Miten kuivatusta leivästä syötävää?
Leipää jää, ja pakastimeenkaan ei ylettömästi mahdu. Jos kuivattaisi, niin miten jatkokäyttö?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kostuta vedessä niin eiköhän se pehmene takaisin entiselleen :)
No eihän nyt sentään...
Tee leipäressua. Leipäkeitoksikin sitä jotkut sanovat.
Vanhan ajan reikäleivät kasteltiin säilytyksen jälkeen syötävään kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Puuroa
Puolukan seassa namia.
Kuivuneen ruisleivän käytän kalakeitossa. Valmiiseen keittoon leivänpalat pehmenemään ja pikku nokare voita tai muuta rasvaa keiton sekaan.
Paistaa pannulla voissa ja maustaa jollain kivalla :)
Niitä voi käyttää keksien tapaan kahvin kanssa. Toinen tapa on vaikka syöttää ne hernekeiton mukana.
Vierailija kirjoitti:
Paistaa pannulla voissa ja maustaa jollain kivalla :)
Säilyyköhän ne miten jos paistaa kun vielä pehmeitä?
Itse oon käyttäny crumbseina tomaattikeitossa. ja joskus juustokeitossa. Sitten on tietty vielä sipulikeitto. Comfort food. näinä aikoina. melko edullista.
Laita hetkeksi mikroon täysteholle 10-15 sekuntia ja voita päälle.
Vierailija kirjoitti:
Laita hetkeksi mikroon täysteholle 10-15 sekuntia ja voita päälle.
Ai ihan korpuksi kuivattu leipä?
Kuivuneina ne voi vaikkapa raastaa raastinraudalla tms. Saat hyvää korppujauhoa.
Miksi sitä leipää pitää hamstrata niin hirveästi, että sitä jää enemmän yli, kuin pakkaseen mahtuu?
Aika pula-aikaista alkaa kuivattamaan jotain leivänkannikoita puuroksi. Olisiko fiksumpaa pitää vain järki kädessä siinä ostamisessa.
Ennen tehtiin kuivuneista ruisleivän ja vaalean leivän tähteistä ns leipäressua. Paistinpannu kuumaksi, voita pannulle ja kuivuneet leivänpalat pilkotaan pienemmiksi tarvittaessa ja pannulle. Paistetaan rapeiksi, voi lisätä jopa näkkileipää sekaan. Lisätään kermaa tai maitoa ja valmista on nautittavaksi. Ei jäänyt koskaan leipää poisheitettäväksi.
Tee sellaisia valkosipulileipätikkuja https://kotiliesi.fi/resepti/ruisleipatikut/
Ihania naposteltavia ja säilyy pitkään, mikäli ei mene parempiin suihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä leipää pitää hamstrata niin hirveästi, että sitä jää enemmän yli, kuin pakkaseen mahtuu?
Aika pula-aikaista alkaa kuivattamaan jotain leivänkannikoita puuroksi. Olisiko fiksumpaa pitää vain järki kädessä siinä ostamisessa.
No jos rehellisiä ollaan, kaverin puolesta kyselen. Leipäjonosta saa enimmäkseen leipää, eikä sitä hirveästi kulu eikä mahdu pakkaseen. Minua harmittaa jos menee hukkaan, sillä ihan vaan etsin keinoa säilöä ja käyttää.
Pakkanen on näin syksyllä hänellä aika täysi, kun on syksyn poiminut marjoja.
Kostuta ja lämmitä uunissa, tai tee leipäkuutioita joita voi syödä keiton ja salaatin kanssa. Miksi leipää pitäisi kuivattaa, etkä voi leipoa itse kun tarvitset lisää?
Kostuta vedessä niin eiköhän se pehmene takaisin entiselleen :)