Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö mitään muuta maata maailmassa jossa joulunajan suurta herkkua on vauvansoseet lantusta perunasta ja porkkanasta?

Vierailija
30.11.2022 |

En kertakaikkiaan ymmärrä tätä soseruokien jokavuotista kehumista ja ylistämistä.

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon tämän maan kulttuurista kun jouluna syödään pula-aikojen vauvansoseita ja itsenäisyyspäivänä muistellaan sotaa ja kuolleita. Päivän kohokohta joku ikivanha sotafilmi ja kättelyn katsominen telkkarista. Juhannuksena taas seurataan kuinka moni hukkuu ja kuolee. Kyllä on masentavaa paskaa koko Suomi ja sen "juhlat".

Et ole niin hauska kuin luulet. Sitäpaitsi unohdit vapun ja jääkiekon voittojuhlat sekä uudenvuoden, joissa suomalaisetkin riehaantuu.

Vierailija
62/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko bataattilaatikko hienompi vaihtoehto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, taas joku lumihiutale huutamassa erityisyyttään. Mikään perinteinen ei kelpaa, vaan pitää olla jotain eksoottista ja ainutkertaista.

Vierailija
64/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei niistä jouluruoista tykkää kukaan, mutta kyllähän niitä silti jossain aina syömään joutuu, niin kouluissa kuin työpaikoillakin. Itselläkin tulossa useammat edustus-joululounaat ennen joulua työn merkeissä. Kotona jouluna sitten syödään meze-tyyppisesti kaikenlaisia mausteisia Lähi-Itä/Välimeren maat -henkisiä herkkuja, istuu paremmin meidän makuun kuin laatikot ja kinkut.

Vierailija
65/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa kieltmättä sosetta monessa eri muodossa. Syödäänhän Amerikassakin juhlaruokina soseita. Sweet potato casserole ja mashed potatoes muun muassa. Kinkun tilalla on usein kalkkunaa.

Vierailija
66/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mietinnöistä muut syö. Minä tykkään laatikoista ja syön niitä

Syö sinä mitä haluat eläkä ujostele

Vierailija
67/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa syödään jouluna verimakkaraa, sylttyä, hapankaalia, perunaa ja suolattua läskiä.

Sanoisinpa että olen paljon mieluummin suomalaisessa joulupöydässä.

Suolattua läskiä? Huhhuh. Ja mitä on syltty?

Vierailija
68/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi asun kaksin teinin kanssa joka ei myöskään piittaa jouluruuasta!

Aattona käymme syömässä vanhemmillani,närpin kinkkua ja maksalaatikkoa sen verran ettei äiti pahoita mieltään.

Kun tulemme kotiin syömme tortilloja ja juomme limsaa. Olen 42vuotias ja todellakin riittää ällöttåvien lanttulaatikoiden ja rosollien pakkosyöttö vain "kun on joulu"!

No jo on teillä jouluherkut, tortillat ja limsa! Meillä syödään tortilloja silloin, kun ei kerta kaikkiaan jaksa väsätä hyvää ruokaa.

Mitä laitat tortillojen sisään jos ne maistuvat sinusta huonolta?

Vierailija
69/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteiset laatikot ovat erittäin kekseliäitä ruokia, kun ajatellaan, että ennen vanhaan raaka-aineita jouluruokien laittamiseen on ollut niin rajoitetusti. Vaihtoehtoja siis vähän.

Niin, ja pointtisi oli mikä? Vauvansoseita joulupöytään jiihaa!

Vierailija
70/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon tämän maan kulttuurista kun jouluna syödään pula-aikojen vauvansoseita ja itsenäisyyspäivänä muistellaan sotaa ja kuolleita. Päivän kohokohta joku ikivanha sotafilmi ja kättelyn katsominen telkkarista.

Siinäpä se on loppuvuoden kohokohdat kiteytettynä.

Vierailija
71/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen jouluruoka on hyvää kun vertaa moneen muuhun. Ranskassa joulupöytään kuuluu hanhenmaksa. Onko se sitten hienoa syödä pakkosyötetyn ja rääkätyn hanhen sisäelimiä? Japanissa jouluna syödään kfcn uppopaistettua pikaruokaa. Kfc sai aikoinaan markkinoitua itsensä "jouluruuaksi" ja koska Japanissa ei perinteisesti ole vietetty joulua niin se löi läpi. Tuloksena tämä hassu traditio. Briteissä taas jouluun kuuluu shephard's pie = lihaa ja perunamuusia uunissa. Monessa maassa ei ole samalla tavalla korvamerkittyjä jouluruokia vaan jouluna syödään samaa kuin ympäri vuoden, tehdään vaan vähän parempi kattaus ja jälkiruuat. Italiassa syödään pastaa ja kuivas joulukakkua. Minusta on kivaa kun jouluun yhdistyy nimenomaan tietyt jouluruuat, olkoonkin sitten "vauvanruokaa".

Japanilaisesta ja ranskalaisesta joulusta minulla ei ole kokemusta, mutta uskallan väittää ettei Shepherds pie kyllä ole mikään perinteinen jouluruoka Briteissä.

Vierailija
72/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ulkosuomalainen jo liki 30 vuotta, mutta arvostan suomalaisuutta ja perinteitä. Kyllä kerran vuodessa voi palata menneeseen ja saada kotiin joulun tuntua näillä ruuilla. Sehän ei ole pois kenenkään hyvinvoinnista. Jokaisessa maassa on omat juhlapäivän herkut ja se juuri että niitä syödään vain tiettynä päivänä, juhlistaa ajankohdan. Täällä USAssa on kalkkunat ja vihreäpapu laatikot sekä juurekset pöydässä. Jouluna juutalais perheet syövät kiinalaista ruokaa, siis se on ihan perinne. Tämän vuoksi kiinalaiset ravintolat ovat auki jouluna( toisin kuin muut ravintolat) ja heillä on oikea joulu menu.

Itse ole tarjonnut joulupöydässä jotain suomalaisiakin, kuten silliä, ostan IKEAsta😀, ja punajuurta sekä teen usein bataatti laatikon lanttulaatikot tapaan, sekä suolalohta. Emme syö lihaa, mutta jos on vieraita niin paistan heille vähän paremmat pihvit. Ja sieni-kerma kastike, käy ihan kaiken kanssa. Tuli nälkä tässä, mutta Hyvää Joulua kaikille.

Vierailija
73/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa polentaa, maissijauhoista tehtyä puuroa, käytetään lisukkeena ja pidetään suurena herkkuna. Itse en ole sen päälle koskaan ymmärtänyt. Mutta siinä esimerkki suositusta edullisesta vauvanruokamaisesta ruokalajista.

Myös kaikkialla maailmassa suositut pastaruoat ja pizza ovat alun perin olleet

köyhän kansan ruokia. Kokkaaminen onkin taidetta silloin kun halvoista ja ns. vaatimattomista raaka-aineista loihditaan loistavaa syötävää. Meillä Suomessa lanttulaatikko on tästä oiva esimerkki.

Vierailija
74/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa polentaa, maissijauhoista tehtyä puuroa, käytetään lisukkeena ja pidetään suurena herkkuna. Itse en ole sen päälle koskaan ymmärtänyt. Mutta siinä esimerkki suositusta edullisesta vauvanruokamaisesta ruokalajista.

Myös kaikkialla maailmassa suositut pastaruoat ja pizza ovat alun perin olleet

köyhän kansan ruokia. Kokkaaminen onkin taidetta silloin kun halvoista ja ns. vaatimattomista raaka-aineista loihditaan loistavaa syötävää. Meillä Suomessa lanttulaatikko on tästä oiva esimerkki.

Karjalanpiirakoita ja kalakukkoa unohtamatta. Halvat ainekset ja ihan mielettömiä herkkuja.

Vierailija
75/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aattona käymme syömässä vanhemmillani,närpin kinkkua ja maksalaatikkoa sen verran ettei äiti pahoita mieltään.

Kun tulemme kotiin syömme tortilloja ja juomme limsaa. Olen 42vuotias ja todellakin riittää ällöttåvien lanttulaatikoiden ja rosollien pakkosyöttö vain "kun on joulu"!

No jo on teillä jouluherkut, tortillat ja limsa! Meillä syödään tortilloja silloin, kun ei kerta kaikkiaan jaksa väsätä hyvää ruokaa.

Vaihdellen vähän kaikkea. Enkä sanonut, että ne huonolta maistuvat, mutta ovat lähinnä sellaista mättöruokaa, ei ainakaan juhlaruokaa.

Vierailija
76/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen toki syö jouluna sitä, mistä pitää ja mihin on varaa, tai kykyä valmistaa. Itselleni tortilla (tässä tapauksessa se valmis lätty) täytettynä, ei ole juhlavaa ruokaa. Juhlavuus syntyy myös perinteistä ja itse valmistamisesta, joka tortillaletun täyttämisestä puuttuu.

Onko sitten niin, että jotkut vierastavat kaikkea juhlavaa ja haluavat elää jokaisen juhlapyhän mahdollisimman arkisesti? Silloin sopiva valinta voikin olla arkinen pikaruoka, kuten tortilla tai pakastepizza. Ehkä teillä on juhla-allergia.

-eri

Vierailija
77/168 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kalkkunaa ja muita jenkkiherkkuja sitten jos haluat.

Vierailija
78/168 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon tämän maan kulttuurista kun jouluna syödään pula-aikojen vauvansoseita ja itsenäisyyspäivänä muistellaan sotaa ja kuolleita. Päivän kohokohta joku ikivanha sotafilmi ja kättelyn katsominen telkkarista. Juhannuksena taas seurataan kuinka moni hukkuu ja kuolee. Kyllä on masentavaa paskaa koko Suomi ja sen "juhlat".

Juuri tällaisten ihmisten takia suomalaista kulttuuria (tai kieltä) ei tule valitettavasti nykymuodossaan olemaan enää 30-50 vuoden kuluttua. Nykynuorista suurin osa on näitä jenkkiaivopesun lapsuudesta asti läpikäyneitä suomalaisuuden vastustajia. Ja sitten vielä matkitaan m_am_umolotusta... wallah bro, mä vannon. 

Vierailija
79/168 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikko on niin herkkua. Teen sen itse ja voisin vetää sitä raakanakin vaikka kuinka paljon. Ilman sitä ei kerta kaikkiaan joulu tule. Ja aivan se ja sama, mitä mieltä ulkomaalaiset tai jotkut nirppanokat suomalaiset on, minä RAKASTAN lanttulaatikkoa ja vedän sitä litratolkulla joulun aikaan. Muut voi tarjota omissa joulupöydissään ihan mitä haluavat, mutta minä en lanttulaatikosta luovu. 

Vierailija
80/168 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän 👍

Amerikka. Bataattilaatikko ja juuresvuoka on myös heillä jouluruokia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän