Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko 200000e asuntolainaa paljon?

Vierailija
09.11.2006 |

Onko riski ottaa noin paljon? bruttotulot n. 6000e/kk.

Paljonko teillä on?

Kommentteja kiitos!! :)

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta teillä on ihan ok tulot. Meillä on lainaa 130 000 ja jos molemmat oltaisiin töissä olisi tulot samaa luokkaa kun teillä. Mä olen hoitovapaalla ja toinen lapsi tulossa että kotona olen vielä ainakin 2v.

Meillä pitkä laina-aika, mutta eipä silti paljon tartte nyt just esim. mistään matkoista haaveilla. Onneksi on kiva koti niin ei niin kaipaa reissun päälle =)

Vierailija
2/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on kinkkistä kun ei tiedä miten asuntojen hintojen käy...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte pääkaupunkiseudulla, 200 000:lla eurolla ei saa ehkä kuin 80 neliön kokoisen rivitaloasunnon. Sikäli lainamäärä on kohtuullinen. Lisäksi teidän tulonne ovat keskitasoa hieman paremmat, joten pystytte varmasti huolehtimaan kuluista.

Vierailija
4/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi tulee remonttikuluja päälle. nykyinen laina tuplaantuisi... päätös pitäisi tehdä pikaisesti... kääk.

Vierailija
5/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erona se, että minä teen toistaiseksi lyhennettyä työviikkoa jonka jälkeen bruttotulomme vielä tästä nousevat.

Meillä on 240.000 lainaa.

Mielestäni hirveästi, mutta asuminen on muodossa tai toisessa kallista täällä pääkaupunkiseudulla. Meitä on siis viisi ja asumme 95 neliöisessä paritaloasunnossa. Tällä tavalla edes joskus asumiskustannukset laskevat.

Vierailija
6/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä bruttotulot tuplasti tuon, mutta lainaa ei ole koskaan ollut yli sataatuhatta.

Vierailija
7/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä bruttotulot 8000 eur/kk ja max 130 000 otetaan lainaa. Ennestään rahaa laittaa 200 000. Eli asunto saa maksaa 330 000.

Vierailija
8/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siispä ei mitenkään selvää...

Vierailija
9/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on mielestämme ihan sikana lainaa, vähän vajaat 100 000¿, ja ihan riittävästi siinäkin maksettavaa

Vierailija
10/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis omistusasunnon haluaa, on tuloista riippumatta otettava iso laina. Ja ne, joilla on tosi isot tulot, voivat helposti ottaa pienempieä lainoja koska he ovat voineet säästää.

Vierailija
11/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokeile että mitä vaikuttais 1-4 % nousut koroissa. jos ei tunnu missään niin siitä vain pankkiin!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
12/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te niitä tulojanne ja menojanne oikein laskette, kun tuntuu että mikä tahansa laina on liikaa?

Meillä on lainaa 150 000 ¿, jolla sai rivitalokolmion. Mies opiskelee, minä olen äitiyslomalla, ja todellakaan meillä ei ole koskaan ollut edes tiukkaa lainanmaksun kanssa. Bruttotulot tällä hetkellä vaihtelevat 2000-4000 euron välillä. Meillä on varaa maksaa lainaa, sisustaa, matkustella, juhlia, ostaa vaatteita... Korkojen nousu kaksinkertaiseksi ei vielä hetkauttaisi. Jatkossa kun mies valmistuu ja minä menen kokopäivätöihin, ei varmaan edes muisteta koko lainan olemassaoloa.

Vierailija
13/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset maksaa lainan ohella yhtiövastikkeita, elatusmaksuja, vanhoja opintolainoja tms.

yhtä paljon lainaa ei ole yhtä paljon maksuja, eikä vähemmän lainaa ole vähemmän maksuja mitenkän itsestään selvästi, joten tarkkana kun vertaillaan vain tuloja ja lainaa

se on puppua, että on pakko ottaa iso laina, jos haluaa asua pääkaupunkiseudulla, pienellä lainalla selviää, kun on valmis kasvattamaan omaisuuttaan vähitellen hankkimalla ensin pienemmän asunnon ja vaihtaa sitten isompaan, se on edelleen riskittömämpää ja halvempaa kuin ison asunnon osto heti kättelyssä, mutta sitä ei haluta tehdä, kun korot on alhaiset

200 000 ¿ on iso laina, kun katsoo esimerkiksi sitä, paljonko siitä pitää koko laina-aikana maksaa korkoja eli paljonko on takaisin maksettava summa kokonaisuudessaan

Vierailija
14/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittäisi laina-ajan pituus ja se, mitejn paljon korkoihin rahaa palaa.

Vierailija
15/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 200 000 on ihan normaali laina. millaiset tulot sitten pitäisi olla että voi ostaa esim. talon. näiden vastauksien perusteella kellään normaalituloisella ei ole mitään saumaa ostaa taloa ( ei edes halvemmilta alueilta).

Vierailija
16/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän bruttotulot on jotain 6000-7000 e ja lainaa otetaan max, 150 000 e. Rahaa (omaisuutta) on käytettävissä suunnilleen toinen mokoma. Minua hirvittää jo noinkin iso laina...

Vierailija
17/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim. on tuo summa lainaa, pitkä laina-aika, maksamme lyhennystä + korkoa 710 euroa / kk. Vaikka korot triplaantuisivat, meillä ei olisi hätää. Asunnon arvo nousee ainakin toistaiseksi koko ajan, ja voihan lainaan ottaa korkokaton ja takaisinmaksuturvan jos talouden romahtaminen pelottaa.

En vain kertakaikkiaan tajua mikä se peikko ihan konkreettisesti on, jota pelkäätte. Ihan kaikilla mahdollisilla laskutavoilla on edullisempaa maksaa lainaa kuin vuokraa, josta ei jää käteen mitään. Ja pakkohan ihmisen on jossain asua.

Vierailija
18/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makselen vieläkin yhtä lama-ajan taloprosessia, hiukan vituttaa, mutta ei se mun maailmaa kaada. Se on vaan rahaa....

Vierailija
19/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy varovaisuuteen on se että suurempi laina aiheuttaisi ylimääräistä stressiä ja veisi yöunet. Itse haluan olla varma siitä että laina hoituu vaikka työt epävarmalla alallani loppuisivat.

Jos olet tarkkaan perehtynyt takaisinmaksuturvan ehtoihin niin tietäisit että niillä ei myydä turvaa vaan turvallisuuden tunnetta.

Vierailija
20/33 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä tarkoitettiinko tässä meitä näillä " isotuloisilla" mutta minua ainakin pelottaa se jos jotain muuttuu: miehen yritys ei vaikka enää kannata, tulee vakava sairaus jne. Asunnon voi aina myydä, mutta jos tulee joku lamanpoikanen niin ei ole sanottua että se menee kaupaksi ainakaan hyvään hintaan. Meillä nyt ei tietysti niin ole hätää koska emme rahoita läheskään koko kauppasummaa lainalla. Tuosta 150 lainastakin menee aika paljon korkomenoja, rahan voisi sijoittaa ja saada hyvän tuoton ja siksi korkojen maksaminen harmittaa. En tahdo pitkää laina-aikaa juurikaan noiden korkojen takia, meille laina-aika ei saa olla pidempi kuin 10-15 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan