Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri vain repii risoja hampaita pois vaikkei tässä elämässä ole implanttiin varaa. Kiva olla nelikymppinen ja suu täynnä aukkoja.

Vierailija
24.11.2022 |

Yksi oli juurihoidettu hammas tuossa ylävasemmalla, se vain mureni. Sitten lohkesi alhaalta keskeltä hammas juurta myöten. Lääkäri oli molemmilla kerroilla että pois vaan, kysyin mitä tilalle ja lääkäri sanoi että yksityiseltä voi kysyä tarjouksia implanttien hinnoista.
Ja käytän hammaslankaa ja suuvettä, kiitos kysymästä.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais hoitaa hampaita parikymppisenä niin ei käy noin

Vierailija
22/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenmyrkytyshän on parempi vaihtoehto hampaiden poisvedolle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerisia ja happamia juomia kannattaa välttää. Happohyökkäystä ei hampaat kestä kuulemma enempää kuin 5 kertaa päivässä, riippumatta siitä miten niitä hoitaa.

Vierailija
24/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten te saatte hampaanne tuohon kuntoon? Olin yli kymmenen vuotta käymättä hammaslääkärissä yhdessä vaiheessa, eivätkä hampaani mädänneet ja murenneet suuhun. Paikkoja vain oli uusittavana. Enkä päivittäin edes pessyt kahdesti enkä käyttänyt hammaslankaa. Mutta minä en eläkään karkilla ja limsalla. Niinkö te teette?

Vierailija
25/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi kiinnostavaa tietää, miksi sulta hajoaa hampaat. Onko ollut pään alueen sädehoitoja, oletko ollut onnettomuudessa, jossa olet kolhinut hampaasi, sairastatko jotain luustosairautta...?

Olen miettinyt tätä kun olen viime aikoina törmännyt aika moneen ihmiseen, jolla on hampaissa vajausta tai ne ovat kuluneet juurikanavaan saakka. Kuitenkin samanikäisiä ihmisiä kuin minä, eli saaneet samanlaista hammashoitoa ja fluorausta ym. Mulla on kaikki hampaat tallessa, tosin yksi varmaan joudutaan joskus poistamaan kun se on juurihoidettu vuosikymmeniä sitten ja silloinhan hammasluu kuivuu ja käy hauraaksi. Kruunu siihen tilalle ei mua kaada, eikä edes irrotettava osaproteesi, jonka saa julkisesta hammashoidosta.

Tuon juurihoidetun hampaani kanssa kävi niin, että olin nuorena ja tietämättömänä töissä, jossa oli pakollinen päivystys ja jouduin työkaverin lusmuilun takia useasti perumaan jo varatun hammaslääkäriajan. 

Mitä väliä sillä on miksi? Jollain voi refluksi olla tuhonnut hampaat, kun taas toinen ei ole niitä ikinä hoitanut, mutta ei ole reikiäkään. Luin kerran miehestä, joka oli tyyliin pessyt hampaat kerran viikossa jos sitäkään eikä yhtään reikää koskaan, hampaat pysyneet ihan priimakunnossa. Voihan se olla että syljen koostumus, ph ties mitkä asiat siihen vaikuttaa, kuinka hyvin hampaat pysyy kunnossa ja millä hoidolla.

Syystä riippumatta kyllä ne pitää hammaslääkärissä hoitaa asialliseen kuntoon. Säädyllinenkin ihminen saadaan näyttämään joltain narkilta, jos hampaita vaan puuttuu suusta ja kolot ammottaa. Mene siinä sitten vaikka työhaastatteluun.

Vierailija
26/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiituh kirjoitti:

Tunnistan ongelman. Hammaslääkäriin on jopa vuoden jono ja sillä välin se pieni reikä tai lohkeama kasvaa, pikku ongelmasta tulee suuri. Lopulta edessä voi olla koko hampaan poisto mikä käynnistää ketjureaktion kun poistettu hammas vetää muut mukaansa.

Reikään ja lohkeamaan saa kyllä akuuttiajan kun soittaa.

Vierailija
27/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut hoitaa hampaita paremmin

Kuten sanoin käytössä on hammaslanka, suuvesi ja pesu aamuin illoin. Hammaslääkärikään ei ole koskaan moittinut hampaitani  huonosti pestyiksi.  Aloittaja

Hammaslanka on huono hampaille, sitä ei edes hammaslääkärit suosittele. Suuvesi ei hampaita puhdista eikä sen käytöstä ole mitään hyötyä.

Hampaiden kunnossa tärkeimmässä roolissa on se, mitä syö. Pesun merkitys vasta sen jälkeen, vaikka tärkeä onkin.

Happohyökkäyksen saa poikki juustopalalla.

Miksi jokainen suuhygienisti painottaa lankaamisen tärkeyttä? Itse ainakin huomaan heti, jos lankaaminen on jäänyt väliin, tulee helposti ientulehdus. Ainakin ahtaat hammasvälit omaavilla lankaaminen on varmasti hyvä asia.

Hammasvälit voi puhdistaa muutenkin kuin langalla. Lankaamista ei enää suositella, se rikkoo hampaan ja ikenien välit.

Vierailija
28/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31 v ja minulta on poistettu yksi hammas. Ko. hampaaseen teki hammaslääkäri epäonnistuneen paikkauksen, kun olin alaikäinen. Porasi siis hampaan kokonaan auki, vaikka reikää ko. hampaassa ei ollut. Myöhemmin piti hampaaseen tehdä juurihoito tuon hoitovirheen takia. Kymmenisen vuotta kesti tuo juurihoidettu hammas, kunnes lohkesi äkisti imetysaikana. Pakko oli poistaa, kun oli niin pahasti lohjennut. Yhä mietin, uskaltaako implanttia laittaa, sillä pelkään mahdollista pysyväksi jäävää hermokipua, jos jokin operaatiossa menee pieleen.

Vierailija
29/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella ei käsittääkseni laiteta noita kenellekään.

Vierailija
30/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin käytössä on hammaslanka, suuvesi ja pesu aamuin illoin. Hammaslääkärikään ei ole koskaan moittinut hampaitani  huonosti pestyiksi.  Aloittaja

Hammaslanka on huono hampaille, sitä ei edes hammaslääkärit suosittele. Suuvesi ei hampaita puhdista eikä sen käytöstä ole mitään hyötyä.

Hampaiden kunnossa tärkeimmässä roolissa on se, mitä syö. Pesun merkitys vasta sen jälkeen, vaikka tärkeä onkin.

Miksi jokainen suuhygienisti painottaa lankaamisen tärkeyttä? Itse ainakin huomaan heti, jos lankaaminen on jäänyt väliin, tulee helposti ientulehdus. Ainakin ahtaat hammasvälit omaavilla lankaaminen on varmasti hyvä asia.

Hammasväliharja on hyvä väline. Lankaamista ei enää mikään hygienisti suosittele.

Vierailija
31/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto olisi että saisit mätien hampaitten takia verenmyrkytyksen. Pakko ne on poistaa jos ei ole korjattavissa.

Vierailija
32/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammasvälit voi puhdistaa muutenkin kuin langalla. Lankaamista ei enää suositella, se rikkoo hampaan ja ikenien välit.

Jos ienharja eikä hammastikku mahdu hampaiden väliin, niin lanka mahtuu. Välit on jollain putsattava, onko muita vaihtoehtoja?

Vierailija
33/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammasväliharja on hyvä väline. Lankaamista ei enää mikään hygienisti suosittele.

Näiden väliin ei mikään pienikään harja mahdu.

Vierailija
34/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla sitten jotain vikaa ravinnossa (c-vitamiinin puute aiheuttaa keripukkia, joka irrottaa hampaat) tai hiukan liikaa piikkihuumeita.

Nämä on sitten ne ainoat vaihtoehdot jollekin näköjään. Hoh hoijaa...

Hampaiden narskuttelu/öinen hampaiden yhteen pureminen on erittäin yleinen syy hampaiden lohkeamiselle. Ko. henkilöille suositellaan purentakiskoa. https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/purentakisko/

Olen viiskymppinen, jonka hampaat on suuhygienistin ja useamman lääkärin suulla todettu erittäin hyväkuntoisiksi ikäisekseen. Ongelmana on kuitenkin hampaiden lohkeaminen. Kaksi haljennutta poistettu  ja toisen tilalla on muutaman vuoden ajan ollut implantti.

Vierailija
35/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi kiinnostavaa tietää, miksi sulta hajoaa hampaat. Onko ollut pään alueen sädehoitoja, oletko ollut onnettomuudessa, jossa olet kolhinut hampaasi, sairastatko jotain luustosairautta...?

Olen miettinyt tätä kun olen viime aikoina törmännyt aika moneen ihmiseen, jolla on hampaissa vajausta tai ne ovat kuluneet juurikanavaan saakka. Kuitenkin samanikäisiä ihmisiä kuin minä, eli saaneet samanlaista hammashoitoa ja fluorausta ym. Mulla on kaikki hampaat tallessa, tosin yksi varmaan joudutaan joskus poistamaan kun se on juurihoidettu vuosikymmeniä sitten ja silloinhan hammasluu kuivuu ja käy hauraaksi. Kruunu siihen tilalle ei mua kaada, eikä edes irrotettava osaproteesi, jonka saa julkisesta hammashoidosta.

Tuon juurihoidetun hampaani kanssa kävi niin, että olin nuorena ja tietämättömänä töissä, jossa oli pakollinen päivystys ja jouduin työkaverin lusmuilun takia useasti perumaan jo varatun hammaslääkäriajan. 

Kun olin teini eräs hammaslääkäri vitsaili että saan reikiä karkin näkemisestäkin. Siis yksi reikä kun paikattiin, niin kuukauden päästä oli tullut kolme uutta. Minä myös narskutan öisin, tämä alkoi vasta vähän päälle parikymppisenä enkä ikinä pitänyt sitä isona juttuna kunnes  tajusin että hampaiden lohkeamat ym johtuu varmaan juuri siitä, että herää aamulla leuat krampissa!

Puremakiskoa kokeiltiin ja kai söin sen hävisi mystisesti yöllä eikä ikinä löytynyt.

Isäni taas oli 40 vuotta käymättä hammasläkärissä ja hänellä oli vain yksi reikä. Ei ole geenit periytyneet..

Aloittaja

Vierailija
36/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hommasin osaproteesin kunnalliselta puolelta. Kustansi kaikkineen tonnin verran.

Vierailija
37/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen moni kuvittelee että on nar kkari tms jos hampaat tohjona. Itselläni syyt ovat ahmimishäiriö ilman oksentamista, koko ajan siis suussa happohyökkäys käynnissä ja hampaiden kirskutus öisin.

Vierailija
38/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 31 v ja minulta on poistettu yksi hammas. Ko. hampaaseen teki hammaslääkäri epäonnistuneen paikkauksen, kun olin alaikäinen. Porasi siis hampaan kokonaan auki, vaikka reikää ko. hampaassa ei ollut. Myöhemmin piti hampaaseen tehdä juurihoito tuon hoitovirheen takia. Kymmenisen vuotta kesti tuo juurihoidettu hammas, kunnes lohkesi äkisti imetysaikana. Pakko oli poistaa, kun oli niin pahasti lohjennut. Yhä mietin, uskaltaako implanttia laittaa, sillä pelkään mahdollista pysyväksi jäävää hermokipua, jos jokin operaatiossa menee pieleen.

Ei sun kauaa sitä tarvitse enää miettiä. Niihin koloihin täytyy istuttaa ne implantit mahdollisimman nopeasti, koska se luu surkastuu tms eikä siihen enää saa sitä impanttia noin vain laitettua. Lukemalla selviää.

Kävin joutessani katsomassa netistä sulle tietoa:

"Yleensä implantti asennetaan paikoilleen muutaman kuukauden kuluttua hampaan poistosta poistokuopan parannuttua. Hampaan poiston jälkeen hammaskuoppaharjanne surkastuu. Tämän vuoksi voidaan joutua käyttämään omaluusiirrettä eli autograftia (598 tapausta vuonna 2002) tai luuta korvaavaa biomateriaalia (159 tapausta vuonna 2002). Toisinaan tukitoimena käytetään kudosten kasvua ohjaavia poistettavia tai liukenevia kalvoja (guided bone regeneration, 26 tapausta vuonna 2002), kondensiomenetelmää (96 tapausta) ja alveoliharjanteen levitystä (kahdeksan tapausta). Samana vuonna poskiontelon pohjan nosto augmentaatiolla tai osteotomialla (sinus lift) tehtiin 46 kertaa ja hermon siirto (hermotransplantaatio) kahdesti."

-https://www.duodecimlehti.fi/duo94347

Vierailija
39/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on miksi? Jollain voi refluksi olla tuhonnut hampaat, kun taas toinen ei ole niitä ikinä hoitanut, mutta ei ole reikiäkään. Luin kerran miehestä, joka oli tyyliin pessyt hampaat kerran viikossa jos sitäkään eikä yhtään reikää koskaan, hampaat pysyneet ihan priimakunnossa. Voihan se olla että syljen koostumus, ph ties mitkä asiat siihen vaikuttaa, kuinka hyvin hampaat pysyy kunnossa ja millä hoidolla.

Syystä riippumatta kyllä ne pitää hammaslääkärissä hoitaa asialliseen kuntoon. Säädyllinenkin ihminen saadaan näyttämään joltain narkilta, jos hampaita vaan puuttuu suusta ja kolot ammottaa. Mene siinä sitten vaikka työhaastatteluun.

Siksi, koska mua kiinnostaa. Yleissivistys ja omakohtainen kertomus siitä, mitä purukaluille tapahtui. Minähän en spämmäile täällä mitään vihapuheita ja itsekin pidin juuri kuuden vuoden tauon hammashuoltokäynneissä. En välillä hoitanut hampaitani päivittäin useisiin vuosiin, koska olin syvästi masentunut, eikä silti ollut yhtään reikää eikä edes hammaskiveä. Nii että ihan inhimillinen mielenkiinto ajoi kysymään, jotta ymmärtäisin ilmiötä.

Minä olen kasvissyöjä ja käytän juomana pääasiassa hanavettä. Lankaan hampaat lähes päivittäin ja annan hammastahnan fluorin vaikuttaa suussa, en huuhdo sitä pois.

Vierailija
40/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin teini eräs hammaslääkäri vitsaili että saan reikiä karkin näkemisestäkin. Siis yksi reikä kun paikattiin, niin kuukauden päästä oli tullut kolme uutta. Minä myös narskutan öisin, tämä alkoi vasta vähän päälle parikymppisenä enkä ikinä pitänyt sitä isona juttuna kunnes  tajusin että hampaiden lohkeamat ym johtuu varmaan juuri siitä, että herää aamulla leuat krampissa!

Puremakiskoa kokeiltiin ja kai söin sen hävisi mystisesti yöllä eikä ikinä löytynyt.

Isäni taas oli 40 vuotta käymättä hammasläkärissä ja hänellä oli vain yksi reikä. Ei ole geenit periytyneet..

Aloittaja

Hampaiden reikiintyminen ei ole geenijuttu vaan bakteerijuttu. Jos lapsen saat kariesbakteerin niin silloin hampaasi on reikiintyvää sorttia. Sen bakteerin voi saada vaikka tarhatädiltä jos hygienia sakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi