Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoululaisen kotitalouden kotitehtävät

Vierailija
13.11.2023 |

Aivan idioottimaista, että kotona pitäisi leipoa läksynä. Kuka tämänkin on keksinyt? Eikö koulunkäynnin pitäisi olla ilmaista? 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulussa on kotitaloutta pari tuntia viikossa, niin meinaatko että lapsi oppii siinä ajassa leipomaan pullaa? Jauhot ja hiiva ei paljoa maksa na niitä hsi on kaikilla normaalilla ihmisillä muutenkin keittiön kaapissa. Miksi kasvatat lastasi vihaamaan keittiöhommia?

Vierailija
2/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulussa on kotitaloutta pari tuntia viikossa, niin meinaatko että lapsi oppii siinä ajassa leipomaan pullaa? Jauhot ja hiiva ei paljoa maksa na niitä hsi on kaikilla normaalilla ihmisillä muutenkin keittiön kaapissa. Miksi kasvatat lastasi vihaamaan keittiöhommia?

Ai, sä näit mustan joutsenen, siis kaikki joutsenet ovat mustia!

Älä kuule yleistä, mulla oli viimeksi jauhoja vuonna 1995 tms. EN tarvitse, en tee niillä yhtään mitään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kotitalousläksyjä... niiden varjolla yläkoululaiset saa nakitettua hoitamaan ruuanlaiton lisäksi siivoukset, pyykinpesut ja kaupassakäynnit... itse voin keskittyä palstailuun... 

Vierailija
4/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö nyt jessus voi oman lapsesi takia hankkia jauhoja? Opeta lapsellesi asioita myös kotona ja ihan pikku juttu.... .se koulu EI ole ilmainen

Vierailija
5/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kuule yleistä, mulla oli viimeksi jauhoja vuonna 1995 tms. EN tarvitse, en tee niillä yhtään mitään!

Ja ruoka tulee Woltilta, niinkö?

Vierailija
6/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et, mutta lapsesi tarvitsee leipomiseen, ja ehkä jonkun kastikkeen suurustamiseen.

Vierailija
7/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miltei 5e/kilo. En pitäisi halpana. Normijauhoja ei meillä käsitellä.

Vierailija
8/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapsi ollaan mielellään leivottu. Eikä ne meillä ainakaan pakollisia ole, voi ruksata kohdan, ei ole leivottu kotona. Tehtiin croisantteja ja pullaa toisena läksynä. Ihanaa kun tuo 7 luokkalainen nyt vähän innostuu keittiössä hääräämisestä. Yhdessä tehtiin pitsatkin viime viikonloppuna. 

Omasta yläaste ajasta muistan kotiläksynä vaatteen käsinpesemisen ja raivohan mulla savus sillon korvista. 🤣 Nykyään kyllä ihan mielelläni pesen käsipyykkiä, mattoja ja vaikka hammasharjalla lattialistoja jos tarve on. 

Vierailija
9/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö nyt jessus voi oman lapsesi takia hankkia jauhoja? Opeta lapsellesi asioita myös kotona ja ihan pikku juttu.... .se koulu EI ole ilmainen

Eikä varsinkaan elämä. Aika vähän pullaa, sämpylöitä tai varsikaan kakkua saa yhden jauhopussin hinnalla. Toki niihin vähän muitakin aineksia tarvitsee, mutta niitä ap:lla onkin. Jauhojen osuus leipomisissa on aika vähäinen.

Vierailija
10/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa siis tehdä kaiken itse ja lapsien ei tartte tehdä mitään. Valitetaan kun arki on niin kiireistä, kun 16 vuotiaille pitää vielä pilkkoa nakitkin. Mikäs sen kivempi kun lapsi oppii, vanhempi opettaa uutta ja saa edes jotain evästä elämään kun kohta pitäs muuttaa jo omille, mutta ei osaa edes makaroonia keittää, kun koulun köksän tunnilla tehdään ryhmissä, et yks paistaa, yks pilkkoo ja yks kattaa. Ei siellä kaikkea opi. 

Vierailija
11/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan yläkoululaisena inhonneeni näitä, kuten myös köksää oppiaineena. Onneksi oli pakollisena vain seiskaluokan ajan, sen jälkeen ei tarvinnut osallistua. 

En tajua, miksi piti kotona kokkailla jotain reseptiä x ja tehdä siitä joku kirjallinem selonteko opettajalle (aikana, jolloin ei ollut mitään kännykkäkameroita tms). Ei niitä teeleipiä, pullia tai ties mitä köksänkirjam ohjeen mukaan räpellettyjä soosseja meilläkään kukaan syönyt, joten turhaa hävikkiä roskikseen vaan. 

Vierailija
12/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä minun kouluaikanani ollut tällaisia kotitehtäviä kotitaloudesta, kokkaukset ja leipomiset tehtiin koulun opetuskeittiössä tunneilla. Mielestäni tällaiset tehtävät asettavat oppilaat eriarvoiseen asemaan, jos kotona ei ole jostain syystä mahdollista leipoa vaikka huoltajien elämänhallinnan haasteiden takia.

Vierailija
13/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omlla lapsellani oli kotitalous korona-aikaan, eli kaikki tehtiin etänä. Kyllä siinä meinas pelihousut mennä riekaleiksi kun edellisiltana tuli aineslista mitä seuraavalla tunnilla pitäis olla. Ope oli joku kaupunkilainen jolla kauppa kivijalassa... ymmärsi sekin sitten yhdestä puhelinkeskustelusta mitä 10 km kauppamatka tarkoittaa, ja ettei sitä oppilasta voi sinne kauppaan fillarillakaan laittaa kesken etäkoulupäivän.

Ja tosiaan, ihme kuvitelmia mitä ihmisillä "yleensä on kaapissa aina". Mutta pari kertaa tultiin töistä valmiiseen ruokapöytään.

Vierailija
14/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä minun kouluaikanani ollut tällaisia kotitehtäviä kotitaloudesta, kokkaukset ja leipomiset tehtiin koulun opetuskeittiössä tunneilla. Mielestäni tällaiset tehtävät asettavat oppilaat eriarvoiseen asemaan, jos kotona ei ole jostain syystä mahdollista leipoa vaikka huoltajien elämänhallinnan haasteiden takia.

No ei meilläkään omisteta suksia ja luistimia, jos koulussa ei lainaan ole, niin olemme eriarvoisessa asemassa. Yhyy. 

Mut meillä ne ei ole pakollisia kotitehtäviä ne leipomiset. Huoltajat ottakoot elämänsä hallintaan vaan. 

Vierailija
15/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miltei 5e/kilo. En pitäisi halpana. Normijauhoja ei meillä käsitellä.

Gluteenittomia? Ei teillä ole niitäkään, koskamuuten tietäisit, että ei riitä 5e/kilo. Tavallisia erikoisvehnäjauhoja saa kahdella eurolla kilon.

Vierailija
16/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään hankkii lapsia jos ei ole yhtään kiinnostusta tukea heitä edes siinä, että oppivat elämän perusasioita kuten leipomisen alkeet. Leipomisen hallinta ei ole yhtään huono juttu, itse pullaa ja leipää tekemällä säästyy rahaakin.

Vierailija
17/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei meilläkään omisteta suksia ja luistimia, jos koulussa ei lainaan ole, niin olemme eriarvoisessa asemassa. Yhyy. 

Mut meillä ne ei ole pakollisia kotitehtäviä ne leipomiset. Huoltajat ottakoot elämänsä hallintaan vaan. 

Lapsi ei voi mitään sille, jos kotiasiat ovat sekaisin. Olisi hyvä, jos koulu ei lisäisi lapsen taakkaa vaatimalla mahdottomia.

Vierailija
18/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan yläkoululaisena inhonneeni näitä, kuten myös köksää oppiaineena. Onneksi oli pakollisena vain seiskaluokan ajan, sen jälkeen ei tarvinnut osallistua. 

En tajua, miksi piti kotona kokkailla jotain reseptiä x ja tehdä siitä joku kirjallinem selonteko opettajalle (aikana, jolloin ei ollut mitään kännykkäkameroita tms). Ei niitä teeleipiä, pullia tai ties mitä köksänkirjam ohjeen mukaan räpellettyjä soosseja meilläkään kukaan syönyt, joten turhaa hävikkiä roskikseen vaan. 

Mitä teillä sitten syötiin? Omat lapseni olivat opiskeluaikana kaveripiirin suuressa suosiossa juuri siksi, kun osasivat laittaa ruokaa, ja usein riitti kavereillekin. Eikä ollut kallista, kun osasivat tehdä itse.  Köksänkirjat ovat kohtuullisen ahkerassa käytössä heillä vielä aikuisinakin.

Vierailija
19/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisissa perheissä leivotaan lättyjä ja toisessa leivotaan lättyyn.

Vierailija
20/33 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei voi mitään sille, jos kotiasiat ovat sekaisin. Olisi hyvä, jos koulu ei lisäisi lapsen taakkaa vaatimalla mahdottomia.

Sellainen lapsi tarvitsee tukiopetusta kotitaloudessakin. Lapsen taakka vähenee kovasti, kun oppii itse ruokkimana itseään eikä ole enää niin riippuvainen muista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän