Adhd lääke nuorella concerta vai medikinet CR?
Adhd -diagnoosin omaavat, mikä lääke teillä on?
Lapselleni (19v) on määrätty concertaa ja se aiheuttaa unettomuutta.
Kollegani (aikuinen, aikuisena diagnosoitu) kertoi syövänsä Medikinet CR ja hänen uniongelmansa poistunut lääkkeellä.
Monella lapsella ja nuorella on concerta . Vertaistukiryhmässä puhutaan vaan concertasta. Moni puhuu myös uniongelmista.
Miksi concertaa määrätään?
Lapsi on aikuinen jo niin en voi puuttua tai kysyä lääkäriltä. Kollegani kertomus adhdsta oli kuin lapseni elämästä paitsi että nyt kollegani on paljon paremmassa voinnissa verrattuna siihen mitä hyötyä lapselleni concertasta on.
Lapseni oli pienenä iloinen, luova, vilkas. Teini-iässä alkoi toiminnanohjauksen vaikeudet, kouluvaikeudet, ja väsymys,univaikeudet .. tuntuu että lapsi on vain ärtynyt ja väsynyt vaikka koulu sujuu paremmin (valmistautuu kirjoituksiin).
Onko medikinet toimiva vai kollegani vain poikkeus? Hänen adhd oli kuulema ennen todella vaikea ja hän kärsi pahoista toiminnanohjauksen vaikeuksista mihin lääke auttoi valtavasti.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Sama lääkeaine molemmissa, mutta Concertalla pidempi vaikutusaika. Medikinet CR vaikuttaa noin 8 tuntia, Concerta noin 12. Onhan se selvä, että concerta ulottuu lähemmäs iltaa ja voi siten vaikuttaa uneen.
Onko teillä melatoniini käytössä? Usein se tarvitaan myös medikinetin kanssa.
Mä en tarvitse melatoniinia. Uniongelma ja tupakointi (!!) loppui mulla seinään viikon sisällä siitä kun aloitin medikinetin. Illalla alkaa 20 jälkeen väsyttää ja hyvin mielin unille klo 22. Nukun huonosti enää vain jos sille on ns oikea syy. Elimellinen uniongelma ja ajatusrallin aiheuttama uniongelma poistui
monella adhd:lla on vaikeuksia nousta sängystä aamulla ylös. Olen itse tässä joukossa. Otan concertan heti ensiheräämisen jälkeen, joskus klo 6 pintaan. (sängyn viereen illalla lääke ja vesilasi). Pystyn ottamaan sen, totean etten millään jaksa nousta sängystä ylös, käännän kylkeä ja jatkan unia. noin tunnin kuluttua lääke alkaa vaikuttaa ja nousen helposti sängystä ylös, saan aamutoimet tehtyä tehokkaasti ja ehdin sitten vielä töihinkin kahdeksaksi. Pimeänä talvikautena otan lääkkeen hiukan aikaisemmin, koska olen muutenkin silloin hiukan hitaammalla
Tuossa mielessä ei haittaa yhtään, että viakutusaika on n 12 tuntia. Nukkumaan pyrin menemään n klo 21, yleensä nukahdan klo 22, kun sägyssä teen vielä jotain muuta sinne menon ja nukahtamisen välillä
Potku pehvaan on paras lääke. Ulos ja töihin!
Vierailija kirjoitti:
onko unettomuus tyypillistä adhd:lle?
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Medikinet siitä parempi, että siitä saa paremmat pärinät, kun itse ottaa. Myös myymällä saa paremman hinnan, moni vaativaa työtä opiskeleva tai tekevä käyttää tätä ja maksaa hyvin.
Nämä kommentit ne aina jaksaa ihmetyttää adhd-ihmistä. On niin vaikea ymmärtää että joku saa medikinetistä pärinät.
tai kun porukka kertoo että otti medikinettiä ja muutaman kaljan ja bailaamaan. Itse jos juon mitään alkoholia ennen kuin 8 tuntia kulunut lääkkeen otosta, nukahdan. Kokemuksella kerran sukujuhlissa vahingossa lasi kuohuvaa 4 tuntia lääkkeen oton jälkeen.
ja muutenkin kun on lääkitys , alkoholi ei sanalla tavalla nouse päähän. Ei tule sitä hiprakan tunnetta, ehkä hetkeksi mutta jo parin alkoholiannoksen jälkeen yleensä täysi, ähkyinen olo henkisesti jotenkin eikä tee mieli juoda.
Tämä. Ja ihan ylipäätään adhd-lääkkeiden kohdalla..
. joudun elämään kaapissa adhd:ni kanssa ihan siitä syystä, että aikoinaan kun siitä kerroin, niin jono muodostui ovelle (kuvannollinen ilmaus) ihmisistä, joiden mielestä on tosi cool, että mulla on lääkäri, joka määrää adhd-lääkkeitä ja voisinko antaa yhden kokeeksi, niin kokeilisivat, että onko heillä adhd, toiset sanoivat, että kun ei ole rahaa viinaan, mutta pitäisi saada pää sekaisin, että ymmärrät varmaan ja voit myydä pari, kun saat sitä lääkkeenä, siitähän saa tpsi hyvät pärinät, eikö saakin? (että huvittaa... itse tulen vain siitä tylsäksi asioihin keskittyneeksi tyypiksi ja pärinöistä ei tietoakaan). Itseä ei kiinnosta päihdejutut eikä toisten auttaminen heidän päihtymisessään, joten opin kyllä nopeasti, että adhd:ni pidän salassa vaikken muuten sitä nolostelekaan. Jotenkin vain hienoa elää luovilla adhd-aivoilla ja innostua leikkimään elämänsä loppuun asti. Meillä koko suku täynnä adh;eita ja addeja, joten siitä voin uskoa, että itseikn olen varisn pirteä tapaus sitten vanhanakin.
Vierailija kirjoitti:
onko unettomuus tyypillistä adhd:lle?
monilla on unihäiriöitä
Ennen oli villejä, tai kurittomia lapsia. Nyt ADHD.
Medikinet cr on vaikutusajaltaan lyhyempi, joten voi hyvinkin auttaa nukahtamisongelmaan. Sopiiko se muuten, jää nähtäväksi. Se mikä yhdelle sopii, ei välttämättä sovi toiselle.
Itse 34 v mies ja käytössä concerta. Auttaa kyllä ja eron huomaa mutta maha menee sekaisin ja pitää 3 kertaa juosta vessassa lääkkeen oton jälkeen. En ole testannut medikinettiä mutts elvansea ajattelin ehdottaa lääkärille jos ei laittaisi mahaa niin sekaisin
Kannattaa ottaa suurempia määriä kuin yleensä määrätään.
Sehän on yksilöllistä mikä lääke toimii. Itselläni Concerta toimii, Medikinet ei ollenkaan. Kannattaa lääkärin kanssa jutella ja kokeilla vaihtoehtoja. Sillähän se selviää.
Mulla vaihdettiin medikinet cr concerta ja nyt 3 päivän käytön jälkeen tuntuu kuin olisi saanut silmät auki entistä paremmin. Tehnyt kauheana kotitöitä ja muistanut kirjottaa työjuttuja ja muita mitkä pitkään roikkuneet. Kävin lenkillä ja aloin täyttää vaatteista myyntiin ilmoitusta. Mietin tässä vaan et tämmöstäkö se onkin neuronormeilla ja muilla ihmisillä ilman nepsy adhd ongelmia. Se tunne kun työpäivän jälkeen et jaksa yhtään mitään ja katsot muita että miten ne jaksaa
Minun 19 v nuori sai Elvansea. Lääkäri sanoi,,ettei concerta ole niin hyvä.
Nämä ovat hyvin yksilökohtaisia asioita mikä sopii kenellekin. Vain kokeilemalla selviää. Lapsellani on ADD ja hän käyttää Medikinet CR:ää, joka toimii hyvin eikä aiheuta mitään sivuoireita. Univaikeuksia hänellä ei ole koskaan ollut. Sitten taas kaverinsa, jolla myös ADD, sai niin paljon sivuvaikutuksia ettei pystynyt Medikinetia ottamaan. Myös Concertaa oli hänellä kokeiltu, eikä sopinut sekään. Nyt joku kolmas lääke käytössä, joka ilmeisesti sopii ja toimii, en tosin tiedä lääkkeen nimeä.
Tiedoksi noille huutelijoille jotka puhuu vaan apteekin amfetamiinista että stimulantit ja niiden lääkeryhmä piristää neuronormeilla " pärinöihin " mutta adhd ihmisellä ja nepsy henkilöllä se rauhoittaa ja järjestää aivojen toimintaa ja joillakin voi jopa väsyttää. Monet on saaneet apua lukemiseen ja kirjoittamiseen ja piirtämiseen ja muihin rauhallisiin asioihin vaikka lääke on piristävä. Suosittelen lukemaan hieman farmakologiaa sillä tosi moni netin adhd keskusteluissa ei tosiaankaan tiedä mistä puhuu. Mikäli saa " piriefektin " stimulantista se kertoo että ei ole pahaa adhd ongelmaa aivoissa koska jos on ne tekevät yleensä käänteisreaktion eli rauhoittavat ja järjestävät aivojen ylikierroksilla olon
Medikinet alkoi kiinnostaa.
Olisiko tietoa, mistä voisin saada lääkärin
[Kuopio, Jyväskylä] kirjoittamaan reseptin?
Tällä hetkellä minulla
ei ole mtn ADHD/psyyken/sooman
lääkkeitä käytössäni.
Yksityislääkärin tekemä ADHD dg
parinkymmenen vuoden takaa.
Silloin vielä paperiressut.
Sain vaaleanpunaisen 'shekkireseptin',
joksi psykiatri sitä kutsui ja hain Concertan
kokeiluun. Fokus lisääntyi, mutta verenpaine
kipusi pilviin. Kallis purnukka palautui
apteekkiin. Mielelläni tekisin vielä toisen
lääkekokeilun.
Tai Elvanse, toinen vaihtoehto.
Olisiko lääkäriä paikalla?
👋
Vierailija kirjoitti:
No lääkkeethän toimii jokaisella ihan eri tavoilla.
Kyllä, meillä kävi niin, että Concerta ja Elvanse eivät sopineet. Strattera sopi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli villejä, tai kurittomia lapsia. Nyt ADHD.
Meidän ADHD lapsen käytös on 9.
koska vaikutusaika on myös yksilöllinen ja kaikilla concerta ei vaikeuta nukkumista. e