Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö mitään muuta maata maailmassa jossa joulunajan suurta herkkua on vauvansoseet lantusta perunasta ja porkkanasta?

Vierailija
30.11.2022 |

En kertakaikkiaan ymmärrä tätä soseruokien jokavuotista kehumista ja ylistämistä.

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tykkää perinteisistä jouluruoista, niin syö sitten joitain muuta, itselle paremmin maistuvaa. Se siitä. Ei ongelmaa.

Ongelma tuleekin siitä, että jos teet joulupöydän ruokia myös muille tarjottavaksi et tule ottaneeksi huomioon että kaikki ei nykyaikana enää syö niitä vauvansoseita. Emäntä on sitten loukkaantunut kun tuntikausia leivinuunissa haudutettu lanttuloora ei kelpaakaan vävyehdokkaalle, kun se loorahan on NIIN HYVÄÄ ja PERINTEISELLÄ reseptillä ja rakkaudella tehty.

Olkoot vävy syömättä. Ei ongelmaa.

Vierailija
42/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa syödään jouluna verimakkaraa, sylttyä, hapankaalia, perunaa ja suolattua läskiä.

Sanoisinpa että olen paljon mieluummin suomalaisessa joulupöydässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi vielä joku ihmettelyn aihe! Ei kaksi kolmatta.

Vierailija
44/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein perinteiset ruuat on simppeleitä, mutta ei se tee niistä sen huonompia. Ymmärrän etteivät kaikki pidä laatikoista, mutta omassa lähipiirissä uppoavat kaikille.

Itse teen teen usein uunijuureksia lisukkeeksi, hunajaa/yrttejä päälle, hyvää on.

Monilla varmasti myös se jouluruoka on muuttunut viime aikoina, on enemmän tarjolla mitä "ennen vanhaan" kun elettiin enemmän köyhyydessä ja niukkuudessa. On kinkun+laatikoiden+rosollin rinnalla kaloja, juustoja ym.

Eikä mikään pakota syömään jouluna jouluruokia! Mutta ne perinteet ja tuoksut yleensä luo sen jouluntunnelman (kuusi, kinkku ja joulutortut jne.) mitä ei ehkä saa jos korvaa aterian sushilla tmv.

Vierailija
45/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopen kyllästynyt suomalaisten perinteiden mollaamiseen. Enimmäkseen se onkin junttien puuhaa, eikä siihen paljon muualla törmääkään kuin palstalla.

Syö sinä ap mitä lystäät, me muut ehkä tykätään sekä perinteistä että siitä lanttulaatikosta. Ei se muille ihmisille ole mitenkään ihmeellistä että osana ruokaa ja lisukkeena on jokin hiilihydraattipitoinen mössö. Hyvin yleistä maailmallakin.

Minäkään en ymmärrä sitä, miksi joidenkin suomalaisten pitää aina verrata siihen, mitä muualla tehdään ja haukkua sitä, mitä meillä Suomessa tehdään milläkin tavalla. Se ei liity vaan ruokaan, vaan kaikkiin tapoihin ja jopa urheilulajeihin mitä meillä seurataan ("lol onko vähän noloa katsoa jotain nollamarginaalilajia kuten hiihtoa tai jääkiekkoa"). Who cares! Niissä maaissa joissa itse oon asunut ei kukaan oo miettinyt pätkääkään, miten ulkomailla tehdään tai mitä meidän tavoista ajatellaan.

Vierailija
46/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tykkää perinteisistä jouluruoista, niin syö sitten joitain muuta, itselle paremmin maistuvaa. Se siitä. Ei ongelmaa.

Ongelma tuleekin siitä, että jos teet joulupöydän ruokia myös muille tarjottavaksi et tule ottaneeksi huomioon että kaikki ei nykyaikana enää syö niitä vauvansoseita. Emäntä on sitten loukkaantunut kun tuntikausia leivinuunissa haudutettu lanttuloora ei kelpaakaan vävyehdokkaalle, kun se loorahan on NIIN HYVÄÄ ja PERINTEISELLÄ reseptillä ja rakkaudella tehty.

Sehän on sen vävyn häpeä sitten, ei lanttulooran tekijän häpeä.

Miksi mennä edes kylään jouluna, jos vastustaa perinteitä, vävy voi jäädä kotiinsa pelaamaan pleikkaa ja juomaan ES:sää.

Vierailija
47/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli, ei sinusta vävyehdokasta koskaan tule. Takaisin ylikselle, ap.

Vierailija
48/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ruoka on muutenki suurimmaks osaks ihan paskaa. Tää maa on kulinaristin painajainen. Brittisafka ehkä vielä surkeempaa. Oon käyny 29 maassa ja jokases saanu parempaa ruokaa ku täällä. Useimmissa maissa jopa aivan fantastista.

:D :D no minkä takia olet tänne jäänyt sitten  vaikertamaan? Kirjoitustaitosi näkyy ainakin olevan "ihan paskaa", entäs jos keskittyisit enemmän siihen? Se vaatii enemmän ponnisteluja kuin mahan täyttäminen.

Vierailija
49/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai sellainen, jolle ei kelpaa talon tarjottavat, tuo ne lempiruuat mukanaan!

Vierailija
50/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla on omat kummallisuutensa. Sitä kutsutaan kulttuuriksi.

Vierailija
51/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vatsa ei kestä laatikoita ja niistä tulee todella huono olo, joten ihmettelen kyllä miten muut pystyvät niitä vetämään. Mutta voi tietty olla, että mä olen ainoa, jolla on tämä ongelma.

Ap kuitenkin aloituksessaan ilmoitti nuo soseet, mistä laatikot valmistetaan, vauvasoseiksi. Eikös niiden pitäisi olla lempeitä vatsalle? Itse tykkään kaikista joulupöydän laatikoista.

Vierailija
52/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filippiiniläinen työkaveri tarjoili kerran jotain perunalaatikon makuista mössöä, en muista nimeä.

Vierailija
53/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, enkä todellakaan itse noita harrasta. Muutenkin suomalaiset jouluherkut ovat sellaista menneiden pula-aikojen herkkuruokaa.

Tämä. Juureslaatikoita alettiin syömään jouluisin Suomessa tosiaan vasta sotien jälkeen pula-aikana. Sama ajanjakso jolloin suomalainen ruokavalio kaventui perunaa-ja-läskisoosia-tasolle. Ei ole siis ikiaikainen perinne. (ja esim. härkäpapu ei ole todellakaan uusi juttu)

Vierailija
54/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset laatikot ovat erittäin kekseliäitä ruokia, kun ajatellaan, että ennen vanhaan raaka-aineita jouluruokien laittamiseen on ollut niin rajoitetusti. Vaihtoehtoja siis vähän.

Useammasta torpasta on kuitenkin löytynyt lanttua ja porkkanaa, joista tehdä laatikkoa.

Porsas on kasvanut sikolätissä joulukinkuksi.

Perunaa on itse kasvatettu.

Ei ole ollut supermarketteja tuhansine tuotteineen.

Vierailija
55/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ruoka on muutenki suurimmaks osaks ihan paskaa. Tää maa on kulinaristin painajainen. Brittisafka ehkä vielä surkeempaa. Oon käyny 29 maassa ja jokases saanu parempaa ruokaa ku täällä. Useimmissa maissa jopa aivan fantastista.

Minä asun muualla kuin Suomessa ja minulla on varaa syödä fantastista, jopa gourmet-ruokaa useamman kerran viikossa ja lisäksi olen itse loistava kokki, vaikka sen itse sanonkin.

Mutta kerran vuodessa jouluna haluan syödä ihan perinteisiä suomalaisia jouluruokia. Ja ne maistuvat hyvältä. Jos ne olisivat ihan surkeita, tuskin lasten ulkomaalaiset puolisot haluaisivat joka joulu tulla meille syömään näitä perinneruokia ja yksi miniöistä, joka on oikea gourmet-kokki itsekin, on kysynyt minulta monet perinneruokien reseptit. Olen joskus kysynyt, mitä jouluna syötäisiin ja vastaus on aina ollut: sitä samaa hyvää jouluruokaa.

Vierailija
56/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten syövät jotain muuta. Kyllä suomalaisessa joulupöydässä on valinnan varaa. Kaikkinkalat, sillit, rosollit, jne.

Vierailija
57/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi asun kaksin teinin kanssa joka ei myöskään piittaa jouluruuasta!

Aattona käymme syömässä vanhemmillani,närpin kinkkua ja maksalaatikkoa sen verran ettei äiti pahoita mieltään.

Kun tulemme kotiin syömme tortilloja ja juomme limsaa. Olen 42vuotias ja todellakin riittää ällöttåvien lanttulaatikoiden ja rosollien pakkosyöttö vain "kun on joulu"!

No jo on teillä jouluherkut, tortillat ja limsa! Meillä syödään tortilloja silloin, kun ei kerta kaikkiaan jaksa väsätä hyvää ruokaa.

Vierailija
58/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän laatikoista. Jouluksi meille tulee vieraita ja olen kysynyt kaikilta, että onko joitain ruokia, joita joulupöydässä "pitää" olla. Kaikki laatikot olivat vastauksissa edustettuina, vaikka itse olisin jättänyt maksa- ja perunalaatikon pois. Niinpä teen koko satsin. Erikoisempaa settiä edusti broilersalaatti, joka on siskonmiehen herkkua. Lapsille pitää olla lihapyöryköitä ja prinssinnakkeja, jotka itse jättäisin pois, kun ei ole niin pieniä lapsia enää. Sisko haluaa täytettyjä munanpuolikkaita kalojen kanssa. Itse haluan sienisalaattia, ehdottomasti ja silakoita, sillistä en pidä. Isä haluaa kylmäsavuporoa ja torttuja, kehitysvammainen veljeni täytekakkua. Monenmoista siis on tarjolla. Varmasti löytyy jokaiselle jotakin.

Vierailija
59/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh,heh, totta, hampaattomien murinaa!

Vierailija
60/168 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai sellainen, jolle ei kelpaa talon tarjottavat, tuo ne lempiruuat mukanaan!

Tokihan voi tehdä niinkin yllättävän tempun, että kysyy etukäteen kutsutuilta millaset ruuat maistuu ja millaiset ei. Ja kas näin sai nykyinen lanko, silloinen kokelas ensimmäistä kertaakin joulupöydässä vieraana ollessaan pihviä ja perunaa, kun kertoi että laatikoista ei ole ikinä pitänyt. On tullut sitten myöhemminkin jouluna kylään ja ilmeisesti ihan mielellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi