Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kansankirkkomme eksyttäjänä

Surullinen
29.11.2022 |

Kirkosta on tullut eksyttäjä.
Sambaamiset, joogailut, tarot kortit, kirjavan porukan fanitus, ym.
Hirveä tilanne!

Kommentit (878)

Vierailija
501/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lueskellut tätä ketjua useampaan kertaan, ja ajatukseni on, että ortodoksisuus ja katolilaisuus ovat alkuperäisempää uskoa. Lähempänä Totuutta. Ne eivät yritä kehittyä ja keksiä pyörää uudelleen, eivät yritä koko ajan erottautua ja uudelleenmääritellä itseään. Ne ovat mitä ovat, jollain hyvin vakaalla ja rauhallisella tavalla, mikä miellyttää itseäni. Eivät nämä liikkeet ja lahkot, joita Suomeenkin syntyy kuin sieniä sateella. Se mikä minua näissä herätysliikkeissä ja helluntailaisuudessa ärsyttää, on jonkun karismaattisen ihmisen ympärille ryhmittyminen siten, että Totuus unohtuu. Ihmisestä tulee tärkeämpi. Välillä nämä karismaattiset johtajat sitten vievät laumansa ihan harhaan kuten se Kokkolan homomies, Nokia Missio tai Koivuniemen Maitobaari ja K:n oudot seksipyynnöt jäseniltään. En ylipäätään pidä maallikoiden ylikorostamista hyvänä asiana kirkon toiminnassa.

Olen vielä ev.lut-kirkon jäsen mutta olen etsinyt uutta hengellistä kotia. Ensin tutustuin Kotikirkkoon, kävin aikani, en tykännyt ollenkaan henkilöpalvonnasta ja karismaattisesta menosta, epämääräisistä armolahjoista ja kielillä puhumisista. Sitten tutustuin Lähetyshiippakuntaan mutta siinä oli osittain samaa vikaa ja pastoreilla pyrkimys saada huomiota ja rahaa. Koronan aikaan olen lueskellut asioista. Ortodoksisessa kirkossa olen useamman kerran käynyt, katolisessa vain kerran, koska meiltä on sinne matkaa. Olenkin miettinyt että jos haluan löytää kirkon jossa on realistista käydä, se on varmaan sitten ortodoksisuus. Mutta mietin vielä. Tavalliseen luterilaisuuteen olen pettynyt, se on karannut ihan väärille urille. 

Olen tehnyt saman suuntaisen havainnon. Ihmiset palvovat jotain superstara-saarnaajaa ja sen keksimiä perinnäissääntöjä. Saattaapa jopa omilla valtuuksilla julistaa jonkun kadotukseen joutuvaksikin, jos ei miellytä.

Ja taustalla kassakone sen kun kilisee, kun kymmenyksiä maksellaan, "uhreja" annetaan, kirjoja ostellaan ja kokonaisia perintöjä testamentataan.

Vierailija
502/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nillitti Katolisen kirkon katekismuksesta. Kannattaisi kyllä lukea se, jos katolista teologiaa haluaa kommentoida.. Siihen on koottu katolisen kirkon virallinen oppi, niin ei tarvitse sitten huhupuheita tai mis- tai disinformaatiota levitellä

Mitä tulee messussa käymiseen, niin sunnuntai ei ole pakollinen päivä. Lauantain iltamessukin käy. Ja kokoontumisille on ihan raamatullinen perustelu.

-Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan. [Room. 13:11; Kol. 3:16]

Hepr. 10:25

-Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

2. Moos. 20:1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAMBAAJILLE JA MUILLEKIN TIEDOKSI:

HERRAN PÄIVÄ

1166. ”Seuraten apostolista traditiota, jonka lähtökohtana on itse Kristuksen ylösnousemuksen päivä, kirkko viettää pääsiäisen salaisuutta viikon kahdeksantena päivänä (sunnuntaina), jota oikeutetusti kutsutaan Herran päiväksi”. Herran ylösnousemuksen päivä on yhtaikaa ”viikon ensimmäinen päivä”, ensimmäisen luomispäivän muisto, ja ”kahdeksas päivä”, jona Kristus suuren ”sapatinleponsa” jälkeen suo sen päivän koittaa, ”jonka Herra on tehnyt”, ”illattoman päivän”. Sen keskus on ”Herran ateria”, sillä siinä koko uskovien yhteisö kohtaa ylösnousseen Herran, joka kutsuu heitä juhlaaterialleen. 1343

”Herran päivä, ylösnousemuksen päivä, kristittyjen päivä on meidän päivämme. Sitä kutsutaan Herran päiväksi, sillä sinä päivänä Herra nousi voittajana Isän luokse. Kun pakanat kutsuvat sitä auringon päiväksi, teemme mekin mielellämme samoin, sillä tänään maailmalle on koittanut valo, tänään on alkanut paistaa vanhurskauden aurinko, jonka säteet tuovat pelastuksen.”

1167. Sunnuntai on nimenomaan se päivä, jona uskovat kokoontuvat viettämään liturgiaa, ”kuulemaan Jumalan sanaa ja osallistumaan eukaristiaan, muistaen Herran Jeesuksen kärsimistä, ylösnousemusta ja kirkkautta, ja kiittämään Jumalaa, joka heidät suuressa laupeudessaan ”on synnyttänyt uuteen elämään ja antanut heille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista” ”Mietiskellessämme, oi Kristus, ihmeitä, jotka ovat tapahtuneet tänä pyhän ylösnousemisesi sunnuntaina, sanomme: Siunattu on sunnuntai, sillä silloin alkoi luominen … maailman pelastus … ihmiskunnan uudistuminen … Sinä päivänä taivas ja maa riemuitsivat, ja valo täytti koko maailmankaikkeuden. Siunattu on sunnuntai, sillä silloin avattiin paratiisin portit, jotta Aadam ja kaikki tuomitut astuisivat niistä pelotta sisään.”

JA LITURGIASTA VIELÄ…

”Koska kaikilla liturgian viettämiseen sisältyvillä merkeillä on suhde Kristukseen...”

lähde:

https://katolinen.fi/katolisen-kirkon-katekismus/

Vierailija
504/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HERRAN PÄIVÄ

1166. ”Seuraten apostolista traditiota, jonka lähtökohtana on itse Kristuksen ylösnousemuksen päivä, kirkko viettää pääsiäisen salaisuutta viikon kahdeksantena päivänä (sunnuntaina), jota oikeutetusti kutsutaan Herran päiväksi”. Herran ylösnousemuksen päivä on yhtaikaa ”viikon ensimmäinen päivä”, ensimmäisen luomispäivän muisto, ja ”kahdeksas päivä”, jona Kristus suuren ”sapatinleponsa” jälkeen suo sen päivän koittaa, ”jonka Herra on tehnyt”, ”illattoman päivän”. Sen keskus on ”Herran ateria”, sillä siinä koko uskovien yhteisö kohtaa ylösnousseen Herran, joka kutsuu heitä juhlaaterialleen. 1343

”Herran päivä, ylösnousemuksen päivä, kristittyjen päivä on meidän päivämme. Sitä kutsutaan Herran päiväksi, sillä sinä päivänä Herra nousi voittajana Isän luokse. Kun pakanat kutsuvat sitä auringon päiväksi, teemme mekin mielellämme samoin, sillä tänään maailmalle on koittanut valo, tänään on alkanut paistaa vanhurskauden aurinko, jonka säteet tuovat pelastuksen.”

1167. Sunnuntai on nimenomaan se päivä, jona uskovat kokoontuvat viettämään liturgiaa, ”kuulemaan Jumalan sanaa ja osallistumaan eukaristiaan, muistaen Herran Jeesuksen kärsimistä, ylösnousemusta ja kirkkautta, ja kiittämään Jumalaa, joka heidät suuressa laupeudessaan ”on synnyttänyt uuteen elämään ja antanut heille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista” ”Mietiskellessämme, oi Kristus, ihmeitä, jotka ovat tapahtuneet tänä pyhän ylösnousemisesi sunnuntaina, sanomme: Siunattu on sunnuntai, sillä silloin alkoi luominen … maailman pelastus … ihmiskunnan uudistuminen … Sinä päivänä taivas ja maa riemuitsivat, ja valo täytti koko maailmankaikkeuden. Siunattu on sunnuntai, sillä silloin avattiin paratiisin portit, jotta Aadam ja kaikki tuomitut astuisivat niistä pelotta sisään.”

JA LITURGIASTA VIELÄ…

”Koska kaikilla liturgian viettämiseen sisältyvillä merkeillä on suhde Kristukseen...”

lähde:

Viikossa on seitsemän päivää.

Vierailija
505/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lueskellut tätä ketjua useampaan kertaan, ja ajatukseni on, että ortodoksisuus ja katolilaisuus ovat alkuperäisempää uskoa. Lähempänä Totuutta. Ne eivät yritä kehittyä ja keksiä pyörää uudelleen, eivät yritä koko ajan erottautua ja uudelleenmääritellä itseään. Ne ovat mitä ovat, jollain hyvin vakaalla ja rauhallisella tavalla, mikä miellyttää itseäni. Eivät nämä liikkeet ja lahkot, joita Suomeenkin syntyy kuin sieniä sateella. Se mikä minua näissä herätysliikkeissä ja helluntailaisuudessa ärsyttää, on jonkun karismaattisen ihmisen ympärille ryhmittyminen siten, että Totuus unohtuu. Ihmisestä tulee tärkeämpi. Välillä nämä karismaattiset johtajat sitten vievät laumansa ihan harhaan kuten se Kokkolan homomies, Nokia Missio tai Koivuniemen Maitobaari ja K:n oudot seksipyynnöt jäseniltään. En ylipäätään pidä maallikoiden ylikorostamista hyvänä asiana kirkon toiminnassa.

Olen vielä ev.lut-kirkon jäsen mutta olen etsinyt uutta hengellistä kotia. Ensin tutustuin Kotikirkkoon, kävin aikani, en tykännyt ollenkaan henkilöpalvonnasta ja karismaattisesta menosta, epämääräisistä armolahjoista ja kielillä puhumisista. Sitten tutustuin Lähetyshiippakuntaan mutta siinä oli osittain samaa vikaa ja pastoreilla pyrkimys saada huomiota ja rahaa. Koronan aikaan olen lueskellut asioista. Ortodoksisessa kirkossa olen useamman kerran käynyt, katolisessa vain kerran, koska meiltä on sinne matkaa. Olenkin miettinyt että jos haluan löytää kirkon jossa on realistista käydä, se on varmaan sitten ortodoksisuus. Mutta mietin vielä. Tavalliseen luterilaisuuteen olen pettynyt, se on karannut ihan väärille urille. 

Täällä toinen luterilainen. En ole pettynyt tavalliseen luterilaisuuteen, mutta opillisesti en voi enää käsittää tuota tässäkin ketjussa mainittua sola scriptura -periaatetta. Siinä ns. vanhat kirkkokunnat tuntuvat olevan enemmän oikeassa. En oikein ymmärrä, miten Lutherkaan ajatteli, kun hän kuitenkin piti joitakin Raamatun kirjoitukisia arvokkaampana kuin toisia, ja haukkui Jaakobin kirjettä "olkikirjeeksi", siis heppoiseksi tekeleeksi. No, eipä kirkkoni tuosta periaatteesta niin tiukkaan oikeasti pidä kiinni.

Minulla olisi kyllä sekä katolinen että ortodoksinen kirkko lähellä. Mietityttää vain muutama asia kummassakin. Ensinnäkin niiden traditiothan ovat jossakin suhteessa eronneet. Kumpi nyt sitten olisi jotenkin oikeampi? Pappien naimattomuus periaatteessa olisi hieno asia, koska se mahdollistaa omistautumisen seurakunnalle, mutta ortodoksit eivät sitä vaadi, ja katolisessa kirkossa se on johtanut pappispulaan, ja esim. lähimmässä seurakunnassa ei ole kunnolla suomea taitavaa papistoa. Ja joskus haluan ehkä taas papin kanssa keskustella, ja luterilaisessa kirkossa se onnistuu helposti ja suomeksi.

Sitten toisaalta ortodoksisessa kirkossa arveluttaa etnofyletismi, joka on kyllä harhaoppina tuomittu mutta käytännössä yleistä, ja taashan se Venäjänkin toimissa nähdään. Sikäli oikeasti maailmanlaajuinen katolinen kirkko tuntuu löytäneen paremman ratkaisun.

Mutta ehkäpä vain pysyttelen luterilaisena, ainakin vielä. Ei minun ole pakko osallistua mihinkään, mitä ehkä vierastan.

Eurooppalaiselle, länsimaalaiselle ihmiselle tuo läntinen perinteinen kirkko sopinee paremmin kuin tuo itäinen perinteinen kirkko, uskoisin. 

Vierailija
506/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HERRAN PÄIVÄ

JA LITURGIASTA VIELÄ…

lähde:

Niin. Mutta 8. tai 1. aloittaa uuden viikon. Sitä voi juhlia viettämällä sitä Jumalaa ylistäen. Se on hyvä aloitus viikolle.

Vierailija
507/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HERRAN PÄIVÄ

JA LITURGIASTA VIELÄ…

lähde:

Niin. Mutta 8. tai 1. aloittaa uuden viikon. Sitä voi juhlia viettämällä sitä Jumalaa ylistäen. Se on hyvä aloitus viikolle.

Ei, vaan 1. Aloittaa viikon ja 7. Lopettaa, eikä siinä välissä ole yhtään ylimääräistä päivää.

Vierailija
508/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on hiukan outoa, että Tampereen seurakunnat järjestävät Kauneimmat joululaulut- tapahtumia baareissa ja pubeissa. En muista ennen tällaista nähneeni.

https://tampereenseurakunnat.fi/kirkko_tampereella/joulunaika/kauneimma…

Minusta ei lainkaan outoa vaan ihanaa.

Vierailija
509/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mennyt jo liian pitkälle. Aion erota kirkosta heti kun löydän uuden seurakunnan tilalle, jossa noudatetaan Raamattua.

Tervemenoa!

Katso myös, että naiset peittävät päänsä jumalanpalveluksissa sitten. Eikä tietenkään mitään eronneiden uusia avioliittoja sitten.

Sellainen se olla pitäisi. Todella tekopyhää esim. kritisoida seksuaalivähemmistöjä avioliiton pyhyyden puolustamisen nojalla, samalla kun yhden naisen miestä ei löydy koko seurakunnasta. Usein jopa paimen itsekin "toisella kierroksella".

Kuinka usein olette evl kirkon kuulleet puhuvan tästä? Aivan, ei koskaan koska suurin osa suomalaisten avioliitoista päättyy eroon ja sellaisen kritisoiminen vähentäisi kirkollisverotuloja. Raha ratkaisee, joten korkeintaan sitä pienintä vähemmistöä voi vähän kritisoida, mutta ei missään nimessä sitä syntiä mitä tekee suurin osa.

40-luvun lopulla siitä keskusteltiin. Presidentti Paasikivellä oli suuri vaikutus siihen, että kirkko alkoi vihkiä eronneita. Kyllä sitä silloin vastustettiinkin - alkuun. Ks. https://jkpaasikivi.fi/paasikivi-ja-kirkko-1944-1956/

Sittemmin siihen on totuttu niin, ettei kukaan enää muistakaan, että eronneen naiminen on synti. Ei edes niistä, jotka keuhkoavat, että ei saa vihkiä homopareja. En usko, että raha niinkään ratkaisee, vaan ihan vain tottumus. Ei muisteta, että niinkin vähän aikaa sitten oli vielä toisin.

Vierailija
510/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vaan se lista, kiitos.

Tässä sulle yksi lista:

Biblia 1776

Raamattu 1933/38

Raamattu 1992

Raamattu kansalle 2012

Sana elämään - kommentaariraamattu 2018

Englannin kielen taitoisille voisi vaikka jatkaa:

KJV Bible Stewardship Edition 2021 [Revival Ministries]

Revival Ministries KJV & AMPC Stewardship Edition Bible

KJV = King James' Version

AMPC = The Amplified Bible Classic Edition

Vierailija
511/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk, täällä ketjussahan on oikein uskonsota menossa!

Vierailija
512/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)

Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!

Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.

Jesaja 45:5-7

"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."

Vierailija
513/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sateenkaarimessussa jokainen läsnäolija saa olla 150-prosenttisen varma, ettei julistus loukkaa, vaan se on Jumalan puhetta ihmiselle ihmisen kautta."

Vierailija
514/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
515/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risti on korvattu monessa paikkaa sateenkaarilipulla.

Vierailija
516/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/myyrmaen-kirkon-muurissa-ollut-pride-…-

Missä on Jeesus?

"Kuten banderollissamme sanotaan, jokaisella on oikeus olla rakastettu. Rakkaus on yksi ihmisen perustarpeista, eikä siihen ole mitään yhtä oikeaa tapaa. Sanoma liittyy myös arvokkuuteen ja oikeuteen elää syrjimätöntä elämää. Jokainen meistä saa olla sellainen kuin on ja rakastaa häpeilemättä myös itseään, Iisa Iso-Markku sanoo."

Kuulostaa enemmän Sateenkaarikerhon mainokselta kuin Kirkon.

Vierailija
517/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoa tuntuu kiinnostavan enemmän kaikki muu kuin itse Jumalan sana ja Raamattu.

Kirkossa on alettu siteeraamaan jotain ihan omia tekstejä, kuin itse Raamattua.

Vierailija
518/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
520/878 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset