Miten olette varautuneet tuleviin sähkökatkoihin?
Pakkaset ovat alkaneet ja kohta sähkö loppuu Suomesta kesken. Miten olette varautuneet talven sähkökatkoja varten?
Kommentit (625)
Kuka on syyllinen sähköverkonbkuormituksern? Onko tämä loppujen lopuksi vedätystä. Laittakaa kaupat kylmäaltaat ja tilat ovillisiksi. Automatiikka pois ovista. Vähentäkää kaupat valaistusta. Vähentäkää liukuportaiden ja hissien toimintaa. Vähentäkää katuvalaistusta. Hankkikaa agrigaatteja, ettei minun tavallisen ihmisen tarvitse maksaa ylihintaa sähköstä. Vähentäkää myös sitä sähköautolla ajamista. On secaika,outoa, että yhtäkkiä on ENERGIAPULA.. Kuka sitä sähköä oikein kuluttaa??
Olen varautunut kynttilöillä, sauna täynnä sokeria, aggregaatti
Vierailija kirjoitti:
Kuka on syyllinen sähköverkonbkuormituksern? Onko tämä loppujen lopuksi vedätystä. Laittakaa kaupat kylmäaltaat ja tilat ovillisiksi. Automatiikka pois ovista. Vähentäkää kaupat valaistusta. Vähentäkää liukuportaiden ja hissien toimintaa. Vähentäkää katuvalaistusta. Hankkikaa agrigaatteja, ettei minun tavallisen ihmisen tarvitse maksaa ylihintaa sähköstä. Vähentäkää myös sitä sähköautolla ajamista. On secaika,outoa, että yhtäkkiä on ENERGIAPULA.. Kuka sitä sähköä oikein kuluttaa??
Tehtaat ja teollisuus kuluttaa aika pirusti. Yksi metallinsulattamo tai paperitehdas vaan kiinni niin mitään sähköpulaa ei ole.
Kynttilöitä ja tikkuja on, samoin taskulamppuun ja radioon pattereita.
Trangiakin löytyy mutta jos katkos ei kestä kovin montaa tuntia niin tuskin sitä viitsin kaivaa edes esille. Siihen asti mennään kuivamuonalla, säilykkeillä ja virvoitusjuomilla. Olutta ja viiniäkin löytyy useita pulloja.
Varastoin sähköä ja lämpöä pattereihin. Varastossa sähköä joten ei huolta.
asun maalla vanhassa talossa, johon on aikoinaan remontissa tehty vesikiertoinen puulämmitys. Eli talo ei normaalistikkaan lämpene sähköllä. Pihasauna lämpiää puilla,samoin vesipata saunassa. Vanha puuhuussikin löytyy pihapiiristä. Sisällä on lisäksi hella ja leivinuuni. Työssä käyn kodin ulkopuolella, riippuu sähkökatkon ajankohdasta olenko kotosalla silloin. Maakellarissa minulla on perunaa, lanttuja ja porkkanoita. Jonkun verran kotona säilykkeitä. Lihaa olisi pakkasessa, samoin marjoja, pitää toivoa, etteivät katkot ole kovin pitkiä. Mies halusi väkisin ostaa vielä pienen aggregaatin varalle, että semmoinenkin löytyy. Samoin kaasugrilli kuistilta. Mitään erikoisia "maailmanlopun varastoja" en ole ruokaa haalinut. Puuliiterissä on omasta metsästä klapeja. Niitä on tehty myyntiinkin asti tänä vuonna.
En ole varautunut mitenkään. On meillä yksi otsalamppu talossa ja kynttilöitä. Takkatulen ääressä voi lämmitellä, kaapissa on minkkiturkki ja vessat voi vetää, koska oma likakaivo ja vettä saa hätätilassa uima-altaasta.
Vierailija kirjoitti:
Suuret Tavaratalot auki kolmena päivänä viikossa. Siellä siellä sähköä tuhlataan valoihin liikaa. ETU ON kuluttajille ja kaupalle, säästetään sähkölaskuissa sievoiset summat. Kuluttaja säästää turhan Joulu-krääsän ostoissa.! HUOM! Alemyynnit alkavat jo tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Suuret yritykset. .tavalliset kotitaloudet vähemmän. Katuvalot voisi olla vain kuusi tuntia valaistuina. Olihan ne jo vuosia sitten säästötoimien vuoksi Etelä-Suomessa. . .ei uusi asia.!
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Otsalamppuja löytyy ja kaasutönikät.
Ei löydy kun otsalamppu ei valaise
Vierailija kirjoitti:
Jos katkoista saa ennakkovaroituksen, ja ne kestävät tuo pari tuntia, niin eipä tässä kummoisia varautumisia tarvita.
Kahvia termariin ennen katkoa, jääpulloja on pakkasessa, joita voi pistää jääkaappiin.
Varmaan työpaikan tilanne on hyvä selvittää, että kannattaako mennä paikalle, jos sielläkin on virta poikki.
Pidempi katkos tuottaa kyllä sitten isompia ongelmia näin kaupungissa, kun ei ole tulisijoja kerrostalossa.
Ei taida saada mitenkään ennakkovaroitusta. Sähköt häviää ja sitten ollaan 10 tuntia ilman.
Vierailija kirjoitti:
aggregaatt
vihreä siirtymä, kaikille omat aggret!
Ex soitti aamulla ja kysyi, joko olen tilannut puita. Pitää tilata ensi viikolla.
Nukun. Kaiken mahdollisen ajan.
Viimeinen samuttaa valot - kirjaimellisesti
Pakkasella ei ole pakkasta