Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajan avautuminen.

Vierailija
27.11.2022 |

Heippa! En nyt tiedä haenko tällä vertaistukea vai vaan paikkaa mihin avautua, mutta tässä tulee.
Olen päälle 30-vuotias, alalla n. 10 vuotta ollut sairaanhoitaja. Työskentelen tällä hetkellä sairaalan osastolla.
Olen huomannut viime vuosina, että olen pikkuhiljaa kyynistynyt ja osaltaan myös kyllästynyt työhöni. Alanvaihto käynyt mielessä, mutta se ei nyt tässä tilanteessa ole mahdollista.
Tietoisesti yritän päästä työvuoroissa ns. "mahdollisimman vähällä", eli tarkoituksella viivyttelen asioiden tekemistä ja jätän asioita tekemättä. Esimerkiksi yövuoroissa en aina välttämättä tee kaikkia tarvittavia kiertoja, ihan puhtaasti siksi koska en jaksa. Istun mieluummin koneella hoitamassa kesken jääneitä asioita tai katson jotain sarjaa. Päivävuoroissa viivyttelen esim. vaipanvaihtoja, ettei vuorossa mahdollisesti tarvitsisi vaihtaa kuin kerran. Välillä myös olen käynyt kuittaamassa potilashälyn, ilman että olen käynyt edes potilashuoneessa. Lääkkeissä olen kuitenkin tarkka, niissä en ole virheitä tehnyt tai tarkoituksella jättänyt mitään antamatta. Osaltaan siksi, että omatuntoni ei sitä salli ja osaltaan myös siksi, että niistä voisi koitua vaaratilanteita, jotka sitten johtaisivat suurempiin selvittelyihin. Työkaverini eivät ole huomanneet laiskotteluani tai ainakaan eivät ole asiasta maininneet. Onko muilla hoitajilla samanlaisia tuntemuksia? Itsellä tuntuu, että tämä korona-aika ja hoitajapula ovat tehneet osansa ja myös omat henk. koht vaikeudet, mitkä sitten ovat tähän pisteeseen minut ajaneet. Ja ennenkuin joku kerkee sanomaan niin, ei tämä ei ole provo vaikka niin ehkä toivoisin itsekin.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on sellainen osasto, jossa ehtii katsella sarjoja, vaikka kuinka jättäisi osan hommista tekemättä??

Pitäisikö meidän öisin herätellä potilaita pitämään meille seuraa?

Mistä löytyy sellainen yksikkö tai osasto jossa kaikki nukkuu koko yön? Ja miksi siellä ylipäätänsä on vielä yöhoitajia jos heillä ei ole yöllä edes tekemistä?

Jos ei nyt mitään teho- valvonta- akuuttiosastoa oteta laskuun, niin kyllähän jokaisessa paikassa potilaat ja asukkaat enimmäkseen nukkuu yöllä.

Tarvitsevat kuitenkin valvontaa ja apua jos lähtevätkin liikkeelle ja hoitoa jos jotakin sattuu.

Pelkkä valvonta järjestetään nykyisin jotenkin muuten kuin niin että yksikössä on oma yövalvoja. Hoidon saaminen voi kestää useamman tunnin kun se tarvittaessa lähtetään muualta.

Mikä se on se muu valvonta sitten? Missä yksikössä näin voi menetellä?

Vierailija
62/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on kun hoitajiksi kelpuutetaan kuka vaan kunhan on nainen. Ei se moraali välttämättä kaikilla oo huippuluokkaa ja selvä itsekkyys taitaa vaikuttaa työn tekoonkin. Jos ei jaksa niin sitten pitää mennä muihin töihin tai jos ei kiinnosta tehdä töitään kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin haluaisin itseäni hoitamaan kyynistyneen ja laiskottelevan hoitajan kuin ei hoitajaa ollenkaan. Hyvä Ap, että olet 10 vuotta jaksanut hommaa.

Vierailija
64/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia kyynistymistä ja väsymistä. Olen kokenut saman. Tärkeintä on, että pitää juuri ydinasiat, kuten lääkehoidon kunnossa. Sitä ei saa mokata. Muuten voi välillä mennä sieltä missä aita on matalin, koska niin tekee muutkin. Näitä tänne tulevia kommentteja ei kannata ottaa liian vakavasti, koska nämä ihmiset eivät tiedä siitä todellisuudesta mitään.

- hoitaja itsekin, 22 vuotta alalla

Se että muutkin menee sieltä mistä aita on matalin, ei ole mikään oikeutus! Kuitata häly käymättä huoneessa...potilas voi kuolla, saada vaikka sairaskohtauksen. Kannatko siitä vastuun ja myönnätkö tekosi? Et. Ajattelet vaan että kuollut se olis kumminkin, ilman omaatuntoa jatkat samalla tavalla. Kammottavaa! Ja kyllä, turha luulla ettei esim.me omaishoitajina olleet tunneta alan arkea ja laiskojen hoitajien olemassaoloa.

Vierailija
65/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaarallinen.

Vierailija
66/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai aivoinfarktin sairaalassa ollessaan. Yllättäen se huomattiin niin myöhään, että liuotushoitoa ei kannattanut enää antaa.

Vierailija
67/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on kun hoitajiksi kelpuutetaan kuka vaan kunhan on nainen. Ei se moraali välttämättä kaikilla oo huippuluokkaa ja selvä itsekkyys taitaa vaikuttaa työn tekoonkin. Jos ei jaksa niin sitten pitää mennä muihin töihin tai jos ei kiinnosta tehdä töitään kunnolla.

>Suomalainen nainen (naisen irvikuva)

>Moraali (onko se joku kivilaji?)

No nyt olisi kyllä valinnan paikka! Ja ei, molempia ei tässä tapauksessa voi valita.

Vierailija
68/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitettu poliisille aloitus, teet virkavirheen kun jätä esim. Menemättä potilaan luo jos hälytys tulee.

Vierailija
69/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitettu poliisille aloitus, teet virkavirheen kun jätä esim. Menemättä potilaan luo jos hälytys tulee.

No en ilmoittanut oikeasti. Mutta ehkä pitäisi.

Vierailija
70/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin mihin tästä voisi ilmoittaa, toihan on ihan sairasta ja nimenomaan jo rikollista, mihin ap syyllistyy. Muun muassa heitteille jättö, kaltoinkohtelukin mahdollisesti.

Vierailija
71/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä soitti sairaalasta minulle, kun ei kutsu ei toiminut. Olisi tarvinnut lisäpeiton. Soitin osaston kansliaan ja en ehtinyt sanoa kuin, että kutsu ei jostain syystä toimi, niin ehtisittekö viedä peiton isälle.... alkoi melkoinen selitystulva, joka joka kuulosti lopulta lähinnä siltä, että kutsunappi oli nypätty irti.

Vierailija
72/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"  Pitäisikö jäädä sairaslomalle tai vaikka vaihtaa vaan työpaikkaa? Ei kuulosta hyvälle, että potilaiden tarpeita jättää hoitamatta.

Itsekin olen sh ja vituttaa mutta potilasasiat hoidan edelleen parhaani mukaan. Kuitenkin vuosien saatossa kunnioitus työnantajaa kohtaan on laskenut niin paljon, että hoidan vain sen mitä kuuluu, en mitään ylimääräistä enkä jousta."]

I" han samoja kokemuksia. Tämä korona söi lopunkin kunnioituksen, ei voi mitään. Toimintaohjeet oli ihan mitättömät, johtajat ei osanneet improvisoida ja moni pakeni etätöihin vaikka olisi pitänyt "johtaa joukkoja" siellä etulinjassa. Uskomattomia vätyksiä.

Mutta sitten ajattelin, että jos heillä ei ole tuossa asemassa mitään vastuuta, niin eipä ole minullakaan. Teen vain välttämättömän ja sillä selvä.

Käyn hakemassa rahat.

Kaikki muu on liikaa."

Saitteko te muuten sen palkankorotuksen mistä esim noi vakahoitsut  (jotka turhaan osallistui) jäi paitsi?

Vierailija
73/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on sellainen osasto, jossa ehtii katsella sarjoja, vaikka kuinka jättäisi osan hommista tekemättä??

Pitäisikö meidän öisin herätellä potilaita pitämään meille seuraa?

Mistä löytyy sellainen yksikkö tai osasto jossa kaikki nukkuu koko yön? Ja miksi siellä ylipäätänsä on vielä yöhoitajia jos heillä ei ole yöllä edes tekemistä?

Jos ei nyt mitään teho- valvonta- akuuttiosastoa oteta laskuun, niin kyllähän jokaisessa paikassa potilaat ja asukkaat enimmäkseen nukkuu yöllä.

Tarvitsevat kuitenkin valvontaa ja apua jos lähtevätkin liikkeelle ja hoitoa jos jotakin sattuu.

Pelkkä valvonta järjestetään nykyisin jotenkin muuten kuin niin että yksikössä on oma yövalvoja. Hoidon saaminen voi kestää useamman tunnin kun se tarvittaessa lähtetään muualta.

Mikä se on se muu valvonta sitten? Missä yksikössä näin voi menetellä?

Muu valvonta tarkoittaa nykypäivänä erilaisia hälytysjärjestelmiä. Joko asiakas tarvittaessa hälyttää apua itse tai sitten hälytyksen tekee järjestelmä esim. silloin kun asiakas vaikka poistuu tietyltä alueelta (tai esim. ovesta) tai hälytys tulee jonkun muun ennaltamääritetyn kriteerin mukaan. Näitä hoitopaikkoja voi olla monenlaisissa paikoissa. Käytännössä hoito vastaa kotihoitoa joskus sen myös toteuttaa kotihoito.

Vierailija
74/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ap:ta syyllistää. Meillä hoitopaikassa voivat kierrot tapahtua sen kahden tunnin viiveellä ihan vain siksi ettei ehdi. Lääkehoito, joo, annan kaikki lääkkeet, mutta potilaiden lääkitys on monesti täysin retuperällä, koska lääkäreitä ei saa paikalle tai ovat vain yleislääkäreitä eivätkä ymmärrä vanhusten kivunhoidon päälle. Osa vanhuksista on suurimman osan päivästä yksin. Sukulaisia ei koskaan vieraile. Ap:n kaltainen italialainen irtisanoutuminen on ongelmista pienimpiä.

75/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaanhoitajan sijaisena 2kk vanhusten osastolla sairaalassa vuodenvaihteessa 2018-2019. Kun minun määräaikainen työsoppari loppui,en saanut edes kiitoksen sanaa työpanokseni antamisesta esimieheltäni.

Vierailija
76/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitajille anneta virkoja. Ne ovat sijaisuuksia mahdollisimman huonoilla ehdoilla.

Vierailija
77/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ap, älä välitä näistä pyllyyn joutavista sairaista kommenteista täällä. Minä aion tehdä jotain väsyneiden hoitajien hyväksi.

Vierailija
78/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODELLA SIIS TODELLA HUONO PROVO

Vierailija
79/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö jäädä sairaslomalle tai vaikka vaihtaa vaan työpaikkaa? Ei kuulosta hyvälle, että potilaiden tarpeita jättää hoitamatta.

Itsekin olen sh ja vituttaa mutta potilasasiat hoidan edelleen parhaani mukaan. Kuitenkin vuosien saatossa kunnioitus työnantajaa kohtaan on laskenut niin paljon, että hoidan vain sen mitä kuuluu, en mitään ylimääräistä enkä jousta.

Ihan samoja kokemuksia. Tämä korona söi lopunkin kunnioituksen, ei voi mitään. Toimintaohjeet oli ihan mitättömät, johtajat ei osanneet improvisoida ja moni pakeni etätöihin vaikka olisi pitänyt "johtaa joukkoja" siellä etulinjassa. Uskomattomia vätyksiä. Mutta sitten ajattelin, että jos heillä ei ole tuossa asemassa mitään vastuuta, niin eipä ole minullakaan. Teen vain välttämättömän ja sillä selvä. Käyn hakemassa rahat. Kaikki muu on liikaa.

Korona-aika on kyllä näyttänyt että hoitoalan johtajat ja esihenkilöt eivät osaa todellakaan johtaa. Tosi paikan tullen pakenivat paikalta ja jättivät perustyöntekijät ratkomaan keskenään mitä ohjeistusta nyt pitäisi noudattaa ja miten toimia.

En kyllä itse allekirjoita yhtään tuota että vika olisi esihenkilöissä. Useamman esihenkilön nähneenä voin vain yhden todeta todella epäonnistuneeksi ja huonoksi tehtävässään, epäilen ettei hänkään esihenkilön tehtävää välttämättä mielellään ottanut vastaa, kyseessä kaoottiseen tilaan ajautunut osasto

Vierailija
80/82 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeessä tehkää ilmoitus, mutta tietäkää, että ap on todella huono provoaja. Tuollaista ei tehdä. Itsekin olen kyynistynyt ja ala on aivan täysin perseestä, mutta potilaita ei silti koskaan ikinä milloinkaan jätetä hoitamatta. Joo, voi jäädä suihku välistä, mutta ei tuollaista, että jätetään yksikseen ja kierrot tekemättä ihan laiskuuttaan. Ei varmasti.