Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanko todella noihin sähkökatkoihin on nyt varauduttava?

Vierailija
24.11.2022 |

Tiedän, kuulostaa urpolta tuo kysymykseni, mutta en ole kovin stressaavaa tyyppiä, niin olen vähän sivuuttanut uutiset aiheesta.

Tässä on totuttu elämään niin yltäkylläistä elämää sähköjen, lämpimien suihkujen ja woltien kanssa, niin tuntuu ihan absurdilta, että kerrostaloasuntoihin on hankittava retkikeittimiä, vesikanistereita ja kakkapusseja.

Onko teillä siis ihan trangiat ja lämpömakuupussit, vesisäiliöitä ja patterikäyttöinen radio?
Ja mitä ruokaa te meinaatte sähkökatkon aikana tehdä?

En jotenkin osaa kuvitella perhettämme istumassa viltin alla toisiimme kääriytyneinä, otsalamput päässä ja lusikoimassa säilykepapuja lusikalla pilkkopimeässä ja kylmässä asunnossa.

Osa on varmasti varustautunut täysin, mutta onko teitä muita, jotka hämmentyneinä mietitte, että mihin tässä nyt oikeasti täytyy varautua?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en aio paskantaa pussiin täällä kerrostalossa, haen vaikka veden viereisestä järvestä ja kaadan sillä paskat pöntöstä alas.

Yököttävää nöyryytystä paskantaa johonkin pussiin ja sitten viedä se roskikseen, hyi helv......

Mihin ajattelet sen sun paskasi menevän jos viemärin pumput eivät toimi?

Jos pumppu ei toimi niin viemärissä ei tavara liiku yhtään mihinkään.

Vierailija
62/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitoos3 kirjoitti:

koska sähkönhinnankorotuksia on perusteltu huoltovarmuudella niin laskeeko myös hinnat jos alkaa tulla katkoksia

Pitävät noita parin tunnin katkoja sen vuoksi, että pitkistä katkoista sähköyhtiö joutuu hyvittämään sähkömaksuja.

Muinaisen tapaninpäivän sähkökatkosta sain hyvitystä, kun sähkö oli poikki kolme vuorokautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan ole niin pöljä, että mitään telttaa tai keitintä parin tunnin katkoihin miettiikään. Eihän...?

Ne teltat, keittimet ja kaikki muu on tarkoitettu siihen, että sähköt ovat poissa pitkään. Se 72 tuntia pitää selvityä. Siihen mennessä on saatu järjestettyä vedenjakelu esim. autoista tmv. ja lyödään leipä kouraan toisista autoista. Sillä tyylillä jatketaan niin kauan, kunnes tilanne korjaantuu.

Maalla sähköt olivat vielä 15-20v sitten helposti pois useampia päiviä. Se sai ymmärtämään jo silloin sen, että koskaan ei pidä elämää ottaa liian varman päälle. Ja sen, että tulisija olisi hyvä löytyä joka kodista.

Kunnon kotivara on itsestäänselvyys. Ei aina viitsi joka kerran juoksuttaa muita, jos koipi taittuu, saa kuumeen tai jonkun kulkutaudin.

Vierailija
64/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei Ruotsissa ole sähköt poikki, niin voimme siirtyä rajan toiselle puolen hotelliin.

Vierailija
65/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajateltiin varautua seuraavasti:

- Laitetaan taskulamput, kynttilät ja sytkärit helposti löydettävään paikkaan.

- Taaperolle ostetaan purkkiruokaa ja lämpimässä säilytettäviä välipaloja varmuuden vuoksi. Kosteuspyyhkeitä, jos tarvetta pestä peppu.

- Jos alkaa näyttää siltä, katkot ovat oikeasti mahdollisia, niin sitten täytetään vesipullot valmiiksi aamuisin.

- Huolehditaan, ettei puhelimen akku ole täysin tyhjänä missään vaiheessa.

Muuten eletään normaalisti. Mitään ruokaa tuskin sen kahden tunnin aikana on pakko saada. Välipalaksi voi syödä vaikka hedelmän.

Vierailija
66/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävästä historiasta johtuen, ainoa katastrofi jota oikeasti pelkään on vessapaperin loppuminen. Kaikki-mulle-heti-tänne idiootit jätti perinpohjaiset traumat. Minä minä minä! Voisin nähdä painajaisia.

Vierailija
67/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Taaperolle ostetaan purkkiruokaa ja lämpimässä säilytettäviä välipaloja varmuuden vuoksi. Kosteuspyyhkeitä, jos tarvetta pestä peppu.

- Jos alkaa näyttää siltä, katkot ovat oikeasti mahdollisia, niin sitten täytetään vesipullot valmiiksi aamuisin.

Muuten eletään normaalisti. Mitään ruokaa tuskin sen kahden tunnin aikana on pakko saada. Välipalaksi voi syödä vaikka hedelmän.

Niin olettaen että sähkökatko on ollut tiedossa ja juuri ennen sitä on ollut mahdollisuus ruokailla. 

Vierailija
68/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävästä historiasta johtuen, ainoa katastrofi jota oikeasti pelkään on vessapaperin loppuminen. Kaikki-mulle-heti-tänne idiootit jätti perinpohjaiset traumat. Minä minä minä! Voisin nähdä painajaisia.

Minkä tahansa tavaran tai palvelun kohdalla toteutuu sama jos ihmiset kokevat oman edun niin vaativan vaikka todellisuus olisi muuta.  Viimeksi joditabletit. 

Vierailija
69/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa jos ei ihminen selviä paria tuntia ilman sähköä... pitää olla retkikeittimet yms. Se varmaan selittää miksi suomalaiset on niin ylipainoisia.

Naurettavaa, jos ihminen elää jossain kuvitteellisessa ihanne maailmassa, jossa ne jälleen kytkennät onnistuu noin vaan nappia painamalla. Kannattaa varautua pidempiinkin katkoihin, ilman paniikkia.

Minäkin luulen, että arviot parin tunnin katkoksista ovat ylioptimistisia. Vähän niin kuin alkuvuodesta 2020 vakuuteltiin, miten hyvin Suomi on varautunut pandemioihin.

Vierailija
70/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olettaen että sähkökatko on ollut tiedossa ja juuri ennen sitä on ollut mahdollisuus ruokailla. 

Vaikkei olisikaan tiedossa, niin kyllä sitä aikuinen jaksaa pari tuntia odottaa, jos syö pienen välipalan. Pieni lapsi ei, siksi hänelle on varattu ruokaa.

71/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa jos ei ihminen selviä paria tuntia ilman sähköä... pitää olla retkikeittimet yms. Se varmaan selittää miksi suomalaiset on niin ylipainoisia.

Naurettavaa, jos ihminen elää jossain kuvitteellisessa ihanne maailmassa, jossa ne jälleen kytkennät onnistuu noin vaan nappia painamalla. Kannattaa varautua pidempiinkin katkoihin, ilman paniikkia.

Minäkin luulen, että arviot parin tunnin katkoksista ovat ylioptimistisia. Vähän niin kuin alkuvuodesta 2020 vakuuteltiin, miten hyvin Suomi on varautunut pandemioihin.

Minäkin suhtaudun hieman varauksella siihen, että mitään ongelmia ei missään tapauksessa ilmenisi, kun sähköt palautetaan. Siksi olen varautunut myös pidempiin sähkökatkoksiin. Ja onhan olemassa sekin mahdollisuus, että sähköt katkeavat jostain muusta syystä kuin suunnitellusti. 

Vierailija
72/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoaako sinulta ruuatkin jääkaapista sähkökatkon myötä? Kyllä sieltä voi ruokaa ottaa, mutta ei kannata turhaan availla.

Vierailija
73/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla maksimisiirtokapasiteetti Ruotsista ja Norjasta yhteensä?

Kuka mahtaa tietää? En löytänyt tietoa Fingridin sivuilta.

Nyt meillä kulutus on liki 11.000MW ja oma tuotanto reilut 8500MW. Ruotsista tulee 2500MW.

Maksimikulutus kovilla pakkasilla nousee 15000MW:iin.

Eli ihan olennaista olisi tietää paljonko Ruotsista voi saada virtaa, kun sielläkin on pakkanen ja tuuli olematon. Siirtokapasiteetissa kai ne rajat tulevat ensin vastaan.

Vierailija
74/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ateriarytmi sulla oikein on? Aikuinen pärjää vaikka päiviä syömättä. Itse syön yleensä kaksi kertaa päivässä, jos välissä tulee huono olo niin suolahippusella se lähtee.

75/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä tahansa tavaran tai palvelun kohdalla toteutuu sama jos ihmiset kokevat oman edun niin vaativan vaikka todellisuus olisi muuta.  Viimeksi joditabletit. 

Ja joditabletitkin on olleet kotivarasuosituksessa jo ainakin 40 vuotta, mutta ihmisille tuli kiire hamstara niitä. Ensin keväällä ja sitten alkusyksystä. Keväällä ne loppuivat apteekista hetkelliseksi, mutta niitä tuli parissa viikossa apteekkeihin lisää. Mutta kun media mainitsi loppukesästä asiasta, taas tuli ihmisille kiire apteekkiin. Sen sijaan, että olisivat hankkineet ne jo aikaisemmin. 

Vierailija
76/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä joukkohysteriat voi jättää ihan välistä. Tämäkin peikko häviää, kun laittaa niitä valoja päälle.

Mutta valoja ei saa päälle, jos on sähköt poikki. :D

Vierailija
77/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela loiset älähtävät MULLE KUULUU. voi voi kysy kelasta agrigaattia ettei leipä jonon tuotteet sula. onhan se hirveää jos töihin joudut 

Vierailija
78/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI SITÄ patteriradiota pitää alkaa kuuntelemaan jos sähköt katkeaa? En kuuntele radiota muutenkaan kuin autossa ja jos joku laki nyt määrää kuuntelemaan radiota sähkökatkojen aikana niin meen autoon.

Siitä kuulet viranomaistiedotukset, niin tiedät, mitä tapahtuu ja miten kansalaisia ohjeistetaan. Voit käyttää auton radiotakin tietenkin. Mobiilitukiasemat ja siis kännykät lakkaavat toimimasta, jos katko kestää useamman tunnin.

Vierailija
79/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei olisikaan tiedossa, niin kyllä sitä aikuinen jaksaa pari tuntia odottaa, jos syö pienen välipalan. Pieni lapsi ei, siksi hänelle on varattu ruokaa.

Jos on ollut esimerkiksi töissä nelisen tuntia ja aikeissa mennä ruokailemaan ja tuleekin sähkökatkos niin siinä se ruoka saattaa jäädä syömättä ja palattava ilman ruokaa mahdollisesti töihin. Eikä välttämättä heti sähköjen palattua mahdollisuutta ruokailuun. Vai mennäänkö siihen että vaikkapa bussikuski kurvaa heti sähköjen palattua lähimmälle kahvilalle ruokailemaan. Vai odotellaan että ajelee syömättä vuoronsa loppuun. Sama tulee monessa muussa ammatissa vastaan. Sitä ei helposti kotona oleva mamma tai toimistotöissä oleva ajattele ettei kaikilla koska tahansa mahdollisuus syödä pientä välipalaa ja mennä sitten toisena ajankohtana syömään.

Vierailija
80/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei Ruotsissa ole sähköt poikki, niin voimme siirtyä rajan toiselle puolen hotelliin.

Moni joutuu kyllä käymään töissä sähkökatkon aikanakin ja lapset koulussa.

Helsingin kaupunki on juuri ohjeistanut, että opettajien pitäisi kantaa vessoista muovipussissa oppilaiden kakat ulos roskikseen. Eri kunnissa kouluista neuvotaan mm. myös pitämään lapsilla repuissa otsalamppua/taskulamppua ja myös joditabletteja.

Koulusta ei ole aikomus lähteä lomalle hotelleihin muualle maahan, jos tulee sähkökatkoja. Myös aikuisten pitää jatkaa työssäkäyntiä. Eikö teidän työpaikallanne ole annettu mitään ohjeita näitä tilanteita varten? Meidän konttoritalossa oli oikein harjoitus viikko sitten, jossa kaikki sähköt katkaistiin ja katsottiin, miten sujuu ja mitä ongelmia voi tulla laitteisiin, kun ne kytketään takaisin.

Eli ei kukaan mihinkään kotimaanmatkalle hotellilomalle voi häipätä, jos tulee sähkökatko. Yhteiskunnan täytyy pyöriä. Siksi jokaisen kansalaisen ja perheen täytyy itse varautua. Virallinen ohje on, että jokaisen pitäisi selvitä ilman sähköä, vettä ja lämpöä itsekseen ilman mitään yhteiskunnan apua 3 vrk.