Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhänä yh-äitinä ylimääräinen lapsilisä tulee tarpeeseen, mutta

Vierailija
28.11.2022 |

Minusta tuo oli silti ihan järjetön päätös. Suurimmalla osalla perheistä ei ole niin akuuttia tilannetta, että sitä rahaa kipeästi tarvittaisiin. Päinvastoin, monella menee säästöön tai sijoitukseen.

En ihan ymmärrä miksi rahaa haaskataan näin vaan menemään

Kommentit (610)

Vierailija
541/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettei Ap osaa asettua kuin omaan asemaansa. Ilmeisesti eletty tukien varjolla jo useamman vuoden? Ne jotka maksavat veroja, ymmärtävät todella hyvin miksi tämä on tasapuolista.

En todellakaan ymmärrä!!!

Yli 20 vuotta olen työelämässä ollut ja maksanut lapsettomana veroja. Pennin jeniä ei ole yhteiskunnan tukia tililleni tippunut. Vastustan täysin sitä, että varakkaat lapsiperheet saavat lapsilisiä, jotka voivat laittaa sijoituksiin. Kyllä minullekin kelpaisi joka kuukausi yhteiskunnan maksama sijoitusraha.

Tulen takuulla äänestämään sitä, joka vihdoinkin pitää yksin elävien puolta. Nyt on meidän vuoro saada tältä yhteiskunnalta jotain.

-totaalisen kyllästynyt-

Kukas ne sun paskavaipat vaihtaa, jos tähän yhteiskuntaan ei jälkipolvea synny?! Kuka sun eläkkeen maksaa? Kyllä sinä saat takaisin paljonkin, mutta oma pää on syvälle perseessä, että se on vaikea tajuta pidemmälle.

Kuka pyörittää yhteiskuntaa tulevaisuudessa on relevantti kysymys, mutta siihen saa usein aika kurjan vastauksen: ei nykykakaroista ole mihinkään.

On tosi mukavaa kasvattaa lapsia yhteiskuntaan, jossa kanssaihmiset ei arvosta heitä lapsina eikä ihmisinä, eikä usko heistä tulevan yhtään mitään.

En usko hetkeäkään, että jokainen täällä kirjoittava säästäisi omat eläkkeensä tai olisi niin varakas, että pärjäisi pääomatuloilla hautaan saakka.

Kuka täällä Suomessa tekee töitä 20-30 vuoden kuluttua ja maksaa verot, jotta me nyt kirjoittavat saamme terveydenhoitoa ja eläkettä?

Muualta tulleet? Ei sekään toimi, vaikka heitä tulisi miljoona lisää. Vaikka heistä jokainen tekisi töitä, heillä on myös inhimilliset tarpeensa ihmisinä. Hekin saavat tehdä tänne lapsia ja odottaa lapsilleen hyvää neuvolajärjestelmää, koulua ja hyvinvointia.

No milloin oli se aika, että täällä lapsia on arvotettu? Aina se on sama laulu ollut "nykynuoret on pilalla, ennen kaikki oli paremmin ja ihmiset kunnollisia"

Ei kukaan järkevä jääkään tänne raatamaan niska limassa pimeässä ja kylmässä ja muut on kädet ojossa syyllistämässä kuinka paljon liikaa sulla on suhteessa johonkin toiseen.

Siihen kun lisää jälkipolvien niskaan kaatuvan jättimäisen velkataakan, ni avot.

Kannattaa miettiä tarkoin.

Vierailija
542/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan hyvä, että edes jotain taloudellista helpotusta jaetaan. Taitaa aika monella mennä sähkölaskuun tuokin raha.

Taitaa aika monella mennä päihteisiin js roskaruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on oikein, että tuki tulee kaikille lapsiperheille. En ymmärrä tätä tasapäistämisen kulttuuria, jossa kukaan ei saisi tienata toista enemmän. Sen takiahan niitä kouluja käydään pitkälle, että saataisiin mahdollisuus vastuullisiin ja hyväpalkkaisiin töihin. Olen korkeakoulutettu ja mun palkka on ihan ok, mutta verotus Suomessa tasaa tuloja. Kasvatan 3 uutta veronmaksajaa Suomeen, mutta samaa ei lapseton pariskunta voi sanoa. Otan oikein mielelläni vastaan tuon ylimääräisen lapsilisän joulukuussa, sillä se kuuluu kaikille lapsille ja lapsiperheille. Suomessa lapsiperheitä tuetaan melko hyvin. Miettikää nyt lähes ilmaista varhaishoitomaksua, maksutonta kouluruokailua, äitiyspakkausta, lapsilisää sekä ilmaista koulutusta. Peräänkuuluttaisin vanhempien vastuuta tehdä sellaisia valintoja, joilla voivat itse elättää perheensä, eivätkä nostaa tukia kuukausittain ja ruikuttaa jos tukia saa tai ei saa. Tämäkin ap yh-äiti on varmasti tehnyt elämässään sellaisia valintoja, jotka vaikuttavat hänen omaan taloustilanteeseensa. Ei siitä muut ihmiset ole vastuussa eikä meidän tarvitse hänelle elintasoa kustantaa. Mistä näitä valittajia sikiää Suomeen? Katkeria, omaan elämäänsä pettyneitä ihmisiä, jotka eivät halua antaa toisille mitään vaan haluavat kaiken itselleen? Eli tyyliin, että minulle kuuluu tämä tuki mutta tuolle toiselle ei. En ymmärrä tätä kateellista sakkia. Minusta pääomatulon verotusta saisi sen sijaan laskea, sillä nyt hyvätuloisilla on kohtuuttoman suuri veroprosentti. Sama juttu eläkkeiden kanssa; säästäkää hyvät ihmiset kuukausittain edes pieni summa eläkeikää varten. Ei kannata luottaa pelkkään valtioneläkkeeseen.

Vierailija
544/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiskunnan pitää tukea lasten elättämistä kun niitä ei ole pakko tehdä. Kaikki mitä on vapaaehtoista niin pitää itse kustantaa. Tekeekö itselleen jonkun ilmaisen hoitajan suuressa itsekkyydessään. Muut työllistävät ulkopuolisia kun ei ole ilmaista hoitajaa tehty. 

Eläkehän on työuralla tienattu eikä sitä sun kakarasi sitä maksa. Mitä varten me maksetaan lähes koko ikä täällä kaiken maailman veroja maksuja. Sen takiakko että saat vittuilla kun sun kakarasi muka maksaa kaikki. Silläkö niitä teet nostaaksesi itsesi jalustalle. 

Vierailija
545/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nämä "yh-äidit", jotka ovat avoliitossa? Kumppani on kirjoilla muualla, jotta yh saa kaikki mahdolliset tuet?😁

Vierailija
546/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitää tukea lasten elättämistä kun niitä ei ole pakko tehdä. Kaikki mitä on vapaaehtoista niin pitää itse kustantaa. Tekeekö itselleen jonkun ilmaisen hoitajan suuressa itsekkyydessään. Muut työllistävät ulkopuolisia kun ei ole ilmaista hoitajaa tehty. 

Eläkehän on työuralla tienattu eikä sitä sun kakarasi sitä maksa. Mitä varten me maksetaan lähes koko ikä täällä kaiken maailman veroja maksuja. Sen takiakko että saat vittuilla kun sun kakarasi muka maksaa kaikki. Silläkö niitä teet nostaaksesi itsesi jalustalle. 

Koska lapset ovat yhteiskunnan etu.

Vierailija
547/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun nyt maksanilla eläkerahoilla maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Eivätkä ne eläkkeet aina ole pieniä. Osa suurituloisista eläkeläisistä saa tyyliin 150 000 e/vuosi sitä eläkettä.

Seuraava sukupolvi maksaa sun eläkkeen, vaikket sitä myönnäkään.

Vierailija
548/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettei Ap osaa asettua kuin omaan asemaansa. Ilmeisesti eletty tukien varjolla jo useamman vuoden? Ne jotka maksavat veroja, ymmärtävät todella hyvin miksi tämä on tasapuolista.

Yli 20 vuotta olen työelämässä ollut ja maksanut lapsettomana veroja. Pennin jeniä ei ole yhteiskunnan tukia tililleni tippunut. Vastustan täysin sitä, että varakkaat lapsiperheet saavat lapsilisiä, jotka voivat laittaa sijoituksiin. Kyllä minullekin kelpaisi joka kuukausi yhteiskunnan maksama sijoitusraha.

Tulen takuulla äänestämään sitä, joka vihdoinkin pitää yksin elävien puolta. Nyt on meidän vuoro saada tältä yhteiskunnalta jotain.

-totaalisen kyllästynyt-

Hohhoijaa! Sinäkö et ole muka saanut yhteiskunnalta mitään? Koulutus lähtien ihan peruskoulusta? Käytätkö teitä? Sairastatko? Joukkoliikenteen käyttö?

onkohan tuo kyllästynyt saanut itse lapsilisää lapsena? Se unohtuu usein kommentoilta. haluavat sen pois nyt vaikka ovat sitä saaneet itse? Ja inflaation takia lisän ostovoima oli suurempi esim 20 vuotta sitten.

Vierailija
549/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapset ovat yhteiskunnan etu.

Ei ole enää etu. Niillä on niin paljon ongelmia, että yhteiskunnan resurssit ja varat eivät niiden ongelmien hoitamiseen enää riitä. 

Vierailija
550/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-totaalisen kyllästynyt-

Hohhoijaa! Sinäkö et ole muka saanut yhteiskunnalta mitään? Koulutus lähtien ihan peruskoulusta? Käytätkö teitä? Sairastatko? Joukkoliikenteen käyttö?

onkohan tuo kyllästynyt saanut itse lapsilisää lapsena? Se unohtuu usein kommentoilta. haluavat sen pois nyt vaikka ovat sitä saaneet itse? Ja inflaation takia lisän ostovoima oli suurempi esim 20 vuotta sitten.

Niin, jokainen meistä on saanut lapsilisää, ja 90-luvulla se lapsilisä oli vielä lähes kolminkertainen nykyisiin lapsilisiin verrattuna. Eli täällä porukka on nostanut itselleen huoletta sitä kolme kertaa suurempaa lapsilisää, mutta ei soisi pieniä hiluja nykylapsille.

Vierailija
551/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä köyhempänä elatusvelvollisena olisi kivaa saada myös joku boonus millä voisi lapsille ostaa jotain.

Laskennallisesti elatusvelvolliselle jäätävä raha monesti noin toimeentulotuen verran, josta ostettava lapsille kaikki kun lapset itsellä. Ei siinä paljon rahaa jää. Lapset ihmettelee miksi ei muka varaa, kun kerran käyn töissä ja äiti työtön ja ostelee heille kaikkea.

Vaikka kuinka yritän selittää että minun ei kuulu eikä varaa ostaa teille mitään kun maksan teistä täydet elatusmaksut. Pitävät minua huonona isänä kun ei varaa mihinkään. Eivätkä halua enää tulla käymään.

Saisipa itsekin tuollaisen bonuksen.

Surullista jos lapsenne on opetettu siihen, että pitää olla varaa kaikenlaiseen, tai on huono vanhempi :( Miksi noin pinnalliset arvot?

Jokaisen pitäisi ymmärtää, että raha ja varallisuus ei liity hyvään vanhemmuuteen mitenkään. Ja monissa köyhissä perheissä rakkautta ja välittämistä riittää enemmän kuin jossain miljonääriperheessä.

Vierailija
552/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksella on ollut ostohousut jalassa.

Samalla lailla jakelivat koronatukia artisteille, joiden vuositulot olivat jopa parisatatuhatta.

No ei hallitus niitä jakoja tehnyt.

Vierailija
553/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä köyhempänä elatusvelvollisena olisi kivaa saada myös joku boonus millä voisi lapsille ostaa jotain.

Laskennallisesti elatusvelvolliselle jäätävä raha monesti noin toimeentulotuen verran, josta ostettava lapsille kaikki kun lapset itsellä. Ei siinä paljon rahaa jää. Lapset ihmettelee miksi ei muka varaa, kun kerran käyn töissä ja äiti työtön ja ostelee heille kaikkea.

Vaikka kuinka yritän selittää että minun ei kuulu eikä varaa ostaa teille mitään kun maksan teistä täydet elatusmaksut. Pitävät minua huonona isänä kun ei varaa mihinkään. Eivätkä halua enää tulla käymään.

Surullista jos lapsenne on opetettu siihen, että pitää olla varaa kaikenlaiseen, tai on huono vanhempi :( Miksi noin pinnalliset arvot?

Jokaisen pitäisi ymmärtää, että raha ja varallisuus ei liity hyvään vanhemmuuteen mitenkään. Ja monissa köyhissä perheissä rakkautta ja välittämistä riittää enemmän kuin jossain miljonääriperheessä.

Tuo myytti köyhien välittämisestä ja rakkaudesta on kyllä aivan älytön. Avaa silmäsi (ja some) niin näet millaista välittävää porukkaa nää "köyhien asialla olevat" tai köyhät ovat.

Oikein rakkaus ja välittäminen huokuu heistä.

Vierailija
554/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tienannut eläkkeestäsi kuin murto-osan, perustuu eläkesysteemiin, tulevat polvet maksavat vanhempien eläkkeet pääosin. Nykyiset lapset tulevat maksamaan omassa palkassaan eläkkeesi enimmäkseen. Nostat itsesi alustalle ilman että edes tiedät mistä puhut, aika säälittävää.

