Eikö eläkesysteemi ole äärimmäisen epäreilu?
Se jota palkitaan pitkällä elämällä saa myös paljon eläkerahoja mutta työelämässä kovasti hommia tehnyt ja eläkeiän kynnyksellä kupsahtanut menettää elämänsä lisäksi myös eläkerahat. Miten tämmöisellä voi olla kannatusta?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Joo vähän outo näkökulma aloittajalla. Mutta sen sanon eläkejärjestelmästä 35-vuotiaan silmin, että reilu se ei ole. Mua ihan suoranaisesti loukkaa se miten systeemin epäreiluudesta puhutaan julkisuudessa niin vähän. Ja siitä johtuen ihmiset luulevat systeemin olevan oikeudenmukainen.
Isoäitini tarjoaa minulle vuosittain pari hotelliyötä. En vaan mitenkään koe hänen olevan tässä se maksumies, sillä rahojen alkuperä on vahvasti ihan minun oma palkkatyö josta pidätetään useita satasia kuukaudessa.
Vaikka systeemi olisi mikä, kulloinkin työssä olevien työkykyisten työllä pitää tuottaa lisäarvoa ja jakaa ostovoimaa elämiseen niille, jotka eivät ole työelämässä. Jos eläkkeet säästettäisiin etukäteen, tilanne olisi silti sama kuin nyt. Silloin eläkkeet saataisiin sijoitetun varallisuuden kautta yritysten tuotosta, jolloin saisit pienempää palkkaa, muttet maksaisi eläkevakuutusmaksuja. Nettona tulisi olisi samaa luokkaa kuin nyt. Katso kun ruokaa ja muuta kulutusta ei voi säästää varastoon.
Aikanaan, kun jäät eläkkeelle, toimeentulosi riippuu siitä, miten ikäluokkasi ja sen jälkeen tulevat ovat hoitaneet maan asiat ja työllisyyden sekä työn tuottavuuden. Jos olemme hoitaneet asiat hyvin, tuottavuus on niin hyvä, että silloin työssä olevien tuottamasta lisäarvosta riittää meillekin kelvollinen ostovoima, eläke.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt kuin heinäsirkka :-)
Elin nuoruuteni elämäntapatyöttömänä, tein rikoksia ja myymälävarkauksia.
Olen ollut naimisissa useita kertoja ja jättänyt aina kaiken taakseni katsomatta.
Hakeuduin työkyvyttömyyseläkkeelle viisikymppisenä ja olen viettänyt siitä saakka vastuuvapaata elämää.
Nyt vanhuuden tullessa, olen köyhä kuin kirkonrotta, mutta siinä vaiheessa kun muurahaiset maksavat omista säästöistään ja eläkkeistään hoitokodin maksuja, minä köllöttelen viereisellä punkalla ja annan veronmaksajien maksaa senkin.
Pitäkää nyt hyvää huolta itsestänne, että jaksatte painaa pitkää päivää.
Attendossa tavataan joku päivä :-)
Minulla on 34 vuoden katkeamaton työura (paitsi yhteensä 2 vuotta äitiyslomilla) ja alimpaan eläkeikään on vielä aikaa noin 8 vuotta. Olen lisäksi säästänyt palkoistani yli 400 000 euron omaisuuden. En todellakaan kadehdi sinua. Voi olla, että lopuksi hoitokodissa maksankin selvästi enemmän kuin sinä. Mutta tyypillisesti hoitokodissa vietetään korkeintaan viimeinen elinvuosi. Sitä ennen minulla on todennäköisesti paljon enemmän valinnanmahdollisuuksia kuin sinulla keräämäni eläkkeen ja sijoitusten ansiosta. Ja hoitokotiinkin voi rahalla ostaa sellaisia palveluja, joita julkinen puoli ei tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä hirveästi luottaisi, että maapallukka on enää edes olemassa muutaman vuosikymmenen päästä, jos ei tuota ilmaston lämpenemistä saada kuriin.
Ei kannata kauheasti murehtia tuollaisista asioista etukäteen. Carpe Diem.
Voin lyödä vetoa haluamastasi summasta, että 30 vuoden päästä ilmasto on suurinpiirtein samanlainen kuin nyt. Kesällä nautimme hetken lämmöstä hyvällä tuurilla, syksyn on harmaita ja sateisia, talvella kärsimme välillä 30 asteen pakkasessa, välillä vuorottelee leuto talvi vesisateineen, kuten tähänkin asti. Kevät tulee keikkuen ja joskus on helle toukokuussa, välillä vasta juhannuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vähän outo näkökulma aloittajalla. Mutta sen sanon eläkejärjestelmästä 35-vuotiaan silmin, että reilu se ei ole. Mua ihan suoranaisesti loukkaa se miten systeemin epäreiluudesta puhutaan julkisuudessa niin vähän. Ja siitä johtuen ihmiset luulevat systeemin olevan oikeudenmukainen.
Isoäitini tarjoaa minulle vuosittain pari hotelliyötä. En vaan mitenkään koe hänen olevan tässä se maksumies, sillä rahojen alkuperä on vahvasti ihan minun oma palkkatyö josta pidätetään useita satasia kuukaudessa.
Silloin kuin sinä olit koulussa, ne muut työssäkäyvät mahdollistivat sinunkin ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon.
Ilmainen koulutus= opintolaina
Ilmainen terveyden huolto= poliklinikka ym. maksut.
Koulutus on ilmaista peruskoulun ja lukion osalta etenkin jos vanhemmat ovat vähänkään kiinnostuneita omista lapsistaan. Minun opiskeluaikana lähes kaikki yliopisto-opiskelijat ottivat opintolainaa, jota myönnettiin maksimissaan 7 vuoden ajaksi.
Terveydenhuollossa on kohtuullista olla tiettyjä käyttömaksuja, jotta ihmiset arvostavat saamaansa palvelua eivätkä esimerkiksi jätä tulematta hammaslääkäriin varaamallaan ajallaan.
Kaikki eläkkeistään huolestuneet noin kolmikymppiset: Teillä on suuri mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiset eläkkeet teillä tulee olemaan. Ratkaisevaa tässä on se, paljonko lapsia syntyy, koska nyt syntyvät lapset maksavat teidän eläkkeenne. Suurin uhka eläkejärjestelmälle on se, että lapsia syntyy liuan vähän.
Tiedän kyllä, että kaikki eivät saa haluamaansa määrää lapsia itsestään riippumattomista syistä, mutta monilla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläkkeistään huolestuneet noin kolmikymppiset: Teillä on suuri mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiset eläkkeet teillä tulee olemaan. Ratkaisevaa tässä on se, paljonko lapsia syntyy, koska nyt syntyvät lapset maksavat teidän eläkkeenne. Suurin uhka eläkejärjestelmälle on se, että lapsia syntyy liuan vähän.
Tiedän kyllä, että kaikki eivät saa haluamaansa määrää lapsia itsestään riippumattomista syistä, mutta monilla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa siihen.
Miksi aiemmat sukupolvet ei vaivanneet päätään lapsien määrällä tai tehneet sille asialle mitään? Siksi ollaan nyt tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Yksilön ja yhteiskunnan etu poikkeavat tässä kohtaa. Jos jättää lapset tekemättä, sekä säästää ja sijoittaa kaikki lapsiin menevät rahat, on taatusti parempi elintaso eläkkeellä kuin lapsia hankkineella.
Leskeneläke se vasta epäreilu on, miettikääpä sitä. Ja miten helvetisti se maksaa. Eronneet ja ikisinkut rahoittavat pariutuneiden elintasoa- joka jo valmiiksi parempi koska kulut laitettu puoliksi jo vuosia tai vuosikausia. Ihmeen vähän pidetään meteliä tästä muinaisjäänteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aiemmat sukupolvet ei vaivanneet päätään lapsien määrällä tai tehneet sille asialle mitään? Siksi ollaan nyt tässä tilanteessa.
Aiemmat sukupolvet ovat nimenomaan hankkineet tarpeeksi lapsia järjestelmän ylläpitoon. Etkö ole lukenut, että syntyneiden lasten määrä on laskenut jyrkästi viimeisen 10 vuoden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke se vasta epäreilu on, miettikääpä sitä. Ja miten helvetisti se maksaa. Eronneet ja ikisinkut rahoittavat pariutuneiden elintasoa- joka jo valmiiksi parempi koska kulut laitettu puoliksi jo vuosia tai vuosikausia. Ihmeen vähän pidetään meteliä tästä muinaisjäänteestä.
1975 syntyneiltä ja nuoremmilta tuo leikattiin.
Ethän mene leipäjonoon, jos on rahaa polttaa tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et tee kovin vaativaa työtä.
Ja ethän mene leipäjonoon, jos on rahaa omistusasuntoon.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, josta 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia veroista.
Aikanaan eläkemaksuja maksettiin liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmat sukupolvet ovat nimenomaan hankkineet tarpeeksi lapsia järjestelmän ylläpitoon. Etkö ole lukenut, että syntyneiden lasten määrä on laskenut jyrkästi viimeisen 10 vuoden aikana?
Ei todellakaan ole. Suuret ikäluokat teki pienet ikäluokat 70-luvulla. Joten vahinko kiertämään vaan ja peritään helvetinmoiset eläkemaksut omilta lapsilta aikanaan. Näin boomeritkin toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Näin kohta eläköityvänä hauska seurata pullamössöjen meuhkaamista.
Tekevät kaikkensa, että saisivat huonommat eläkkeet itselleen.
Leskeneläkkeen saivat jo poistettua, mitähän seuraavaksi :D
Suuret ikäluokat on jo eläköityneet ja saaneet etuutensa juoksemaan niin etuudet voidaan heikentää. Ne sentäs osas pitää jopa toistensa puolia.
Vierailija kirjoitti:
Musta isoin ongelma on se, että eläkekattoa ei ole olemassa. Kukaan ei Suomessa tarvitse kymppitonnien eläkettä kuussa. Noin rikkailla ihmisillä on jo valmiiksi niin paljon omaisuutta, että sillä kyllä elää.
Mielestäni olisi hyvä määrittää joku eläkekatto, esim. 3000 e ja siitä ylimenevät summat menisivät kaikille järjestettäviin terveyspalveluihin.
jos tulee eläkekatto niin niille eläkemaksuillekin mitkä menevät palkasta tulee katto. Eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Eli isoäitisi/muut nyt eläkkeellä olevat ei ole maksaneet sun elämistä, koulutusta ym. työssäoloaikanaan? Ja omia eläkemaksujaan?
Olet oksettava itsekeskeinen törkimys.
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilön ja yhteiskunnan etu poikkeavat tässä kohtaa. Jos jättää lapset tekemättä, sekä säästää ja sijoittaa kaikki lapsiin menevät rahat, on taatusti parempi elintaso eläkkeellä kuin lapsia hankkineella.
Yksilön ja yhteiskunnan etu poikkeavat lähes kaikissa asioissa. Tyhmiä manipuloidaan toimimaan yhteiseen etuun vedoten, koska siinäkin on lähes aina kyse jonkin ryhmän edusta. Fiksussa systeemissä houkutellaan yksilöt edistämään muidenkin etua niin, että yksilö hyötyy myös itse. Esim riittävät tuloerot ja kohtuullinen verotus saavat lahjakkaat ja kyvykkäät ahkeroimaan, jolloin verotuksen kautta myös heikommin pärjäävät hyötyvät ja yhteiskunnan turvallisuuden kautta kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta isoin ongelma on se, että eläkekattoa ei ole olemassa. Kukaan ei Suomessa tarvitse kymppitonnien eläkettä kuussa. Noin rikkailla ihmisillä on jo valmiiksi niin paljon omaisuutta, että sillä kyllä elää.
Mielestäni olisi hyvä määrittää joku eläkekatto, esim. 3000 e ja siitä ylimenevät summat menisivät kaikille järjestettäviin terveyspalveluihin.
jos tulee eläkekatto niin niille eläkemaksuillekin mitkä menevät palkasta tulee katto. Eikö vain?
Tietenkin.
Se on ollut aina tyhjä.