Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette varautuneet tuleviin sähkökatkoihin?

Vierailija
28.11.2022 |

Pakkaset ovat alkaneet ja kohta sähkö loppuu Suomesta kesken. Miten olette varautuneet talven sähkökatkoja varten?

Kommentit (625)

Vierailija
361/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikolliset lähtee heti liikkeelle kun sähköt katoavat, joten muistakaa pitää lähellä kättä pidempää! 

En uskaltaisi liikkua ulkona siinä kohtaa, ihmiset tekevät epätoivoisina mitä vain..

Vierailija
362/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Ei muutaman tunnin sähkökatkoon tarvitse millään tavalla erikseen varautua. 

Kotoota löytyy aina muutenkin esim. kynttilöitä, ja varavirtalähde aina täysi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aggrekaatti, diesel-lämmitin 2 kpl, kaasulämmitin 2kpl, akkuja ja inverttereitä yms

Vierailija
364/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkökatkos kestää yöaikaan pari tuntia joten ei tässä nyt kovin suuresta katastrofista ole kysymys, mutta olen kyllä osaltani varautunut:

- Ostin Ikeasta erittäin lämpimän tuplapeiton.

- Tarvittaessa laitan villasukat jalkaan.

- Varastossa ei erittäin lämpimiä makuupusseja, joilla pärjää talvipakkasissakin (kun on villapipo päässä).

- Ruoan voin valmistaa kaasugrillissä tai kaasulla toimivalla muurikkapannulla.

- Aamukahvin voi keittää myös kaasugrillissä, mutta tuskin vaivaudun. Juon sitten appelsiinimehua.

- Minulla on 3 kassillista halkoja eli takkapuita, joita voin polttaa takassa, jos liian kylmä tulisi. (vielä ei ole tarvinnut kertaakaan polttaa takkaa)

- Olen ostanut kynttilöitä ja tulitikkuja löytyy valaistusta varten.

- Minulla on useita taskulamppuja, joita tarvitsen muutenkin maaseudulla koska täällä ei ole katulamppuja

- Minulla on hyvä varasto erilaisia paristoja taskulamppuja ja radiota varten.

- Kännykkään pitäisi olla powerbank jossain mutta nyt en muista missä se on.

Vierailija
365/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on okt, takka/leivinuuni. Olen ostanut varastoon paljon kynttilöitä, tulitikkuja ja meillä on n. 9mottia puita.

Ruokatarpeita meillä on aina jemmassa moneen lähtöön. Voi esimerkiksi leivinuunissa tehdä riisipuuroa tai jotain kanapataa. Jääkaapista löytyy muutama pullo vichya, limpparia ja pillimehuja. Aina on myös hedelmiä ja leipää yms. Välipalaksi. Miehellä on puhelimia varten joku varavirta/akku härveli. En ole siihen vielä tutustunut.

Meillä on 3v ja 1v lapset ja taloudesta löytyy muutama paketti wipes puhdistusliinoja. Niillä nyt saa ainakin tuon vaippapyllyn pepun pyyhkäistyä, kun tulee kakka. Suosittelen naisia ostamaan näitä sähkökatkojen ajaksi, Jos on esim. Menkat tai ihan muutenvaan takamuksien pyyhkimiseen. Saa niillä kätevästi meikitkin pois, jos ei voi käyttää vettä. Vessana varmaan käytettäisiin ämpäriä, johon viritettäisiin aina roskapussi.

Lasten kanssa varmaan pidetäisiin tätä pienenä seikkailuna ja tehtäisiin olkkariin maja tyynyistä ja paksusta viltistä. Luettaisiin kirjoja taskulampun valossa siellä majassa ja oltaisiin vain.

Ihan siis tämmöisiä perus juttuja olen miettinyt. Saa ainakin arjen rullaamaan ilman stressiä, jos ne katkot venyvät paria tuntia pidemmäksi.

Vierailija
366/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksuja muovipusseja paskomiseen .

Ne ohuet rullapussit repeilevät ja paska lentää.

Vierailija
367/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trangia ja lasolia. Paskapusseja. Polttopuita. Taskulamput. Vettä. Siinähän se !

Vierailija
368/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 bowerbankkia täynnä.

Vierailija
369/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvamakuupussit, limit -25 c.

Vierailija
370/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patteri radio

Vierailija
371/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Ei ole varaa. Saa yhteiskunta maksaa ja Herran haltuun.

Vierailija
372/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan polttaa klapeja mun asunnon kielletyssä takassa!

Vierailija
373/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, hei suomi ei tule ikävä.

Vierailija
374/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotovakuutus. Eiköhän tuo riitä.

Vierailija
375/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastin sulaa ja ruuat pilaantuu. Katkot pelottaa suuresti ja meidän perhe tulee luultavasti paleltuman koska meidän talossa on lattiasta kattoon olevat ikkunat.

Ne ruuat voi pakasteesta laittaa pakkasella ulos, jos kerran on niin kylmää ulkona, että sisälle palellutte.

Ihan kuin pakastin tunnissa tai kahdessa sulaisi. Että jos vaan pidätte pakastimen oven kiinni.

Vierailija
376/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Lyhyt sähkökatko ei vaikuta tasan mihinkään, paitsi en katso televisiota, tee ruokaa juuri silloin enkä käytä valoja. Todennäköisesti tämä on vielä sellaiseen aikaan, ettei siitä ole haittaa. Esim. Keskellä yötä.

Vierailija
377/625 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Normaalisti lähdetään töihin ja kouluun, oli sähköjä tai ei. Puhelimet ladataan autossa ja radiota voi kuunnella siellä. Lämmitys hoituu takalla. Taskulamppuihin ja retkivalaisimeen on pattereita. Ruokaa saa koulussa ja töissä. Jotain nesteitä löytyy kotoa limsan ja mehun muodossa. Täytyy yrittää vesikanisterit täyttää ennen sähkökatkoa tai sitten töissä tai kaupasta hakea.

Eihän töissä/kouluissa saa ruokaa, jos katkos on aamupäivällä kuten on ilmoitettu.

Vierailija
378/625 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggregaatti

Vierailija
379/625 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöpatteri

Vierailija
380/625 |