Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuslääke joka OIKEASTI toimisi

sjk
25.11.2022 |

Kun on se hirvittävä, tuskainen ahdistus ja ssri-lääke ei vielä kunnolla toimi, mikä on kunnolla ahdistusta poistava tilapäinen ensiapulääke?

Kokemuksia kiitti.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bessel van der Kolk on maailman johtavia traumapsykologeja. Hoitaa siis äärimmäisen pahoja tapauksia, joihin ei ole tehonneet muut terapiat, lääkitys, osastohoita ymv. Van der Kolk on saanut tosi hyviä tuloksia potilaidensa kanssa joogasta. Vie muutaman kuukauden, kun joogaa päivittäin hetken, että alkaa yleensä näkyä todella selkeitä tuloksia.

Joogaksi sopii mikä tahansa jooga. Yin jooga on kaikkein rauhallisin ja hitain.

Muita hyviä vaihtoehtoja perusterapialle ovat hengitysharjoitukset (rauhoittaa fyysisesti kierroksilla olevan sisäisen hälytysjärjestelmän), EFT tapping (mikä se onkaan sitten suomeksi, taputellaan kehon pisteitä kahdella sormella) ja silmänliiketerapia.  EFT tapping on varsinkin nopea tapa rauhoittaa mieltä, vaikkei ihan kokonaan pääsisikään pois tunnetilasta.

Joogan, hengitysharjoituksiin, tappingiin ja silmänliiketerapiaan löytyy Youtubesta opastevideoita, kahdesta viimeisestä ainakin englanniksi.

Vierailija
42/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsot aiheuttaa riippuvuutta helposti. Kokeile ketipinoria pienellä annoksella. Sitä voi hyvin käyttää tarvittavana lääkkeenä, ja auttaa myös nukahtamaan, jos on sellaista ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Xanor

Narkkaritkin tietää, että bentsoissa on kauheimmat vieroitusoireet

Miksi narkkarit eivät sitten vierottaudu subutexista yms?

Koska siinä on kauheat vieroitusoireet.

Subutex on huume. Sitä aletaan käyttämään päihtymisen vuoksi.

Bentsoja, masennuslääkettä ja nukahtamislääkkeitä taas lääkäri määrää esim traumaattiseen tilanteeseen.

Lääkkeitä ja huumeita ei voi verrata keskenään.

Lääkkeen ja huumeen ero on annostus. Ja lainsäädäntö. 

Vierailija
44/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox, sain työterveydestä. 15 mg 1-3 krt päivässä tarvittaessa. Masennus, ahdistus,uupumus,unihäiriöt ,olen sairaslomalla. Mielialalääkkeet ei ole sopineet, kokeiltu on.

Vierailija
45/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sjk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ahdistaa? Onko ahdistuksen syy vältettävissä vai ei?

Ahdistuksen syy ei ikävä kyllä ole vältettävissä, vaikea tilanne on jatkunut niin pitkään ja nyt tuli henkinen romahdus. Tilanne nyt alkaa korjaantua pikkuhiljaa mutta ensiapua tarvittaisi todella kipeästi nyt tähän hetkeen että jaksaisi.

Oletko kokeillut luontaistuotteita, valeriaanaa ja muita? Ne voisivat auttaa edes vähän siihen asti kunnes ssri-lääkkeesi alkaa toiminaan.

Eikös Valeriaana ole unilääkemäinen? Auttaako hankalaan ahdistukseen? Saako sitä syödä tämän lääkekoktailin kanssa?

Ssri lääkettä on mennyt nyt ehkä 6 viikkoa, milloin se yleensä on teillä muilla tasoittunut ja poistanut ahdistusta. Sama lääke oli aiemmin mutta vähensin sitä ja olotila ei tykännyt yhtään.

Eivät auta niin vahvasti kuin joku Diapam tai muut bentsot toki. Mutta kyllä niistä jotain lievitystä on ainakin itselleni ollut, kunhan ottaa tarpeeksi ison annoksen. Mulle valeriana yhdistettynä kärsimyskukkaan on ollut toimivin kombinaatio. Valeriana tosiaan rauhoittaa, mutta ei se niin vahva ole että alkaisi kesken päivää nukuttaa jos muuten on ollut ahdistuksen takia jo vähän ylikierroksilla. Kärsimyskukka taas poistaa suoremmin ahdistusta, mutta sen vaikutus on lyhytaikainen, siksi on hyvä ottaa yhdessä pitkävaikutteisemman valerianan kanssa. Ja kannattaa suosia yksinkertaisia uutemuotoisia tuotteita, ne tabletit on usein niin prosessoituja että kaikissa ei tunnu olevan enää mitään tehoa jäljellä. 

Noita saa syödä SSRI-lääkkeen kanssa. Se mitä ei saa on mäkikuisma, jonka vaikutusmekanismi on SSRI-lääkkeen kaltainen.

Vierailija
46/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi edes verrata rauhoittavia ja subutexia keskenään.

Miksi on korvaushoitoklinikoita? Mitkä päihteet aiheuttavat korvaushoitoa vaativan riippuvuuden?

Vierailija
47/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bentsot aiheuttaa riippuvuutta helposti. Kokeile ketipinoria pienellä annoksella. Sitä voi hyvin käyttää tarvittavana lääkkeenä, ja auttaa myös nukahtamaan, jos on sellaista ongelmaa.

Se muuten vasta riippuvuutta aiheuttaa, ihan helvettiä pyristellä ko. lääkkeestä eroon. Ainoa miksi bentsoriippuvuutta "pelätään" ja ketipinor-riippuvuutta ei, on että bentsoilla on väärinkäyttöpotentiaalia eli on sekakäyttäjiä, jotka vetää niitä viihdemielessä ja yleensä yhdessä alkoholin ja/tai laittomien huumeiden kanssa. Ketipinorista ei ole kellekään sekakäyttäjälle mitään muuta iloa kuin ehkä jos psykedeelejä käyttää ja tulee huono trippi, sen voi saada neurolepteilla poikki. On todella harmi, että tietyissä tilanteissa erittäin hyvä lääkeryhmä on demonisoitu, koska aineella on viihdekäyttöpotentiaalia. Ja siitä kärsii ne ihmiset, jotka hyötyisivät, mutta eivät koskaan aikoisi käyttää bentsoja lääkärin ohjeen vastaisesti tai sekaisin päihteiden kanssa. 

Toinen juttu on tietysti se että joskus se "riippuvuus" on ihan ok ilmiö. Ihmisillä on paljonkin pysyväislääkityksiä, joita pitää syödä loppuelämä koska sairaus ei ole paranevaa laatua, mutta sitä voidaan lievittää lääkkeellä. Mitäpä sitten, jos jonkun pitää syödä jotain bentsoa tai SSRI:tä tai Ketipinoria loppuikä. RIippuvainen tavallaan joo, mutta mitä sillä väliä, ei kukaan sitäkään ihmettele että 1-tyypin diabeetikko on riippuvainen insuliinista ja kilpirauhasen vajaatoimintapotilas tyroksiinista.

Vierailija
48/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavia lääkkeitä on demonisoitu liikaa.

Vierailija
49/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bentsot toimii varmasti. Ja jos ei ole ahdistusta jatkuvasti, ei tarvi syödä kuin tarvittaessa. Itsellä Rivatril ollut jo 10 vuotta, ja on varmasti lopun ikää. Ja joo, olen käynyt terapiassa vuosia, ei mitään hyötyä siitä minun tapauksessa. Psykiatri sanoi, että osalla ihmisistä se on vain puhtaasti hermotoiminnan ja aivokemian toimintaongelma, ei sille ole sen enempää mitään psyykkistä syytä jonka voisi terapiassa puhumalla löytää. Mutta siis joo, mulla lääke toimii pienellä annoksella, jota ei ole tarvinnut kaikkien näiden vuosien aikana nostaa, en huomaa mitään sivuvaikutuksia. Ahdistus poistuu, mutta esim. tunteet ei latistu kuten SSRI:stä (jotka ei mulla edes toimineet), libido ei mene jne. Mutta tosiaan kaikki lääkärit ei helposti noita määrää, itse käyn yksityisellä joka onneksi määrää.

Tosiaan, syy on usein fyysinen, ei auta terapiat siihen kuten ei auta terapiat diabetekseenkään.

Mulla ssri ei latista tunteita, vain paniikkihäiriö pysyy poissa.

Vierailija
50/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hurjaa, että Suomessa psykoosien hoitoon tarkoitettu neurolepti on yleislääke unettomuuteen, masennukseen, ahdistukseen jne. Sillä on erittäin pitkä sivuvaikutuslista, ja monessa muussa länsimaassa sitä ei edes saisi määrätä noilla käyttöaiheilla mihin sitä Suomessa määrätään. 

Vierailija
51/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annosmäärä ei nouse niin rauhoittavien syöminen voi olla hallinnassa niin että kun ahdistava elämäntilanne helpottaa voidaan lääkettä vähitellen vähentää.

Vierailija
52/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ois se liikunta. Ja tästä lähtien kerro kaikille joita tapaat että oot käyttänyt huumeita, että eivät erehdy ilman omaa tahtoaan.

Vierailija
53/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun ap varmaan pitäisi saada akuuttitilanteeseen ainakin rauhoittavat lääkkeet. Kyllä niitä tilapäiseen käyttöön vielä saa sentään ainakin suht hyvin, jos ei ole väärinkäyttö- ja päihdehistoriaa. 

Mutta mitä tahansa teetkin, älä ala lääkitä alkoholilla. Minä aloin, ja se toimi yllättävän hyvin. Lopputuloksena alkoholiriippuvuus ja sen monet lieveilmiöt.

Vierailija
54/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittavia lääkkeitä on demonisoitu liikaa.

Mulla oli yksi Suomen parhaimmista psykiatreista eikä hän demonisoinut rauhoittavia. Nyt en enää niitä tarvitse.

Vierailija
55/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ikinä alkaisi käyttää tuommoisia mömmöjä.

Normaalit jutut: päivärytmi kuntoon, ulkoilua, liikkumista, säännölliset ateriat, 10-7 yöunet.

Vierailija
56/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenkille raittiiseen ilmaan ja terveellinen ravinto.

Ap puhuu luultavasti ihan oikeasta ahdistuksesta. Silloin ei mennä lenkille, syystä että ei pysty.

Ihan sama kuin patistaisit lenkille ilman jalkoja.

Lenkkeily auttaa ennaltaehkäisevästi ja tosi vähän.

Ahdistus syntyy usein esim. vakavien traumojen myötä. Auttaisiko mielestäsi lenkkeily, jos sut olis just vaikka rai s k A t t u, yritetty t A p p A A tai lapsesi olisi ku ollut?

Vähän vois miettiä ennen kuin neuvoo asioissa, joista ei tiedä mitään.

Vierailija
57/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tunteet niin lukossa ettei pysty edes itkemään, ainoa mitä tuntee on tuskainen ahdistus. Pelkojen ja katastooffien ajatus jyllää pyörien ja musertaen päässä kuin myllynkivi, pysäyttämättömänä. Täysi toivottomuus. Miten tästä enää voi nousta. Miten jaksaa perheen takia. Miten jaksaa tukea toista apua tarvitsevaa kun on itse sokeana pimeydessä.

Tämä on ahdistuneen sekunti, hetki ja päivä. Ja seuraava päivä ja seuraava.

Vierailija
58/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko rajan takaa Virosta haettua ensiapuun pienen pakkauksen jos Suomessa ei kukaan määrää oikeaan hätään bentsoja? Onko kellään tästä kokemusta? Puhun nyt oikeasti mielenterveyshädästä enkä huumekäytöstä. Saako Virosta lääkäriltä, eikö Suomesta mistään saa enää?

Vierailija
59/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa näkisin, että nimenomaan ne bentsot auttaisi, harmi että niistä tosiaan on tehty saatanasta seuraava.

Itse olen syönyt ahdistuneisuushäiriöön niitä useamman vuoden ajan tarvittaessa. Joskus muutaman kerran viikossa, joskus muutaman kerran kuussa, 1/4 tai puolikas tabletti kerrallaan. Annostusta ei ole tarvinnut nostaa ja lääke todella toimii ja vie ahdistukselta terän niin että pystyn nukkumaan, käymään töissä, hoitamaan vaativia erityislasten asioita jne.

Rauhoittavien lisäksi olen pyrkinyt hoitamaan vointiani muilla tavoin, esimerkiksi alkoholin käytön lopettamisella kokonaan, liikunnalla ja ystävien tai akuuteissa tilanteissa myös ammattilaisten kanssa juttelemalla.

En koe olevani rauhoittavista riippuvainen samalla tavalla kuin vaikka aikoinaan polttaessani olin tupakasta riippuvainen. Koen että se on lääke, joka on minulle hyödyksi ja parantaa elämänlaatua.

Vierailija
60/92 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi