Hammaslääkäri vain repii risoja hampaita pois vaikkei tässä elämässä ole implanttiin varaa. Kiva olla nelikymppinen ja suu täynnä aukkoja.
Yksi oli juurihoidettu hammas tuossa ylävasemmalla, se vain mureni. Sitten lohkesi alhaalta keskeltä hammas juurta myöten. Lääkäri oli molemmilla kerroilla että pois vaan, kysyin mitä tilalle ja lääkäri sanoi että yksityiseltä voi kysyä tarjouksia implanttien hinnoista.
Ja käytän hammaslankaa ja suuvettä, kiitos kysymästä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paikattu hampaisto? Jos on niin noin siinä käy. Muovipaikat ei ole ikuisia, hampaat kuluu. Iso osa ihmisistä luulee että hampaita voi jotenkin mystisesti aina vaan paikata uudestaan ja uudestaan. No ei voi. Aina kun paikka uusitaan (muovipaikat ei ikuisia) omaa hammasta pitää porata, varsinkin jos paikan alla on ollut reikä tai paikka irrotessaan lohkaisee omaa hammasta mukana.
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kalliit implantti tai proteettiset hoidot? Itse olen suuhygienisti ja olen huomannut että harvoin saatuja ohjeita noudatetaan ja sitten syytellään lääkäreitä ja suuhygienistejä kun hampaat huonossa kunnossa. Tai sitten syynä on se kuuluisa huono hammasluu.
Kummallisesti potilailla usein rahaa riittää esim kampanjaan/ripsihuoltoon/kynsihuoltoon mutta esimerkiksi suuhygienisti käyntiä ei voi missään tapauksessa varata yksityiselle vaikka se olisi usein jopa halvempi reissu kuin kampaaja, joka pks helposti kustantaa n. 200€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut hoitaa hampaita paremmin
Kuten sanoin käytössä on hammaslanka, suuvesi ja pesu aamuin illoin. Hammaslääkärikään ei ole koskaan moittinut hampaitani huonosti pestyiksi. Aloittaja
Yhteiskunta kustantaa myös esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksien hoidon vaikka niitä sairastavaa olisi lääkärit miten moneen kertaan kehottaneet laihduttamaan, mutta siitä ei ole välitetty. Miksi hampaiden hoidossa ei pitäisi päteä samat säännöt? Varsinkin kun kukaan ei voi perimälleen mitään jos reiät onkin tulleet hyvästä hoidosta huolimatta heikon luuaineksen takia.
Hampaan puuttumiseen ei kuole, eikä se juurikaan haittaa elämää.
Ei voi olla hyvä hammashygienia, jos hampaat murenee suuhun nelikymppisenä.
Sokerilimsojen litkiminen pois, tekee jatkuvan happohyökkäyksen suuhun. Huolellinen pesu ja hammasvälien puhdistus omille hampaille sopivalla tavalla. Aamuin illoin. Ei napostelua. Pitäkää säännölliset ruokailuvälit, välissä voi juoda vettä, joka on elimistölle muutenkin paras janojuoma, eikä aiheuta happohyökkäystä. Ruuan jälkeen voi syödä vähän aikaa purkkaa, jos on tarpeen.
Toki äitinikin väittää pitävänsä hyvää huolta hampaistaan ja leegot murentuu suuhun. Hampaiden pesu kestää alta minuutin, siinä ajassa ei voi tulla hyvää jälkeä. Ikinä ei langata. Aivan jatkuva napostelu, koko elämän ajan. Mutta hänellä on vaan heikko hammasluu. Juupajuu. Kummasti meille lapsille ei ole periytynyt, eikä hänen sisaruksilleen, joilla on komeat omat hampaat.
Ai niin, kerran vuodessa hammashygienistille kunnon hampaiden puhdistukseen. Maksaa alta satkun ja on paras ientulehduksen ehkäisijä.
Kyllä sä jotain teet väärin jos hampaat ei kestä
Vierailija kirjoitti:
Mua vähän stressaa koska parissa hampaansa on nyt lohkeama. Narskuttelen hampaita nukkuessa ja monen vuoden adhd lääkitys myös kuluttaa hampaita.
Purentakisko kannattaa. laittaa. Ei mikään adhd-lääke suoraan kuluta hampaita.
Perimä ja se karies. Ei niille mitään voi. Olen huoltanut ja harjannut mutta niin vaan jokunen hammas on jouduttu poistamaan.
Eikä sitä koko ajan jaksa hammaslääkärissäkään rampata.
Rahaa tarvitsee muuhunkin. Tuhansia olen lääkäreille maksanut mutta loppujen lopuksi ihan turhaan. Esim. se juurihoito. Sikakallista mutta hammas säilyy suussa ehkä vain muutaman vuoden kauemmin.
Multa hajoaa hampaat kun niitä on paikattu alun alkaen turhaan (amalgaamilla). Meillä oli kaupungissa 70- luvun lopusta ties minne asti hirviöhammaslääkäripariskunta. Porasivat itselleen töitä. Mieskin kerran valitti kun huonosti joku paikannut ja olikin ollut oma vaimo.
Mua ne on porannut kieleen ja ikeneen ja eihän ne hampaat kestä vuosia kun muovipaikat laitettu tilalle 2000-luvulla jne. Ja pari juurihoidettu, 2 revitty kun halkesivat.
Onneksi en enää pelkää hammaslääkäriä.
Nyt täällä napsuu alapeukkua sellaisille viesteille, että siitä ei voi kun tehdä päätelmän, että joillekin on vaikeaa myöntää tuhonneensa purukalustonsa sokerilimsojen ja karkkien mättämisellä. Siitä on aivan turha hammaslääkäriä syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni 70 ja 80luvulla syntynyt sai ilmaisesta koulun hammashoidosta semmoiset traumat että päätti olla enää ikinä menemättä hammaslääkäriin. Mennään vasta kun särkee ,jos silloinkaan.
Nuorempi sukupolvi ei voi edes kuvitella niitä karjuvia, tupakanhajuisia hammaslääkäreitä jotka repi väkisin suuta auki ja porasi ilman puudutusta.
Mulla on ihan eri kokemus koulun ilmaisesta hammashoidosta.
Niin mullakin. Olen syntynyt -84 eikä koulun hammashoito ikinä tuollaista kauhuelokuvaa ollut. Siitä on ihan neutraalit muistot paremminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut hoitaa hampaita paremmin
Kuten sanoin käytössä on hammaslanka, suuvesi ja pesu aamuin illoin. Hammaslääkärikään ei ole koskaan moittinut hampaitani huonosti pestyiksi. Aloittaja
Hammaslanka on huono hampaille, sitä ei edes hammaslääkärit suosittele. Suuvesi ei hampaita puhdista eikä sen käytöstä ole mitään hyötyä.
Hampaiden kunnossa tärkeimmässä roolissa on se, mitä syö. Pesun merkitys vasta sen jälkeen, vaikka tärkeä onkin.
Happohyökkäyksen saa poikki juustopalalla.
Lämpimällä suolavedellä huuhtelu auttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä napsuu alapeukkua sellaisille viesteille, että siitä ei voi kun tehdä päätelmän, että joillekin on vaikeaa myöntää tuhonneensa purukalustonsa sokerilimsojen ja karkkien mättämisellä. Siitä on aivan turha hammaslääkäriä syyttää.
Ennemminkin joillekin on vaikea myöntää että kaikkea huonoa perimää ei pysty korjaamaan parhaallakaan hampaidenhoidolla.
Itselleni aukot on parempi vaihtoehto kuin risojen hampaiden aiheuttamat terveysongelmat. Ne ne nimittäin vasta maksaakin.
Minun 50vuotias mieheni on käynyt hammaslääkärissä tasan kerran 19vuotta kestäneen suhteemme aikana. Ei kuulemma aio mennä kun mitään ongelmia ei ole. Pesee vain iltaisin, ei käytä hammaslankainta.
Minä 47v käyn 2-3 kertaa vuodessa hammaslääkärissä/hoitajalla. Käytän hammaslankainta, pesen hampaat aamuin ja illoin. Silti reikiä ilmestyy enemmän kuin ehtii paikata, hampaat lohkeilee riisin syönnistäkin ja kerran aamulla yksi hammas oli käytännössä murentunut suuhun!
Ai että geenilotto ei muka vaikuta yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Jollekin on ainakin sokerilla pelottelu mennyt päähän.
Lähes häpeäkseni voin tunnustaa, että on ollut aikoja, jolloin en hampaitani ole pessyt kuukausiin ja ikinä en kahta kertaa päivässä. Töissä ollessani pesin aamuisin, ja se oli ahkerinta hampaidenpesun aikaa. Tätäkään lystiä ei elämässäni kauaa kestänyt varhaisen eläköitymiseni johdosta. Hammaslankaa olen käyttänyt ehkä kymmenisen kertaa elämäni aikana - ei ollut vaan se mun juttuni. Minulla ei ole reikiä tai paikkoja ja ikääkin jo 50 vuotta.
Veljeni pesee hampaitaan erityisen ahkerasti ja on kasvissyöjä ja kaikkea muuta terveellistä. Tälle riittää hammaslääkärin moikkaaminenkin ja on heti se viisi reikää hampaissa.
No niin. Tässä nyt kaikille perimälässyttäjille: Reikiintyminen ei ole perinnöllistä (suvussa ei ole huonoa hammasluuta, vaan tavat ja tottumukset periytyvät).
Lähde: https://www.seututk.fi/fi-FI/Asiakkaalle/Tietoa_terveydesta/Potilasohje…
https://www.aamulehti.fi/tiedejateknologia/art-2000007597196.html
Ihan turha vängätä vastaan. Olette itse sokerilla pilanneet purukalustonne. Ja sokeri siis tutkitusti niitä reikiä aiheuttaa, siihenkään ei auta mädillä hampailla louskuttaa vastaan.
Syljen ph vaikuttaa paljon. Toisille kertyy reikiä mutta vähän hammaskiveä. Toisille hammaskiveä mutta vähän reikiä. Noin niinkuin hyvin mustavalkoisesti jaoteltuna.
Minulla hampaat on pilannut lapsuuden laiminlyönti, jossa hampaita ei pesty eikä opetettu pesemään. Vanhemmatkaan eivät pesseet omia hampaitaan.
Ihanaa kuulla täällä, että ei voi olla reikiä, jos hoitaa hampaita hyvin, kun mullakaan ei ole :D
Aina pätevä kortti tuo, että kun mulla ei ole niin ei voi olla muillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella ei käsittääkseni laiteta noita kenellekään.
Alkoholistiäidilleni laitettiin vuonna 2012. Joi hampaansa mädiksi, joten ei kun sossun piikkiin hampaat kuntoon.
Luodaanko hampaat mädiksi jollain sokerisella?
Olen aina luullut että vain huumeet pilaavat hampaat silmiinpistävästi.
Kyllä epätoivo on suurta, kun alapeukutetaan jo tutkimustietoa. Mikä teidän logiikkanne on tässä? Onko jotenkin parempi olla itsensä kanssa, kun hokee että eieieieieei en minä itse pilannut hampaitani, perimä se vaan oli!
Mulla on ihan eri kokemus koulun ilmaisesta hammashoidosta.