Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaupoissa on niin kamalia naisten vaatteita?

Vierailija
29.11.2022 |

Yritin etsiä juhlavaatetta, mutta vedin vesiperän isossa kauppakeskuksessa jossa oli ainakin 20 alan liikettä. Mikä siinä on, kun materiaalit ovat niin halpoja (surkeaa keinokuitua ja muovia), design mallia säkki ja jopa värit kamalia? Netistä löytää kyllä kivoja, mutta siinä on omat hankaluutensa toimitusaikojen ja sovittamisen kanssa. En osaa kuvitella, että nuo tänään sovittamani rytkyt näyttäisivät kivalta kenenkään päällä, mutta ilmeisesti niitäkin sitten joku ostaa.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ihmiset tykkää ostaa halvalla. Jos haluaa hyvän niin se maksaa maltaita, eikä siihen ole varaa. Minä olen täysin tyytyväinen noihin rytkyihin mitä mulla on kaapissa. Enkä kulje juhlissa. Vaikka on mulla keinokuituisia juhlakamppeitakin.

Mulla ei ainakaan ollut rahasta kiinni. Olisin voinut maksaa 200 euroa kivasta mekosta, mutta en löytänyt ainuttakaan. Netistä olen löytänyt tosi kivoja hintaluokassa 50-70 e. Tuntuu vaan että suomalaisilla sisäänostajilla ei ole mitään estetiikan tajua, tai sitten he ostavat sitä mikä menee kaupaksi ja suomalaiset naiset haluavat tosiaan ostaa polyesteristä valmistettuja säkkejä.

Ap

Suuri osa suomalaisista tosiaan ostaa vaikka muovipussin, kun tuotekuvauksessa lukee ohut, pehmeä materiaali. Polyesteri on muovia.

Istuvuudella ei ole väliä, kunhan on ihonmyötäinen ja niukka. Vaatteen ei tarvitse näyttää hyvältä, kun se on niukka.

Seksikäs ei muuten tarkoita sitä, että joka makkara näkyy tai niitä on hassuissa paikoissa.

Vierailija
42/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt saman huomion. Jos laadukkaampaa haluaa, niin sitten se maksaa maltaita. Nykyään 25 euron peruspaidatkin on huonolaatuista ohutta kangasta. Vielä muutama vuosi sitten kohtuu hintaisetkin vaatteet oli laadukkaampia.

En halua enää ostaa noita huonolaatuisia rättejä. Olen matalatuloinen, mutta siitä huolimatta päätin, että ostan sitten sitä parempaa laatua. Juuri ostin uudet nahkaiset talvikengät. Ne maksoi melkein kaksi ja puoli sataa. Mutta saavat mennä käytössä vähintään viisi vuotta. Täytyy näillä matalilla tuloilla laittaa rahaa säästöön, jotta saa ostettua laadukkaampia vaatteita. Toki ne sitten kestävätkin kauemmin, niin ei tarvitse niin usein ostella.

Olisi ihanaa, jos voisi tuosta noin vain ostaa laatua hintalappua tuijottamatta ja euroja laskematta.

Nahkakengät kestävät pitkään jos niistä huolehtii lankilla, valjasrasvalla ja suihkeessa suositusten mukaan. Varustelekan Tallipoika valjasrasva maksaa 8€ puoli litraa ja se riittää moneksi vuodeksi. Musta Tallipoika ei haise yhtään ja toimii kiiltoa antavana ja kosteudelta suojaavana rasvana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikoja sitten tehnyt päätöksen, että ostelen vain suoraan pitämiltäni merkeiltä tai pikkudesignereilta, alan opiskelijoilta teetettyjä vaatteita jne. On toki hieman kalliimpaa, mutta toisaalta en koe tarvitsevani niin paljoa vaatteita ja onhan tämä persoonallisempaa, kun suosin aika graafista ja mustaa linjaa. Lisäksi kun kerran panostaa, niin sillä pääsee pitkälle, esim. viimeiset kymmenen (saattaa olla jo pidempikin aika) vuotta olen osallistunut kaikkiin juhliin hyvin istuvassa housupuvussa. Ei nuo laadukkaammat mene oikein miksikään ja kun ei seuraile oikeastaan trendejä, niin eivät myöskään näytä "so last seasonin" vaatekappaleilta.

Toivoisin että olisi enemmän muotiopiskelijoiden pop-up-liikkeitä. Helsingin keskustassakin on monta tyhjää liiketilaa jossa voisi olla pari suunnittelijaa kuukauden kerrallaan. Ja sitten taas vaihtuisi.

Vierailija
44/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt saman huomion. Jos laadukkaampaa haluaa, niin sitten se maksaa maltaita. Nykyään 25 euron peruspaidatkin on huonolaatuista ohutta kangasta. Vielä muutama vuosi sitten kohtuu hintaisetkin vaatteet oli laadukkaampia.

En halua enää ostaa noita huonolaatuisia rättejä. Olen matalatuloinen, mutta siitä huolimatta päätin, että ostan sitten sitä parempaa laatua. Juuri ostin uudet nahkaiset talvikengät. Ne maksoi melkein kaksi ja puoli sataa. Mutta saavat mennä käytössä vähintään viisi vuotta. Täytyy näillä matalilla tuloilla laittaa rahaa säästöön, jotta saa ostettua laadukkaampia vaatteita. Toki ne sitten kestävätkin kauemmin, niin ei tarvitse niin usein ostella.

Olisi ihanaa, jos voisi tuosta noin vain ostaa laatua hintalappua tuijottamatta ja euroja laskematta.

Tulee halvemmaksi ajan myötä. Halpakengät kestää yhden vuoden. Pahimmillaan alle 3kk. Nahkakenkiä kun pitää hyvin ja huoltaa niin nehän kestää iäisyyden ja saa suutarilla paikattua. Ei noita muovikenkiä sinne kehtaa viedä.

Ei ole valitettavasti mikään hiilineutraali ratkaisu tulevaisuuden kannalta, varsinkin kun mietitään noiden lähtöpistettä eli lihateollisuutta.

Olet siis sitä mieltä että yhdet nahkakengät kuluttaa enemmän luontoa elinikänsä aikana kuin 40 paria muovikenkiä, jotka laahataan jostain lapsia orjuuttavasta hikipajasta kehitysmaasta lentokoneella? Joka ikinen pari kenkiä lentää tänne lentokoneella. Niiden tekemiseen käytetään satoja tonneja vettä ja ympäristölle vaarallisia kemikaaleja.

Turha noille on mitään selittää. Paras hankintani on ollut kahdet *riittävän tilavat* nahkaiset maihinnousukengät, jotka kestävät ja joita voi tarvittaessa korjauttaa. Kumisaappaiden lisäksi paljon muuta ei Suomen talvessa (ja syksyssä ja keväässä ja monissa kesäpäivissä) tarvitse. Myös nahkaiset tennarit kestävät kankaisia kauemmin. Yhä useampi valmistaja kiinnittää eettisyyteen huomiota.

Vierailija
45/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ihmiset tykkää ostaa halvalla. Jos haluaa hyvän niin se maksaa maltaita, eikä siihen ole varaa. Minä olen täysin tyytyväinen noihin rytkyihin mitä mulla on kaapissa. Enkä kulje juhlissa. Vaikka on mulla keinokuituisia juhlakamppeitakin.

Mulla ei ainakaan ollut rahasta kiinni. Olisin voinut maksaa 200 euroa kivasta mekosta, mutta en löytänyt ainuttakaan. Netistä olen löytänyt tosi kivoja hintaluokassa 50-70 e. Tuntuu vaan että suomalaisilla sisäänostajilla ei ole mitään estetiikan tajua, tai sitten he ostavat sitä mikä menee kaupaksi ja suomalaiset naiset haluavat tosiaan ostaa polyesteristä valmistettuja säkkejä.

Ap

Polyesteriä voidaan kuitenkin kierrättää ja valmistaa esim. muovipulloista.

Se kuuluu myös EU:n suunnitelmiin.

Aika vaikea korvattavaksi muutenkaan, koska maailman tekstiileistä yli puolet sisältää polyesteriä erään tutkimuksen mukaan.

Polyesteri on vieläpä verrattain turvallinen muovilaatu, suhteessa moneen muuhun. Tekokuidut kuten polyesteri ylipäätään keksittiin siksi, että sekoittamalla niitä heikommin kestäviin luonnonkuituihin saatiin kestävämpiä vaatteita. Lisäksi etuna on se että se ei kutistu. Sitä on myös helppo muokata, siinä vähemmän työvaiheita kuin monessa luonnonkuidussa.

Polyamidi on paras tekokuitu. Sitä ei tarvi edes olla paljoa kun se vahvistaa luonnon- tai muuntokuitua. Polyesteri hiostaa ja hajut jäävät siihen tiukkaan kiinni.

Luonnonkuituisessa vaatteessa on yleensä merkintä preshrunk jos kangas on pesty ennen kuin siitä on tehty vaatteita. Luonnonkuitu kutistuu 5-7% joten se kannattaa ottaa huomioon vaatetta ostaessa.

Vierailija
46/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä myydään, mitä ostetaan. Koitapa ostaa miesten (isompia kokoja) vaatteita joskus.

Vierailija
47/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi ajan myötä. Halpakengät kestää yhden vuoden. Pahimmillaan alle 3kk. Nahkakenkiä kun pitää hyvin ja huoltaa niin nehän kestää iäisyyden ja saa suutarilla paikattua. Ei noita muovikenkiä sinne kehtaa viedä.

Ei ole valitettavasti mikään hiilineutraali ratkaisu tulevaisuuden kannalta, varsinkin kun mietitään noiden lähtöpistettä eli lihateollisuutta.

Olet siis sitä mieltä että yhdet nahkakengät kuluttaa enemmän luontoa elinikänsä aikana kuin 40 paria muovikenkiä, jotka laahataan jostain lapsia orjuuttavasta hikipajasta kehitysmaasta lentokoneella? Joka ikinen pari kenkiä lentää tänne lentokoneella. Niiden tekemiseen käytetään satoja tonneja vettä ja ympäristölle vaarallisia kemikaaleja.

Turha noille on mitään selittää. Paras hankintani on ollut kahdet *riittävän tilavat* nahkaiset maihinnousukengät, jotka kestävät ja joita voi tarvittaessa korjauttaa. Kumisaappaiden lisäksi paljon muuta ei Suomen talvessa (ja syksyssä ja keväässä ja monissa kesäpäivissä) tarvitse. Myös nahkaiset tennarit kestävät kankaisia kauemmin. Yhä useampi valmistaja kiinnittää eettisyyteen huomiota.

En nähnyt mitään lähteitä niille väitteille joita toiseen suuntaan esitettiin, mutta itse niitä sen sijaan jaoin.

Jotkut muut siis kuuluvat siihen ryhmään jotka eivät huomioi selontekoja ja "joille turha mitään selittää".

Vierailija
48/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinä olet niitä ihmisiä, joille ei kelpaa mikään, jotka etsii sellaista mitä valmistettiin 50 vuotta sitten ja se "ennen oli kaikki paremmin". 

Vierailija
49/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista juhlavaatetta etsit?

Vierailija
50/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun veikkaan, ikäsi on 70+?

Vierailija
51/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tietoa lihantuotannon ympäristövaikutuksista, suosittelen lukemaan:

Lihantuotannon ympäristövaikutukset, Wikipedia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lihantuotannon_ymp%C3%A4rist%C3%B6vaikutu…

Vierailija
52/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen Spinnova tekee parhaillaan Eccon kanssa kehitystyötä, jossa suljetussa kierrossa tehdään nahanrääppeistä ja vaikkapa oljista uutta materiaalia nahan tilalle. Siinä on ideaa kun ajattelee roskiin menevää nahan määrää. Moni nahkasohva joutaa muuten hävitettäväksi mutta nahan voi hyödyntää. Sama juttu myös käyttökelvottomien nahkakenkien kanssa.

Vierailija
53/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa vaikka miltä designerilta, ja ap juuri mainosti että HÄNELLÄ ON RA-HAA.

Vierailija
54/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika vaikea korvattavaksi muutenkaan, koska maailman tekstiileistä yli puolet sisältää polyesteriä erään tutkimuksen mukaan.

Polyesteri on vieläpä verrattain turvallinen muovilaatu, suhteessa moneen muuhun. Tekokuidut kuten polyesteri ylipäätään keksittiin siksi, että sekoittamalla niitä heikommin kestäviin luonnonkuituihin saatiin kestävämpiä vaatteita. Lisäksi etuna on se että se ei kutistu. Sitä on myös helppo muokata, siinä vähemmän työvaiheita kuin monessa luonnonkuidussa.

Ja vaatekaappisi haisee lopulta roskikselle ja polyesterin lämpöarvo on olematon.

Pesukoneessa ne linkoaa siinä missä muutkin vaatteet.

Tekokuiduista irtoaa mikromuoveja, joita sitten juomme kun otamme hanasta vettä.

Vierailija
55/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetä mekko.

Tuo onkin parempi neuvo siinä mielessä, että seuralla kerralla ompelijan mittojen mukaan tekemää kaavaa käyttäessä seuraava mekko on edullisempi kun ei tule kaavoituksen hintaa. Siihen sisältyy kova ehto pysyä mitoissaan. Toimii paremmin kuin yksikään personal trainer tai nettidieetit kun haluaa hallita painoaan.

Vierailija
56/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahkakengät tosiaankin kestävät useamman vuoden hyvin hoidettuina. Ja pakkasilla keinonahkaiset ei todellakaan pidä jalkoja lämpöisinä.

Ekologisemmaksi aidot nahkakengät tulevat, kun niitä yleensä käytetään monta vuotta. Versus keinonahkaiset joiden käyttöikä ei kauaa ole. Huonoimmassa tapauksessa kestävät käytössä vain jokusen kuukauden.

Vierailija
57/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja vaatekaappisi haisee lopulta roskikselle ja polyesterin lämpöarvo on olematon.

Tekokuiduista irtoaa mikromuoveja, joita sitten juomme kun otamme hanasta vettä.

Erään ylen artikkelin mukaan Suomalaisilta jätevedenpuhdistamoilta mikromuovit eivät juurikaan jatka kulkuaan kohti maailman meriä, yli 99 prosenttia jäteveden sisältämästä muovista saadaan talteen puhdistamoissa.

Vierailija
58/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo aikoja sitten tehnyt päätöksen, että ostelen vain suoraan pitämiltäni merkeiltä tai pikkudesignereilta, alan opiskelijoilta teetettyjä vaatteita jne. On toki hieman kalliimpaa, mutta toisaalta en koe tarvitsevani niin paljoa vaatteita ja onhan tämä persoonallisempaa, kun suosin aika graafista ja mustaa linjaa. Lisäksi kun kerran panostaa, niin sillä pääsee pitkälle, esim. viimeiset kymmenen (saattaa olla jo pidempikin aika) vuotta olen osallistunut kaikkiin juhliin hyvin istuvassa housupuvussa. Ei nuo laadukkaammat mene oikein miksikään ja kun ei seuraile oikeastaan trendejä, niin eivät myöskään näytä "so last seasonin" vaatekappaleilta.

Toivoisin että olisi enemmän muotiopiskelijoiden pop-up-liikkeitä. Helsingin keskustassakin on monta tyhjää liiketilaa jossa voisi olla pari suunnittelijaa kuukauden kerrallaan. Ja sitten taas vaihtuisi.

Tämä olisi ihan mahtava juttu ja toisi enemmän uusia nimiä ihmisten tietoon. Eikä näissä tarvitsisi olla iso tila, vaan noita popup-juttuja voisi järkätä vaikka ihan jonkun kauppakeskuksen yleisissä tiloissa, harvemmin opiskelijoilla on vielä isoja mallistoja käyttövaatteista kuitenkaan. Tai sitten niin, että olisi mallikappaleet, joista voisi tehdä suoraan tilauksen omille mitoille tilaisuuden yhteydessä ja postitus sitten asiakkaalle kun valmistuu.

Vierailija
59/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kun olet kerran saasteista huolestunut, voisit myös katsoa aiemmin jaettuja linkkejä.

Vierailija
60/114 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua niin harmittaa kun jokunen vuosi sitten siivosin vaatekaappini ja vein lahjoitukseen paljon vanhoja vaatteitani, vain koska olin kyllästynyt niihin. Ne olivat vielä sitä hyvää laatua mitä joskus myytiin ihan marketeissa. Ja kohtuu hinnalla. En osannut aavistaa näin huonoja aikoja. Toki osa niistä oli myös jäänyt mulle liian pieniksi, mutta nyt olen laihtunutkin kun ei ole varaa jatkuvasti lapata jotain herkkuja kitusiin ja juosta ravintoloissa. Aika paljon muuten maailman muuttuminen näkyy siinäkin, että kun tyhjensin juuri äitini kuolinpesän ja siellä oli 80-90 lukujen vaatteita, ne oli kaikki laadukkaita. Hirveän näköisiä, mutta laatukangasta. Eikä missään lukenut made in china.

Tällaisia wanhan hyvän ajan vaatteita voit vielä löytää kirppiksiltä!