nykyään pitää mennä väkisin viisivuotiaana viskariin, ettei vaan menetä mitään. Ja laatu näkyy. Yritetäänkö kohta paikata tilannetta taas aikaistamalla varhaiskasvatusta?

Eikö olisi paljon parempi, että edes tolkkujen perheiden lapset saisivat elää kotona kouluun saakka? Pelastuisi edes joku.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin suoraan kotihoidosta kouluun. En tuntenut luokaltani ketään ja olin yksin koko syyslukukauden. Sosiaaliset taidot minulla oli nolla, niiden kanssa olen joutunut skarppaamaan koko ikäni. Ainakin minä olisin hyötynyt päivähoidosta, olisin varmasti saanut apua ujouteeni. Ehkäpä itsetuntoanikin oltaisiin saatu parannettua.

Olikohan vika siinä kotihoidossa vai voisiko kenties olla myös kouluympäristössä? Kyllä siinä voi opettajat peiliin katsoa, jos joku on yksin ekat puoli vuotta.

Tämä yksinäinen on ehkä käynyt peruskoulun, mutta monella opettajalla on edelleen ollut kansakoulun opettajan koulutus eli todennäköisesti seminaari. Siihen aikaan hyvä opettaja katsoi, ettei luokassa kiusattu. Välitunnilla etenkin pojat saivat nahistella aika rajustikin, koska "pojat ovat poikia". Yksinäisyys ei ollut kiusaamista vaan usein katsottiin sen olevan yksinäisen itsensä syy. Tärkeää oli yhä kuri ja järjestys. Ei oppilaiden henkilökohtaiseen elämään osattu puuttua.

No tuskin se vika tuossakaan tapauksessa olisi kotihoidossa ja eskarin puutteessa. Ihan yhtä yksin ja vieras sitä on siellä eskarissakin.

Kaveripiirit muodostuvat siellä eskarissa. Varsinkin ujolle paras vaihtoehto. Koulun aloitustaan ei jännitä kun ryhmä on tuttu.

Vierailija
22/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä 5-vuotiaana päiväkotiin. Vasta eskari on pakollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko mennä 5-vuotiaana päiväkotiin. Vasta eskari on pakollinen.

Eskari ei ole sen enempää pakollinen kuin koulukaan. Eskarin voi käydä myös kotona.

Vierailija
24/24 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v. -66 ja ollut eskarissa päiväkodissa ennen kouluun menoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi