Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko teoriaan, että ihmisen elämässä on 3 rakkautta?

Vierailija
25.11.2022 |

Ensimmäinen kyseenalaistaa itsensä suhdetta muihin, toinen satuttaa ja tuhoaa, kolmas on se, mitä oikeasti tarvitset tms. Uskotteko tähän teoriaan? Mielipiteitä?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisten teorioiden tarkoitus on lähinnä yrittää normalisoida epäterveitä ja haitallisia ihmissuhteita, jos kerran tuhoavaa ja satuttavaakin suhdetta pidetään "tarkoituksenmukaisena" ja jopa itsestäänselvänä, ihmisen kehityskaareen kuuluvana olennaisena osana. Ja millä perusteella tuhoava ja satuttava tarkoittaa rakkautta?

Ihmissuhteista voi kyllä oppia ja omia ihmissuhdetaitoja voi kehittää, mutta parhaiten sekin tapahtuu hyvien ja normaalien suhteiden kautta. Itselläni ei ole ollut yhtään satuttavaa, tuhoavaa tai myrkyllistä suhdetta - jopa ne, jotka ovat katkenneet, ovat sinänsä olleet hyviä ja niistä on jäänyt ihan hyvät muistot, vaikka kaikkien kanssa ei sitten ihan toisilleen sopivia oltukaan, tai kaikki suhteet eivät muuten vain kestäneet.

Tuollaiset höpöteoriat voi muutenkin unohtaa. Elämä ei noudata mitään tiettyä kaavaa, jossa kaikkien kohdalla asiat menisivät samalla lailla.

Vierailija
62/66 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin joskus tälle "teorian", että on ensirakkaus, myrkyllinen suhde ja tosirakkaus. Tietenkään kaikki eivät kohtaa myrkyllistä suhdetta tai ensirakkaus on se tosirakkaus, mutta minulla on kolme rakkautta ollut.

Eli ensirakkaus, seuraavassa suhteessa oli fyysistä ja henkistä väkivaltaa ja nyt olen sen tosirakkauden kanssa naimisissa.

Eli tuon teorian mukaan ihmisen elämään kuuluu myrkyllinen suhde, fyysistä ja henkistä väkivaltaa, ja siten haitalliset ihmissuhteet ja kaikenlainen väkivalta on vain hyvä ja normaali juttu. Tuollaisen teorian perusteellahan voisi jopa sanoa, että ihminen joka ei hakeudu huonoon suhteeseen, tekee jotain väärin. Mieti pari kertaa, millaiset aivot tuollaisia teorioita ovat kehitelleet, ja sen jälkeen mieti vielä, kannattaako niihin uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti silloin kun ero tulee ennen suhteen arkistumista ja ilman, että toisen tuntee todella ihmisenä huumautumisen jälkeen, jää ihmiselle vääristynyt ja harhainen käsitys heidän suhteestaan. Silloin kuvailee suhdetta juuri tuollaiseksi suhteen alkuhuuman kaltaiseksi eli rakastumiseksi ja kuvittelee harhaisesti, että suhde olisi jatkunut samanlaisena koska olitte niin täydelliset toisillenne, jokin vain tuli tiellenne... Ei ymmärretty, että se harmonia olisi muuttunut tavallisemmaksi (enkä tarkoita, etteikö tuntuisi enää miltään). Mutta jos on jäänyt kokematta rakastumisen haihtuminen yhdessä olon myötä, helposti kuvittelee että se rakkaus oli muita suurempi. Vaaleanpunaiset lasit päässä edelleen ja sehän se rakastumisen lumo onkin kun ei ymmärrä eikä uskalla ajatella sen kestävän kuitenkin vain vähän aikaa.

En tunnista kokemusta rakastumisen haihtumisesta. Oman kokemukseni mukaan ei tunnu siltä, että mikään haihtuu, vaan jos on oikean ihmisen kanssa, tunne pikemminkin syvenee ja voimistuu. Eikä suhde ala tuntua arkiselta, vaan suhde itsessään tuo merkitystä siihen tylsään arkeenkin. Oman kokemukseni mukaan juuri tällainen pitkä suhde tuntuu myöhemmin (jopa eron jälkeen) kaikkein merkityksellisimmältä, koska tunnekokemus vaan on syventyneessä rakkaudessa suurempi ja valtavampi kuin edes alkuhuumassa, vaikka siinä kuinka olisi pää sekaisin.

Vierailija
64/66 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin joskus tälle "teorian", että on ensirakkaus, myrkyllinen suhde ja tosirakkaus. Tietenkään kaikki eivät kohtaa myrkyllistä suhdetta tai ensirakkaus on se tosirakkaus, mutta minulla on kolme rakkautta ollut.

Eli ensirakkaus, seuraavassa suhteessa oli fyysistä ja henkistä väkivaltaa ja nyt olen sen tosirakkauden kanssa naimisissa.

Eli tuon teorian mukaan ihmisen elämään kuuluu myrkyllinen suhde, fyysistä ja henkistä väkivaltaa, ja siten haitalliset ihmissuhteet ja kaikenlainen väkivalta on vain hyvä ja normaali juttu. Tuollaisen teorian perusteellahan voisi jopa sanoa, että ihminen joka ei hakeudu huonoon suhteeseen, tekee jotain väärin. Mieti pari kertaa, millaiset aivot tuollaisia teorioita ovat kehitelleet, ja sen jälkeen mieti vielä, kannattaako niihin uskoa.

Olenko sanonut, että uskon tuohon?

Alunperin kun tuon "teorian" näin, olin jo nykyisen mieheni kanssa. Ja siinä samalla hetkellä tajusin, että minulla on ollut se ensirakkaus ja valitettavasti väkivaltainen suhde ennen häntä. En todellakaan olisi eksän kanssa alkanut olemaan, jos minulla olisi ollut kristallipallo ja nähnyt, minkälainen ihminen hän on.

Vierailija
65/66 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko sanonut, että uskon tuohon?

Alunperin kun tuon "teorian" näin, olin jo nykyisen mieheni kanssa. Ja siinä samalla hetkellä tajusin, että minulla on ollut se ensirakkaus ja valitettavasti väkivaltainen suhde ennen häntä. En todellakaan olisi eksän kanssa alkanut olemaan, jos minulla olisi ollut kristallipallo ja nähnyt, minkälainen ihminen hän on.

Sivusta ihmettelen tuon edellisen määräilevää ja tuomitsevaa asennetta :o Silkkaa realismia ovat pettymykset ja sydänsurut. Jopa se suurin rakkaus voi kääntää kelkkansa ja pettää todella pahasti. Jotkut on jopa menettäneet henkensäkin, vaikka alku on ollut yhtä ihanaa höttöä häineen ja lupauksineen.

Mitä itse, näin kohta kuusikymmentä vuotta elämä kokeneena, voisin sanoa paljon nähneenä, että aika isolla osalla ihmisistä on takanaan jonkinlainen myrkyllinen ja tosi ikävä ihmissuhde. Valheita ja pettymystä.

Vierailija
66/66 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin on, omalla kohdalla ne on kaikki olleet jo. Mikäs siinä - totuttelen yksinäisyyteen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme