Olen ollut 3 v työttömänä ja te-toimisto painostaa työkokeilulla, koulutuksilla, ja kuntouttavalla!
Tuntuu etten jaksa enää, kun haluaisin vaiin oman alan töitä. Kävin haastaattelussa työkkärin naisen kanssa ja mulle annettiin vaihtoehtoja että jotain noista pitäisi miettiä. En tiedä mitä teen. Et irtisanoudunko kokonaan työkkäristä.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuntouttavassa. Kahtena päivänä viikossa, 4 tuntia kerrallaan. Sano että haluat olla käsityöpuolella, ei ole väliä osaatko tehdä mitään.
Minä istuin siellä kuulokkeet korvilla, kannettava auki ja katsoin tv-sarjoja. Samalla neuloin pipoa, jonka ohjeen löysin netistä. Ne yritti välillä saada minut tekemään muutakin mutta en suostunut. Kun kerran olin siellä kiristettynä, en välittänyt olla mukava.Aivan mahtava asenne..teen samoin en todellakaan ala heidän käskyjä noudattamaan.menen paikalle ja teen mitä teen..lähinnä siis katson ohjelmia ja luen uutisia.
Mä olin kuntouttavassa 4 päivää viikossa (enempää ei saanut tehdä :D). Käytin hyväksi ilmaisia materiaaleja ja työkoneita, opettelin itsenäisesti käden taitoja ja aloin myymään tuotteitani ("kuntouttavan omaan käsityöpuotiin en tietenkään mitään antanut kun sain massit itse). Voi sen ajan fiksustikin käyttää :P
Sinäkin sitten tarvitsit kuntouttavan, ennen kuin älysit, että pystyt työllistämään itsesi. Eikö olisi kannattanut hieman aiemmin opetella käden taitoja, jos se noin helppoa oli lopulta?
Eli väärin onnistuttu vai? Joku oikeasti hyötyi tuosta turhistakin turhimmasta veroeurojen ttuhlaamisesta ja sinä löydät siitäkin valittamista.
-eri
Joo tää.
Työtön, mene metsään poimimaan marjoja, jos et mene niin olet laiska loitsuja ja elät muiden verorahoilla, buuuu!!!
Työtön menee metsään tienaamaan rahaa. Tuet pois, väärin tehty, sun piti olla TYÖTÖN, buuuu!!!
Työtön ei voi tehdä ikinä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene prrkle töihin ja lopeta loisiminen kun niitä töitä on nyt saatavilla. Esim. kaupassa löytyy kassatöitä ja tavaroitten laitamista hyllyille jne. Jos nyt ei ota töitä vastaan niin pitäisi kyllä piestä kunnollla. Oikein ottaa päästä nuo loispaskiaiset
Töitä ei anneta jos on pitkäaikaistyötön. Ne työt varataan alanvaihtajille ja vain vähän aikaa työttömänä olleille.
Palkkatuella pääsee. Ja sitä taas ei saa ilman että on vaikeasti työllistyvä pitkäaikaistyötön.
Huonoimmassa asemassa on sellaiset 6kk-1 vuoden työttömänä olleet.
No ei pääse. Kysyin viimeksi palkkatukipaikkaa kierrätyskeskuksesta, tiedän siellä olevan työntekijäpulaa ja koneisto toimii ja on massia ja valitetaan kun tekijöitä ei löydy.
Vastaus "valitettavasti ei ole, mutta voimme tarjota työharjoittelua ja kuntouttavaa, eli tuettua 9e/pvä".
Omalla alalla raksalla sama juttu.
Hain osa-aika tiskariksikin. En päässyt, paikka oli täytetty kahden päivän haun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei heru täältäkään sääliä sua kohtaan.
Olet elellyt muiden rahoilla nyt kolme vuotta, joten alapas kerätä nyt kaikki energiat ja hae töihin. Oman alan töitä ei näköjään ole, joten uuden opiskelu edessä, jos samalla paikkakunnalla aiot asua.Toivon, että työkkäri ottaa entistä napakamman kannan teihin kaikkiin, jotka loisitte valtion tuella. Seuraava oikeistohallitus tulee olemaan kimpussanne aivan takuulla 😁
Mikä se työkkärin napakka kanta olisi?
Palkkatöihin tarvitsee työnantajan, jolla rahaa on. Tähän ei työkkäri voi pakottaa, jos työnantaja tekee päätöksen, ottaako töihin vai ei. Suurin osa työttömistä hakee juuri näitä, tavallisia palkkatöitä.
Palkkatuella työnantajat ottaa ilomielin uutta väkeä. Se kun on heille ilmaista tai puoli-ilmaista työvoimaa. Palkkatukeen on oikeutettu vain pitkäaikaistyöttömät.
Työkokeilu ei ole sellainen, mihin työkkäri työntää. Ei. Siinä työnhakija itse hankkii paikan ja ratkaisevaa jälleen on, suostuuko työnantaja ottamaan työttömän.
Kuntouttavasta kerrottiin jo ylempänä, mutta toistan lyhyesti. Sinnekään ei voi mielivaltaisesti laittaa ketään, kellä ei todistetusti ole jotain työkykyä alentavaa tekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene prrkle töihin ja lopeta loisiminen kun niitä töitä on nyt saatavilla. Esim. kaupassa löytyy kassatöitä ja tavaroitten laitamista hyllyille jne. Jos nyt ei ota töitä vastaan niin pitäisi kyllä piestä kunnollla. Oikein ottaa päästä nuo loispaskiaiset
Töitä ei anneta jos on pitkäaikaistyötön. Ne työt varataan alanvaihtajille ja vain vähän aikaa työttömänä olleille.
Palkkatuella pääsee. Ja sitä taas ei saa ilman että on vaikeasti työllistyvä pitkäaikaistyötön.
Huonoimmassa asemassa on sellaiset 6kk-1 vuoden työttömänä olleet.
No ei pääse. Kysyin viimeksi palkkatukipaikkaa kierrätyskeskuksesta, tiedän siellä olevan työntekijäpulaa ja koneisto toimii ja on massia ja valitetaan kun tekijöitä ei löydy.
Vastaus "valitettavasti ei ole, mutta voimme tarjota työharjoittelua ja kuntouttavaa, eli tuettua 9e/pvä".
Omalla alalla raksalla sama juttu.
Hain osa-aika tiskariksikin. En päässyt, paikka oli täytetty kahden päivän haun jälkeen.
Okei. Itselläni aivan toinen kokemus, mutta ehkä se johtuu alavalinnoista. Olen ollut toistuvasti työtön, mutta saan aina töitä siinä vaiheessa kun palkkatukioikeus tulee. Etsin haukkana vuorotteluvapaatöitä, joita minun alallani usein näyttää olevan. Niihin on pakko palkata työtön ja kun minulla on vielä se palkkatuki, niin lähes aina olen paikan saanut.
Toisaalta mieltä ei ylennä se, että ilman palkkatukea en kiinnosta ketään. Töissä olen kuitenkin pärjännyt aina hyvin ja saanut hyvää palautetta.
Tulen vastapainoksi kertomaan toisenlaisesta TYP-kokemuksesta.TYP ei välttämättä ole se paholaisen keksintö kuin usein tai useimmiten kerrotaan. Ehkä sattumalta sain erinomaisia ammatti-ihmisiä avukseni, tai sitten hyvään kohteluun oli syynä se, että olin erittäin pahoissa ongelmissa (en päihteiden vuoksi) ja etsin työtä epätoivoisesti.
En edelleenkään ole päässyt töihin, mutta se ei ole TYPin vika.
Minua ei haittaa vähääkään se, että TYPiin liittyvät virkailijat saattavat nähdä terveystietoni. Minulla ei ole ollut jotain keuhkoputkentulehdusta kummempaa, mutta jos olisi, olisin oma-aloitteisesti kertonut siitä TYPin terveydenhoitajalle. TYPin ammattiapu kattaa kaikenlaista, ja esimerkiksi minä sain avukseni poikkeuksellisen innostavan opinto-ohjaajan.
