Laittaako teidän noin 5-kymppiset miehet ruokaa?
Olen vm. -74 ja mieheni vuotta vanhempi. Ei kyllä osaa kokata kuin puolivalmisteita opastettuna. Tyyliin ruskista jauheliha ja lisää kastikeainespurkki. Ei mun tartte tulla koskaan valmiiseen pöytään ellei haeta Kotipitsaa tai kebabia. Kesällä kyllä grillaa kun valmistellaan ainekset valmiiksi. Tuntuu olevan tuttavapiirissä sama, että naisen kontolle tuo kokkailu jää ja kyse juuri 70-luvulla syntyneistä miehistä.
Töissä miespuoliset työkaverit juttelevat ruoan laitosta, tyyliin kalan maustan aina näin. Huijaako ne vaan? Onko nuorempi sukupolvi osaavampaa?
Kommentit (75)
Osa varttuneista herramiehistä on okieasti hyviä kokkeja. Hyvän tavan mukaisesti, toki päästävät myöhemmin luodun omiin askareisiinsa keittiön ääreen.
mies54v
40-50 vuotiailla miehillä alkaa olla jo aikaa ja varaakin keskittyä ruoanlaittoon. Pystyy ehkä ostamaan jo kunnollisen grillin (sen marketin parinkympin pallogrillin tilalle) ja kunnon paistinpannun. Ja sitä myötä, ja kun aikaakin ehkä on kun ei enää vauvoja, niin ehtii perehtyä. Sitä myöten siihen tulee ehkä sitä harrastuksenomaisuutta. Ja kiinnostuksen myötä sitten valikoima laajenee.
Ei siinä, kyllä minä tein meidän perheessä pitkälti ruoat sillonkin kun lapset oli pieniä. Spagetit, lasagnet, laatikot, pataruoat jne. Osaa vaimokin mutta ei niin kauheesti tykkää siitä hommasta. Minulle ollut tärkeetä, että tehdään raaka-aineista asti ite, ei olla juurikaan syöty valmisruokia. Sama juttu edelleen. No, ostetaan ehkä jotain esivalmisteltuja juttuja kuten perunasipuliseosta pakkasesta jne. Mutta lihat, kanat, kalat jne tuoreena/tuoreena pakastettuna, ei prosessoituna.
Nämä opit kotoa, jossa myös isäni teki paljon ruokaa.
Niin ja olen siis viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Laitan. Kaiken ruuan perheessämme enkä ole kokki ammatiltani.
M56
Sama juttu. Myös yli 5-kymppinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Täh, mitä ihmettä ap? Sä oot juuri sellainen miehesi mamma tyyppi joita mä ainakin halveksin. Vastaukseksi, mun mies on kohta 50v ja koska itse teen vuorotyötä ja hän on kotona niin hänellä on jo vuosia ollut suurempi vetovastuu kotitöistä ja lapsista.
Ai halveksit kun en ole antanut lasten kuolla nälkään? Jos toinen ei tee niin toisen täytyy tehdä.
Ei ollut tarkoitus valittaa, vaan kysyä, että olenko kenties vähemmistössä ja muut saman ikäiset miehet kokkailee. Sain jo sen verran vastauksia, että johtopäätöksenä suurin osa saman ikäisistä miehistä kyllä laittaa ruokaa ja että tämä ei ole ikä- eikä sukupuolisidonnainen juttu.
Ap
Mies osaa tehdä vain kaurapuuron ,keittää perunat ja savustaa kalan kun pyysin opettelemaan.
Enemmän tekee mies viikon lämpimistä aterioista kuin minä. Ehkä noin 2/3.
Nolottaa oma laiskuuteni.
Ap taitaa pyöriä jossain wt-amistason piireissä. En tunnista tuollaista avuttomuutta yhtään, edes omien vanhempieni ikäluokassa.
-75
Meillä tuon ikäinen mies kokkaa ihan huippukokin tavoin. Hän seuraa youtubessa eri huippukokkeja ja valmistelee niitä ruokia harrastuksenaan. Näyttää tykkäävän ja rentoutuvan ruuan laittamisessa. Mulla käynyt tuuri, ei moni tee noin.
Mies, yli 50v tekee kaikki ruoat, itse oon huono kokki
Mun mies -66 syntyny ja ei osaa kokkaa kyllä yhtään mitään edes ohjattuna. Kysyin aikoinaan miten olet hengissä niin sanoi, että laitoin kuumaan veteen nuudeleita kun opiskelin. Ei ole muuten syönyt nuudeleita meidän 20v yhdessäolon aikana.
Mun mies vm-61 laittaa ruokaa, käy kaupassa, siivoaa, huolehtii lapsista.
Ruokaa hän laittaa useammin kuin minä.
En ihmettele, jos Jamie Oliver, 50 v., on antanut inspiraatiota ruoanlaittoon joillekin samanikäisille. Varsinkin nuorena kloppina kokkaili rennolla otteella, mutta täpinöissään.
Sinkkuna on oppinut kokkaamaan. Toki välissä tuli naimisissakin oltua. Mutta nyt onnellisesti eronneena osaan kyllä kokata kaikkia sellaisia ruokia joista tykkään.
Vielä vanhempi mies laittaa. Kun jäi eläkkeelle innostui ruuanlaitosta. Hyvä jos kelpaan enää preppaamaan. Sentään maustajana saan olla.
Leiponut hän on aina, itse en syö kaakkuja enkä esim. marjapiirakoita, niin opetteteli itse tekemään.
Aika yleistä kai nykyisin on, että mies laittaa ruuan..
Mies on melkein 6kymppinen ja tykkää tehdä ruokaa. Viinit myös kiinnostaa. Netistä etsii hyviä reseptejä kokeiltavaksi ja selailee palkittuja viinejä ym. Leipoo myös paljon parempaa pullaa kuin minä.
Ei osaa, syödä tykkää kovin . Olin kerran ostanut n 800g jauhelihaa pyöryköihin tms. Kun oli ehtinyt ennen mua töistä, oli paistanut, maustanut ja syönyt jauhelihan sellaisenaan. Oltiin sillon nuorempia, mutta samanlainen vieläkin. Ei opi tai ei huvita.
Olen 51v mies, ja kokkaan monipuolista ja terveellistä ruokaa ympäri vuoden tuoreista aineksista, valmisruokiin en koske pitkällä tikullakaan ellei ole kiireen takia aivan pakko. Kokkaan tosin vain itselleni, parisuhdetta en kaipaa.
Kyllä laittaa mielellään, mutta terveyspuoli ja kasvikset jää vähän aina uupumaan. Niinpä minä kokkaan arkisin perheelle terveellisä ruokaa, mies yleensä silloin, kun tehdään jotain vähän speciaalimpaa. Yleensä teen silti sen salaatin kylkeen. Grillauksessa on kyllä haka, sen jätän kesällä kokonaan hänelle.