Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaupoissa on niin kamalia naisten vaatteita?

Vierailija
29.11.2022 |

Yritin etsiä juhlavaatetta, mutta vedin vesiperän isossa kauppakeskuksessa jossa oli ainakin 20 alan liikettä. Mikä siinä on, kun materiaalit ovat niin halpoja (surkeaa keinokuitua ja muovia), design mallia säkki ja jopa värit kamalia? Netistä löytää kyllä kivoja, mutta siinä on omat hankaluutensa toimitusaikojen ja sovittamisen kanssa. En osaa kuvitella, että nuo tänään sovittamani rytkyt näyttäisivät kivalta kenenkään päällä, mutta ilmeisesti niitäkin sitten joku ostaa.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Desing-liikkeet. Sellaiset pienemmät joista taatusti löytyy yksilöllisiä laadukkaita kunnolla tehtyjä kunnon materiaalia olevia vaatteita.

Ei kävele vastaan joka kulmassa.

Maksaa kyllä hieman enemmän, mutta on se väärti. Itse suosin näitä koska tykkään erikoisemmista ja valtavirrasta erottuvista vaatteista ja kengistä. 

Perinteiset vaatekaupat joissa sisäänostajat kiersi ympäri Eurooppaa on kuolleet pois. Tilalla on halpisketjuja.

Vierailija
82/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikoja sitten tehnyt päätöksen, että ostelen vain suoraan pitämiltäni merkeiltä tai pikkudesignereilta, alan opiskelijoilta teetettyjä vaatteita jne. On toki hieman kalliimpaa, mutta toisaalta en koe tarvitsevani niin paljoa vaatteita ja onhan tämä persoonallisempaa, kun suosin aika graafista ja mustaa linjaa. Lisäksi kun kerran panostaa, niin sillä pääsee pitkälle, esim. viimeiset kymmenen (saattaa olla jo pidempikin aika) vuotta olen osallistunut kaikkiin juhliin hyvin istuvassa housupuvussa. Ei nuo laadukkaammat mene oikein miksikään ja kun ei seuraile oikeastaan trendejä, niin eivät myöskään näytä "so last seasonin" vaatekappaleilta.

Toivoisin että olisi enemmän muotiopiskelijoiden pop-up-liikkeitä. Helsingin keskustassakin on monta tyhjää liiketilaa jossa voisi olla pari suunnittelijaa kuukauden kerrallaan. Ja sitten taas vaihtuisi.

Tämä olisi ihan mahtava juttu ja toisi enemmän uusia nimiä ihmisten tietoon. Eikä näissä tarvitsisi olla iso tila, vaan noita popup-juttuja voisi järkätä vaikka ihan jonkun kauppakeskuksen yleisissä tiloissa, harvemmin opiskelijoilla on vielä isoja mallistoja käyttövaatteista kuitenkaan. Tai sitten niin, että olisi mallikappaleet, joista voisi tehdä suoraan tilauksen omille mitoille tilaisuuden yhteydessä ja postitus sitten asiakkaalle kun valmistuu.

Yleensä opettajat haluavat vaatteiden olevan mallimittaisille tehtyjä silmälläpitäen muotinäytöksiä. Asia on eri jos opiskelija haluaa ottaa yksityishenkilönä tehtäväkseen vaikka mekon asiakkaan mitoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. Luonto-Liiton entinen toiminnanjohtaja Leo Stranius on todennut että nahkatuotteet eivät ole ympäristöystävällisiä. Niiden hiilidioksidipäästöt esimerkiksi turkistarhauksessa ovat moninkertaiset vastaaviin keinomateriaaleihin verrattuna siitä huolimatta, että keinotuotteissa käytetään öljyä ja että eläinten pito aiheuttaa lisäksi huomattavia rehevöittäviä ja happamia päästöjä vesistöihin. Lisäksi nahkatuotteiden valmistus vaatii paljon energiaa.

Hänen tehtävänsä ei ole huolehtia Suomen huoltovarmuudesta vaarallisen naapurin vieressä.

Vierailija
84/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. Luonto-Liiton entinen toiminnanjohtaja Leo Stranius on todennut että nahkatuotteet eivät ole ympäristöystävällisiä. Niiden hiilidioksidipäästöt esimerkiksi turkistarhauksessa ovat moninkertaiset vastaaviin keinomateriaaleihin verrattuna siitä huolimatta, että keinotuotteissa käytetään öljyä ja että eläinten pito aiheuttaa lisäksi huomattavia rehevöittäviä ja happamia päästöjä vesistöihin. Lisäksi nahkatuotteiden valmistus vaatii paljon energiaa.

Siis nahkatuotteehan tehdään teuraaksi menevistä eläimistä, ei niitä nahan takia kasvatateta (paitsi turkikset), eli eläimestä käytetään kaikki hyödyksi. Mikä fiksua onkin. Toinen seikka siten on, että EU ei enää vaadi esimerkiksi Kiinalta alkuperätodistuksia nahan alkuperästä, eli ne upeat mokkakengät tai hyvin istuvat pehmeät nahkahansikkaat usein saattavat olla koiran tai kissan nahasta valmistettuja.

K-18:

https://investigations.peta.org/china-dog-leather/

Vierailija
85/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ihmiset tykkää ostaa halvalla. Jos haluaa hyvän niin se maksaa maltaita, eikä siihen ole varaa. Minä olen täysin tyytyväinen noihin rytkyihin mitä mulla on kaapissa. Enkä kulje juhlissa. Vaikka on mulla keinokuituisia juhlakamppeitakin.

Mulla ei ainakaan ollut rahasta kiinni. Olisin voinut maksaa 200 euroa kivasta mekosta, mutta en löytänyt ainuttakaan. Netistä olen löytänyt tosi kivoja hintaluokassa 50-70 e. Tuntuu vaan että suomalaisilla sisäänostajilla ei ole mitään estetiikan tajua, tai sitten he ostavat sitä mikä menee kaupaksi ja suomalaiset naiset haluavat tosiaan ostaa polyesteristä valmistettuja säkkejä.

Ap

Polyesteriä voidaan kuitenkin kierrättää ja valmistaa esim. muovipulloista.

Se kuuluu myös EU:n suunnitelmiin.

Aika vaikea korvattavaksi muutenkaan, koska maailman tekstiileistä yli puolet sisältää polyesteriä erään tutkimuksen mukaan.

Polyesteri on vieläpä verrattain turvallinen muovilaatu, suhteessa moneen muuhun. Tekokuidut kuten polyesteri ylipäätään keksittiin siksi, että sekoittamalla niitä heikommin kestäviin luonnonkuituihin saatiin kestävämpiä vaatteita. Lisäksi etuna on se että se ei kutistu. Sitä on myös helppo muokata, siinä vähemmän työvaiheita kuin monessa luonnonkuidussa.

Ja vaatekaappisi haisee lopulta roskikselle ja polyesterin lämpöarvo on olematon.

Pesukoneessa ne linkoaa siinä missä muutkin vaatteet.

Tekokuiduista irtoaa mikromuoveja, joita sitten juomme kun otamme hanasta vettä.

Erään ylen artikkelin mukaan Suomalaisilta jätevedenpuhdistamoilta mikromuovit eivät juurikaan jatka kulkuaan kohti maailman meriä, yli 99 prosenttia jäteveden sisältämästä muovista saadaan talteen puhdistamoissa.

Linkki?

Jaettu jo edeltävillä sivuilla, katso sieltä.

Vierailija
86/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt saman huomion. Jos laadukkaampaa haluaa, niin sitten se maksaa maltaita. Nykyään 25 euron peruspaidatkin on huonolaatuista ohutta kangasta. Vielä muutama vuosi sitten kohtuu hintaisetkin vaatteet oli laadukkaampia.

En halua enää ostaa noita huonolaatuisia rättejä. Olen matalatuloinen, mutta siitä huolimatta päätin, että ostan sitten sitä parempaa laatua. Juuri ostin uudet nahkaiset talvikengät. Ne maksoi melkein kaksi ja puoli sataa. Mutta saavat mennä käytössä vähintään viisi vuotta. Täytyy näillä matalilla tuloilla laittaa rahaa säästöön, jotta saa ostettua laadukkaampia vaatteita. Toki ne sitten kestävätkin kauemmin, niin ei tarvitse niin usein ostella.

Olisi ihanaa, jos voisi tuosta noin vain ostaa laatua hintalappua tuijottamatta ja euroja laskematta.

Nahkakengät kestävät pitkään jos niistä huolehtii lankilla, valjasrasvalla ja suihkeessa suositusten mukaan. Varustelekan Tallipoika valjasrasva maksaa 8€ puoli litraa ja se riittää moneksi vuodeksi. Musta Tallipoika ei haise yhtään ja toimii kiiltoa antavana ja kosteudelta suojaavana rasvana.

Tallipoika käytössä täälläkin :)

Siinä saa totisesti rahalle vastinetta ja kengät kiittävät.

Vierailija
87/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikoja sitten tehnyt päätöksen, että ostelen vain suoraan pitämiltäni merkeiltä tai pikkudesignereilta, alan opiskelijoilta teetettyjä vaatteita jne. On toki hieman kalliimpaa, mutta toisaalta en koe tarvitsevani niin paljoa vaatteita ja onhan tämä persoonallisempaa, kun suosin aika graafista ja mustaa linjaa. Lisäksi kun kerran panostaa, niin sillä pääsee pitkälle, esim. viimeiset kymmenen (saattaa olla jo pidempikin aika) vuotta olen osallistunut kaikkiin juhliin hyvin istuvassa housupuvussa. Ei nuo laadukkaammat mene oikein miksikään ja kun ei seuraile oikeastaan trendejä, niin eivät myöskään näytä "so last seasonin" vaatekappaleilta.

Toivoisin että olisi enemmän muotiopiskelijoiden pop-up-liikkeitä. Helsingin keskustassakin on monta tyhjää liiketilaa jossa voisi olla pari suunnittelijaa kuukauden kerrallaan. Ja sitten taas vaihtuisi.

Tämä olisi ihan mahtava juttu ja toisi enemmän uusia nimiä ihmisten tietoon. Eikä näissä tarvitsisi olla iso tila, vaan noita popup-juttuja voisi järkätä vaikka ihan jonkun kauppakeskuksen yleisissä tiloissa, harvemmin opiskelijoilla on vielä isoja mallistoja käyttövaatteista kuitenkaan. Tai sitten niin, että olisi mallikappaleet, joista voisi tehdä suoraan tilauksen omille mitoille tilaisuuden yhteydessä ja postitus sitten asiakkaalle kun valmistuu.

Yleensä opettajat haluavat vaatteiden olevan mallimittaisille tehtyjä silmälläpitäen muotinäytöksiä. Asia on eri jos opiskelija haluaa ottaa yksityishenkilönä tehtäväkseen vaikka mekon asiakkaan mitoilla.

Näinhän se on. Itseäni tämä tosin palvelee, kun olen pitkä ja kokoa 34/36, nuo mallikappaleet on monesti just oikeaa kokoa. Monet ei vaan tiedä tuota opiskelijoiden töiden hankinta mahdollisuutta ja eipä siitä hirveästi puhuta/mainosteta. Julkisuudessa uutisoidaan lähinnä esim. kilpailuvoittajat ja näissä harvemmin mallistot passaa katukäyttöön kun halutaan tehdä kokeilevampaa.

Vierailija
88/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitys: Intian nahkatehtaat saastuttavat ympäristöä ja sairastuttavat työntekijöitä

Intian nahkatehtailla käytetään myrkyllisiä kemikaaleja eikä työntekijöille makseta riittävää palkkaa. Nahkaa ja nahasta tehtyjä tuotteita päätyy myös Euroopan markkinoille.

https://www.maailma.net/uutiset/selvitys-intian-nahkatehtaat-saastuttav…

Vierailija
89/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ihmiset tykkää ostaa halvalla. Jos haluaa hyvän niin se maksaa maltaita, eikä siihen ole varaa. Minä olen täysin tyytyväinen noihin rytkyihin mitä mulla on kaapissa. Enkä kulje juhlissa. Vaikka on mulla keinokuituisia juhlakamppeitakin.

Mulla ei ainakaan ollut rahasta kiinni. Olisin voinut maksaa 200 euroa kivasta mekosta, mutta en löytänyt ainuttakaan. Netistä olen löytänyt tosi kivoja hintaluokassa 50-70 e. Tuntuu vaan että suomalaisilla sisäänostajilla ei ole mitään estetiikan tajua, tai sitten he ostavat sitä mikä menee kaupaksi ja suomalaiset naiset haluavat tosiaan ostaa polyesteristä valmistettuja säkkejä.

Ap

Aika vaikea korvattavaksi muutenkaan, koska maailman tekstiileistä yli puolet sisältää polyesteriä erään tutkimuksen mukaan.

Puolet länsimaissa ostetuista räteistä voisi oikeasti jättää ostamatta ilman, että kenenkään elintaso siitä laskisi.  

Vierailija
90/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nahkatuotteehan tehdään teuraaksi menevistä eläimistä, ei niitä nahan takia kasvatateta (paitsi turkikset), eli eläimestä käytetään kaikki hyödyksi. Mikä fiksua onkin. Toinen seikka siten on, että EU ei enää vaadi esimerkiksi Kiinalta alkuperätodistuksia nahan alkuperästä, eli ne upeat mokkakengät tai hyvin istuvat pehmeät nahkahansikkaat usein saattavat olla koiran tai kissan nahasta valmistettuja.

K-18:

Eli ÄLÄ OSTA KIINASTA. Osta esim. Varustelekasta, jonka tuotteet ovat jäljitettävissä - ja osa käytettyä sekä käyttämätöntä jäännöserää.

Vierailija
91/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on linkkejä liittyen maatalouteen, lihantuotantoon ja ilmastonmuutokseen, kannattaa lukea:

Miksi lihansyönnin vähentämisestä jauhetaan niin paljon? Nämä 4 kuvaa selittävät

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005875209.html

Luuletko pelastavasi maailman syömällä luomua ja lähiruokaa? 6 yleistä luuloa ilmastoystävällisestä ruoasta – selvitimme, ovatko ne totta

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/163fd361-c420-455c-bf19-8e2fd41ee18c

Faktabaari - Onko liha ilmastoystävällinen valinta lautaselle?

https://faktabaari.fi/fakta/ehdokkaiden-vitteet-tarkastelussa-onko-liha…

Kotimaisen lihantuotannon ekologisuus on pelkkä myytti

https://www.viite.fi/2019/08/13/kotimaisen-lihantuotannon-ekologisuus-o…

Miten voin hillitä ilmastonmuutosta, osa 3: Syöminen ja liikkuminen

https://www.greenpeace.org/finland/blogit/49322/miten-voin-hillita-ilma…

Vierailija
92/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puolet länsimaissa ostetuista räteistä voisi oikeasti jättää ostamatta ilman, että kenenkään elintaso siitä laskisi.  

Kyllähän kulutusta pitäisi vähentää, selvähän se. Pitäisi ajatella myös tulevaisuutta ja maapallon kestokykyä.

Vierailija
93/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista juhlavaatetta etsit?

Varsinaisesti pikkujouluihin, mutta ei sillä ajatuksella että pitäisi välttämättä olla jotain jouluun/pikkujouluun sopivaa vaan aika avoimin mielin lähdin liikenteeseen. Ajatuksena oli löytää vaate, jota kehtaisi käyttää pomon ja työyhteisön edessä, eli poissuljettua oli vesirajahameet ja todella paljastavat vaatteet.

Minulla on tiimalasivartalo, joten vaatteesta tekee mielestäni riittävän aistillisen hyvä leikkaus ja se, että vyötärö erottuu. Lähtökohtaisesti olisin ostanut jotain klassista, kauniisti laskeutuvaa ja laadukkaan tuntuista. Vaikka kallistakin, koska sellaiset vaatteet ovat lähes poikkeuksetta hintansa väärti. En löytänyt. Sitten yritin laajentaa ja pyysin myyjiltä suosituksia. Kokeilin trendikästä pikamuotia, mutta vaatteiden materiaalit olivat lähes poikkeuksetta niin halpoja etten kehtaisi käyttää niitä juhlavassa tilaisuudessa.

Parissa mustassa mekossa olin kuin muovisen kiiltelevä lepakko, leikkaukset olivat vain totaalisen hirveitä materiaaliin yhdistettyinä! Oli paljon suoraa mallia, joka piilotti vartalon muodot täysin, ja toisaalta niitä vesirajahameita ja nirunarutoppeja, jotka eivät työtilaisuuteen käy missään nimessä. Eli niin, mielestäni en vaatinut liikoja mutta makuni ei kai sitten käy yksiin suuren kuluttajakunnan kanssa.

Vierailija
94/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista juhlavaatetta etsit?

Varsinaisesti pikkujouluihin, mutta ei sillä ajatuksella että pitäisi välttämättä olla jotain jouluun/pikkujouluun sopivaa vaan aika avoimin mielin lähdin liikenteeseen. Ajatuksena oli löytää vaate, jota kehtaisi käyttää pomon ja työyhteisön edessä, eli poissuljettua oli vesirajahameet ja todella paljastavat vaatteet.

Minulla on tiimalasivartalo, joten vaatteesta tekee mielestäni riittävän aistillisen hyvä leikkaus ja se, että vyötärö erottuu. Lähtökohtaisesti olisin ostanut jotain klassista, kauniisti laskeutuvaa ja laadukkaan tuntuista. Vaikka kallistakin, koska sellaiset vaatteet ovat lähes poikkeuksetta hintansa väärti. En löytänyt. Sitten yritin laajentaa ja pyysin myyjiltä suosituksia. Kokeilin trendikästä pikamuotia, mutta vaatteiden materiaalit olivat lähes poikkeuksetta niin halpoja etten kehtaisi käyttää niitä juhlavassa tilaisuudessa.

Parissa mustassa mekossa olin kuin muovisen kiiltelevä lepakko, leikkaukset olivat vain totaalisen hirveitä materiaaliin yhdistettyinä! Oli paljon suoraa mallia, joka piilotti vartalon muodot täysin, ja toisaalta niitä vesirajahameita ja nirunarutoppeja, jotka eivät työtilaisuuteen käy missään nimessä. Eli niin, mielestäni en vaatinut liikoja mutta makuni ei kai sitten käy yksiin suuren kuluttajakunnan kanssa.

Tämä vastaus siis Ap:n.

Vierailija
95/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa edullista vaatetusta, täytyy osata valita oikea materiaali ja tuotemerkki, ihan kelpoja jotkut ovat, mutta eivät valitettavasti kestä pesua, joten en suosi niitä lainkaan, jonkun "koirankusetustakin" voin ostaa edullisesti, muut vaatteet ovat melko ylämarginaalissa mitä hintaan tulee.

Vierailija
96/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K-18:

Eli ÄLÄ OSTA KIINASTA. Osta esim. Varustelekasta, jonka tuotteet ovat jäljitettävissä - ja osa käytettyä sekä käyttämätöntä jäännöserää.

Länsimaiset valmistajat ostavat nahkansa tukusta ja koska alkuperää ei nykään tarvitse enää ilmoittaa, on hyvin suuri todennäköisyys sille, että valmistaja käyttää vaikkapa kiinalaista nahkaa. Nahan alkuperää ( eli eläintä edes) ei siis tarvitse enää ilmoittaa.

Vierailija
97/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea löytää edes neulepaitaa kun ne ovat viimeiset 10vuotta olleet mallia laatikko eli lyhyitä ja leveitä. Ovatko ihmiset nykyään tynnyrin mallisia? Jotenkin helpompi ostaa urheiluvaatteita ja mennä niissä joka paikkaan. Tuntuu myös, että koot ovat isontuneet. Joku under armour naisten xs t-paita vastaa vanhaa m-kokoa. Ärsyttää myös vaatteiden nopea nyppyyntyminen ja läpinäkyvyys. Aina pitäisi kai laittaa aluspaita. Jopa t-paidan alle.

Vierailija
98/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Polyesteri on vieläpä verrattain turvallinen muovilaatu, suhteessa moneen muuhun. Tekokuidut kuten polyesteri ylipäätään keksittiin siksi, että sekoittamalla niitä heikommin kestäviin luonnonkuituihin saatiin kestävämpiä vaatteita. Lisäksi etuna on se että se ei kutistu. Sitä on myös helppo muokata, siinä vähemmän työvaiheita kuin monessa luonnonkuidussa.

Ja vaatekaappisi haisee lopulta roskikselle ja polyesterin lämpöarvo on olematon.

Pesukoneessa ne linkoaa siinä missä muutkin vaatteet.

Tekokuiduista irtoaa mikromuoveja, joita sitten juomme kun otamme hanasta vettä.

Erään ylen artikkelin mukaan Suomalaisilta jätevedenpuhdistamoilta mikromuovit eivät juurikaan jatka kulkuaan kohti maailman meriä, yli 99 prosenttia jäteveden sisältämästä muovista saadaan talteen puhdistamoissa.

Diipadaapa.

"– Suurtehoimuri on kerännyt ilmasta runsaasti mikromuovia. Eli me myös hengitämme mikromuovia, sanoo Saaristomeren tutkimuslaitoksen asemajohtaja Jari Hänninen.

– Tiedämme jo, kuinka vaarallista esimerkiksi asbesti on hengitykselle, mutta voimme toistaiseksi vain arvailla mikromuovin vaikutuksia, hän jatkaa."

https://yle.fi/a/3-10404888

Ei tuo jätevedenpuhdistamojuttu sellaista ollut vaan ihan kerrottu mm. tässä:

https://yle.fi/a/3-10977075

Juu, mutta mitä sitten? Jos hengitysilmassakin on nykään mikromuovia, niin on mielenkiintoista nähdä, miten se vaikuttaa ihmiseen. ( miesten siiittöiden määrä romahtanut ympäri maailman) Muovia on teollisesti tuotettu vasta 50-luvulta lähtien, eli aika nopeasti kapitalistinen järjestelmä on näyttänyt voimansa.

Vierailija
99/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkäsuunnittelija Minna Parikka ekologisesta muodista: "Muotiteollisuuden on nyt todella aika tukea muutosta"

Kenkiä tehdään jo nyt muun muassa ananas- ja omenakuidusta ja materiaalien valikoima tulee vain kasvamaan.

https://yle.fi/uutiset/3-11088133

Vierailija
100/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ajassa on mahtava etu jos osaa ommella edes auttavasti ja omistaa ompelukoneen. Vaikka ei tekisi ihan uusia vaatteita kankaista suoraan niin jo se auttaa todella paljon että osaa korjata ja mitoittaa valmiita vaatteita omalle kropalle sopivaksi. Joku säkkityylinen kaapu muuntuu vartaloa kauniisti myötäileväksi ompelemalla siihen muotolaskokset oikeisiin kohtiin, tai vaikka ompelemalla leningin vyötärölle ohutta joustavaa kuminauhalankaa - olen tehnyt molemmat ja onnistui hyvin.  Joku haikaili munnettavakokoista vaatetta kun vatsa turpoaa välillä - ihan helposti toteutettava idea laittamalla narulenkit muotolaskoksiin ja kankaan materiaalista tehty nyöri niiden läpi - asun voi säätää silloin haluamaansa väljyyteen ja nyöri toimii myös kauniina yksityiskohtana esim selkäpuolella - sivusaumoihin sen voi laittaa vaikka sisäpuolelle.  Ja asu mahtuu päälle vaikka lihoisi useamman kilon. Pari numeroa liian suuren kirpparivaatteen voi pienentää itselleen. Liian pienen mahdollisesti suurentaa jos saumanvarat ovat reilut eikä kangas ole kovin kulunut/haalistunut.