Ja en ymmärrä, miksi meidän pitää maksaa työttömyystukesi ja muut tukesi, voisit mennä töihin tai elää halvemmalla ilman yhteiskunnan tukiverkostoa. Näin vaadit lapsilta, joten sovelletaanko sinuunkin?

Vierailija
555/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-totaalisen kyllästynyt-

Silloin lapsilisä päättyi lapsen täyttäessä 16v. Myös esim. junalipuista joutui maksaa aikuisen hinnan jo 13v.

Eri

Vierailija
556/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo myytti köyhien välittämisestä ja rakkaudesta on kyllä aivan älytön. Avaa silmäsi (ja some) niin näet millaista välittävää porukkaa nää "köyhien asialla olevat" tai köyhät ovat.

Ymmärrän tämänkin pointin. Mutta ei ne rikkaatkaan perheet välttämättä rakasta yhtään sen enempää. Itse tunnen kyllä molempia, rakastavia köyhiä & rikkaita sekä väinpitämättömiä köyhiä & rikkaita.

Ei siis korreloi. Eli todella outoa, jos lapset ajattelevat, että heidän isä ei välitä heistä, koska ei ota heille kuuta taivaalta.

Vierailija
557/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-totaalisen kyllästynyt-

Silloin lapsilisä päättyi lapsen täyttäessä 16v. Myös esim. junalipuista joutui maksaa aikuisen hinnan jo 13v.

Eri

Itse kuljin junalla ensimmäisen kerran 20 vuotiaana, kun ei meilläpäin junat kulje lainkaan. Eikö järkevämpää olisi verrata vaikka Linnanmäen lipun hintaa, lasten harrastusten hintoja tai vaikkapa ruoan ja asuntojen hintoja 90-lukuun. Asumisen hinta ainakin on huomattavasti kalliimpaa nykyisin kuin silloin.

Vierailija
558/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä sopii miettiä. Sinua viisaampia oli jo 1920-luvulla, kun neuvola-järjestelmä perustettiin. Lapsilisiä on jaettu 1940-luvulta asti. 

Toki tämä on vain pohjoismainen malli. Jos haluat että jokainen huolehtii itsestään ja säästää oman eläkkeensä, löytyy sinulle paljon parempiakin yhteiskuntia, omien arvojesi mukaisia. 

"Veronmaksajien tekeminen" on minustakin kyllä typerää kettuilua. Mistä sen kukaan tietää, maksaako lapsi veroja ikinä, vai heittäytyykö yhteiskunnan laineille. Vai peräti pelkäksi kulueräksi, nistiksi. 

Palkkatyöläisten verokertymä on aika vaatimaton, yritykset ne verotuksen kautta yhteiskuntaa pyörittää. Että ainoastaan jos lapsesta tulee yrittäjä isossa mittakaavassa, voi se palstamamma keulia että "Meidän lapset maksaa teidänkin eläkkeet". Ainoastaan silloin. 

Vierailija
559/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tämänkin pointin. Mutta ei ne rikkaatkaan perheet välttämättä rakasta yhtään sen enempää. Itse tunnen kyllä molempia, rakastavia köyhiä & rikkaita sekä väinpitämättömiä köyhiä & rikkaita.

Ei siis korreloi. Eli todella outoa, jos lapset ajattelevat, että heidän isä ei välitä heistä, koska ei ota heille kuuta taivaalta.

Sulta tais mennä pointti ohi. Ei se mikään ihme ole, jos lapset tuota ihmettelevät! Ihmettelen itsekin. Tämä nykysysteemi on epäreilu ja vaatisi muutosta. On se ihme kun jotkut saavat saman elintason yhteiskunnan mahdollistamana (!) tekemättä mitään kuin toiset jolta vaan nyhdetään, mitä irti saadaan.

Vierailija
560/610 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituspuolueiden rahantuhlausvimma on tosiaan jotain täysin kontrolloimatonta, Aivan kuin nämä nykyiset ministerit ei yhtään tajuaisi, että kaikki se velka mitä he on ottaneet tulee vielä joskus maksettavaksi.

Uusin käsittämättömän älytön veronmaksajien rahantuhlaustempaus on Vihreiden halu jakaa täyttä toimeentulotukea aivan kaikille, jotka vaan keksivät saapua sitä ns. turvapaikanhakijana Suomeen pyytämään.