Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri vain repii risoja hampaita pois vaikkei tässä elämässä ole implanttiin varaa. Kiva olla nelikymppinen ja suu täynnä aukkoja.

Vierailija
24.11.2022 |

Yksi oli juurihoidettu hammas tuossa ylävasemmalla, se vain mureni. Sitten lohkesi alhaalta keskeltä hammas juurta myöten. Lääkäri oli molemmilla kerroilla että pois vaan, kysyin mitä tilalle ja lääkäri sanoi että yksityiseltä voi kysyä tarjouksia implanttien hinnoista.
Ja käytän hammaslankaa ja suuvettä, kiitos kysymästä.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikattu hampaisto? Jos on niin noin siinä käy. Muovipaikat ei ole ikuisia, hampaat kuluu. Iso osa ihmisistä luulee että hampaita voi jotenkin mystisesti aina vaan paikata uudestaan ja uudestaan. No ei voi. Aina kun paikka uusitaan (muovipaikat ei ikuisia) omaa hammasta pitää porata, varsinkin jos paikan alla on ollut reikä tai paikka irrotessaan lohkaisee omaa hammasta mukana.

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kalliit implantti tai proteettiset hoidot? Itse olen suuhygienisti ja olen huomannut että harvoin saatuja ohjeita noudatetaan ja sitten syytellään lääkäreitä ja suuhygienistejä kun hampaat huonossa kunnossa. Tai sitten syynä on se kuuluisa huono hammasluu.

Kummallisesti potilailla usein rahaa riittää esim kampanjaan/ripsihuoltoon/kynsihuoltoon mutta esimerkiksi suuhygienisti käyntiä ei voi missään tapauksessa varata yksityiselle vaikka se olisi usein jopa halvempi reissu kuin kampaaja, joka pks helposti kustantaa n. 200€

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut hoitaa hampaita paremmin

Kuten sanoin käytössä on hammaslanka, suuvesi ja pesu aamuin illoin. Hammaslääkärikään ei ole koskaan moittinut hampaitani  huonosti pestyiksi.  Aloittaja

Vierailija
42/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen moni kuvittelee että on nar kkari tms jos hampaat tohjona. Itselläni syyt ovat ahmimishäiriö ilman oksentamista, koko ajan siis suussa happohyökkäys käynnissä ja hampaiden kirskutus öisin.

No kai sitä luulee kun ei ole muusta tietoa. Miten luulisit ihmisten näkökulmien avartuvan, ellette te kerro, mitä teille kävi? Kiitos kun kerroit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden harjaus ja lankaus ei riitä jos hampaat aikoinaan reikiintyneet ja paikat falskaa.

Tuohon ei juurikaan kuiitetä huomiota hammaslääkärissä

Vierailija
44/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni 70 ja 80luvulla syntynyt sai ilmaisesta koulun hammashoidosta  semmoiset traumat että päätti olla enää ikinä menemättä hammaslääkäriin. Mennään vasta kun särkee ,jos silloinkaan.

Nuorempi sukupolvi ei voi edes kuvitella niitä karjuvia, tupakanhajuisia hammaslääkäreitä jotka repi väkisin suuta auki ja porasi ilman puudutusta. 

Vierailija
45/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasluustonkin saa geeniperimänä huonon. Siihen vaikuttaa myös se, mitä odottava äiti syö. Esim sodanjälkeisen suuren ikäluokan 1945-1955 syntyneillä on melkein kaikilla kita täynnä amalgaamipaikkoja, kun hammasluunsa ovat niin hauraita.

Ei se ole omaa syy tai huono hammas-ja suuhygieniä vaan perimä ja olosuhteet.

Vierailija
46/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän stressaa koska parissa hampaansa on nyt lohkeama. Narskuttelen hampaita nukkuessa ja monen vuoden adhd lääkitys myös kuluttaa hampaita.

Vierailija
47/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiituh kirjoitti:

Tunnistan ongelman. Hammaslääkäriin on jopa vuoden jono ja sillä välin se pieni reikä tai lohkeama kasvaa, pikku ongelmasta tulee suuri. Lopulta edessä voi olla koko hampaan poisto mikä käynnistää ketjureaktion kun poistettu hammas vetää muut mukaansa.

Multa puuttuu alhaalta kolme, eka poskari lähti n 27veenä. Taustallani rankka bulimia, ei enää. Nyt vajaaseen kymmeneen vuoteen, olen viiskymppinen,ei ole tarvinnut poistaa. Tosi alarivi on aika kärsineen näköinen jo.

Kelaan aktiivisesti hammasremppaa mut en ole vielä uskaltanut kysyä hintoja. Muuten näillä kyllä pärjäilee. Voisi olla melkoinen totuttelu täyteen purukalustoon taas.

Vierailija
48/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain exältä jonkun pöpön mun suuhun kun hampaat meni suhteemme aikana tosi huonoon kuntoon. Moni ei usko mutta niin siinä kävi. Exällä  veri tursusi ikenistä ja henki haisi, ei sitä selvinpäin  voinut suudella vaikka muuten komea kundi olikin. 

Vierailija
49/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni 70 ja 80luvulla syntynyt sai ilmaisesta koulun hammashoidosta  semmoiset traumat että päätti olla enää ikinä menemättä hammaslääkäriin. Mennään vasta kun särkee ,jos silloinkaan.

Nuorempi sukupolvi ei voi edes kuvitella niitä karjuvia, tupakanhajuisia hammaslääkäreitä jotka repi väkisin suuta auki ja porasi ilman puudutusta. 

Hah hah 😂 Muistattekos 50-luvun lapsukaiset vielä niitä poljettavia hammaslääkärin poria ? 🦷🦷🦷🦷 😭😭😭

Vierailija
50/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain exältä jonkun pöpön mun suuhun kun hampaat meni suhteemme aikana tosi huonoon kuntoon. Moni ei usko mutta niin siinä kävi. Exällä  veri tursusi ikenistä ja henki haisi, ei sitä selvinpäin  voinut suudella vaikka muuten komea kundi olikin. 

Miksei olisi mahdollista?Tartuttaahan äitikin vauvan jos antaa samalla lusikalla.

Vierailija
51/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti!

Vierailija
52/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiituh kirjoitti:

Tunnistan ongelman. Hammaslääkäriin on jopa vuoden jono ja sillä välin se pieni reikä tai lohkeama kasvaa, pikku ongelmasta tulee suuri. Lopulta edessä voi olla koko hampaan poisto mikä käynnistää ketjureaktion kun poistettu hammas vetää muut mukaansa.

Multa puuttuu alhaalta kolme, eka poskari lähti n 27veenä. Taustallani rankka bulimia, ei enää. Nyt vajaaseen kymmeneen vuoteen, olen viiskymppinen,ei ole tarvinnut poistaa. Tosi alarivi on aika kärsineen näköinen jo.

Kelaan aktiivisesti hammasremppaa mut en ole vielä uskaltanut kysyä hintoja. Muuten näillä kyllä pärjäilee. Voisi olla melkoinen totuttelu täyteen purukalustoon taas.

Mulla myös nuoruudessa bulimia. Lisäksi adhd lääke kuluttaa hampaita pidemmän päälle. Hampaani ovat suorat ja suht valkoiset eikä ikinä tule plakkia. Ongelmani on hammasluun heikkous.

Vierailija
53/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikattu hampaisto? Jos on niin noin siinä käy. Muovipaikat ei ole ikuisia, hampaat kuluu. Iso osa ihmisistä luulee että hampaita voi jotenkin mystisesti aina vaan paikata uudestaan ja uudestaan. No ei voi. Aina kun paikka uusitaan (muovipaikat ei ikuisia) omaa hammasta pitää porata, varsinkin jos paikan alla on ollut reikä tai paikka irrotessaan lohkaisee omaa hammasta mukana.

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kalliit implantti tai proteettiset hoidot? Itse olen suuhygienisti ja olen huomannut että harvoin saatuja ohjeita noudatetaan ja sitten syytellään lääkäreitä ja suuhygienistejä kun hampaat huonossa kunnossa. Tai sitten syynä on se kuuluisa huono hammasluu.

Kummallisesti potilailla usein rahaa riittää esim kampanjaan/ripsihuoltoon/kynsihuoltoon mutta esimerkiksi suuhygienisti käyntiä ei voi missään tapauksessa varata yksityiselle vaikka se olisi usein jopa halvempi reissu kuin kampaaja, joka pks helposti kustantaa n. 200€

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut hoitaa hampaita paremmin

Kuten sanoin käytössä on hammaslanka, suuvesi ja pesu aamuin illoin. Hammaslääkärikään ei ole koskaan moittinut hampaitani  huonosti pestyiksi.  Aloittaja

Yhteiskunta kustantaa myös esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksien hoidon vaikka niitä sairastavaa olisi lääkärit miten moneen kertaan kehottaneet laihduttamaan, mutta siitä ei ole välitetty. Miksi hampaiden hoidossa ei pitäisi päteä samat säännöt? Varsinkin kun kukaan ei voi perimälleen mitään jos reiät onkin tulleet hyvästä hoidosta huolimatta heikon luuaineksen takia.

Vierailija
54/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti!

Älä muuta sano! Mutta 19vuotiaana sitä merkkaa että kundilla on komea naama ja oma kämppä. Biletettiin paljon, niin kyllä sitä siideripäissä suuteli.

Vierailija
55/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen yhden hampaan tekari on halpa. Töihin mennessä suuhun, muutoin pois.

Vierailija
56/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientulehdus on kavala hiipijä. Hammaslääkäri sanoi aikoinaan, että harjattu on turhankin huolella, koska ienkin on vaurioitunut. Ienkadon vuoksi olen menettänyt hampaita ja nyt pärjäilen aivan hyvin osaproteesilla.

Vierailija
57/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella ei käsittääkseni laiteta noita kenellekään.

Alkoholistiäidilleni laitettiin vuonna 2012. Joi hampaansa mädiksi, joten ei kun sossun piikkiin hampaat kuntoon.

Vierailija
58/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaanhan kaikki aikuisten hammashoito oli omakustanteista. Lasten hoitoon taas panostettiin enemmän, varsinkin ennalta ehkäisevään puoleen ja se tuotti myös tulosta.

Vierailija
59/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi kiinnostavaa tietää, miksi sulta hajoaa hampaat. Onko ollut pään alueen sädehoitoja, oletko ollut onnettomuudessa, jossa olet kolhinut hampaasi, sairastatko jotain luustosairautta...?

Olen miettinyt tätä kun olen viime aikoina törmännyt aika moneen ihmiseen, jolla on hampaissa vajausta tai ne ovat kuluneet juurikanavaan saakka. Kuitenkin samanikäisiä ihmisiä kuin minä, eli saaneet samanlaista hammashoitoa ja fluorausta ym. Mulla on kaikki hampaat tallessa, tosin yksi varmaan joudutaan joskus poistamaan kun se on juurihoidettu vuosikymmeniä sitten ja silloinhan hammasluu kuivuu ja käy hauraaksi. Kruunu siihen tilalle ei mua kaada, eikä edes irrotettava osaproteesi, jonka saa julkisesta hammashoidosta.

Tuon juurihoidetun hampaani kanssa kävi niin, että olin nuorena ja tietämättömänä töissä, jossa oli pakollinen päivystys ja jouduin työkaverin lusmuilun takia useasti perumaan jo varatun hammaslääkäriajan. 

Kun olin teini eräs hammaslääkäri vitsaili että saan reikiä karkin näkemisestäkin. Siis yksi reikä kun paikattiin, niin kuukauden päästä oli tullut kolme uutta. Minä myös narskutan öisin, tämä alkoi vasta vähän päälle parikymppisenä enkä ikinä pitänyt sitä isona juttuna kunnes  tajusin että hampaiden lohkeamat ym johtuu varmaan juuri siitä, että herää aamulla leuat krampissa!

Puremakiskoa kokeiltiin ja kai söin sen hävisi mystisesti yöllä eikä ikinä löytynyt.

Isäni taas oli 40 vuotta käymättä hammasläkärissä ja hänellä oli vain yksi reikä. Ei ole geenit periytyneet..

Aloittaja

Hampaiden reikiintyminen ei ole geenijuttu vaan bakteerijuttu. Jos lapsen saat kariesbakteerin niin silloin hampaasi on reikiintyvää sorttia. Sen bakteerin voi saada vaikka tarhatädiltä jos hygienia sakkaa.

Onkohan se ihan näinkään. Itselläni maitohampaissa oli reikiä, eli bakteeri on, mutta silti pysyviä hampaitani ei ole paikattu. Voi kai bakteeri olla, mutta ei silti ihan vähästä reikiintyvät hampaat, jos niitä hoitaa hyvin, tai jos ei vain ole helposti reikiintyvät hampaat bakteerista huolimatta.

Vierailija
60/101 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tekarit halvemmaksi sitten lopulta kun kaikki revitty pois kuin alkaa teettämään jotain proteeseja niihin aukkoihin?

Hyi helkkari, valita näitä hinnan perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän