Uskotko että jokainen ihminen on pohjimmiltaan hyvä?
Kulttuuriin tai etnisyyteen katsomatta. Ovatko syyt vain ulkoisissa tekijöissä miksi ihmisistä tulee pahoja?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jammu Siltavuori oli paha ihminen. Ette te oikeasti voi sanoa että se riippuu jostain näkökulmasta.
Lähinnä sairas. Sairas ja paha ovat kaksi eri asiaa.
No siinäpä tulikin humanistin puheenvuoro.
Miksi sinulle on ongelma, että ihmiset eivät näe asioita yhtä mustavalkoisesti kuin sinä?
Sanoinko että se on minulle ongelma? Totesin että tuo oli humanistin näkökanta asiaan. Itse en ole enää humanisti mutta muut olkoon sitä jos kokevat sen maailmankatsomukselleen sopivaksi.
Kyllä se siltä kuulosti. Ja näköjään sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä humanisti tarkoittaa. Itse koen olevani lähinnä realisti. Siksi tiedosta, että moni pahoja asioita tehnyt ihminen on tehnyt niitä sairauden vuoksi.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on joko " hyviä " tai " pahoja", mutta vain harvat kykenevät menemään hyvän ja pahan tuolle puolen. Käsitteet hyvä ja paha ovat historiallisesti määräytyneitä , se on puolten valitsemista, mutta hyvän ja pahan tuolle puolen meneminen vaatii rohkeutta, riskinottokykyä ja tuntemattoman syleilemustä.
Nietzsche luettu, yläpeukku siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jammu Siltavuori oli paha ihminen. Ette te oikeasti voi sanoa että se riippuu jostain näkökulmasta.
Miksi sinulle on ongelma, että ihmiset eivät näe asioita yhtä mustavalkoisesti kuin sinä?
Sanoinko että se on minulle ongelma? Totesin että tuo oli humanistin näkökanta asiaan. Itse en ole enää humanisti mutta muut olkoon sitä jos kokevat sen maailmankatsomukselleen sopivaksi.
Kyllä se siltä kuulosti. Ja näköjään sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä humanisti tarkoittaa. Itse koen olevani lähinnä realisti. Siksi tiedosta, että moni pahoja asioita tehnyt ihminen on tehnyt niitä sairauden vuoksi.
t. sama
Lopeta nyt jo tuo projisointi. Menee pieleen koko ajan.
Onko jokainen rikkinäinen astia ehjä astia? Ei ole, ehkä oli joskus, jollei haljennut jo tuotantolinjalla.
En usko.
Oma mieheni on ei -hyvä -ihminen. Hänellä on hyvät puolensa ja taitoja, joilla hän auttaa myös muita. Mutta hän ei ole hyvä ihminen. Hän voi päälle päin näyttää hyvältä ihmiseltä mutta sisimmässään ei ole. Olen nähnyt hänen käyttävän valtaa , henkistä väkivaltaa , ja hän on niin itsekäs ja itsekeskeinen. Hän mitä luultavammin pystyisi tappamaan ihmisen jos hän ei jäisi kiinni tai se ei olisi laitonta. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sama
Taas käytät sanaa, jonka merkitystä et ymmärrä. Se, että minä koen olevani jotain ei liity mitenkään sinuun. Projistointi=oman mielen sisällön heijastaminen muihin. Minä en heijastellut mitään, vaan kerroin, millainen minä olen.
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Oma mieheni on ei -hyvä -ihminen. Hänellä on hyvät puolensa ja taitoja, joilla hän auttaa myös muita. Mutta hän ei ole hyvä ihminen. Hän voi päälle päin näyttää hyvältä ihmiseltä mutta sisimmässään ei ole. Olen nähnyt hänen käyttävän valtaa , henkistä väkivaltaa , ja hän on niin itsekäs ja itsekeskeinen. Hän mitä luultavammin pystyisi tappamaan ihmisen jos hän ei jäisi kiinni tai se ei olisi laitonta.
Miks ihmeessä sä olet tollasen luuserinkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sama
Taas käytät sanaa, jonka merkitystä et ymmärrä. Se, että minä koen olevani jotain ei liity mitenkään sinuun. Projistointi=oman mielen sisällön heijastaminen muihin. Minä en heijastellut mitään, vaan kerroin, millainen minä olen.
Et osaa olla oikein objektiivinen itsesi suhteen. Ei se mitään, en osaa minäkään. Lopeta jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkun Anakin sano starwarssissa kun Obiwan sanoi, että palpatine on paha "in my point of wiew the Jedi are evil" .. Pointti oli se, että on vain eri perspektiivejä katsoa asioita. Ei mitään absoluuttista että toi on paha ja toi on hyvä.
On asioita jotka ihan näkökulmasta katsomatta vahingoittavat toisia. Kun teet niitä sellaisille jotka eivät ole sitä ansainneet millään tavoin (lapset) niin olet paha ihminen ihan mistään relativistisesta filosofiasta huolimatta.
Jokainen "puoli" tekee asioita mitä "ei pitäisi" tehdä.
Psykopaatit syntyvät ilman omaatuntoa ja ovat kykeneviä äärimmäiseen pahuuteen, toisaalta psykopaatti saattaa olla kirurgi, joka pelastaa ihmishenkiä, mutta tekeekö se hänestä hyvän ihmisen? Kaltoinkohteleeko hän läheisiään ja alaisiaan?
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole uskon asia. Siitä on ihan todisteitakin, että osa ihmisitä on luonnostaan pahoja. Näkyy jo pikkulapsena.
Mieheni on tällainen. Hän mm. jo alakoululaisena on pahoinpidellyt aikuisen sukulaisen hävittyään pelissä. Pahoinpidellyt pesäpallomailalla. Hän on myös tuhopolttanut rakennuksen lapsena.
Vastasinkin tuossa jo aiemmin että oma puolisoni ei ole hyvä ihminen. Hän kykenee hyviin tekoihin mutta tekee niitä opista ja käytännön syistä. Suhteellisen raskas kumppanina koska empatiakykyä hänellä ei ole. Hän on osoittanut empatiaa muutamia kertoja , yleensä vain tilanteissa joissa kokee omien etujensa olevan uhattuna .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Oma mieheni on ei -hyvä -ihminen. Hänellä on hyvät puolensa ja taitoja, joilla hän auttaa myös muita. Mutta hän ei ole hyvä ihminen. Hän voi päälle päin näyttää hyvältä ihmiseltä mutta sisimmässään ei ole. Olen nähnyt hänen käyttävän valtaa , henkistä väkivaltaa , ja hän on niin itsekäs ja itsekeskeinen. Hän mitä luultavammin pystyisi tappamaan ihmisen jos hän ei jäisi kiinni tai se ei olisi laitonta.Miks ihmeessä sä olet tollasen luuserinkaa?
Liian myöhäistä perua.
Olen nähnyt ettei ole. Miksi silloin uskoisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sama
Et osaa olla oikein objektiivinen itsesi suhteen. Ei se mitään, en osaa minäkään. Lopeta jo.
Taas käytät sanaa, jonka merkitystä et ymmärrä. Itsensä suhteen on mahdotonta olla objektiivinen, koska itseään ja muita tarkastelee aina subjektiivisesti eli omista lähtökohdista käsin. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että tietyt sairaudet saavat ihmisen tekemään asioita, joita eivät terveenä tekisi. Miksi muuten vastailet minulle, jos et halua keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole uskon asia. Siitä on ihan todisteitakin, että osa ihmisitä on luonnostaan pahoja. Näkyy jo pikkulapsena.
Mieheni on tällainen. Hän mm. jo alakoululaisena on pahoinpidellyt aikuisen sukulaisen hävittyään pelissä. Pahoinpidellyt pesäpallomailalla. Hän on myös tuhopolttanut rakennuksen lapsena.
Vastasinkin tuossa jo aiemmin että oma puolisoni ei ole hyvä ihminen. Hän kykenee hyviin tekoihin mutta tekee niitä opista ja käytännön syistä. Suhteellisen raskas kumppanina koska empatiakykyä hänellä ei ole. Hän on osoittanut empatiaa muutamia kertoja , yleensä vain tilanteissa joissa kokee omien etujensa olevan uhattuna .
Ja sinä olet hänen kanssaan siksi että....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkun Anakin sano starwarssissa kun Obiwan sanoi, että palpatine on paha "in my point of wiew the Jedi are evil" .. Pointti oli se, että on vain eri perspektiivejä katsoa asioita. Ei mitään absoluuttista että toi on paha ja toi on hyvä.
On asioita jotka ihan näkökulmasta katsomatta vahingoittavat toisia. Kun teet niitä sellaisille jotka eivät ole sitä ansainneet millään tavoin (lapset) niin olet paha ihminen ihan mistään relativistisesta filosofiasta huolimatta.
Mikä ihmeen puoli? Nyt puhuttiin yksilöistä. On ihan sama millä "puolella" Jammu oli mutta hänen tekonsa ei muutu yhtään paremmaksi oli hän puolella tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen puoli? Nyt puhuttiin yksilöistä. On ihan sama millä "puolella" Jammu oli mutta hänen tekonsa ei muutu yhtään paremmaksi oli hän puolella tai toisella.
Pitääkin osata erottaa teko ja ihminen toisistaan. Teko voi olla paha, vaikka ihminen ei olisi ja ihminen voi olla paha, vaikka teko ei olisi.