Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaupoissa on niin kamalia naisten vaatteita?

Vierailija
29.11.2022 |

Yritin etsiä juhlavaatetta, mutta vedin vesiperän isossa kauppakeskuksessa jossa oli ainakin 20 alan liikettä. Mikä siinä on, kun materiaalit ovat niin halpoja (surkeaa keinokuitua ja muovia), design mallia säkki ja jopa värit kamalia? Netistä löytää kyllä kivoja, mutta siinä on omat hankaluutensa toimitusaikojen ja sovittamisen kanssa. En osaa kuvitella, että nuo tänään sovittamani rytkyt näyttäisivät kivalta kenenkään päällä, mutta ilmeisesti niitäkin sitten joku ostaa.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko paikallaan oma ketju vaatteiden eettisistä ja ekologisista näkökulmista kiinnostuneille?

Toiset haluaisivat keskustella siitä mikä näyttää hyvältä ja mikä ei, mutta välissä on loputonta kiistelyä siitä ovatko muovi- vai nahkakengät autuaampi vaihtoehto.

Vierailija
102/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko paikallaan oma ketju vaatteiden eettisistä ja ekologisista näkökulmista kiinnostuneille?

Toiset haluaisivat keskustella siitä mikä näyttää hyvältä ja mikä ei, mutta välissä on loputonta kiistelyä siitä ovatko muovi- vai nahkakengät autuaampi vaihtoehto.

Muitakin vaihtoehtoja on kuin nuo. Ja itselläni alussa mainitsemasi näkökulma on ehdottomasti tärkeämpi kuin se miltä vaate näyttää. Ei tuotantoa hinnalla millä hyvänsä ja ympäristön kustannuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muitakin vaihtoehtoja on kuin nuo. Ja itselläni alussa mainitsemasi näkökulma on ehdottomasti tärkeämpi kuin se miltä vaate näyttää. Ei tuotantoa hinnalla millä hyvänsä ja ympäristön kustannuksella.

Pointti oli se, että aloitus käsittelee vaatteiden ulkonäköä eikä ekologisuutta/eettisyyttä. Voit tehdä oman ketjun, jossa pohdit noita juttuja kun ne sinua selvästi kiinnostavat.

Vierailija
104/114 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan vaatteet tehtiin räätälillä. Ei ollut väärän mallisia kroppia, vaan huonoja räätäleitä, jos vaate ei passannut. Nyt tehdään vaatteita, jotka ei suinkaan ole yksilöllisiä. Jos haluat täysin sopivan niin sun on mentävä ompelijalle.

Ne voi edelleen teettää räätälillä, mutta silloin niitä vatteita ei ole kaapissa liiaksi asti, vaan tyyliin keskiluokkaisella on joku 2-3 arkipukua ja juhlapuku.

Vierailija
105/114 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ihmiset tykkää ostaa halvalla. Jos haluaa hyvän niin se maksaa maltaita, eikä siihen ole varaa. Minä olen täysin tyytyväinen noihin rytkyihin mitä mulla on kaapissa. Enkä kulje juhlissa. Vaikka on mulla keinokuituisia juhlakamppeitakin.

Mulla ei ainakaan ollut rahasta kiinni. Olisin voinut maksaa 200 euroa kivasta mekosta, mutta en löytänyt ainuttakaan. Netistä olen löytänyt tosi kivoja hintaluokassa 50-70 e. Tuntuu vaan että suomalaisilla sisäänostajilla ei ole mitään estetiikan tajua, tai sitten he ostavat sitä mikä menee kaupaksi ja suomalaiset naiset haluavat tosiaan ostaa polyesteristä valmistettuja säkkejä.

Ap

Sisäänostaja tuntee asiakkaansa eikä tietenkään osta sellaista, joka ei käy liikkeen asiakaskunnalle kaupaksi.

Sisäänostajalla on tilausbudjetti ja määrät jne, eli ei ihan mielensä mukaan voi toimia.

Itse puoli vahingossa ostin alesta t-paita mekon, jonka kangas on ihan jotain mahtavaa, valitettavasti tapani mukaan leikkasin selosteen irti, muuten etsisin samaa laatua uudelleen. Polyestri ja ackryylit yms ovat epämielyttäviä kuin mitkä.

Vierailija
106/114 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ihmiset tykkää ostaa halvalla. Jos haluaa hyvän niin se maksaa maltaita, eikä siihen ole varaa. Minä olen täysin tyytyväinen noihin rytkyihin mitä mulla on kaapissa. Enkä kulje juhlissa. Vaikka on mulla keinokuituisia juhlakamppeitakin.

Mulla ei ainakaan ollut rahasta kiinni. Olisin voinut maksaa 200 euroa kivasta mekosta, mutta en löytänyt ainuttakaan. Netistä olen löytänyt tosi kivoja hintaluokassa 50-70 e. Tuntuu vaan että suomalaisilla sisäänostajilla ei ole mitään estetiikan tajua, tai sitten he ostavat sitä mikä menee kaupaksi ja suomalaiset naiset haluavat tosiaan ostaa polyesteristä valmistettuja säkkejä.

Ap

Sisäänostaja tuntee asiakkaansa eikä tietenkään osta sellaista, joka ei käy liikkeen asiakaskunnalle kaupaksi.

Sisäänostajalla on tilausbudjetti ja määrät jne, eli ei ihan mielensä mukaan voi toimia.

Itse puoli vahingossa ostin alesta t-paita mekon, jonka kangas on ihan jotain mahtavaa, valitettavasti tapani mukaan leikkasin selosteen irti, muuten etsisin samaa laatua uudelleen. Polyestri ja ackryylit yms ovat epämielyttäviä kuin mitkä.

Polyesterin etuna on, että säilyttää muotonsa ja kokonsa, samoin värin, eikä nyppyynny. Nykyään näkyy kaupoissa jonkun verran kierrätetystä polyesteristä valmistettuja vaatteita, eli ehkä sillä tulee olemaan myös eettinen etu luonnonkuituihin. Puuvillan viljeleminen saattaa olla katoavaa perinnettä kun ilmastonmuutoksen edetessä viljelykelpoisen maan määrä vähenee.

Vierailija
107/114 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää yleisimmät ja ikuiset venemalliset kaula-aukot, mitkä eivät sovi monille suomalaisille lyhytkaulaisille ollenkaan. Tosi monissa perusmekoissa ja neuleissa ja tunikoissa on leveä venemalli sen sijaan kuin olisi paremmin sopiva v- tai sivuilta kapeampi, klassinen o-aukko. Myös suomalaisilla valmistajilla. 

Vierailija
108/114 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrät halpisliikkeissä ja ihmettelet miksei saa laatua 20 eurolla? Voe voe kun henkkamaukkaginatricot tuottivat pettymistä. 

Vierailija
109/114 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. Luonto-Liiton entinen toiminnanjohtaja Leo Stranius on todennut että nahkatuotteet eivät ole ympäristöystävällisiä. Niiden hiilidioksidipäästöt esimerkiksi turkistarhauksessa ovat moninkertaiset vastaaviin keinomateriaaleihin verrattuna siitä huolimatta, että keinotuotteissa käytetään öljyä ja että eläinten pito aiheuttaa lisäksi huomattavia rehevöittäviä ja happamia päästöjä vesistöihin. Lisäksi nahkatuotteiden valmistus vaatii paljon energiaa.

En ehkä sokeasti uskoisi tuon tyypin sanomisia.

Vierailija
110/114 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikoja sitten tehnyt päätöksen, että ostelen vain suoraan pitämiltäni merkeiltä tai pikkudesignereilta, alan opiskelijoilta teetettyjä vaatteita jne. On toki hieman kalliimpaa, mutta toisaalta en koe tarvitsevani niin paljoa vaatteita ja onhan tämä persoonallisempaa, kun suosin aika graafista ja mustaa linjaa. Lisäksi kun kerran panostaa, niin sillä pääsee pitkälle, esim. viimeiset kymmenen (saattaa olla jo pidempikin aika) vuotta olen osallistunut kaikkiin juhliin hyvin istuvassa housupuvussa. Ei nuo laadukkaammat mene oikein miksikään ja kun ei seuraile oikeastaan trendejä, niin eivät myöskään näytä "so last seasonin" vaatekappaleilta.

Toivoisin että olisi enemmän muotiopiskelijoiden pop-up-liikkeitä. Helsingin keskustassakin on monta tyhjää liiketilaa jossa voisi olla pari suunnittelijaa kuukauden kerrallaan. Ja sitten taas vaihtuisi.

Tämä olisi ihan mahtava juttu ja toisi enemmän uusia nimiä ihmisten tietoon. Eikä näissä tarvitsisi olla iso tila, vaan noita popup-juttuja voisi järkätä vaikka ihan jonkun kauppakeskuksen yleisissä tiloissa, harvemmin opiskelijoilla on vielä isoja mallistoja käyttövaatteista kuitenkaan. Tai sitten niin, että olisi mallikappaleet, joista voisi tehdä suoraan tilauksen omille mitoille tilaisuuden yhteydessä ja postitus sitten asiakkaalle kun valmistuu.

Mittatilausvaatetta ei tehdä niin, että otetaan mitat ja postitetaan valmis vaate. Ainakin yksi sovituskerta pitää olla. Jos toimittaisiin ehdottamallasi tavalla, palautuksia ja ärstyneitä asiakkaita tulisi todella paljon, kun he kokisivat, että ovat maksaneet kovan hinnan mittatilausvaattesta, joka ei istu päälle toivotulla tavalla.   

Vierailija
111/114 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Desing-liikkeet. Sellaiset pienemmät joista taatusti löytyy yksilöllisiä laadukkaita kunnolla tehtyjä kunnon materiaalia olevia vaatteita.

Ei kävele vastaan joka kulmassa.

Maksaa kyllä hieman enemmän, mutta on se väärti. Itse suosin näitä koska tykkään erikoisemmista ja valtavirrasta erottuvista vaatteista ja kengistä. 

Käyt sovittamassa

Otat palvelun

Sano että haluat nukkua yön yli.

Sit tilaat mekon saksasta -30% ale

Vierailija
112/114 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikoja sitten tehnyt päätöksen, että ostelen vain suoraan pitämiltäni merkeiltä tai pikkudesignereilta, alan opiskelijoilta teetettyjä vaatteita jne. On toki hieman kalliimpaa, mutta toisaalta en koe tarvitsevani niin paljoa vaatteita ja onhan tämä persoonallisempaa, kun suosin aika graafista ja mustaa linjaa. Lisäksi kun kerran panostaa, niin sillä pääsee pitkälle, esim. viimeiset kymmenen (saattaa olla jo pidempikin aika) vuotta olen osallistunut kaikkiin juhliin hyvin istuvassa housupuvussa. Ei nuo laadukkaammat mene oikein miksikään ja kun ei seuraile oikeastaan trendejä, niin eivät myöskään näytä "so last seasonin" vaatekappaleilta.

Toivoisin että olisi enemmän muotiopiskelijoiden pop-up-liikkeitä. Helsingin keskustassakin on monta tyhjää liiketilaa jossa voisi olla pari suunnittelijaa kuukauden kerrallaan. Ja sitten taas vaihtuisi.

Ei niillä oo varaa vuokraan, joka on vähintään 2000 eur, jos punavuori..kampissa sit summa tuplaantuu:)

Vierailija
113/114 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin että olisi enemmän muotiopiskelijoiden pop-up-liikkeitä. Helsingin keskustassakin on monta tyhjää liiketilaa jossa voisi olla pari suunnittelijaa kuukauden ke

Ei niillä oo varaa vuokraan, joka on vähintään 2000 eur, jos punavuori..kampissa sit summa tuplaantuu:)

Kauppakeskukset käsittääkseni joskus vuokraavat pop up -myymälöille tilaa normivuokraa halvemmalla. En tosin tiedä, missä summissa liikutaan. 

Keväällä oli tällainen tapahtuma Kampissa (Helsingissä):

https://www.hs.fi/menokone/events/107408

Nordic designerspop-up shop

Vierailija
114/114 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nuo pikkupuseroiden kaula-aukot, jotka ovat mitäänsanomattomia pyöreitä tai vielä kamalampia resorilla varustettuja.

Miksei kukaan laita niihin esim v-aukkoa, joka on naisellinen ja siisti.

Ostin kerran Espanjasta nipun yksinkertaisia pikkupuseroita, joissa v-aukko eikä mitään resoreita. Olivat vielä naisellisesti hiukan kavennettuja eikä  iänikuisia muodottomia  marimekko-t-paitakauhtanoita resoreineen.