Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Koska keskusta riitautti luonnonsuojelulain, muu hallitus pysäytti maatalouspaketin"? Siis miksi maatalousapupaketin valmistelu keskeytettiin?

Vierailija
29.11.2022 |

Voiko joku selittää ja löytää perusteet tälle maatalousapupaketin valmistelun lopettamiselle?

https://yle.fi/a/3-12682434

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Greenpeace ja Suomen Luonnonsuojeluliitto ovat haastaneet hallituksen okeuteen.

Tai siis tehneet valituksen hallinto-oikeuteen, koska hallitus perääntyi eikä täyttänyt lupauksia mitä olivat sopineet.

Tässä maailmassa ei enää onnistu itsekäs suhmurointi.

Vierailija
102/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kepu tietenkin itse asian suhteen oikeassa, mutta ovat aikoinaan hyväksyneet esityksen osana hallitusohjelmaa. Joten ei tästä tohelluksesta irtoa pisteitä kepullekaan, vaikka punahallituksen esitykset saavatkin norpattua. Gogo änkyräkeput!

Kepu ei hyväksynyt luonnonsuojelulakiesitystä sellaisena kuin se tuotiin eduskuntaan! Hallitusohjelmassa on vain kirjaus siitä, että laki säädetään, ei sen sisältöä. Ja näin kokoomuslaisena olen erittäin tyytyväinen siitä, että lakia on jäämässä pöydälle, koska siinä puututaan rajulla kädellä yksityiseen omistukseen ja se suorastaan kehottaa toimimaan luontoa turmelevasti. Jos toimit toisin, menetät omaisuutesi korvauksetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tarkkaillut luontoa vuosikausia. Meillä on ollut erittäin paljon esim. hyttysiä riesaksi asti. Se on ollut minulle erityisen karseaa, koska olen niin allerginen hyönteisille, mutta nyt kaipaan niitä luonnon tasapainon vuoksi.

Nyt näyttää siltä että hyttyset ovat lähes hävinneet, kuolleet sukupuuttoon.

Linnut tulevat kesälläkin syömään pihalle, koska niillä ei ole ruokaa.

Tiedoksi kepun isäntä-emäntäväelle:

Sitten kun hyönteiset ja linnut kuolevat, kuolee myös ihmiset.

Liikuttaako teitä muu kuin oma etu ja raha? Miten kylmää, piittaamatonta ja itsekästä väkeä olette.

Meillä oli ennen paljon pääskysiä. Naapurissa oli karjatila ja lehmät laidunsivat, laitumella oli kovakuoriaisia, lehmien ympärillä pörräsi kärpäsiä ja hyttyset viihtyivät juomapaikkojen vierellä kosteassa. Sitten loppui karjanpito, samalla loppui laidunnus ja lantakasat, niiden katoamisen myötä meni kovakuoriaiset ja vesilätäkköjen kuivuttua loppui hyttysten sikiäminen. Ja sitten lähtivät pääskyset.

Kylmänä, piittaamattomana ja itsekkäänä mietin, että katsivatko hyttyset sittenkin nimenomaan maaseudun toimien takia vai sittenkin siksi, että meille on Helsingistä jo vuosia toitotettu, että ulkomailta saadaan ruokaa edullisemmin, lopettakaa maaseudulla asuminen ja tulkaa herkkupöytien ääreen kaupunkiin. Täällä on avokadopastaa ja tofua!

Seutu jonne muutin takaisin etelästä, on ollut kymmenet vuodet ilman karjaa. EU:n myötä vimeisetki viljelijät, 2-3 lopettivat. Yksi tila jäi. Täällä on aina ollut vähän eri elinkeinot, jo kymmenet vuodet.

Hyönteiskato ei johdu sitä, ettei enää ole maatiloja.

Se johtuu saastuttamisesta ja väkivaltaisesta luonnon tasapainon horjuttamisesta:

kaivokset. avohakkuut, ojittaminen, ilman ja vesien saastuttaminen, jne. Nyt nähdään tulokset.

Kiitti ja terveiset ennen kaikkea kepulle.

Hyttysiä ja hyönteisiä kuitenkin riitti.

Vierailija
104/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kepu tietenkin itse asian suhteen oikeassa, mutta ovat aikoinaan hyväksyneet esityksen osana hallitusohjelmaa. Joten ei tästä tohelluksesta irtoa pisteitä kepullekaan, vaikka punahallituksen esitykset saavatkin norpattua. Gogo änkyräkeput!

Kepu ei hyväksynyt luonnonsuojelulakiesitystä sellaisena kuin se tuotiin eduskuntaan! Hallitusohjelmassa on vain kirjaus siitä, että laki säädetään, ei sen sisältöä. Ja näin kokoomuslaisena olen erittäin tyytyväinen siitä, että lakia on jäämässä pöydälle, koska siinä puututaan rajulla kädellä yksityiseen omistukseen ja se suorastaan kehottaa toimimaan luontoa turmelevasti. Jos toimit toisin, menetät omaisuutesi korvauksetta.

Sisällöstä ei puhuta rupusakille, kansalle.

Asia ei siis kestä päivänvaloa?

Eipä tule yllätyksenä, on meille niin paljon saatu aikaan  vahinkoa.

Vierailija
105/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tarkkaillut luontoa vuosikausia. Meillä on ollut erittäin paljon esim. hyttysiä riesaksi asti. Se on ollut minulle erityisen karseaa, koska olen niin allerginen hyönteisille, mutta nyt kaipaan niitä luonnon tasapainon vuoksi.

Liikuttaako teitä muu kuin oma etu ja raha? Miten kylmää, piittaamatonta ja itsekästä väkeä olette.

Meillä oli ennen paljon pääskysiä. Naapurissa oli karjatila ja lehmät laidunsivat, laitumella oli kovakuoriaisia, lehmien ympärillä pörräsi kärpäsiä ja hyttyset viihtyivät juomapaikkojen vierellä kosteassa. Sitten loppui karjanpito, samalla loppui laidunnus ja lantakasat, niiden katoamisen myötä meni kovakuoriaiset ja vesilätäkköjen kuivuttua loppui hyttysten sikiäminen. Ja sitten lähtivät pääskyset.

Kylmänä, piittaamattomana ja itsekkäänä mietin, että katsivatko hyttyset sittenkin nimenomaan maaseudun toimien takia vai sittenkin siksi, että meille on Helsingistä jo vuosia toitotettu, että ulkomailta saadaan ruokaa edullisemmin, lopettakaa maaseudulla asuminen ja tulkaa herkkupöytien ääreen kaupunkiin. Täällä on avokadopastaa ja tofua!

Seutu jonne muutin takaisin etelästä, on ollut kymmenet vuodet ilman karjaa. EU:n myötä vimeisetki viljelijät, 2-3 lopettivat. Yksi tila jäi. Täällä on aina ollut vähän eri elinkeinot, jo kymmenet vuodet.

Hyönteiskato ei johdu sitä, ettei enää ole maatiloja.

Se johtuu saastuttamisesta ja väkivaltaisesta luonnon tasapainon horjuttamisesta:

kaivokset. avohakkuut, ojittaminen, ilman ja vesien saastuttaminen, jne. Nyt nähdään tulokset.

Kiitti ja terveiset ennen kaikkea kepulle.

Hyttysiä ja hyönteisiä kuitenkin riitti.

Siis riitti, mutta niitä ei juuri enää ole. Eli maapallon viimeiset luonnonalueet pitäsivät hmiset hengissä, mutta nekin riistetään. Ok.

Puhuiko joku keinolihasta? Syökää sitä.

Itse olen kasvissyöjä. En voi syödä eläimiä, mutta en tee siitä mitään numeroa.

Keinoliha sopii mulle, koska teurastus loppuu, joten ihan ok.

Vierailija
106/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

City-ihmiset. Arvatkaas miksi kaupungeissa ei ole hyttysiä?

Kuinka moni tietää?

Niin.

Ilmansaasteiden ja luontokadon takia. Nyt sama on tapahtunut maalla.

Syökää keinolihaa ja juokaa soijamaitoa. Terveriset kepulle.

Vierailija
107/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

I det förra grälet fick centern inte röra i arbetslöshetsunderstöden och SDP i jordbruket. Det blev loose - loose för Finland.

Nu får De Gröna inte göra privatmark till utomhusmuséer och Centern får inte ytterligare, ännu mera, pengar åt sina anhängare på landsbygden. Win - win för Finland.

Det är lika lite kunnande och Finlands intresse i beslutsfattandet som det har varit hela tiden. Tacka partipolitiken.

Vierailija
108/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

City-ihmiset. Arvatkaas miksi kaupungeissa ei ole hyttysiä?

Kuinka moni tietää?

Niin.

Ilmansaasteiden ja luontokadon takia. Nyt sama on tapahtunut maalla.

Syökää keinolihaa ja juokaa soijamaitoa. Terveriset kepulle.

Ei hyödytä alapeukuttaa. Olen asunut monissa kaupungeissa, myös Helsingissä ja erttäin puhtaalla maaseudulla missä hieno luonto, paljon niittyjä ja alkuperäistä luontoa.

Jos tällaiselta luontoalueilta häviää hyönteiset, ihmiskunnan aika ei enää ole pitkä.

Vierailija
109/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muuten keinoliha valmistetaan?

Kun luonto tuhotaan, turha kitistä keinolihasta. Olkaa hyvät.

Kiinnostuksen vuoksi kysyn, että mistä se valmistetaan. Oletteko maistaneet jo?

Vierailija
110/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keinoliha  on sitä samaa lihassolujen, sidekudoksen ja verisuonien massaa mitä elukan kyljestä vuollussa siivussakin. Lihas vain viljellään labrassa eikä siinä elukan kyljessä.

En ole maistanut, eihän tuota vielä ole ollut kuin harvojen saatavilla, mutta odotan innolla massatuotannon käynnistymistä. Edut ympäristön kannalta ovat valtavat - kilon tuottaminen keinolihana vaatii 95-99% vähemmän viljelyalaa, ~90% vähemmän vettä, 90% vähemmän päästöjä ja puolet vähemmän energiaa kuin kilon tuottaminen "luomuna". Lisäksi päästään eroon antibiooteista, steroideista ja muista lääkeaineista. Geenimanipuloinnin tarvekin vähenee. 

Vierailija
111/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupusakki on hyvä ja lukee itse

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_76+2022.as…

Vierailija
112/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupusakki on hyvä ja lukee itse

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_76+2022.as…

Rupusakki ei juuri lue, tokko osaakaan. Näkyy tällä palstalla hyvin.

Vierailija
113/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keinoliha  on sitä samaa lihassolujen, sidekudoksen ja verisuonien massaa mitä elukan kyljestä vuollussa siivussakin. Lihas vain viljellään labrassa eikä siinä elukan kyljessä.

En ole maistanut, eihän tuota vielä ole ollut kuin harvojen saatavilla, mutta odotan innolla massatuotannon käynnistymistä. Edut ympäristön kannalta ovat valtavat - kilon tuottaminen keinolihana vaatii 95-99% vähemmän viljelyalaa, ~90% vähemmän vettä, 90% vähemmän päästöjä ja puolet vähemmän energiaa kuin kilon tuottaminen "luomuna". Lisäksi päästään eroon antibiooteista, steroideista ja muista lääkeaineista. Geenimanipuloinnin tarvekin vähenee. 

Haha, luja olet uskossasi ja aivan kuutamolla.

Olen sataprosenttisen varma, että vähemmillä kemikaaleilla ja manipuloinneilla terveysturvallinen ja hygieninen lihaskudos kasvaa eläimen sisällä kuin laboratoriossa/tehtaassa. Eläimellä on se kaikki valmiina, mikä tehtaassa täytyy teknokemiallisesti ratkaista; esimerkiksi steriiliys jotta bakteeri ei myrkytä ja pilaa lihaa tai erilainen kasvunsäätely hormonein. Eläin tuottaa tarvittavat steroidit sun muut luonnostaan itse, tehtaassa niitä joudutaan syntetisoimaan ja lisäämään keinolihaan. Eläin pääasiassa torjuu mikrobi-infektiot luomuna omilla valkosoluillaan ja vasta-aineillaan, mutta tehtaassa tarvitaan teknistä sterilisaatiota ja niitä antibiootteja roppakaupalla. Ja ilman geenimanipulaatiota on täysin turha kuvitella jostain kantasolusta kasvavan täydellistä kinkkua tai sisäfileetä. Parhaimmillaan villinä kasvava keinoliha on syöpäkasvain, huonoimmillaan limapuuro.

Vierailija
114/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnissa luontotyyppien ja lajien huomioonottaminen voisi vaikuttaa esimerkiksi ympäristölupa- ja maa-aineslupaharkinnassa sekä kaavoituksessa...Siten esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa maankäyttö- ja rakennuslaki on valtioneuvoston päätöksissä määritelty tietyn Natura 2000 -alueen toteuttamistavaksi, maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa kaavoissa tulisi maankäytön sijoittamisessa ja kaavamääräysten laadinnassa ottaa kaavaan sisältyvien Natura 2000 -alueiden suojelutavoitteet huomioon.

-

Eipä niitä luontoarvoja voi muuten suojella kuin huomioimalla ne kaavoituksessa. Eivät ne säily jyräämällä ne pois. Keskusta vastusti tätä tärkeintä.

Vierailija
115/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, luja olet uskossasi ja aivan kuutamolla.

Olen sataprosenttisen varma, että vähemmillä kemikaaleilla ja manipuloinneilla terveysturvallinen ja hygieninen lihaskudos kasvaa eläimen sisällä kuin laboratoriossa/tehtaassa. Eläimellä on se kaikki valmiina, mikä tehtaassa täytyy teknokemiallisesti ratkaista; esimerkiksi steriiliys jotta bakteeri ei myrkytä ja pilaa lihaa tai erilainen kasvunsäätely hormonein. Eläin tuottaa tarvittavat steroidit sun muut luonnostaan itse, tehtaassa niitä joudutaan syntetisoimaan ja lisäämään keinolihaan. Eläin pääasiassa torjuu mikrobi-infektiot luomuna omilla valkosoluillaan ja vasta-aineillaan, mutta tehtaassa tarvitaan teknistä sterilisaatiota ja niitä antibiootteja roppakaupalla. Ja ilman geenimanipulaatiota on täysin turha kuvitella jostain kantasolusta kasvavan täydellistä kinkkua tai sisäfileetä. Parhaimmillaan villinä kasvava keinoliha on syöpäkasvain, huonoimmillaan limapuuro.

Sinä olet kyllä pihalla kuin lumiukko. Eläimen keho on niin steriili kasvutusympäristö että sen takia niille syötetään kilotolkulla antibioottia :-D

Vierailija
116/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin suomalaista ruokaa mukaa tarvitaan. minä syön soijaa.

t. vihreä

Vierailija
117/127 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät ja kommarit saivat luonnonsuojelulaki-casesta tekosyyn pyrkiä taas vaalien alla oppositioon. Tekivät saman Kataisen-Stubbin hallituksessa.

Vierailija
118/127 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on valitetttavasti juuri näin. Vanhemmillani on karjatila, jossa lehmät laiduntavat ulkona. Naapurista loppui vastikään samanlainen, ulkona lehmiään laiduntavan karjan pito.

Naapurin pääskyset tulivat seuraavana kesänä sankoin joukoin vanhempien tilalle. Ruokaa vain ei enää ollut niin paljon. Pääskyset tarvitsevat kuitenkin paljon ruokaa, kun aika kasvattaa poikasia on hyvin rajallinen.

En ole muuten koskaan kaupungissa kärsinyt hyttysistä, paarmoista, kärpäsistä ym. hyönteisistä. Olisikohan kenties ilmansaasteet syynä. Suomessa kun kasvinsuojeluaineiden määrä on minimaalinen, johtuen Suomen roudasta. Lisäksi antibiootteja käytetään todella vähän.

Vierailija
119/127 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hallitusta ei johda aikuiset joiden päämääränä on suomalaisten asioiden hoito vaan kiukuttelevat pikkutytöt jotka kostaa toisilleen jos ei saa jotain (tai kaikkea) haluamaansa.

Älä ikinä edes yritä yhteistyötä vasemmistofeministin kanssa koska ei nuo yksinkertaiseisti osaa sitä.  Ihan vaan seuraavaa hallitusta suunnittelevalle muistutuksena. Nuo kuvittelee että yhteistyö on sitä, että muut antaa kaikessa periksi saamatta itse mitään, ja sitten kun tää ei onnistukaan alkaa syyttely ja uhriutuminen mediassa. 

Vierailija
120/127 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreät ja kommarit saivat luonnonsuojelulaki-casesta tekosyyn pyrkiä taas vaalien alla oppositioon. Tekivät saman Kataisen-Stubbin hallituksessa.

Ei se toiminut silloinkaan eli nostanut noiden kannatusta. Eipä nuo varmaan siitä ole mitään oppineet koska tuskin ne muuten olisi noissa puolueissa mukana.