Minä en ensin missään tapauksessa halunnut TYPiin, koska olin lukenut siitä netistä niin paljon pahaa. Oli aihe mikä tahansa, totta kai huonoista kokemuksista kirjoitetaan hanakammin kuin hyvistä tai neutraaleista. Annoin kuitenkin lopulta periksi ja suostuin katsomaan, mitä minulle olisi tarjolla. Henkilökohtaista, paneutuvaa apua oli tarjolla. Tiimi muotoutui ajan mittaan juuri minun itseni muotoiseksi. Ennen kaikkea tunsin ja edelleen tunnen koko ajan, että tiimi oli auttamassa, ei kiusaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuntouttavassa. Kahtena päivänä viikossa, 4 tuntia kerrallaan. Sano että haluat olla käsityöpuolella, ei ole väliä osaatko tehdä mitään.
Minä istuin siellä kuulokkeet korvilla, kannettava auki ja katsoin tv-sarjoja. Samalla neuloin pipoa, jonka ohjeen löysin netistä. Ne yritti välillä saada minut tekemään muutakin mutta en suostunut. Kun kerran olin siellä kiristettynä, en välittänyt olla mukava.Aivan mahtava asenne..teen samoin en todellakaan ala heidän käskyjä noudattamaan.menen paikalle ja teen mitä teen..lähinnä siis katson ohjelmia ja luen uutisia.
Mä olin kuntouttavassa 4 päivää viikossa (enempää ei saanut tehdä :D). Käytin hyväksi ilmaisia materiaaleja ja työkoneita, opettelin itsenäisesti käden taitoja ja aloin myymään tuotteitani ("kuntouttavan omaan käsityöpuotiin en tietenkään mitään antanut kun sain massit itse). Voi sen ajan fiksustikin käyttää :P
Sinäkin sitten tarvitsit kuntouttavan, ennen kuin älysit, että pystyt työllistämään itsesi. Eikö olisi kannattanut hieman aiemmin opetella käden taitoja, jos se noin helppoa oli lopulta?
... Ja sit kun yritetään niin se tehdään liian myöhään, ois aikaisemmin pitänyt 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirocamporotondo kirjoitti:
Näin on moni tehtyt ja jäänyt kelan tuelle.
Ei varmaan niin moni koska ainakin Kela edellyttää että, on työkkärin asiakkaana. Myös sossun asiakkaana voidaan lähettää kuntouttavaan työtoimintaan. Sehän on työttömyystuen/toimeentulotuen saajille.
Jokainen saa Kelan toimeentulotuen vaikka ei suostuisi tekemään yhtään mitään ikinä. Vain perusosaa +500 euroa voidaan laskea 40% mutta pihi selviää silläkin ruoka- ja vaaterahalla/kk varsinkin jos ruoanjakopaikkoja on omalla paikkakunnalla.
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikea uskoa, että olisit noin vain saanut viedä materiaaleja firmasta ulos omaan käyttöösi. Eikö sinun touhujasi seurattu ollenkaan? Siis varastit?
Minua kiinnostaa edelleen se, miten kuntoutustyöpaikan materiaaleja on voinut työstää myyntikelpoisiksi ja kuljettaa mukanaan pois niin, ettei kukaan puutu asiaan. Joko on kyse ihan satunnaisista tuotteista tai sitten kirjoittaja valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirocamporotondo kirjoitti:
Näin on moni tehtyt ja jäänyt kelan tuelle.
Ei varmaan niin moni koska ainakin Kela edellyttää että, on työkkärin asiakkaana. Myös sossun asiakkaana voidaan lähettää kuntouttavaan työtoimintaan. Sehän on työttömyystuen/toimeentulotuen saajille.
Jokainen saa Kelan toimeentulotuen vaikka ei suostuisi tekemään yhtään mitään ikinä. Vain perusosaa +500 euroa voidaan laskea 40% mutta pihi selviää silläkin ruoka- ja vaaterahalla/kk varsinkin jos ruoanjakopaikkoja on omalla paikkakunnalla.
Ei saa jos vaikka on puoliso.
Puolisolla on elätysvelvollisuus kumppaniaan kohtaan.
On joo mutta kun kaikilla ei ole isopalkkainen puoliso.
No jos lopetat työttömänä työnhakijana olemisen työkkärissä, niin mistä tulee rahaa? Onko sulla siis jotain osakkeita, metsää, vuokratuloja, lottovoitto tilillä, vai miten meinasit jatkaa?
Toimeentulo tuki on ihan lakiin kirjattu, että se on viimesijainen tuki. Eli kaikki muut tuet pitää olla haettuna mitä on olemassa, ennenkuin toimeentulotukea aletaan katsomaa maksettavaksi.
Tarkoittaa sinun kohdalla sitä, että sä et voi itse päättää että lopetanpa työkkärin ja siirryn tuonne. Vaan jos sulla kerran on oikeus saada työkkärin asiakkuus ja korvaus, niin sitä haet aina
Ja jos olet sairas etkä pysty töihin, sun pitää olla sairaslomalla ja hakea sairaspäivärahaa.
Kyllä näitä asioita on kuule eduskunnassa pyöritelty moneen kertaan, ja ne on lakiin laitettu! Ihan hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on jos vaan haluaa tehdä.
Ei ole. Täällä vain 8 paikkaa auki. Samoin naapurikunnissa alle 10 paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin sanottiin aikoinaan että kuntouttavassa voi käydä aluksi vaikka kerran viikossa, pari tuntia. No, kun sen aloittaminen oli jo hyvää vauhtia suunnitteilla niin sanoivat "sähän voitkin sitten alottaa suoraan 8 tunnilla päivässä, viitenä päivänä viikossa. En mennyt ollenkaan.
Kuntouttavaa ei edes saa tehdä kuin maks 4 päivänä viikossa, muuten se on työkokeilu.
Lain mukainen minimivaatimus on se 4h kerran viikkoon, enempään ei tarvitse eikä pidä suostua.
Joko sulla tai tuolla tädillä on mennyt jotain sekaisin, tai sua on koitettu ksettaa lainvastaisesti.
Ja jos olisit kaikkien mielestä kykenevä tekemään 8h viisi päivää viikossa, niin silloinhan sä olet täysin työkykyinen eikä sua tulisi edes ohjata kuntouttavaan vaan työmarkkinoille.
En ollut työkuntoinen, en ollenkaan. Sanoin että en halua heti aloittaa niin että joka päivä pitää mennä sinne ja olla tunteja. Sanoin että tiedän että voi aloittaa vaikka kerran viikossa käymällä. No se ei heille sopinut, niin jätin koko asian sikseen. Sanoin että ette te voi mua pakottaa sinne. Eikä karenssilla uhkailu hyödyttänyt mitään kun mulla silloin jo oli karenssi. Syystä että en suostunut menemään yhdelle työkkärin kurssille, siis samanlaiselle jolla olin jo ollut noin vuosi takaperin.
Vierailija kirjoitti:
No jos lopetat työttömänä työnhakijana olemisen työkkärissä, niin mistä tulee rahaa? Onko sulla siis jotain osakkeita, metsää, vuokratuloja, lottovoitto tilillä, vai miten meinasit jatkaa?
Toimeentulo tuki on ihan lakiin kirjattu, että se on viimesijainen tuki. Eli kaikki muut tuet pitää olla haettuna mitä on olemassa, ennenkuin toimeentulotukea aletaan katsomaa maksettavaksi.
Tarkoittaa sinun kohdalla sitä, että sä et voi itse päättää että lopetanpa työkkärin ja siirryn tuonne. Vaan jos sulla kerran on oikeus saada työkkärin asiakkuus ja korvaus, niin sitä haet aina
Ja jos olet sairas etkä pysty töihin, sun pitää olla sairaslomalla ja hakea sairaspäivärahaa.Kyllä näitä asioita on kuule eduskunnassa pyöritelty moneen kertaan, ja ne on lakiin laitettu! Ihan hyvästä syystä.
On se jännä että nuo koskee kuitenkin vain kantasuomalaisia, ei muualta tulleita. Ja senkun sanot että laki on kaikille sama, kaikki tietää kuitenkin ettei se ole totta. Eräs ystäväni joka oli sosiaalityöntekijänä joitain vuosia sitten, asuu siis eri kaupungissa kuin minä, myönsi että kyllä se eri tavalla kohteleminen on totta. Sitä ei vaan saanut sanoa.
Kysy olisiko niillä taiteilijan työtä tarjolla, Michael Monroekin sai 197 tuhatta tukea taiteen tekemiseen, tuo varmaan riittää vaikka varsinaista palkkaa ei maksettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikea uskoa, että olisit noin vain saanut viedä materiaaleja firmasta ulos omaan käyttöösi. Eikö sinun touhujasi seurattu ollenkaan? Siis varastit?
Minua kiinnostaa edelleen se, miten kuntoutustyöpaikan materiaaleja on voinut työstää myyntikelpoisiksi ja kuljettaa mukanaan pois niin, ettei kukaan puutu asiaan. Joko on kyse ihan satunnaisista tuotteista tai sitten kirjoittaja valehtelee.
Siellä on ohjaajinakin näitä puolen vuoden palkkatuettuja, jotka laitetaan pihalle kun tukioikeus loppuu ja otetaan tilalle uusi. Ja ne ohjaajat on yhtä motivoituneita kuin asiakkaatkin, eli suurin osa istuu kahvilla ja plärää kännykkää puolet päivästä.
Kunpa siellä saisikin jotain ohjausta ja neuvontaa, mutta ei niitä kiinnosta kun kohta joutuvat pihalle kuitenkin.
Tänään lehdessä luki, että muuhanmaattajanaisista vain alle puolet käyvät töissä.
Saavatko he osakseen samalaista työpajoihin pakottamista kuin tavan pirkkomähönen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin sanottiin aikoinaan että kuntouttavassa voi käydä aluksi vaikka kerran viikossa, pari tuntia. No, kun sen aloittaminen oli jo hyvää vauhtia suunnitteilla niin sanoivat "sähän voitkin sitten alottaa suoraan 8 tunnilla päivässä, viitenä päivänä viikossa. En mennyt ollenkaan.
Kuntouttavaa ei edes saa tehdä kuin maks 4 päivänä viikossa, muuten se on työkokeilu.
Lain mukainen minimivaatimus on se 4h kerran viikkoon, enempään ei tarvitse eikä pidä suostua.
Joko sulla tai tuolla tädillä on mennyt jotain sekaisin, tai sua on koitettu ksettaa lainvastaisesti.
Ja jos olisit kaikkien mielestä kykenevä tekemään 8h viisi päivää viikossa, niin silloinhan sä olet täysin työkykyinen eikä sua tulisi edes ohjata kuntouttavaan vaan työmarkkinoille.En ollut työkuntoinen, en ollenkaan. Sanoin että en halua heti aloittaa niin että joka päivä pitää mennä sinne ja olla tunteja. Sanoin että tiedän että voi aloittaa vaikka kerran viikossa käymällä. No se ei heille sopinut, niin jätin koko asian sikseen. Sanoin että ette te voi mua pakottaa sinne. Eikä karenssilla uhkailu hyödyttänyt mitään kun mulla silloin jo oli karenssi. Syystä että en suostunut menemään yhdelle työkkärin kurssille, siis samanlaiselle jolla olin jo ollut noin vuosi takaperin.
Ei tietenkään voi pakottaa täysiin tunteihin!
Tuo sun virkailija on toiminut oman päänsä mukaan, eikä tuo ole laillista.
Hyvä ettet suostunut!
Vierailija kirjoitti:
Töitä on jos vaan haluaa tehdä.
Niinhän niitä on, mutta kun niistä ei haluta maksaa palkkaa. Se ei ole työttömien vika.
Elatusvelvollisuus