Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes - paastoarvo. Mitkä ihmeen tekijät siihen vaikuttavat?

Vierailija
25.11.2022 |

Eli toiseen sokerirasitukseen menossa, ekassa tuli puhtaat paperit just ja just paastoarvon osalta, ja nyt haluaisin tehdä kaikkeni että tulee toisenkin kerran. Mutta mieluusti enemmän väliä kontrollirajaan, eikä "just ja just riman ali".

Liikun (minkä raskaudelta voin), ylipainoa jonkin verran mutten ole lihonnut vielä yhtään raskaudessa (rv 25), syön terveellisesti. Joskus vähän herkkuja mutta pääosin terveellistä kotiruokaa, vihanneksia ja kohtuudella hedelmiä.

Ja silti, riippumatta mitä syön illalla, on paastoarvo usein 5,4 tai 5,5, eli juuri rajalla. Muut arvot jäävät reilusti pois mittarajoista. Olen koittanut syödä raskaasti, kevyesti, lopettaa todella aikaisin illalla, syödä vielä yöllä, millään ei tunnut olevan loogista suoraa vaikutusta tuloksiin.

Mitä voin tehdä? Ja aamunkoittojuttu on tuttu, mutta nyt haen syömisellä vaikuttamista.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö sellaista ruokaa, joka ei nosta verensokeria nopeasti. Yksinkertaista.

Vierailija
2/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sinun "terveellinen" on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olen toiminutkin. Olen koittanut illalla syödä esim vain näkkärin ja salaattia (ei mitään kastikkeita tms), silti ei vaikutusta. Ja joskus syön epäterveellisemmin illalla, saattaakin olla tuloksena matalampi arvo. Mikä logiikka?

ap

Vierailija
4/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä raskausdiabetesdiagnoosissa pelottaa? Tuo 5.5 on jo ylitys kotiseurannassa ja jos sokeriaineenvaihdunta toimii normaalisti, niin ei niitä ylityksiä tule. Paremmin sikiön vointia seurataan, kun on diagnoosi.

Vierailija
5/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sinun "terveellinen" on?

No esim. näkkileipää, rasvatonta juustoa aamulla, lounaaksi tomaattikeittoa (ei kermaan tehtyä), välipalana vähän turkkilaista jugurttia ja hedelmä, päivälliseksi lohikeittoa, illalliseksi taas näkkäri juustolla, ehkä pari cashew-pähkinää. 

Onko tuo epäterveellistä? Olen tosiaan kiinnittänyt erityistä huomiota ruoan terveellisyyteen raskauden takia ja siksi en ole edes raskaudessa lihonnut, eli käytännössä olen laihtunut.

Ap

Vierailija
6/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hormoonit vaikuttaa 

Vierailija
7/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olen toiminutkin. Olen koittanut illalla syödä esim vain näkkärin ja salaattia (ei mitään kastikkeita tms), silti ei vaikutusta. Ja joskus syön epäterveellisemmin illalla, saattaakin olla tuloksena matalampi arvo. Mikä logiikka?

ap

Liian kevyt iltapala ja aamunkoittoilmiö

Vierailija
8/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät ainakin nostavat verensokeria. Ne kannattaa jättää pois, jos on taipumusta diabetekseen.

Vierailija
9/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistin neljä kertaa päivässä insuliinia raskauden ajan.

Vierailija
10/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin terveellisesti silti verensokeri koholla joten piikitin itseäni

Vierailija
11/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

burana vaikuttaa. älä käytä.

Vierailija
12/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva hidastaa verensokerin nousua. Proteiini hidastaa verensokerin nousua. Paastoaika vaikuttaa verensokeriin siten, että liian pitkä paasto nostaa, koska maksasta vapautuu glukoosia, mutta sitten jossain kohtaa taas oma insuliini laskee tätäkin niin mitään överipitkiä 14 h yöpaastojen mahdollisia hyviä mittausarvoja ei kannata purematta niellä, ellei ole seurannut mitä verensokeri on esim. 8 h, 10 h ja 12 h kohdilla.

Vierailija
13/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

burana vaikuttaa. älä käytä.

Hyvä tietää, kiitos, mutta raskauden takia en käytä muutenkaan.

ap

Vierailija
14/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radissa ei ole logiikkaa. Se mikä toimii yhdelle, ei toimi välttämättä toiselle. Kaikki eivät voi ruokavaliollaan vaikuttaa arvoihin, sillä istukkahormoni vaikuttaa myös taustalla enemmän tai vähemmän.

Vierailija
15/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ruokavaliohoitoinen radi ja noudatin todella tiukkaa ruokavaliota. Nämä on ilmeisesti vähän yksilöllisiä juttuja, mutta mulle auttoi proteiinin ja hyvien rasvojen lisäys sekä sokerin ja nopeiden hiilareiden veto minimiin. Eli rahkaa, pähkinöitä, kanaa, kalaa, hyviä hiilareita ja joka aterialla reippaasti kasviksia. Ateriat tasan kolmen tunnin välein, siitä en voinut yhtään lipsua.

Mutta mun mielestä sokerirasitukseen ei kannata erityisesti skarpata syömisen kanssa, onhan se sun ja lapsen etu, että radi paljastuu jos sulla se on.

Vierailija
16/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jätä se näkkäri pois ja syö se salaatti kastikkeen kanssa.

Vierailija
17/18 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ruokavaliohoitoinen radi ja noudatin todella tiukkaa ruokavaliota. Nämä on ilmeisesti vähän yksilöllisiä juttuja, mutta mulle auttoi proteiinin ja hyvien rasvojen lisäys sekä sokerin ja nopeiden hiilareiden veto minimiin. Eli rahkaa, pähkinöitä, kanaa, kalaa, hyviä hiilareita ja joka aterialla reippaasti kasviksia. Ateriat tasan kolmen tunnin välein, siitä en voinut yhtään lipsua.

Mutta mun mielestä sokerirasitukseen ei kannata erityisesti skarpata syömisen kanssa, onhan se sun ja lapsen etu, että radi paljastuu jos sulla se on.

Mistä olen onnistunut saamaan noin typerät ohjeet?

Vierailija
18/18 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hormoonit vaikuttaa 

Mistä raskausdiabetes johtuu?

Raskausdiabeteksen kehittymiseen vaikuttaa kaksi päätekijää: insuliiniresistenssi, jolla tarkoitetaan sitä, että insuliinin vaikutus lihaksistossa, rasvakudoksessa ja maksassa on heikentynyt ja se, että haiman beetasolut erittävät insuliinia puutteellisesti, mistä seuraa verenglukoosin nousu ja raskausdiabetes.

Insuliiniresistenssiä voimistavat äidin kehon rasvamäärän kasvu ja tietyt istukan erittämät hormonit, joiden eritys lisääntyy raskauden edetessä, erityisesti raskausviikoilla 2032.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän