Adhd lääke nuorella concerta vai medikinet CR?
Adhd -diagnoosin omaavat, mikä lääke teillä on?
Lapselleni (19v) on määrätty concertaa ja se aiheuttaa unettomuutta.
Kollegani (aikuinen, aikuisena diagnosoitu) kertoi syövänsä Medikinet CR ja hänen uniongelmansa poistunut lääkkeellä.
Monella lapsella ja nuorella on concerta . Vertaistukiryhmässä puhutaan vaan concertasta. Moni puhuu myös uniongelmista.
Miksi concertaa määrätään?
Lapsi on aikuinen jo niin en voi puuttua tai kysyä lääkäriltä. Kollegani kertomus adhdsta oli kuin lapseni elämästä paitsi että nyt kollegani on paljon paremmassa voinnissa verrattuna siihen mitä hyötyä lapselleni concertasta on.
Lapseni oli pienenä iloinen, luova, vilkas. Teini-iässä alkoi toiminnanohjauksen vaikeudet, kouluvaikeudet, ja väsymys,univaikeudet .. tuntuu että lapsi on vain ärtynyt ja väsynyt vaikka koulu sujuu paremmin (valmistautuu kirjoituksiin).
Onko medikinet toimiva vai kollegani vain poikkeus? Hänen adhd oli kuulema ennen todella vaikea ja hän kärsi pahoista toiminnanohjauksen vaikeuksista mihin lääke auttoi valtavasti.
Kommentit (43)
Minun nuoreni sai diagnoosinsa 19-vuotiaana, ja psykiatri ehdotti kahta lääkettä: medikinettiä ja elvansea. Elvanse otettiin, koska kuulemma parempi. Valvotti pari viikkoa, mutta sitten se meni ohi.
Mulla on medikinet ja pelkästään hyvä kokemus. Adhd on suht vaikea (.. olenkohan kollegasi. 😂😂). Itse pohdin samaa , tunnen ystäviä jolla on concerta ja monella se ei ole toiminut kuin kertalaakista mikä taas oli minun kokemukseni medikinetistä. Aiemmin kärsin jatkuvasti valtavasta määrästä erinäisiä henkisiä ongelmia ja ne siis vain loppui. Ei niitä ollu olemassakaan, minun pään sisällä vaan kauhea ralli ongelmista kokoajan. Nykyään jos alkaa ahistaa menen nukkumaan kun se on yleensä väsymyksen merkki. Ja uni tulee. Työt sujuu. Siivota en jaksa mutta itsestäni jaksan huolehtia 80% paremmin mikä on lottovoitto.
Sama lääkeaine molemmissa, mutta Concertalla pidempi vaikutusaika. Medikinet CR vaikuttaa noin 8 tuntia, Concerta noin 12. Onhan se selvä, että concerta ulottuu lähemmäs iltaa ja voi siten vaikuttaa uneen.
Onko teillä melatoniini käytössä? Usein se tarvitaan myös medikinetin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sama lääkeaine molemmissa, mutta Concertalla pidempi vaikutusaika. Medikinet CR vaikuttaa noin 8 tuntia, Concerta noin 12. Onhan se selvä, että concerta ulottuu lähemmäs iltaa ja voi siten vaikuttaa uneen.
Mulla on medikinet ja en tarvitse melatoniinia . Mulla on aamulla 30mg ja iltapäivällä 10mg tarvittaessa .
Mulla uniongelma poistui lääkkeen aloituksen jälkeen. Sitä ennen oli ollut univaikeuksia koko elämäni. Nyt illalla nukkumaan mennessä nukuttaa . Iltapäivällä en huomaa kun lääke lakkaa vaikuttamasta mitenkään kovin selvästi. Musta tulee ehkä puheliaampi ja sosiaalisesti levottomampi kun lääke ei enää vaikuta, ts.pelle
Vierailija kirjoitti:
Enpäs tiennyt tätä consertasta. Miksiköhän sitä määrätään myös lapsille, ihan alakouluikäisille paljon? Noin pitkällä vaikutusajalla. Outoa. Lapselle riittäisi joku 6tuntia hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpäs tiennyt tätä consertasta. Miksiköhän sitä määrätään myös lapsille, ihan alakouluikäisille paljon? Noin pitkällä vaikutusajalla. Outoa. Lapselle riittäisi joku 6tuntia hyvin.
No jos vain koulun ajaksi tarvii niin riittäisikin, mutta usein on vaikeata myös läksyjen kanssa tai on harrastuksia. Muutakin elämää kuin koulu.
Riippuu täysin ihmisestä. Concerta pitää ottaa aamulla, muuten vaikuttaa uneen.
Omalle nuorelle concerta oli parempi.
Kaikkea ei kannata laittaa lääkkeen piikkiin. Vaikka lapsella on ADHD ei kaikki ole siitä johtuvaa. Jos valmistautuu kirjoituksiin voi olla täysin stressiperäistäkin unettomuus. Unettomuuden hoitoon pätee ADHD -diagnosoiduilla sama polku kuin neurotyypillisilläkin jos lääke on kerran toiminut jo pitkään hyvin. Kun käy lääkärillä, voivat siellä pohtia lääkitystä.
Aloituksesta tuli mielikuva, että ADHD oli tuore diagnoosi. ADHD harvemmin alkaa oireilemaan täysin vasta teini-iässä. Jos henkilöllä ei ole ADHD:ta, niin lääke kuulemma vaikuttaa piristävästi ja aiheuttaa unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilöllä ei ole ADHD:ta, niin lääke kuulemma vaikuttaa piristävästi ja aiheuttaa unettomuutta.
No tämä nyt on kyllä aivan paskapuhetta. Jokainen keho, mieli, geenit, ruoansulatus ym. ovat erilaisia ja näinollen kahta täysin samanlaista vaikutusta ei ole millään lääkkeellä. Toisella voi jokin lääkeaine vaikuttaa liian esimerkiksi liian nopeasti tai pitkään em. syistä jolloin tuloksena voi olla ADHD-oireiden paheneminen liikana piristymisenä tai levottomuutena tai unettomuutena. Toisella sama lääke ja vahvuus voi joko piristää sopivasti ja auttaa keskittymään samalla kun levottomuus poistuu ja unenlaatukin paranee.
Jokin suodatin pitäisi näissä vapaissa keskusteluissa olla, ettei ihan mitä tahansa tietämättömien kirjoittamaa sontaa pääsisi läpi kaikkien luettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilöllä ei ole ADHD:ta, niin lääke kuulemma vaikuttaa piristävästi ja aiheuttaa unettomuutta.
Tämä pitää täysin paikkansa, niinkuin myös väite sen huumausainepotentiaalista. Tuo on todella yleisesti myynnissä oleva aine laittomilla markkinoilla ja sitä käytetään väärinkäytössä melko usein. Tunnetaan nimellä "apteekin piri".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä nyt on kyllä aivan paskapuhetta. Jokainen keho, mieli, geenit, ruoansulatus ym. ovat erilaisia ja näinollen kahta täysin samanlaista vaikutusta ei ole millään lääkkeellä. Toisella voi jokin lääkeaine vaikuttaa liian esimerkiksi liian nopeasti tai pitkään em. syistä jolloin tuloksena voi olla ADHD-oireiden paheneminen liikana piristymisenä tai levottomuutena tai unettomuutena. Toisella sama lääke ja vahvuus voi joko piristää sopivasti ja auttaa keskittymään samalla kun levottomuus poistuu ja unenlaatukin paranee.
Jokin suodatin pitäisi näissä vapaissa keskusteluissa olla, ettei ihan mitä tahansa tietämättömien kirjoittamaa sontaa pääsisi läpi kaikkien luettavaksi.
Olet oikeassa, että jokaisella on eri tavoin toimiva keho ja mieli, mutta tuo huumausaineasia pitää silti paikkansa. Puhun näitä asioita kokemuksesta. Kirjoitin edellisessä viestissä asiasta myöskin.
Tuskinpa se muuten vain Päihdelinkin infolistoillekin on päätynyt: https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/laakkeet/metyylifenidaat…
Medikinet siitä parempi, että siitä saa paremmat pärinät, kun itse ottaa. Myös myymällä saa paremman hinnan, moni vaativaa työtä opiskeleva tai tekevä käyttää tätä ja maksaa hyvin.
Tunnen monia jotka syö concertaa, eikä niillä tunnu oireet häviävän, ja tulee unettomuutta.
täältä lämmin suositus medikinet cr. Alussa mulla oli jotain haittavaikutuksia , mutta ne meni ohi parissa kuukaudessa. Nyt vuosia syönyt ja erinomainen lääke . Ei vaikuta uniin, paino ei laske , ei tule päänsärkyä, ei epätasaisuutta energiatasoissa..
tosin itse olen niin malliesimerkki adhdsta että siksi kai niin hyvä lääkevaste. Auttanut itsellä erityisesti toiminnanohjauksen vaikeuksiin, vähentänyt impulsiivisuutta , antanut pitkäjänteisyyttä ja siten ja auttanut mm opiskelemaan loppuun ja saamaan koulutusta vastaavan työn. Tunteet ei ole latistunut , tai jos on niin hyvä vaan koska adhd ihmisellä tunteet tulee 200% joskus. Auttanut myös sosiaalisiin suhteisiin ja näkemään oman adhdn ja sen,miksi se on ennen haitannut sosiaalisia suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Nistit popsii noita lääkkeitä.
Käykö kateeks? Tyydy vaan siihen liiterin halpiskaljaan
Vierailija kirjoitti:
Medikinet siitä parempi, että siitä saa paremmat pärinät, kun itse ottaa. Myös myymällä saa paremman hinnan, moni vaativaa työtä opiskeleva tai tekevä käyttää tätä ja maksaa hyvin.
Nämä kommentit ne aina jaksaa ihmetyttää adhd-ihmistä. On niin vaikea ymmärtää että joku saa medikinetistä pärinät.
tai kun porukka kertoo että otti medikinettiä ja muutaman kaljan ja bailaamaan. Itse jos juon mitään alkoholia ennen kuin 8 tuntia kulunut lääkkeen otosta, nukahdan. Kokemuksella kerran sukujuhlissa vahingossa lasi kuohuvaa 4 tuntia lääkkeen oton jälkeen.
ja muutenkin kun on lääkitys , alkoholi ei sanalla tavalla nouse päähän. Ei tule sitä hiprakan tunnetta, ehkä hetkeksi mutta jo parin alkoholiannoksen jälkeen yleensä täysi, ähkyinen olo henkisesti jotenkin eikä tee mieli juoda.
medikinet ja ei vaikutusta. concertaa vastusti kaikki paitsi lääkäri koska siinä on jotain pahaa (en saanut selitystä). äitinsä toivoi alunperin vammaista lasta.
Ehdottomasti Medikinet! Paljon parempi lääke kuin Concerta. Medikinet vaikuttaa mielestäni tasaisemmin, eikä siinä ole samoja haittavaikutuksia kuin Concertassa. Tämä oma kokemukseni.