Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisivuotias lapseni kiukuttelee minulle aivan koko ajan. Mistä se voi johtua?

Vierailija
26.11.2022 |

Yritän parhaani, että asiat olisi hänellä hyvin. Olen paljon läsnä, teemme paljon yhdessä, ja yritän monet sellaiset asiat mitkä lapselle on tylsiä tai hankalia hoitaa mahdollisimman helposti ja mukavasti. En pysty enempään enkä parempaan, mutta silti hän kiukuttelee minulle aivan koko ajan jostain. Jos vaikka olen hetken kauemmin suihkussa, siis kolmen minuutin sijasta neljä, hän on jo kiukkuhuutamassa ovella että miksi minulla kestää. Lapsella on johdonmukaiset rajat ja rakkautta, hän saa päättää joistain omista asioistaan, mutta aikuiset päättää suurimman osan asioista jne. En tajua mitä teen väärin miksi kiukuttelee minulle koko ajan.

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella isä?

Vierailija
22/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Jari Sinkkosen ohje ole, että vanhempien tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron esimerkin. Lapsi pyysi, että tulen tekemään palapeliä hänen kanssa. Lupasin ja tulin saman tien palapelin ääreen. Minulla sattui olemaan kahvikuppi kädessä, ja sanoin että odotas vien tämän ensin pois ja tulen heti takaisin. Lähdin viemään kuppia keittiöön ja alkoi sellainen kiukkuhuuto että korvat vain soi ja huuto kesti 30 minuuttia. En käsitä mitä tein tuossakin väärin. Ap

Se on normaalia, että lapsella tulee huonoa käytöstä ihan äkkiarvaamatta kivan tekemisen keskelläkin. Jos sellaista tulee, niin siihen kannattaa suhtautua aivan samalla tavalla kuin muuhunkin huonoon käytökseen. Eli selittää lapselle miksi ei saa käyttäytyä niin kuin hän käyttäytyi, ja sen jälkeen tarvittaessa antaa seuraamuksen lapselle. Sitä kivaa tekemistä ei luonnollisesti ole syytä enää jatkaa sillä kertaa, kun lapsen käytös muuttuu tuollaiseksi.

Vierailija
24/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat jo aikuisia. Mutta tuossa vaiheessa saatoin sanoa heille mittani tultua täyteen, että nyt riittää en jaksa enää kuunnella ja aloin tehdä omia hommiani.

Näin välillä teenkin. Silloin hän itkee, huutaa ja roikkuu jalassani. Kun vien (tai kannan) toiseen huoneeseen ja palaan omiin hommiini, hän juoksee perässä, itkee, huutaa ja alkaa uudelleen roikkua jalassani. Ja sama jatkuu ja jatkuu. Jne. Ap

Eli voi johtua hylkäys reaktiosta. Voi olla mustasukkainen äidin ajankäytöstä ja siitä, ettei saa viettää äitin kanssa aikaa. Myös voi olla suuttunut tuosta luotaantyöntävyydestä jota äiti harrastaa. Lapsi tarvii rakkautta ja haleja, ei äidin tiuskimista ja hylkäämistä.

Vierailija
25/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron esimerkin. Lapsi pyysi, että tulen tekemään palapeliä hänen kanssa. Lupasin ja tulin saman tien palapelin ääreen. Minulla sattui olemaan kahvikuppi kädessä, ja sanoin että odotas vien tämän ensin pois ja tulen heti takaisin. Lähdin viemään kuppia keittiöön ja alkoi sellainen kiukkuhuuto että korvat vain soi ja huuto kesti 30 minuuttia. En käsitä mitä tein tuossakin väärin. Ap

Se on normaalia, että lapsella tulee huonoa käytöstä ihan äkkiarvaamatta kivan tekemisen keskelläkin. Jos sellaista tulee, niin siihen kannattaa suhtautua aivan samalla tavalla kuin muuhunkin huonoon käytökseen. Eli selittää lapselle miksi ei saa käyttäytyä niin kuin hän käyttäytyi, ja sen jälkeen tarvittaessa antaa seuraamuksen lapselle. Sitä kivaa tekemistä ei luonnollisesti ole syytä enää jatkaa sillä kertaa, kun lapsen käytös muuttuu tuollaiseksi.

Näin teenkin. Palapeliäkään ei tietenkään tuollaisen jälkeen pelattu. Mutta kun tämä on tätä koko ajan päivästä toiseen. Ap

Vierailija
26/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat jo aikuisia. Mutta tuossa vaiheessa saatoin sanoa heille mittani tultua täyteen, että nyt riittää en jaksa enää kuunnella ja aloin tehdä omia hommiani.

Näin välillä teenkin. Silloin hän itkee, huutaa ja roikkuu jalassani. Kun vien (tai kannan) toiseen huoneeseen ja palaan omiin hommiini, hän juoksee perässä, itkee, huutaa ja alkaa uudelleen roikkua jalassani. Ja sama jatkuu ja jatkuu. Jne. Ap

Eli voi johtua hylkäys reaktiosta. Voi olla mustasukkainen äidin ajankäytöstä ja siitä, ettei saa viettää äitin kanssa aikaa. Myös voi olla suuttunut tuosta luotaantyöntävyydestä jota äiti harrastaa. Lapsi tarvii rakkautta ja haleja, ei äidin tiuskimista ja hylkäämistä.

Ei lapsi voi viettää kanssani 24/7 aikaa. Välillä käyn suihkussa, välillä kirjoitan yhden sähköpostin, välillä käyn vessassa. Olen hänen kanssaan kuitenkin paljon paljon enemmän kuin äidit keskimäärin, koska olen tinkinyt hyvin monesta asiasta voidakseni olla lapseni kanssa paljon joka päivä. Ap

Vierailija
27/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy suoran miksi haluaa että sinulle tulee paha mieli.

Olet varmaan sanoittanut tunteita? Esimerkki "tiedän että sinua kiukuttaa kun on nälkä mutta minulle tulee paha mieli kun raivoat tuolla tavalla"

Oletko kertonut miten toimia kun huomaa että alkaa kiukuttaa? Tai miten toimitaan missäkin tilanteessa?

Kerrot syy-> seuraukset kuhunkin tilanteeseen.

Huomion kiinnittäminen toisaalle. Ehdotat jotain tosi yllättävää.

Näin joulun alla meillä toimii tontut hyvin. Kerron että tonttu saattaa katsella ja että äitiä kyllä harmittaa lapsen puolesta jouluna kun näkee ettei lahjoja tulekaan liiallisen kiukuttelun takia että nyt kannattaa miettiä pariin kertaan miten toimia.

Otetaan kisa kumpi on esim pukenut eka ja voittaja on kultakimpale.

Olen myötätuntoinen kun lapsella kiukku. Kerron että minuakin harmittaa sinun puolesta kun näen että sinulla paha mieli.

Tässä nyt jotain mitä itse käytän.

Meillä kyllä aika helppo lapsi joka ohjattavissa myös silloin kun häntä kiukuttaa eli ei välttämättä toimi kaikilla. Ennakointi tosin kannattaa aina.

Voitko ottaa lapsen mukaan suihkuun tai käydä suihkussa niin että lapsi pääsee kylppäriin? Näin välttyy ainakin siltä suihkuraivarilta vaikka ymmärrän että tuo olikin vain yksi esimerkki.

Meilläkin 5-vuotias lapsi.

Vierailija
28/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin teenkin. Palapeliäkään ei tietenkään tuollaisen jälkeen pelattu. Mutta kun tämä on tätä koko ajan päivästä toiseen. Ap

Tehosta seurauksia huonosta käytöksestä? Meillä kotona 5v:lle olisi tiedossa välitön passitus arestinurkkaan jos alkaisi huutaa tuohon malliin. Eikä sieltä ole pois tuleminen ennen kuin uhma on poissa.

Vierailija
29/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehosta seurauksia huonosta käytöksestä? Meillä kotona 5v:lle olisi tiedossa välitön passitus arestinurkkaan jos alkaisi huutaa tuohon malliin. Eikä sieltä ole pois tuleminen ennen kuin uhma on poissa.

Ei nykyään mitään arestinurkkia saa käyttää.

Vierailija
30/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsi voi viettää kanssani 24/7 aikaa. Välillä käyn suihkussa, välillä kirjoitan yhden sähköpostin, välillä käyn vessassa. Olen hänen kanssaan kuitenkin paljon paljon enemmän kuin äidit keskimäärin, koska olen tinkinyt hyvin monesta asiasta voidakseni olla lapseni kanssa paljon joka päivä. Ap

Jatkan tähän vielä, että hoidossakin hän on vain osa-aikaisesti. Ap

Vierailija
31/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa joku mitä teen väärin. Koska pakkohan sen on olla että jotain. Ei kai tämä muuten olisi tällaista. Ap

Vierailija
32/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa joku mitä teen väärin. Koska pakkohan sen on olla että jotain. Ei kai tämä muuten olisi tällaista. Ap

Johan tuossa ylempänä tuli aika monta ehdotusta. Kannattaa kokeilla niitä, ja sitten tulet vaikka tähän ketjuun raportoimaan, että saitko lapsesi niillä keinoin kuriin. Jos et saanut, niin sitten mietitään yhdessä jotain muuta.

Vierailija
33/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan sanoittanut tunteita? Esimerkki "tiedän että sinua kiukuttaa kun on nälkä mutta minulle tulee paha mieli kun raivoat tuolla tavalla"

Oletko kertonut miten toimia kun huomaa että alkaa kiukuttaa? Tai miten toimitaan missäkin tilanteessa?

Näin joulun alla meillä toimii tontut hyvin. Kerron että tonttu saattaa katsella ja että äitiä kyllä harmittaa lapsen puolesta jouluna kun näkee ettei lahjoja tulekaan liiallisen kiukuttelun takia että nyt kannattaa miettiä pariin kertaan miten toimia.

Olen myötätuntoinen kun lapsella kiukku. Kerron että minuakin harmittaa sinun puolesta kun näen että sinulla paha mieli.

Meillä kyllä aika helppo lapsi joka ohjattavissa myös silloin kun häntä kiukuttaa eli ei välttämättä toimi kaikilla. Ennakointi tosin kannattaa aina.

Voitko ottaa lapsen mukaan suihkuun tai käydä suihkussa niin että lapsi pääsee kylppäriin? Näin välttyy ainakin siltä suihkuraivarilta vaikka ymmärrän että tuo olikin vain yksi esimerkki.

Kuulostaa aivan karmealta. Niin omista tunteista syyllistäminen kuin tontuista valehtelu. En olisi ikinä voinut tehdä omille lapsilleni samoin.

Ennakointi ja huomion ohjaaminen muualle ovat sen sijaan ihan järkeviä neuvoja.

Kolmen jo aikuisen lapsen äiti

Vierailija
34/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aivan karmealta. Niin omista tunteista syyllistäminen kuin tontuista valehtelu. En olisi ikinä voinut tehdä omille lapsilleni samoin.

Ennakointi ja huomion ohjaaminen muualle ovat sen sijaan ihan järkeviä neuvoja.

Tunteiden sanoitus on nykyaikaa. Ei enää käytetä niitä jäähyjä, tukkapöllyjä ja muita mitkä takavuosina olivat käytäntöä.

Vierailija
35/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittumainen penikka

Vierailija
36/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti ensimmäiben neuvo huono ja minun mielestä ei pitäisi harjoittaa tuommoista syyllistämis psykologiaa.

Vierailija
37/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieleeni tulee kaksi vaihtoehtoa:

1. Olet antanut lapselle huomiota liikaakin. Hän on tottunut siihen, että sinä olet koko ajan hänen käytettävissään eikä elämässäsi ole mitään muuta. Jos kysymys on tästä, niin asiassa auttaa se, että tiukasti ja itsepintaisesti rupeat tekemään omia juttujasi ja pidät niistä kiinni. Esim. ilmoitat lapselle, että tästä lähtien olet suihkussa 10 minuuttia kerrallaan ja todella olet niin kauan. Yrität kiinnittää lapsen huutamiseen ja protestointiin mahdollisimman vähän huomiota. Voit myös palkita esim. tarroilla sellaisista aamuista / illoista, jotka menevät hyvin. Älä yritä liian suurta muutosta kerralla.

2. Lapsella on jokin perustavaa laatua oleva turvattomuuden tunne ja hän pelkää menettävänsä sinut, jos häivyt hetkeksikään hänen näkyvistään tai et ole hänen käytettävissään. Onko lapsen elämässä sattunut jotain, mikä voisi aiheuttaa tällaista? Jos kysymys on tästä, ykköskohdan tiukat toimet eivät auta, vaan pitäisi päästä käsiksi turvattomuuden tunteen syyhyn.

Oletko yrittänyt keskustella lapsen kanssa ja kysyä häneltä, miksi hän ei esim. anna sinun käydä rauhassa suihkussa? Onko hänellä tylsää vai pelottaako häntä olla yksin toisessa huoneessa? Viisivuotias osaa jo yleensä selittää aika paljon.

Vierailija
38/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on luonnollista lapsille kiukutella. He haluavat valtaa ja pyrkivät kontrolloimaan vanhempiaan.

Jos haluat tuon loppuvan, niin sinun tulisi rajojen asettamisen sijasta pitää lapselle kuri. Näytä lapselle, että et hyväksy häneltä tuollaista käytöstä missään tilanteessa ja johdonmukaisesti rankaise lasta aina, kun hän ei tottele. Rangaistuksen on oltava tehokas eli sellainen, että lapsi ei aidosti halua sitä kokea.

Rangaistuksilla kasvatetaan silmänpalvojia ja kiusaajia. Lapsi oppii mallista.

Vierailija
39/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on luonnollista lapsille kiukutella. He haluavat valtaa ja pyrkivät kontrolloimaan vanhempiaan.

Jos haluat tuon loppuvan, niin sinun tulisi rajojen asettamisen sijasta pitää lapselle kuri. Näytä lapselle, että et hyväksy häneltä tuollaista käytöstä missään tilanteessa ja johdonmukaisesti rankaise lasta aina, kun hän ei tottele. Rangaistuksen on oltava tehokas eli sellainen, että lapsi ei aidosti halua sitä kokea.

Rangaistuksilla kasvatetaan silmänpalvojia ja kiusaajia. Lapsi oppii mallista.

Lapsi näkee toisten lasten saavan tahtomansa vänkäämällä, ja alkaa siksi vängätä itsekin. Pikkuaikuista hänestä ei tule vaikka vanhemmat olisivat millaisia pitkäpiimäisiä viilipyttyjä tahansa.

Vierailija
40/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellasi on adhd, autismi, psykopatia, narsismi, lapsuusiän skitsofrenia ja fragiili x-oireyhtymä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi