Puoliso ei halua enää elää, ei huoli apua, mitä voin tehdä?
Pitkään vakavaa masennusta sairastanut mieheni ei enää jaksa elää. Terapian lopetti, ei lähde lääkäriin. Käy töissä vaativassa työssä, kuulemma ainut asia joka pitänyt vielä jotenki elämän syrjässä kiinni. On jo luovuttanut omien sanojensa mukaan.
Taustalla vakavat traumat ja koko elämän masennus. Keväällä oli myös tilanteessa jossa teki jo testamentin ja mietti miten päivänsä päättää. Jollain konstilla siitä tähän asti on tultu.
Mitä voin enää tehdä? Aivan järkyttävä huoli eikä omakaan ajattelu enää pelaa 😥
Kommentit (67)
Jos mies vain käy ja pärjää töissään, niin anna ehdottomasti käydä äläkä ota sieltä "lomailemaan" tai "kotiin" tms. Se on varmasti (kerta omien sanojensakin mukaan pitää elämässä kiinni), niin asia joka saa hänet menemään päivä kerrallaan eteenpäin. Töiden lisäksi toki kannattaa miettiä mitä muuta voisi tehdä mistä miehelle tulisi iloa/ merkitystä elämään? Mitä teitte esim. ennen yhdessä, asioita/ harrastuksia mistä mies nautti?
Oletko tietoinen miksi miehellä on kuoleman toiveita? Vanhoja traumoja vai vastoinkäymisiä tämän hetkisessä elämässä vai molempia? Voisiko niitä helpottaa jotenkin, luoda toivoa paremmasta tulevaisuudesta?
- Nämä neuvoja ihmiseltä, joka on jo vuoden ajan toivonut kuolevansa, mutta yrittää sinnitellä päivä kerrallaan ainakin vielä hetken.
Sä voisit tehdä huoli ilmoituksen, silloin ainakin tarjottaisiin apua, ehkä jos joku muu sitä ehdottaa olisi sitä helpompi vastaan ottaa.
Voimia paljon <3. Itselläni on vhh ja rauta-arvojen saaminen kuntoon auttanut masennukseen.
Olen ehdottanut kaiken mahdollisen, kaikkea mitä on tykännyt tehdä ennen, ja koittanut keksiä uuttakin, mutta ei suostu mihinkään. Ei saa iloa yhtään mistään, ei edes hetken helpotusta.
Ajattelee ulkopuolisesta avusta, että mitä järkeä siinä on kun millään ei ole mitään väliä. Ei ole kiinnostusta koittaa parantaa asioita kun mikään ei tunnu miltään muulta kuin pahalta, motivaatio on nolla.
Vakavat traumat hällä on taustalla ja kyllä, on elämäni rakkaus.
Ja kiitos teille kaikille vastauksista. Alan olla ihan loppu tähän
Ap
En valitettavasti osaa auttaa mutta minunkin puolisoni on tänä vuonna yrittänyt itsaria parikin kertaa. Syvissä vesissä on menty täälläkin. Tsemppiä ihan hurjasti, toivottavasti vielä elämänne kääntyy parempaan!
Muista huolehtia myös omasta jaksamisesta ja hae tarvittaessa ammattiapua itsellesi.
Koita saada mies lääkärin puheille, onko jotain lääkitystä mitä voisi esimerkiksi vielä kokeilla?
Jotain puhelinumeroja on, joihin voi soittaa. Vastaavassa tilanteessa itse sain ohjeen, että akuutissa tilanteessa pitää yrittää keventää keskustelua ja kääntää puheenaihetta varovasti. Ehkä puhelimitse saisit muitakin ohjeita, tuskin siitä haittaakaan on.
Onko ketamiinihoitoa kokeiltu? Sillä saadaan usein nopea apu itsetuhoiseen masennukseen.
Huolehdi ensi sijassa itsestäsi, ap. Puhu kaikille jotka kuuntelevat. Etsi vertaistukea FinnFamin kautta. Tee mitä hyvänsä omia juttuja. Älä päästä omaa tilannettasi niin huonoksi, että sairastut itse. Sinun on myös lupa erota itsesi suojelemiseksi.
Akuutin tilanteen sattuessa soita hätäkeskukseen. Hanki ammattiapua myös itsellesi, tuo on äärimmäisen raskas tilanne myös sinulle.
Vierailija wrote:
Olen ehdottanut kaiken mahdollisen, kaikkea mitä on tykännyt tehdä ennen, ja koittanut keksiä uuttakin, mutta ei suostu mihinkään. Ei saa iloa yhtään mistään, ei edes hetken helpotusta.
Ajattelee ulkopuolisesta avusta, että mitä järkeä siinä on kun millään ei ole mitään väliä. Ei ole kiinnostusta koittaa parantaa asioita kun mikään ei tunnu miltään muulta kuin pahalta, motivaatio on nolla.
Vakavat traumat hällä on taustalla ja kyllä, on elämäni rakkaus.
Voisko sillä jotenkin yrittää argumentoida, että sun rakkauden takia pitäisi pitää itsensä hengissä ja yrittää hankkiutua parempaan kuntoon? Ettei aiheuttaisi tuskaa ihmiselle joka rakastaa häntä? Vai onko tuossa pisteessä mihinkään tuollaiseen turha enää vedota?
Onko miehellä työpaikallaan työterveyshoitaja/-lääkäri? Voisit ottaa näihin henkilöihin yhteyttä ja kertoa heille. Heidän velvollisuus on jatkaa asioita eteenpäin. Voit pyytää, että eivät sano sinun kertoneen.
Vierailija wrote:
Voit tehdä puolisostasi huoli-ilmoituksen paikkakuntasi sosiaalitoimeen. Sitä kautta miehesi voisi saada lisää apuja. Voimia sinulle <3
Oletko varma, ettei tuon ilmeisin seuraus olisi työpaikan menetys? Terveydenhoidon tietosuoja on nykyään vitsi. Jos työ on ainoa asia, joka enää pitää miehen elämässä kiinni, seuraukset voivat olla kohtalokkaat.
Kiitos aloituksesta ap. Vakavaa masennusta sairastava vastaa: 1) anna olla töissä. Keskittymistä vaativa työ pakottaa ajatukset pois masennuksesta 2) jos puolisollasi on hoitokontakti, sinun ei tarvitse enää tehdä mitään. Jos hoitokontaktia ei ole, yritä pakottaa puolisosi lääkäriin. Minut vaimoni kiristi lääkäriin. Kiitos hänelle siitä. Hän on pysynyt rinnallani, vaikka olen sanonut, että ymmärrän, jos haluaa lähteä. Olen kiitollinen, että hän jaksaa minua ja edelleen sanoo jopa rakastavansa.
Tuo kuullostaa jo huoltosuhteelta, ei missään nimessä tervettä kaataa kaikkea niskaasi noin. Terapiankin lopetti. Miestäsi et voi väkisin pelastaa jos hän ei halua ottaa apua vastaan. Voi kuullostaa karulta enkä missään nimessä halua pahoittaa mieltäsi enempää. Enkä tarkoita että sinun on juuri nyt tehtävä ratkaisuja, mutta KUKAAN ei jaksa tuollaista loputtomiin sairastumatta itse.
Valitsi hän niin tai näin, asia ei ole sinun vastuullasi. Et voi tehdä mitään muuta kuin olla tukena. Vaikka lupaatkin olla tukena, älä tee sitä oman elämäsi kustannuksella. Jossain vaiheessa läheisenkin on, jos ei luovutettava, niin ainakin asetettava itsensä ensimmäiseksi, ettei yksi vie toistakin mukanaan.