Sain tietää, että yli 65v enollani on ollut miesystävä yli 30 vuotta, ja avioliitto oli pelkkää silmänlumetta, nyt en tiedä pitäisikö kutsua tämä miesystävä minun ja miehen häihin?
Enon vaimo sai tietää muutama vuosi sitten ja erosivat. Ovat niin riitaisissa väleissä, että samaan juhlatilaan kutsuminen vähän hirvittää. Pitäisikö minun kutsua enon vaimo, pelkkä eno, eno ja tämän miesystävä, kaikki, vai ei ketään? Oma mies sanoo, että saan itse ratkaista asian eikä se kuulu hänelle. Ja niinhän se on. Mutta mikä tässä on se "oikea" tapa nyt toimia?
Kommentit (44)
En o eno, mutta hyväksy enosi tekemiset. Niihin voi olla syynsä?
Ei 30 vuotta sitten homot saaneet mennä keskenään naimisiin Suomessa, joten ei enoai ole voinut olla naimisissa 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jos eno on ollut vuosikymmeniä uskoton, niin toki ymmärrän vaimon reaktion. Ei biseksuaalisuus tai muukaan millään tavalla pyhitä ihmisen epärehellisyyttä. Eli kutsuisitko, jos tässä et miettisi ihmisten sukupuolia lainkaan?
No miten tämä mitenkään liittyy toisten juhliin, jotka eivät ole olleet osallisena tässä biseksuaalidraamassa?
Aika surullista oli tajuta enoni hautajisissa että enon miesystävä varmaan tuossa kävi ruusun laskemassa.Asiasta aina vaiettu. Kutsu se miesystäväkin.
Tuohan oli 50-luvulla vielä rikos, ei se ole heille itselleen helppoa. Mutta me nuoremmat voidaan osoittaa että jokainen on tärkeä. Ihan hirveän surullista olla jonkun elämän tärkein ihminen, salassa.
Älä ihmeessä kutsu, ettei miehesi saa heistä tartuntaa ja ota itselleen miestä salasuhteeseen.
No oikea tapa on toimia, että kutsut sellaiset ihmiset juhliin, jotka haluat kutsua.
Kutsut kenet haluat. Itse kutsuisin sen, jonka kanssa olen tekemisissä, eli näistä sen enon. Enon nyxää et taida tuntea, joten mitäpä häntä kutsumaan.
Vierailija kirjoitti:
No oikea tapa on toimia, että kutsut sellaiset ihmiset juhliin, jotka haluat kutsua.
Ne jotka tulevat paikalle antavat oman aikansa sinun juhlasi vuoksi. Miksi et voisi antaa heille vastalahjaksi sitä iloa että he voisivat jakaa juhlan tuoman ilon itselleen tärkeimmän ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista oli tajuta enoni hautajisissa että enon miesystävä varmaan tuossa kävi ruusun laskemassa.Asiasta aina vaiettu. Kutsu se miesystäväkin.
Tuohan oli 50-luvulla vielä rikos, ei se ole heille itselleen helppoa. Mutta me nuoremmat voidaan osoittaa että jokainen on tärkeä. Ihan hirveän surullista olla jonkun elämän tärkein ihminen, salassa.
30 vuotta sitten oli 90-luku, jolloin homoseksuaaliset suhteet olisi ollut ihan ok. Kyllä tuossa uskottomuus oli ihan valinta.
Vaimo kutsutaan. Enoa ei kutsuta. Jos eno kutsutaan, miesystävää ei kutsuta. Jos miesystävä kutsutaan, vaimoa ei voisi kutsua lainkaan, koska miesystävä järkyttäisi vaimon pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli 50-luvulla vielä rikos, ei se ole heille itselleen helppoa. Mutta me nuoremmat voidaan osoittaa että jokainen on tärkeä. Ihan hirveän surullista olla jonkun elämän tärkein ihminen, salassa.30 vuotta sitten oli 90-luku, jolloin homoseksuaaliset suhteet olisi ollut ihan ok. Kyllä tuossa uskottomuus oli ihan valinta.
Poistettiin rikoslaista 1971. 65-vuotias on syntynyt noin 1957 ja kasvanut ja tullut murrosikään vielä tuon rikoslain aikaan. Sitten 80-luvulla tuli hiv. 90-luvulla toki tultiin ulos kaapista mutta ei ehkä ihan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan enoa kutsu! Iskee vielä sun miehen ja harrastavat sodomian leikkejä kaikkien edessä käyttäen hääkakkua silleen, että nuolevat sitä toistensa alastomilta vartaloilta. Kaikki katsovat kauhuissaan, sinä pyörryt, ja joku pikku-Petteri kuvaa siitä videon nettiin.
Hihihi maailmassa on homoja hihihi kattokaa heitän "hauskaa" läppää.
Ai niin. Jos siis kutsuisi ex-vaimon, enoa ei voi kutsua, koska järkyttyy enostakin. 30v on kauhea huijaus.
90-luvulla homosuhteet eivät kyllä olleet yleisesti ihan ok, valitettavasti.
Älä nyt sitä homoa kuitenkaan kutsu!!
Vähän ohis.
Olin muutama vuosi sitten iäkkään kummitätini hautajaisissa. Yksi lapsenlapsista, mies toi hautajaisiin mieskumppaninsa. Mukavia, luontevia olivat. Ekaa kertaa olin juhlissa, jossa homot olivat ihan muun porukan mukana sukujuhlissa.
Kutsut tietysti kaikki, jotka haluat ja annat asianosaisten itse päättää, haluavatko tulla vai ei.
Miksi ihmeessä edes mietit enon entisen puolison kutsumista häihisi? He ovat eronneet jo vuosia sitten?
Vai oletko edelleen tiiviisti yhteydessä tähän enosi entiseen puolisoon? Tätä en kyllä usko, jos et kerta edes tiennyt, että ovat eronneet...
Oikea tapa toimia on se, että kutsut häihisi enosi avec, jos muille yksinään kutsutuille lähtee avec- kutsu. Eno on sukuasi, entinen puoliso ei.
Ainoastaan jos olet kovin kovin läheinen enon entisen puolison kanssa, niin voisi harkita hänen kutsumistaan häihinne, mutta silloin eno pitäisi jättää kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sitä homoa kuitenkaan kutsu!!
Älä nyt homoksi kuitenkaan kutsu, kaiken kansan edessä!
Ap ei taida tietää mitä eno tarkoittaa?