Yleiskoneen hankinta, suosittele omaasi
Kannattaako yleiskoneen hankinta? Leivontaa ja muuta ruoanlaittoa varten mietin, jos hankkisi. Onko ollut hyötyä?
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
KitchenAid on loistava ja laadukas
Minulla on isovanhemmilta peritty KitchenAidin yleiskone ja se toimii yhä. Kyllä mä sillä taikinoita teen aika useinkin.
Minulla on yleiskoneen osto lisännyt leipomista ja kokkausta. Pitsataikinat ja pullat yms tulee ihan vaivatta.
Minulla on juuri postissa matkalla kitchen aid tulossa. Päädyin pro sarjan 7 mallilinjaan koska hiljainen, tukeva ja tehokas. Kallishan se on mutta halusin saada juuri sellaisen laitteen mikä toimii kuten haluan. Oli verkkokaupassa black alennuksessa just niin jäi hintaa 'vain' 600
kenwood chef excel .. klassikko. Osta rohkeasti käytetty jostain torilta, nämä kestää sukupolvelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri postissa matkalla kitchen aid tulossa. Päädyin pro sarjan 7 mallilinjaan koska hiljainen, tukeva ja tehokas. Kallishan se on mutta halusin saada juuri sellaisen laitteen mikä toimii kuten haluan. Oli verkkokaupassa black alennuksessa just niin jäi hintaa 'vain' 600
Kuinka ison pullataikinan tuolla Kitchen Aidillä pystyy tekemään?
Käytän vain pullataikinan tekemiseen 3-4 krt vuodessa. Ihan ok laite. Olen saanut sen.
Kitchen Aid artisan löytyy. Etenkin leipomiseen ihana kaveri. Pitäisi pari lisäosaa hankkia, että saisi ruuanlaittoonkin kaverin. Ehkä jokin raastin olisi kätevä.
Multa löytyy Kenwood Pro ja se on pelittänyt jo viisi vuotta ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ison pullataikinan tuolla Kitchen Aidillä pystyy tekemään?
Siinä on vajaa 7 litran kulko. Uskoisin että voisi jauhaa 5-6 ruisleivän limpullista taikinaa kerralla. Ainakin x4 perusohjeesta luulisi menevän.
Joo, Kenwood kyllä pelittää ja jaksaa vääntää hyvin isot pullataikinatkin. Siinä mielessä voin suositella. Omani on noin 15 v takaa ja ollut lähes viikoittain käytössä. Mutta ikävä kyllä jotkut sen lisälaitteet on hankalia pestä ja puhdistaa, tehosekoitin ja viipalointi /raastin esimerkiksi. Siksi ne on jääneet melkeinpä käyttämättä. Taikinakoukku on päällystetty jollain teflonin kaltaisella tarttumisen estämiseksi, mutta pinnoite on vähin erin alkanut rapistua ja irtoilla. Pitäisi hommata uusi varaosa, mutta en tiedä mistä saa ja maksaako lähes uuden koneen hinnan, tyypillisesti varaosat kun tuppaa olemaan hintavia.
En ymmärrä, miten koneen runko on ihan huippulaatua, mutta sitten näiden muiden osien suunnitteluun ei ole jotenkin välitetty oikeasti panostaa.
Eli tarkista nämä kohdat, jos Kenwoodiin päädyt. Ja voihan olla, että nämä asiat on jo uudemmissa versioissa huomioitu.
Ankarsrum! Ruotsalaista laatua, 7 vuoden takuu. Jaksaa vääntää 5kg annoksen taikinaa. Ensimmäinen kone jätti suunnittelupöydän 1940.
Kenwood on meilläkin ja sitten on tehosekoitin ihan erikseen, kun se laitteen oma ei kestä meidän jokapäiväistä käyttöä.
Voin myös suositella Kitchen Aidia. Pian ollut 20 vuotta viikoittaisessa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Kenwood kyllä pelittää ja jaksaa vääntää hyvin isot pullataikinatkin. Siinä mielessä voin suositella. Omani on noin 15 v takaa ja ollut lähes viikoittain käytössä. Mutta ikävä kyllä jotkut sen lisälaitteet on hankalia pestä ja puhdistaa, tehosekoitin ja viipalointi /raastin esimerkiksi. Siksi ne on jääneet melkeinpä käyttämättä. Taikinakoukku on päällystetty jollain teflonin kaltaisella tarttumisen estämiseksi, mutta pinnoite on vähin erin alkanut rapistua ja irtoilla. Pitäisi hommata uusi varaosa, mutta en tiedä mistä saa ja maksaako lähes uuden koneen hinnan, tyypillisesti varaosat kun tuppaa olemaan hintavia.
En ymmärrä, miten koneen runko on ihan huippulaatua, mutta sitten näiden muiden osien suunnitteluun ei ole jotenkin välitetty oikeasti panostaa.
Eli tarkista nämä kohdat, jos Kenwoodiin päädyt. Ja voihan olla, että nämä asiat on jo uudemmissa versioissa huomioitu.
Ei ole taikinakoukku huonolaatuinen, jos sen pinnoite ei kestä kulumatta 15 vuoden viikottaista käyttöä. Yksi ratkaisu on pitää koukun kiinnitysosa, hitsata rosterista tehty uusi taikinakoukku. Käänny jonkin pienen maaseutuverstaan puolee: eräs ukko laitatti uuden hantaakiosan juustohöylään, siis sen osan, josta pidetään kiinni. Auto/kone -verstaassa. Siellä siis korjattiin kaikkea juustohöylästä traktoriin, pakettiautoon ja tietysti henkiläautoihin, väliin mahtui myös ruohonleikkureita, moottorisahoja, perämoottoreita.
KitchenAid on loistava ja laadukas