Laittaako teidän noin 5-kymppiset miehet ruokaa?
Olen vm. -74 ja mieheni vuotta vanhempi. Ei kyllä osaa kokata kuin puolivalmisteita opastettuna. Tyyliin ruskista jauheliha ja lisää kastikeainespurkki. Ei mun tartte tulla koskaan valmiiseen pöytään ellei haeta Kotipitsaa tai kebabia. Kesällä kyllä grillaa kun valmistellaan ainekset valmiiksi. Tuntuu olevan tuttavapiirissä sama, että naisen kontolle tuo kokkailu jää ja kyse juuri 70-luvulla syntyneistä miehistä.
Töissä miespuoliset työkaverit juttelevat ruoan laitosta, tyyliin kalan maustan aina näin. Huijaako ne vaan? Onko nuorempi sukupolvi osaavampaa?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Ei nuoremmat naisetkaan osaa kuin kuumentaa mikrossa.
Se on paljon kääntynyt juuri niin päin, että nuoret miehet harrastaa ruoalaittoa ja nuoret naiset lämmittelee thai kuutioita.
Tietysti vaihtelua on suuresti.
No ei laita. Joskus grillaa pelkän lihan ja minä teen siihen kastikkeet ja muut. Jos olen poissa kotoa niin napsii jotain välipaloja ja leipää.
Hänen kokkaaminen on niin huonoa, että kokkaan mielummin itse kuin alan syömään hänen räpellyksiään. Olen tosi nirso ja hän syö mitä eteen laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen -86 mies ja ruokaa täytyy laittaa ihan säännöllisesti. Johtuu ehkä siitä, että olen asunut suurimman osan elämästäni yksin.
No kyllä noin vanhana voi antaa jo muidenkin tehdä
Yli 50 ja vaimoni ei osaa juurikaan laittaa ruokaa. Olen tehnyt sitä jo 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostetaan ruoka valmiina, samoin vaatteet ja kengät. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi minun tai miehen pitäisi viettää aikaa keittiössä, kun maailmassa on paljon muutakin tekemistä kuin ruuanlaitto.
Kuten sohvalla rötväily ja nettipalstoilla norkoilu?
Olen 52-v mies ja hankin (ostan, kalastan, metsästän) ja valmistan kaiken ruuan nelihenkisessä perheessämme leipomuksia lukuunottamatta.
Mies on-74 ja kokkaa kyllä monenmoista. Mieluummin tekee itse kun käyttää puolivalmisteita ja eineksiä.
Onhan tuo vuosikaudet saanut itsensä ruokittua, ja saa silloin kun en ole paikalla.
En kyllä ole kokkauksiaan maistellut.
Pyytää myös neuvoja minulta kun olen omassa kodissani.
Vierailija kirjoitti:
Itse noin viisikymppinen mies, vaimo jonninverran nuorempi. Minä tykkään ruoanlaitosta ja melkeen voisi sanoa että se on jonkun sortin harrastus. Paistan, grillaan, haudutan, kalat lihat ja äyriäiset ja simpukat ja näille kastikkeet, erilaiset perunat ja salaatit kuuluu repertuaariin. Leipoa en oikein osaa, tai ei ole tullut opeteltua.
Vaimo tekee myös välillä ruokaa, mutta bravuurina "normi kotiruoka" kuten vaikka nakkikastike ja perunamuussi.
Kavereistani suurin osa osaa tehdä ainakin perusjutut.
En oikein tiedä millaiseen otokseen perustuu ajatus siitä että 70-luvulla syntyneet miehet ei osais tai tekis ruokaa.
Höh, muusilla ja nakkilastikkeella suuret ikäluokat meidätkin ruokki.
En oo koskaan tavannu miestä joka osais laittaa ruokaa.
Juu sen jonkinsortin munakkaan tai lämmittää maksalaatikkoo pannulla osaa jokunenkin mies, mutta se nyt ei riitä määritelmään ruoanlaitto, tai leipominen.
ja oon eläny tääl puolivuosisataa et on ollu aikaa katsella tätä asiaa
mies on luuseri jos ei osaa ruokaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse noin viisikymppinen mies, vaimo jonninverran nuorempi. Minä tykkään ruoanlaitosta ja melkeen voisi sanoa että se on jonkun sortin harrastus. Paistan, grillaan, haudutan, kalat lihat ja äyriäiset ja simpukat ja näille kastikkeet, erilaiset perunat ja salaatit kuuluu repertuaariin. Leipoa en oikein osaa, tai ei ole tullut opeteltua.
Vaimo tekee myös välillä ruokaa, mutta bravuurina "normi kotiruoka" kuten vaikka nakkikastike ja perunamuussi.
Kavereistani suurin osa osaa tehdä ainakin perusjutut.
En oikein tiedä millaiseen otokseen perustuu ajatus siitä että 70-luvulla syntyneet miehet ei osais tai tekis ruokaa.
Tuota vikaa lausetta lähdin komppaamaan. Mä olen ihmetellyt samaa. Mun oma kokemus on, että 70 luvulta tosiaankin ne tämän päivän arkikokkaaja miehet tulee. Selkeä ensimmäinen sukupolvi, jossa miehet kokkaisi samalla pieteetillä kuin naisetkin.
Sukupolvea jossa on tehty jo kaikkia kotitöitä kumpaankin suuntaan. Ehkä mä elän syvällä omassa kuplassani.
Aina löytyy näitä, ketä ei kiinnosta. Sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on paljon kääntynyt juuri niin päin, että nuoret miehet harrastaa ruoalaittoa ja nuoret naiset lämmittelee thai kuutioita.
"nuoret miehet harrastaa ruoanlaittoa" hah, missä todellisuudessa??? ei ainakaan suomessa
Mun mies on syntynyt -71 ja kokkaa useimmiten arkena. Ei mitenkään rakasta ruoanlaittoa mutta osaa valmistaa oikein maukkaita ruokia.
Suunnilleen samanikäisessä kaveripiirissä tosi moni mies on innokas ja taitava kokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"nuoret miehet harrastaa ruoanlaittoa" hah, missä todellisuudessa??? ei ainakaan suomessa
Ei ehkä juuri sinun kuplassasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sivistyksen parissa. Siellä peräjunttiloissa tietenkin te mammat hoidatte kaiken, mitä talon sisäpuolelle kuuluu.
Olen 64v ja omassa tuttavapiirissä niin nuoret kuin vanhat osaavat kokata normaaleja kotiruokia. Myös edesmennyt isäni joka olisi nyt 93v teki ruokaa kotona, varsinkin kalaruoat olivat hänen alaansa. En ole pitänyt minään erikoisena asiana tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessapa hyvinkin juu.
Meillä on kolme nuorta aikuista (poikia) ja kaikki osaavat tehdä ruokaa. Yksi on kokki, että se on tarina erikseen. Ovat opiskelijabudjetilla illallista tarjonneet vanhemmilleen ja appivanhemmilleenkin.
Oma tytär on heikko tekemään ruokia. osaahan se niitä broileripastojaan tehdä ja salaatteja, mutta siihen sitten se jääkin. Hänen avopuolisonsa taas tekee ja kokeilee, on innostuneempi. Tytär lähinnä syö, että saa polttoainetta.
Eikä kokemus näihin omiin vaan jää.. toki heidän kautta tunnen paljon kokkaavia nuoria. Tai sitten sisarusten lapset.
Ehkä ne seitkytluvulla syntyneet kokkaavat isät sitten ovat innostaneet.
ohis
Täh, mitä ihmettä ap? Sä oot juuri sellainen miehesi mamma tyyppi joita mä ainakin halveksin. Vastaukseksi, mun mies on kohta 50v ja koska itse teen vuorotyötä ja hän on kotona niin hänellä on jo vuosia ollut suurempi vetovastuu kotitöistä ja lapsista.
Totta. Sitähän voi juosta vaikka maratonin, kuten kiukkuperse palstaväellä on tapana tehdä.