onko 200000e asuntolainaa paljon?
Onko riski ottaa noin paljon? bruttotulot n. 6000e/kk.
Paljonko teillä on?
Kommentteja kiitos!! :)
Kommentit (33)
Mutta esim. meillä ei miehen kanssa ole mitään ongelmia työllistyä nyt eikä lähitulevaisuudessa, ja palkkakehitys on erittäin nousujohteista, vaikka tällä hetkellä olemmekin pienituloisia (johtuen lähinnä siitä että olemme pienten lasten vuoksi vapaaehtoisesti vain osa-aikatöissä). En siis osaa pelätä, kun en näe siihen mitään realistista aihetta.
Meidän perheessä minä olen hoitovapaalla ja mies opiskelee tehden töitä opintojen ohessa, emmekä todellakaan edes haaveile mistään asuntolainoista ennen kuin vähintään toinen on valmistunut ja " oikeissa" töissä.
Vierailija:
Miten ihmeessä te niitä tulojanne ja menojanne oikein laskette, kun tuntuu että mikä tahansa laina on liikaa?Meillä on lainaa 150 000 ¿, jolla sai rivitalokolmion. Mies opiskelee, minä olen äitiyslomalla, ja todellakaan meillä ei ole koskaan ollut edes tiukkaa lainanmaksun kanssa. Bruttotulot tällä hetkellä vaihtelevat 2000-4000 euron välillä. Meillä on varaa maksaa lainaa, sisustaa, matkustella, juhlia, ostaa vaatteita... Korkojen nousu kaksinkertaiseksi ei vielä hetkauttaisi. Jatkossa kun mies valmistuu ja minä menen kokopäivätöihin, ei varmaan edes muisteta koko lainan olemassaoloa.
Huomisesta lukien olen toistaiseksi työtön ja saan lainaturvasta 700 euroa kuukausi. Ei paha!
Musta meidänkin laina tuntuu isolta, ei otettaisi enempää. Tosin meidän asunnon arvokin on vaan noin 130000 joten teillä on varmaan paljon kivempi asunto mistä sitten on valmis maksamaan. meillä on laina-aikaakin vielä 10v jäljellä mikä tuntuu pitkältä.
Tämän jälkeen pitää löytyä 6 kuukaudeksi töitä jotta saa toisen vuoden korvausta. Tuo ei todellakaan takaa minkäänlaista takaisinmaksukykyä jos puhutaan 25-30v lainoista.
Ja en kuitenkaan ole kovinkaan kauaa työttömänä...
Paljonko lainaturvasi tulee maksamaan koko laina-ajalta? Saattaa olla että juuri sinä kuulut niihin harvoihin jotka lainaturvasta jotain hyötyvät, mutta lainaturvan varaan ei kukaan voi takaisinmaksukykyään laskea.
Kun minulle tarjottiin lainaturvaa laskin että jos olisin ottanut esim. vuoden lainanhoitokulujen verran ylimääräistä lainaa ja säilyttänyt sitä lyhyen koron rahastoissa olisin päässyt käytännössä suunnilleen samaan turvaan lähes ilmaiseksi. Tähän vielä edullinen perushenkivakuutus päälle niin omatekoinen lainaturva on valmis murto-osalla kustannuksia.
Mies kun ajatteli että töissä voi tapahtua jotain muutoksia uuden tj:n myötä. Kävikin niin, että minut irtisanottiin 17 vuoden jälkeen lähes odottamatta. LUOJAN KIITOS oli se lainaturva.
Laskujeni mukaan mulle jää enemmän käteenkin kun töissä käydessä.
Mut tuntuu jäävän harmittavan lyhyeksi vaan tämä tuottoisa joutenolo ;).
Suurin osa meistä maksaa liiton jäsenmaksujakin, mutta miksi?
Lisäksi olen jo kertaalleen ollut tilanteessa jossa ammattiliiton lakimiehille olisi ollut käyttöä. Eli minulle liiton jäsenmaksu on todella edullinen vakuutus suhteessa mahdolliseen hyötyyn, lainaturva taas todella kallis.
On paljon.
Lisäksi sillä on aika paljon merkitystä että onko teidän tulot 1000 euroa ja 5000 euroa vai molemmilla 3000 euroa, sillä jälkimmäisestä jää suomalaisessa verotuksessa aika paljon enemmän käteen.
Yksi ihan hyvä näppituntumalasku on, että 40 kertaa nettokuukausitulot tai sitten 20 kertaa bruttokuukausitulot on järkevä määrä lainaa. Tarkoittaisi siis teidän tapauksessa jotain suuruusluokkaa 120000 olisi ok lainasumma.
meidän palkka on siis n 3000e brutto, molemmilla eli ihan ok tulot. Vaikea arvioida mitä korko- ja maailmanmarkkinoilla käy. Yksi paha kriisi Jenkeissä/P-Koreassa tms. - ja kaikki on pyllylleen. Yksi asiantuntija sanoo asuntojen hintojen laskevan, toinen pysyvän paikallaan ja kolmas niiden vielä tästä nousevan... eli ota siitä nyt selvää!
Fiksuinta olisi varmasti olla ostamatta isompaa asuntoa, mutta alkaa vähitellen tämä tilanvähyys ahdistamaan... Jos näkisi tulevaisuuteen tai olisi vaikka 50000e enemmän rahaa pankkitilillä niin ei olisi ongelmaa......
Ja takaisinmaksuturvaa mekään emme edes harkitse, mieluummin silläkin summalla lyhennetään lainaa. Henkivakuutukset on kyllä.