Tiedätkö mitään muuta maata maailmassa jossa joulunajan suurta herkkua on vauvansoseet lantusta perunasta ja porkkanasta?
En kertakaikkiaan ymmärrä tätä soseruokien jokavuotista kehumista ja ylistämistä.
Kommentit (168)
Kinkku, asiasta täysin toiseen, on sellainen että ensi sitä ahmii ne vuoden ensimmäiset palat. Sitten parin päivän päästä alkaa iljettämään koko köntsä. JOKA VUOSI :D Kyllä noita mössöcasseroleja maailmallakin on, imellytyskin tekniikkana. Itse asiassa vähän tutkin tätä. Luulin että rosolli tulee itärajalta, mutta ei. Länsirannikon säätyläispiireistä valunut koko kansan joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi.
Ei. Ruotsissa katetaan joulupöytään lihapullia, janssonin kiusausta silliä ja prinssinnakkeja. Myös dopp i grytan on hyvin suosittu.
Joku yritti väittää että nämä soselaatikot olisi yleisiä myös Ruotsissa. Ehei, ovat kyllä perisuomalainen "erikoisuus" ja jäänne agraariyhteiskunnasta ja pula-ajoista.
Mä jäin miettimään, että kumpaan nää laatikot on vauvanmössöä -hokijat ei ole koskaan tutustuneet, kunnolla tehtyihin laatikoihin vai vauvan soseisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin miettimään, että kumpaan nää laatikot on vauvanmössöä -hokijat ei ole koskaan tutustuneet, kunnolla tehtyihin laatikoihin vai vauvan soseisiin.
Eiköhän kyseessä ole enemmänkin joululaatikoiden ulkonäkö ja suutuntuma, mikä kirjoittaa vauvansosekommentit. Joku mausteinen lanttulaatikkohan ei taaperolle edes kelpaisi. Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että tämä jouluperinne kaipaa jo reipasta uudistusta ja tuunausta.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi.
Siellä myös herkutellaan liian miedon suolauksen vuoksi pilaantuneilla silakoilla.
Joo, ihme mollausta aina suomalaisia ruokia kohtaan.
Sen sijaan, että oltsisiin ylpeitä, mollataan juntiksi ja mauttomaksi.
Ja jos joku ulkomaalainen sattuu morkkaamaan suomalaista ruokaa, yhdytään kuoroon erityisellä innolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyseessä ole enemmänkin joululaatikoiden ulkonäkö ja suutuntuma, mikä kirjoittaa vauvansosekommentit. Joku mausteinen lanttulaatikkohan ei taaperolle edes kelpaisi. Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että tämä jouluperinne kaipaa jo reipasta uudistusta ja tuunausta.
Miksi?
Eikö perinne ole perinne siksi, että se on säilynyt?
Oliko Ismo Leikolan vitsi "Jos jouluruoka olisi hyvää, sitä syötäisiin muulloinkin kuin jouluna!". 😅
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Kaiken on uudistuttava HK:n sinisestä lähtien. Siksi siis tästäkin on tehtävä pakollinen ympäristöystävällisempi, terveellisempi, mauttomampi ja kevyempi versio. Korvataan ne lantut ensin vaikka soijaniduilla.
Onpas täällä paljon persekipeitä lanttusosetta rakastavia mummoja 🤣
On noloa dissata omaa kulttuuriaan ja pitää muita kulttuureja hienompana ja parempana.
Niiden muiden kulttuurien ihmiset kyllä varmasti kummastelee tätä outoa meininkiä.
Ihan riittävän paljon ehtii muina päivinä syödä kaikkea muuta ruokaa.
Itse ainakin pidän suurimmasta osasta ruoista.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Soseperinne niiltä ajoilta kun ruuat valmistettiin puilla lämmitettävässä leivinuunissa, ei ollut säädettävissä kypsyttämislämpötila jonka vuoksi järkevintä on antaa mennä suosiolla ylikypsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon tämän maan kulttuurista kun jouluna syödään pula-aikojen vauvansoseita ja itsenäisyyspäivänä muistellaan sotaa ja kuolleita. Päivän kohokohta joku ikivanha sotafilmi ja kättelyn katsominen telkkarista. Juhannuksena taas seurataan kuinka moni hukkuu ja kuolee. Kyllä on masentavaa paskaa koko Suomi ja sen "juhlat".
Hei hei hei. Tilanne ei ole yhtä paha kuin esimerkiksi Suomea rikkaammassa valtiossa nimeltä Tanska. Yleensä totuttu kansainvälisesti laittamaan kystä kyllä juhlana, mutta juutit iskevät pöytään sikanautafrikadelleja ja kylmää riisipuuroa (ris allemande). Brititkään eivät jää kakkoseksi, Christmas pudding on karmeinta mitä ikinä olen maistanut. Pyrin pöydän alla syöttämään koiralle, kuin aikoja sitten Englannissa jouluna ahmaisin oikein suuren palan luullen sitä suklaakakuksi.
Terveisiä Tanskasta: ei täällä ole joulua ilman herkullista ankkapaista ja flæskestegiä makeiden ruskistettujen perunoiden kera. En ole kenenkään kuullut syövän frikadelleja. Ja joulupöytään kuuluvat myös alkupaloiksi erilaiset sillit ja graavilohi. Jälkiruoka ei ole kylmää riisipuuroa, vaan monessa maassa suosittu risalamande (Saksassa Ris á la mande, Ranskassa Riz à l'amande), jossa kyllä käytetään kylmää riisipuuroa, mutta siihen on sekoitettu paljon kermavaahtoa ja mantelilastuja, ja se syödään kirsikkkstikkeen kera, todella herkullista!
Vierailija kirjoitti:
Usassa syödään kiitospäivänä uudisraivaajien perinneruokia, jotain jamssia ja turnipsia. Monissa muissakin maissa on suosittuja köyhäilyruokia, joten tässä asiassa ei tarvitse kokea mitään suomalaiskansallista alemmuuskompleksia.
Itse olen alkanut pitää laatikoista vasta aikuisiällä. Juureksethan ovat todella maukkaita. Tuunaan kyllä reseptejä oman makuni mukaisiksi, en esim. laita laatikoihin siirappia. Pitkään haudutettuna juureksista irtoaa omaa makeutta.
Ei niitä laatikoita tule tehtyä muulloin kuin jouluna, enkä silloinkaan syö niitä kuin parina päivänä hiukan. Mutta laatikot ovat ihan mainio ruokalaji.
Säälittävää tuntea jotain alemmuuskompleksia omasta kulttuurista!
En voi ymmärtää yhtään.
En, eikä tarvitsekaan tietää. Tiedätkö ap mitään muuta maata kuin Korea, jossa on kansallisruokana maahan haudattu fermentoitu kaali ja chilisotku nimeltä kim chi? Et taida teitää, eikä tarvitsekaan.
Tiedätkö ap muuta maata kuin Ruotsi, jossa on kansallisruokana löyhkävä, iljettävä hapansilakka? Et tiedä, eikä tarvitsekaan tietää.
Jos sinä et "ymmärrä" mainitsemiasi suomalaisia perinneruokia, niin jätä syömättä pidä pääsi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ruoka on muutenki suurimmaks osaks ihan paskaa. Tää maa on kulinaristin painajainen. Brittisafka ehkä vielä surkeempaa. Oon käyny 29 maassa ja jokases saanu parempaa ruokaa ku täällä. Useimmissa maissa jopa aivan fantastista.
Häpeä. Ruokaa EI sanota paskaksi.
Eikö kotona opetettu mitään tapoja? Tai siellä ulkomailla, joissa olet niin paljon käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon tämän maan kulttuurista kun jouluna syödään pula-aikojen vauvansoseita ja itsenäisyyspäivänä muistellaan sotaa ja kuolleita. Päivän kohokohta joku ikivanha sotafilmi ja kättelyn katsominen telkkarista. Juhannuksena taas seurataan kuinka moni hukkuu ja kuolee. Kyllä on masentavaa paskaa koko Suomi ja sen "juhlat".
Hei hei hei. Tilanne ei ole yhtä paha kuin esimerkiksi Suomea rikkaammassa valtiossa nimeltä Tanska. Yleensä totuttu kansainvälisesti laittamaan kystä kyllä juhlana, mutta juutit iskevät pöytään sikanautafrikadelleja ja kylmää riisipuuroa (ris allemande). Brititkään eivät jää kakkoseksi, Christmas pudding on karmeinta mitä ikinä olen maistanut. Pyrin pöydän alla syöttämään koiralle, kuin aikoja sitten Englannissa jouluna ahmaisin oikein suuren palan luullen sitä suklaakakuksi.
Terveisiä Tanskasta: ei täällä ole joulua ilman herkullista ankkapaista ja flæskestegiä makeiden ruskistettujen perunoiden kera. En ole kenenkään kuullut syövän frikadelleja. Ja joulupöytään kuuluvat myös alkupaloiksi erilaiset sillit ja graavilohi. Jälkiruoka ei ole kylmää riisipuuroa, vaan monessa maassa suosittu risalamande (Saksassa Ris á la mande, Ranskassa Riz à l'amande), jossa kyllä käytetään kylmää riisipuuroa, mutta siihen on sekoitettu paljon kermavaahtoa ja mantelilastuja, ja se syödään kirsikkkstikkeen kera, todella herkullista!
Frikadellit taitavat kuulua perinteisesti Tanskan jouluperinteeseen, juuri satuin katsomaan Areenasta Pricen veljesten jouluruokajakson jossa muistelivat Matador tv-draaman jouluruokia, oli frikadelleja, verimakkaraa, painosylttyä, sillisalaattia sun muuta.
Niitä susheja ja pizzoja saa riittävästi syödä ympäri vuoden. Hyvin arkista ruokaa.
Perunalaatikkoa on tehty 1700-luvun loppupuolelta alkaen ja se oli silloinkin juhlaruoka.
Joulukinkkuperinne pohjoisessa on ajalta ennen kristusta, toki yleistyen kunnolla joskus 1800-luvun lopulla.
En tiedä, mistä nämä horinat 1950-luvusta oikein kumpuavat.
Yhdysvalloissa on sentään lisukkeena bataattilaatikkoa vaahtokarkeilla ja perunamuussia! Kovin on mössöä tuokin.