Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö eläkesysteemi ole äärimmäisen epäreilu?

Vierailija
27.11.2022 |

Se jota palkitaan pitkällä elämällä saa myös paljon eläkerahoja mutta työelämässä kovasti hommia tehnyt ja eläkeiän kynnyksellä kupsahtanut menettää elämänsä lisäksi myös eläkerahat. Miten tämmöisellä voi olla kannatusta?

Kommentit (203)

Vierailija
21/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt kuin heinäsirkka :-)

Elin nuoruuteni elämäntapatyöttömänä, tein rikoksia ja myymälävarkauksia.

Olen ollut naimisissa useita kertoja ja jättänyt aina kaiken taakseni katsomatta.

Hakeuduin työkyvyttömyyseläkkeelle viisikymppisenä ja olen viettänyt siitä saakka vastuuvapaata elämää.

Nyt vanhuuden tullessa, olen köyhä kuin kirkonrotta, mutta siinä vaiheessa kun muurahaiset maksavat omista säästöistään ja eläkkeistään hoitokodin maksuja, minä köllöttelen viereisellä punkalla ja annan veronmaksajien maksaa senkin.

Pitäkää nyt hyvää huolta itsestänne, että jaksatte painaa pitkää päivää.

Attendossa tavataan joku päivä :-)

Vierailija
22/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa on parempi. Eläkkeet säästetään itse ja työnantajan avustuksella, niistä saa verovähennykset vastaavasti. Jos kuolo korjaa, eläkesäästöt periytyvät lapsille normaalin perinnön tapaan.

USA:ssa eläkeläiset ovat menettäneet koko eläkkeensä, kun yhtiö on tehnyt konkurssin. Kts. Enron.

Väärin. Vain PIENI murto-osa Usan eläkeläisistä menetti eläkkeensä. SINÄ väität että kaikki olisivat menettäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha systeemi olisi parempi eli ei mitään eläkemaksuja, jokainen säästäisi tai olisi säästämättä. Jos ei vanhuksella olisi rahaa, hän ei saisi mitään hoitoa.

Vierailija
24/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa on parempi. Eläkkeet säästetään itse ja työnantajan avustuksella, niistä saa verovähennykset vastaavasti. Jos kuolo korjaa, eläkesäästöt periytyvät lapsille normaalin perinnön tapaan.

Ja täällä asti porataan miten Yhdysvaltojen malli jättää vanhukset ilman eläketurvaa. Tuo malli asettaa työntekijöille suuren vastuun omasta eläkkeestään, eikä se sovi suomalaiseen tapaan jossa kaikille kuitenkin on olemassa perälautana melko avokätiset takuueläke, kansaneläke ja eläkeläisen asumistuki. Muutenkin tuo malli on täysi vastakohta meidän valtio hoitaa ja turvaa kaiken palkansaajien rahalla-malliin.

Ja mitä vikaa on yksilön omassa vastuussa? Parempi sekin kuin nyt jossa vastuulliset tolkun ihmiset menettävät valtaosan rahoistaan. Nykyään töissäolevat tulevat saamaan takaisin 0,7 euroa jokaista heidän palkastaan maksettua eläkemaksueuroa kohden. Jopa tilille säästämällä pääsisi parempaan lopputulokseen, saati sitten sijoittamalla. 

Nyt laitetaan vastuulliset maksamaan vastuuttomien eläkkeet.

Yksilön oman vastuun vika on siinä, ettei moni kanna sitä vastuuta. Silti ihmiset keskimäärin ovat niin humaaneja, etteivät jätä omaisiaan kuolemaan nälkään. Lopputuloksena olisi, että lapset joutuisivat elättämään eläkeikäiset vanhempansa. Sitäkö te toivotte?

miten niin joutuisi? SE olisi LAPSEN valinta eikä joutuminen.

Vierailija
25/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eläkejärjestelmämme on vakuutusjärjestelmä ja silloin asia menee juuri näin. Eläkesäästäminen on eri asia. Ethän sinä talosin palovakuutuksestasikaan todennäköisesti saa mitään takaisin elämäsi aikana.

Vierailija
26/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha systeemi olisi parempi eli ei mitään eläkemaksuja, jokainen säästäisi tai olisi säästämättä. Jos ei vanhuksella olisi rahaa, hän ei saisi mitään hoitoa.

Vanhukset tekisivät saman kuin Japanin köyhät vanhukset.

Teksivät rikoksia päästäkseen vankilaan saadakseen hoitoa ja lääkkeitä.

Sivstysvaltiossa kun eletään, vangeista pidetään parempaa huolta kuin vanhuksista.

Vierailija
27/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä hirveästi luottaisi, että maapallukka on enää edes olemassa muutaman vuosikymmenen päästä, jos ei tuota ilmaston lämpenemistä saada kuriin.

Ei kannata kauheasti murehtia tuollaisista asioista etukäteen. Carpe Diem.

Vierailija
28/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo vähän outo näkökulma aloittajalla. Mutta sen sanon eläkejärjestelmästä 35-vuotiaan silmin, että reilu se ei ole. Mua ihan suoranaisesti loukkaa se miten systeemin epäreiluudesta puhutaan julkisuudessa niin vähän. Ja siitä johtuen ihmiset luulevat systeemin olevan oikeudenmukainen.

Isoäitini tarjoaa minulle vuosittain pari hotelliyötä. En vaan mitenkään koe hänen olevan tässä se maksumies, sillä rahojen alkuperä on vahvasti ihan minun oma palkkatyö josta pidätetään useita satasia kuukaudessa.

Silloin kuin sinä olit koulussa, ne muut työssäkäyvät mahdollistivat sinunkin ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon.

Vierailija
29/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sijoituksiin ja säästöihin menee huomattava summa rahaa joka kuukausi, niin voi hyvillä mielin jättäytyä eläkkeelle nelikymppisenä. Moni muukin tekee näin. Mahtaa boomereita ja suuria ikäluokkia harmittaa, kun pyramidihuijaus ei sittenkään tainnut onnistua :D

Vierailija
30/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo vähän outo näkökulma aloittajalla. Mutta sen sanon eläkejärjestelmästä 35-vuotiaan silmin, että reilu se ei ole. Mua ihan suoranaisesti loukkaa se miten systeemin epäreiluudesta puhutaan julkisuudessa niin vähän. Ja siitä johtuen ihmiset luulevat systeemin olevan oikeudenmukainen.

Isoäitini tarjoaa minulle vuosittain pari hotelliyötä. En vaan mitenkään koe hänen olevan tässä se maksumies, sillä rahojen alkuperä on vahvasti ihan minun oma palkkatyö josta pidätetään useita satasia kuukaudessa.

Silloin kuin sinä olit koulussa, ne muut työssäkäyvät mahdollistivat sinunkin ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon.

Näin oli sinunkin kohdallasi.

Vierailija
31/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne sun rahasi menee aika moneen paikkaan, eikä vain eläkkeiden maksuun. Miten voi kolmekymppinen ihminen vinkua jo eläkkeistä, käykö kateeksi, aika moni eläkeläinen elää 800 euroalla kuussa.

Kun käyt ahkerasti  töissä vielä 30 vuotta, niin pääset niiden kadehtimiesi  työeläkeläisten joukkoon, kun olet heidän tapaansa aikanaan maksanut veroja, että on ylläpidetty  yhteiskuntaa, kuten sairaanhoitoa, kouluja, päiväkoteja, kirjastoja, uimahalleja jne

tätä samaa laulua sitten jaksetaan laulaa vuosikymmeniä. Pysähdytäänpä katsomaan miten hyvin vero rahoilla sitten tuetaan.

1. sairaanhoito.

Oliko rahaa hoitajille? Onko lääkäri kiintiö kunnossa? Miksi yksityiselle pyrkii niin moni? Miksi siellä on parempaa hoitoa? Kirsikkana kakun päälle miksi meillä puhutaan ilmaisesta kunnallisesta hoidosta kun lasku tulee kuitenkin perässä?

2. koulutus.

Olemme täysin tippuneet maailman tasolla yleis sivistävästä koulutuksesta ja sehän koko järjestelmän tavoite on että luodaan luokka eroa ei sivistyneitä kansalaisia.

3. poliisit

Jätit tämän mainitsematta. Huutava pula lisä resursseista.

4. Kirjastot

Näitä lakkautetaan joka hallitus kausi koko ajan. Valikoimaa supistetaan ja kirjastotädit kouluttautuu suoraan työttömiksi.

5. uimahallit ei ole ilmaisia.

Loppu toteamus. Emme elä 1970 luvun emmekä 1980 luvun suomessa.

Vierailija
32/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse tiedä Yhdysvaltojen systeemistä, mutta tämän perusteella se kuulostaa paljon oikeudenmukaisemmalta kuin meidän systeemimme. En ymmärrä miksi Suomessa halutaan lyödä lyötyä.

Ap

Tietääkseni Yhdysvalloissa ei valtio maksa mitään jos vanhus joutuu tai on pakko mennä hoivakotiin, ne maksavat tuhansia dollareita kk. Sitä en tiedä, miten vanhukset ovat sairausvakuutettuja eläkkeellä, eli maksavatko itse osan vai kokonaan. 

Valtio takaa pienituloisille mm. sairaalavakuutuksen mutta siitä ei paljoa puhuta koska on niin paljon ihmisiä jenkeissä ja ainoastaan näkyvyyttä saa he jotka ei sitä hyödynnä. Vrt. siihen että Suomessa joku on asunnoton ja ei hae valtion tukia ja muut maat nauraa miten surkea maa Suomi on.

Vierailija
33/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne sun rahasi menee aika moneen paikkaan, eikä vain eläkkeiden maksuun. Miten voi kolmekymppinen ihminen vinkua jo eläkkeistä, käykö kateeksi, aika moni eläkeläinen elää 800 euroalla kuussa.

Kun käyt ahkerasti  töissä vielä 30 vuotta, niin pääset niiden kadehtimiesi  työeläkeläisten joukkoon, kun olet heidän tapaansa aikanaan maksanut veroja, että on ylläpidetty  yhteiskuntaa, kuten sairaanhoitoa, kouluja, päiväkoteja, kirjastoja, uimahalleja jne

No siitä mun palkasta ihan korvamerkitysti menee iso siivu eläkkeiden maksuun eikä sinun päinvastainen mielipide faktaa muuksi muuta. Ne eivät ole näiden eläkeläisten itse tienaamia rahoja - ne ovat minun ja monen muun tienaamia rahoja.

Ja on kuule aika todella moni jotka saa suurempaa eläkettä kuin me työssäkäyvät palkkaa vaikka ovat yhtä lailla olleet tavallisia palkansaajia. Suosittelen jättämään väittelyn vähemmälle kun faktat eivät ole puolellasi.

Vierailija
34/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset tekisivät saman kuin Japanin köyhät vanhukset.

Teksivät rikoksia päästäkseen vankilaan saadakseen hoitoa ja lääkkeitä.

Sivstysvaltiossa kun eletään, vangeista pidetään parempaa huolta kuin vanhuksista.

Kun milleniaalit lähenee eläke ikää tämä tulee tapahtumaan.

Vierailija
35/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen koulutus= opintolaina

Ilmainen terveyden huolto= poliklinikka ym. maksut.

Vierailija
36/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja täällä asti porataan miten Yhdysvaltojen malli jättää vanhukset ilman eläketurvaa. Tuo malli asettaa työntekijöille suuren vastuun omasta eläkkeestään, eikä se sovi suomalaiseen tapaan jossa kaikille kuitenkin on olemassa perälautana melko avokätiset takuueläke, kansaneläke ja eläkeläisen asumistuki. Muutenkin tuo malli on täysi vastakohta meidän valtio hoitaa ja turvaa kaiken palkansaajien rahalla-malliin.

Ja mitä vikaa on yksilön omassa vastuussa? Parempi sekin kuin nyt jossa vastuulliset tolkun ihmiset menettävät valtaosan rahoistaan. Nykyään töissäolevat tulevat saamaan takaisin 0,7 euroa jokaista heidän palkastaan maksettua eläkemaksueuroa kohden. Jopa tilille säästämällä pääsisi parempaan lopputulokseen, saati sitten sijoittamalla. 

Nyt laitetaan vastuulliset maksamaan vastuuttomien eläkkeet.

Yksilön oman vastuun vika on siinä, ettei moni kanna sitä vastuuta. Silti ihmiset keskimäärin ovat niin humaaneja, etteivät jätä omaisiaan kuolemaan nälkään. Lopputuloksena olisi, että lapset joutuisivat elättämään eläkeikäiset vanhempansa. Sitäkö te toivotte?

miten niin joutuisi? SE olisi LAPSEN valinta eikä joutuminen.

Monissa yhteiskunnissa on lakisääteistä, että lapset joutuvat elättämään vanhempansa. Se ei siis ole mikään valinta. Näin se taatusti olisi Suomessakin ilman nykyistä eläkejärjestelmää.

Vierailija
37/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa takuueläkkeen vaikka ei ole tehnyt päivääkään työtä, se on väärin.

Vierailija
38/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt kuin heinäsirkka :-)

Elin nuoruuteni elämäntapatyöttömänä, tein rikoksia ja myymälävarkauksia.

Olen ollut naimisissa useita kertoja ja jättänyt aina kaiken taakseni katsomatta.

Hakeuduin työkyvyttömyyseläkkeelle viisikymppisenä ja olen viettänyt siitä saakka vastuuvapaata elämää.

Nyt vanhuuden tullessa, olen köyhä kuin kirkonrotta, mutta siinä vaiheessa kun muurahaiset maksavat omista säästöistään ja eläkkeistään hoitokodin maksuja, minä köllöttelen viereisellä punkalla ja annan veronmaksajien maksaa senkin.

Pitäkää nyt hyvää huolta itsestänne, että jaksatte painaa pitkää päivää.

Attendossa tavataan joku päivä :-)

Tuo elämäntapa on sen verran raskas, että usein kuukahtaa reilusti ennen Attendoa. Hoivakoteihin on kovin vaikea päästä, ennen kuin korvienväli on lähes tyhjä.

Vierailija
39/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ennemmin niinpäin että vanhempieni maksamilla veroilla maksettiin myös niiden lasten koulutus ja terveydenhuolto joiden vanhemmat eivät käyneet töissä. Mutta se ei olekaan epäkohta josta valittaisin tai liittyisi aiheeseen.

Vierailija
40/203 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta isoin ongelma on se, että eläkekattoa ei ole olemassa. Kukaan ei Suomessa tarvitse kymppitonnien eläkettä kuussa. Noin rikkailla ihmisillä on jo valmiiksi niin paljon omaisuutta, että sillä kyllä elää.

Mielestäni olisi hyvä määrittää joku eläkekatto, esim. 3000 e ja siitä ylimenevät summat menisivät kaikille järjestettäviin terveyspalveluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme