Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nina Kuhta ja tohtori Kiminkinen puhuvat painosta: en tiedä mitä ajatella?

Vierailija
26.11.2022 |

"Kuhta kuvailee itseään kehopositiiviseksi, joka suhtautuu ylipainoon realistisesti, epäterveenä asiana. Kuhdan mukaan on olemassa myös vääränlaista kehopositiivisuutta, joka ihannoi lihavuutta. Voitaisiin tukea positiivisen kautta, ettei anneta painon vain mennä. Kyllä lihavuuden voi ottaa aina puheeksi rakentavasti, jos on huolissaan, mutta jatkuva neuvominen ja dieettien tuputtaminen eivät auta, siitä menee pää sekaisin. Kyllä lihavuus on oma vika, ainakin minun tapauksessani. Ei kukaan ole sitä ruokaa, rasvaa ja sokeria minun suuhuni tunkenut. Se on valinta. [...] Lihavuusepidemian taakka kansanterveydelle on merkittävä. Yle Perjantain illan toinen vieras maalaislääkäri Tapani Kiminkinen luettelee pelottavan listan riskejä. Jos mitään ei tehdä, niin arvioidaan, että vuonna 2040 enää kolmasosa miehistä on normaalipainoisia ja viidesosalla on kakkostyypin sokeritauti, joka on käytännössä valtimotauti. On siinä kaikkea muutakin: syöpää, korkeaa verenpainetta, rasvamaksaa. Lihavat ihmiset tuppaavat kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin. Kiminkisen mukaan lääkäri, joka ei sano potilaalle mitään ylipainosta, syyllistyy hoitovirheeseen. Ei ole tervettä lihavuutta, Kiminkinen lataa."

(https://yle.fi/a/74-20006186)

Yle Perjantain jaksossa oli kyllä "painavaa" asiaa. Kehoni on minullekin arka pala ja vaikea paikka, vaikka paljon olenkin elämänhallinnan ja huonon syömisen syistä pystynyt parantamaan. Samaistuin aika paljon tuohon, mitä Kuhta sanoi - että tarvitsee asiallisia mutta suoria neuvoja, muttei niitä iänikuisia ihmedieetti- ja kaikki muuttu silmänräpäyksessä kun vaan teet näin ja noin -"naistenlehtiohjeita". Kehopositiivisuudella on kyllä rajansa. Minulle esimerkiksi se liikkumisen tooooosi hidas aloittaminen oli helpompaa, kun olin oppinut edes vähän tykkäämään vartalostani ja hyväksymään itseni.

Miten teillä muilla? Kuinka paljon omakuva tai tunteet vaikuttavat esmes juuri tuohon syömiseen? Pelottaako paino? Minua pelottaa, sanon suoraan. En ole enää ihan nuori, enkä halua päätyä vanhana ihan avuttomaan kuntoon.

Kommentit (208)

Vierailija
21/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin tuota ns näkymättömyyttä. Itse olin juuri sukujuhlissa ja olen runsaasti ylipainoinen

Sain kuulla jatkuvasti painostani huomautuksia. Olin vielä panostanut pukeutumiseen ja lahjaan, se ei auttanut. Mielummin olisin ns näkymätön.

Järkytävää ja varsin moukkamaista.

Minulle ei kyllä kukaan sano koskaan painosta mitään. Pikemminkin kun itseiroonisesti sillä joskus vitsailen niin muut toppuuttelee että höpö höpö, et sä nyt niin lihavata näytä tms....

(Tosin olen sellainen persoona että kukan ei uskallakaan sanoa mitään ;-0 )

Vierailija
22/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu, kuvitteleeko joku että ylipaino, pienempikin, olisi terveydelle jollain tapaa hyvä asia ja edistäisi sitä? Ja jos joku vastaa kyllä, niin millähän tavalla? Yksinkertaisesti siitä ekstrapainosta ei ole elimistön toiminnalle hyötyä, vaan se on vain haittatekijä.

Kyllä jokainen tulee hyväksyä ja arvostaa sellaisena kuin on, mutta lihavuuden ihannointi on yhtä epätervettä kuin anorektisten mallien. Epäterveellisyyttä ei tulisi millään lailla ihannoida ja kannustaa ihmisiä siihen, tai ettei edes lääkäri saisi sanoa asiasta. Sehän on riskitekijä terveydelle joka vaikuttaa moneen asiaan, kyllä siihen tulee puuttua. Aivan kuin siihenkin jos joku alkaa muuttumaan vaarallisen laihaksi.

Ei nyt kannata mennä toiseen äärilaitaan.

Ei lihavuutta ihannoida varmaan missään eikä kukaan (paitsi jotkut friikit joille se on joku ihme fetissi).

Mutta

Lihavuudesta on tehty hyväksyttävämpää kehopositiivisuuden turvin. Lievää ylipainoa (n 5-10 kg) pidetään normaalina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu, kuvitteleeko joku että ylipaino, pienempikin, olisi terveydelle jollain tapaa hyvä asia ja edistäisi sitä? Ja jos joku vastaa kyllä, niin millähän tavalla? Yksinkertaisesti siitä ekstrapainosta ei ole elimistön toiminnalle hyötyä, vaan se on vain haittatekijä.

Kyllä jokainen tulee hyväksyä ja arvostaa sellaisena kuin on, mutta lihavuuden ihannointi on yhtä epätervettä kuin anorektisten mallien. Epäterveellisyyttä ei tulisi millään lailla ihannoida ja kannustaa ihmisiä siihen, tai ettei edes lääkäri saisi sanoa asiasta. Sehän on riskitekijä terveydelle joka vaikuttaa moneen asiaan, kyllä siihen tulee puuttua. Aivan kuin siihenkin jos joku alkaa muuttumaan vaarallisen laihaksi.

Pieni ylipaino ei tervettä ihmistä haittaa. Tämä tosiasia pitäisi sanoa ääneen useammin. Ihmettelen kyllä sitä miten joku muka pääsee aikusieksi asti niin ettei ole ikinä kuullut että merkittävä ylipaino ei ole terveellistä, ja siksi siitä pitää koko ajan jonkun huomauttaa.

Vierailija
24/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, inhottavaa se seksin mainostaminen.

Eikö Ullaa hävetä kun mies on seksiaddikti?

Niinkuin Selänteen Sirpa.

Hengittämisen, syömisen ja juomisen sekä nukkumisen jälkeen seksi on tärkein asia mitä ihminen tekee

Miehille pääasiassa seksi on tärkeää.

Vierailija
25/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä jaksa katsoa / ole kiinnotunut Kiiminkisen mielipiteistä. Olen parantunut funktionaalisen avulla, joten tuollainen 100 % aivopesty koululääketieteen ihminen, ei herätä minussa luottamusta. Monessa maassa koululääketiede ja funktionaalinen, (kokonaisvaltainen, ravitsemukseen tukeutuva hoito), kulkevat käsi kädessä toistaan tukien. Suomalainen, lääkebisneksen viitoittama, lääkärien koulutus blokkaa funktionaalisen pahana kilpailijana kokonaan pois. Osa lääkäreistä tajuaa tämän, Kiiminkinen ei. 

Mutta se mitä Kiiminkinen  uskalsi sanoa ääneen on minusta totta. "Kiminkisen mukaan lääkäri, joka ei sano potilaalle mitään ylipainosta, syyllistyy hoitovirheeseen." Välillä tuntuu, että lihavat pystyvät jotenkin blokkaamaan pois lihavuutensa. Muokkaavat kuviaan laihemman näköisiksi, heidän asunnoissaan ei ole kokovartalopeilejä jne. Minulle muiden ulkonäkö on ihan sama, jokainen tyylillään, ei kuulu minulle, mutta hoikka, sporttinen vartalo on  minun ihannevartalo ja terveenä on hyvä olla, joten olen tehnyt kaikkeni sen eteen. Joka päivä itse tehty ruoka ja liikunta vievät toki aikaa ja vaivaa, että helpolla ei pääse, mutta kannattaa silti.

Vierailija
26/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin osan tuosta dokkarista, en voi sietää tuota Kiminkisen tyyliä, siksi en halua katsoa uudelleen.

Mutta eikös tässäkin mainittu siitä että kun elimistö rasvoittuu niin se ihan jo sellaisenaan muuttaa psyykettä ja ajattelutapaa negatiiviseksi (tms).

Olen lukenut tästä aihesta ja itse kokenut samaa. Lihominen syö itsetuntoa, se ärsyttää ja masentaa......

No, mikä johtuu aina mistäkin, sitä en tiedä ja kun se kierre lähtee jostain,

yksi asia johtaa toiseen, siitä seuraa sitä ja tätä ja näin lumipalloefekti on valmis. Kumpi oli ensin muna vai kana? Kierrettä on joka tapauksessa todella vaikeaa katkaista.

Suomessa on todella vähän, siis tyyliin kourallinen lihavuuteen erikoistuneita lääkäreitä joilla ehkä hallussa kokonaisuus ja nyt vadta, miettikää 2020 luvulla, aletaan ymmärtämään keho-mieli yhteyttä tässäkin asiassa.

Tämä on ihan hassua, meitä on 5.5 miljoonaa joista jo jollaintapaa ylipainosia kohta puolet ja kourallinen asiaan oikeasti erikoistuneita lääkäreitä. Ainoat kokonaisvaltaiset lihavuudenhoitoklinikatkin taitaa olla Helsingissä.

Vierailija
27/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiminkinen on reliikki: jäätävä maalaistollo ja menneen elämän esimerkki setämiehestä asenteineen. Olen aina inhonnut häntä. On olevinaan kansanlääkäri, mutta minä en ainakaan kuulu hänen kansaansa.

Vierailija
28/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleensä jaksa katsoa / ole kiinnotunut Kiiminkisen mielipiteistä. Olen parantunut funktionaalisen avulla, joten tuollainen 100 % aivopesty koululääketieteen ihminen, ei herätä minussa luottamusta. Monessa maassa koululääketiede ja funktionaalinen, (kokonaisvaltainen, ravitsemukseen tukeutuva hoito), kulkevat käsi kädessä toistaan tukien. Suomalainen, lääkebisneksen viitoittama, lääkärien koulutus blokkaa funktionaalisen pahana kilpailijana kokonaan pois. Osa lääkäreistä tajuaa tämän, Kiiminkinen ei. 

Mutta se mitä Kiiminkinen  uskalsi sanoa ääneen on minusta totta. "Kiminkisen mukaan lääkäri, joka ei sano potilaalle mitään ylipainosta, syyllistyy hoitovirheeseen." Välillä tuntuu, että lihavat pystyvät jotenkin blokkaamaan pois lihavuutensa. Muokkaavat kuviaan laihemman näköisiksi, heidän asunnoissaan ei ole kokovartalopeilejä jne. Minulle muiden ulkonäkö on ihan sama, jokainen tyylillään, ei kuulu minulle, mutta hoikka, sporttinen vartalo on  minun ihannevartalo ja terveenä on hyvä olla, joten olen tehnyt kaikkeni sen eteen. Joka päivä itse tehty ruoka ja liikunta vievät toki aikaa ja vaivaa, että helpolla ei pääse, mutta kannattaa silti.

Miski sinua häiritsee onko jonkun kotona peiliä?

Vierailija
29/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiminkinen on reliikki: jäätävä maalaistollo ja menneen elämän esimerkki setämiehestä asenteineen. Olen aina inhonnut häntä. On olevinaan kansanlääkäri, mutta minä en ainakaan kuulu hänen kansaansa.

Kiitos! Niin tämä! Kuvottava äijä, vanha papparainen pervoine seksipuheineen.

Vierailija
30/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, inhottavaa se seksin mainostaminen.

Eikö Ullaa hävetä kun mies on seksiaddikti?

Niinkuin Selänteen Sirpa.

Hengittämisen, syömisen ja juomisen sekä nukkumisen jälkeen seksi on tärkein asia mitä ihminen tekee

Vain seksiaddiktille.

Vierailija
31/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se letti : ) Ilmankos oli pian loppuvan Alfa/Juntti-tv:n leivissä.

Vierailija
32/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni ylipaino ei tervettä ihmistä haittaa. Tämä tosiasia pitäisi sanoa ääneen useammin. Ihmettelen kyllä sitä miten joku muka pääsee aikusieksi asti niin ettei ole ikinä kuullut että merkittävä ylipaino ei ole terveellistä, ja siksi siitä pitää koko ajan jonkun huomauttaa.

Tämä on totta, ja ikäkin vaikuttaa asiaan. Vanhemmille (naisille ainakin) muutama lisäkilo on hyväksi.

Sitähän ei silloin enää tulisikaan kutsua ylipainoksi.

Vierailija
33/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se letti : ) Ilmankos oli pian loppuvan Alfa/Juntti-tv:n leivissä.

Takatukka ja hipsu. Ikää 68 vuotta. Seksi, seksi ja seksi. Laihduttaminen. Kuulostaako patriarkaatilta?

Vierailija
34/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkitsemisjärjestelmä pitää heittää romukoppaan. 

Pitää ymmärtää ja sisäistää se että ihmisen elämä ei ole työ ja palkinto, vaan ihan vain elämää. Työpäivän jälkeen ei tarvitse palkinnoksi viinilasia, eikä tunnin lenkin päälle viineriä. Voi ihan vain käydä töissä ja lenkillä ilman palkintoja.

Vierailija
35/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ymmärtää ja sisäistää se että ihmisen elämä ei ole työ ja palkinto, vaan ihan vain elämää. Työpäivän jälkeen ei tarvitse palkinnoksi viinilasia, eikä tunnin lenkin päälle viineriä. Voi ihan vain käydä töissä ja lenkillä ilman palkintoja.

Ihan syön pullaa ja juon viiniä ilman että ne ovat palkintoja. Ne ovat _elämää_. Ja ihan kauhuksesi kerron vielä yhden jutun: en käy Röissä 😱

Vierailija
36/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laihtuminen ja normaalipainossa pysyminen olisi helppoa, niin lihavia ei olisikaan. Itse olen syntynyt 1978, ja tämänkin pituisen elämän aikana ruoan tarjonta ja ruokailutottumukset ovat muuttuneet täysin. Yläkoululaiset eivät halua syödä kouluruokaa kun se on pahaa, vaan mennään lähikauppaan hakemaan paistopisteeltä leivonnaisia ja juomahyllystä limsaa ja energiajuomia. Minun kouluaikana vain muutamat harvat ostivat lähikiskalta välipalaa, suurin osa söi kouluruuan ja tyytyi siihen. Karkkipussit, limsat, keksipaketit, sipsit ym. pakkaukset on isoja. Jogurtitkin pakataan isompiin pikareihin kuin ennen. Kaikkea on tarjolla koko ajan ja paljon, jos vain on rahaa käytössä niin herkkua ja hyvää ruokaa on saatavilla. Ja koska ihminen on sellainen kuin on, syöminen kelpaa.

Vierailija
37/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin tabu mistä ei puhuta on suomalaisten elintavat, ei ole lihavuus itsessään, joka on seuraus elintavoista. Lihavuus on vaikeahoitoinen sairaus, eikä mikään lääketieteellinen interventio tule koskaan ratkaisemaan suomalaisten lihavuusongelmaa. Ainoa keino on ehkäistä lihavuutta ja se edellyttää sellaisia toimia, jotka puuttuvat vapaaseen markkinatalouteen ruuan tuotannossa, markkinointiin ja ihmisten elintapavalintoihin radikaalilla kädellä. Se että ihmiset taantuvat puhumaan omasta massustaan ja kehonkuvastaan keskusteluohjelmissa ja kieriskelemään napansa ympärillä on tyypillistä länsimaisen ihmisen tapaa kiertää suuremmista yhteiskunnallisista aiheista keskustelemista.  Kaikki resurssit pitäisi laittaa sen ennaltaehkäisyyn, että lapset ja nuoret alkavat lihoa varhaisessa vaiheessa. Keski-ikäiset bmi 30 tantat ovat jo menetettyjä tapauksia, jos yksittäiset ihmiset pystyvätkin laihtumaan ja peräti pitämään uuden painonsa hetken aikaa. 

Vierailija
38/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan syön pullaa ja juon viiniä ilman että ne ovat palkintoja. Ne ovat _elämää_. Ja ihan kauhuksesi kerron vielä yhden jutun: en käy Röissä 😱

Anteeksi nyt, mutta puhun tästä otsikon aiheesta eli ohjelmasta, en sinusta.

Vierailija
39/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkkäsi Kiminkisen tyylistä tai ei, niin ei voine kieltää, etteikö hän itse olisi hyvässä kunnossa 68 vuotiaana

Vierailija
40/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset huijaa itseään. Uusimmassa Yhteishyvässä on juttu Jyrki Sukulassa. Hän siinä väittää, että syö mukamas aamulla yhden paahtoleivän, lounaaksi salaattia ja illalla kalaa ja kasviksia :D

Joopa joo, tuollaisista syömisistä ei tule tuollaista vatsaa...

Ei muka syödä mitään ja lihotaan vaan.