Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanko todella noihin sähkökatkoihin on nyt varauduttava?

Vierailija
24.11.2022 |

Tiedän, kuulostaa urpolta tuo kysymykseni, mutta en ole kovin stressaavaa tyyppiä, niin olen vähän sivuuttanut uutiset aiheesta.

Tässä on totuttu elämään niin yltäkylläistä elämää sähköjen, lämpimien suihkujen ja woltien kanssa, niin tuntuu ihan absurdilta, että kerrostaloasuntoihin on hankittava retkikeittimiä, vesikanistereita ja kakkapusseja.

Onko teillä siis ihan trangiat ja lämpömakuupussit, vesisäiliöitä ja patterikäyttöinen radio?
Ja mitä ruokaa te meinaatte sähkökatkon aikana tehdä?

En jotenkin osaa kuvitella perhettämme istumassa viltin alla toisiimme kääriytyneinä, otsalamput päässä ja lusikoimassa säilykepapuja lusikalla pilkkopimeässä ja kylmässä asunnossa.

Osa on varmasti varustautunut täysin, mutta onko teitä muita, jotka hämmentyneinä mietitte, että mihin tässä nyt oikeasti täytyy varautua?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kukaan viranomainen ole kehottanut lusikoimaan kylmiä papuja vilttiin kääriytyneenä suunniteltujen sähkökatkojen aikana. Sulla menee nyt kaksi asiaa sekaisin.

Vierailija
22/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen varautuu aina tulossa oleviin muutoksiin. Minä varaudun esimerkiksi talven tuloon lämpimin vaattein, talvirenkain ja lumityövälinein samalla huolehtien lämmitystarpeiden riittävyydestä. Jopa useita päiviä kestävät sähkökatkot ovat ihan tavanomaisia Suomenkin maaseudulla, jossa niihin on myös varauduttu. Kyllä me kaupunkilaisetkin selviämme muutaman tunnin sähkökatkosta helposti, kun viitsimme edes pikkuisen varautua niihin etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa jos ei ihminen selviä paria tuntia ilman sähköä... pitää olla retkikeittimet yms. Se varmaan selittää miksi suomalaiset on niin ylipainoisia.

Naurettavaa, jos ihminen elää jossain kuvitteellisessa ihanne maailmassa, jossa ne jälleen kytkennät onnistuu noin vaan nappia painamalla. Kannattaa varautua pidempiinkin katkoihin, ilman paniikkia.

Mikä niiden suunniteltujen katkosten jälleenkytkennöissä on vaikeaa? Kinastelevatko sähkölaitosten työntekijät, että kuka saa painaa nappia tänään ja kuka huomenna?

Vierailija
24/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fingridiltä jos kysytään niin kyllä.

Ja ne kestää vaan pari tuntia, ei siihen kuole / laitteet hajoa / talo kylmene siinä ajassa.

Mutta ! Muistakaa tämä:

Jos tunnette vanhoja yksinäisiä ihmisiä, naapurustossa yms ottakaa asia puheeksi heidän kanssa. Vaihtakaa puhelinnumeroita ja soittakaa jos katko tulee onko kaikki hyvin yms. Tai että teille saa soittaa . Tarvitseeko jotain apua? Onko taskulamppu ja radio? Auttakaa hankkimaan.

Moni yksinäinen vanhus voi olla peloissaan/ ahdistunut. Rohkeasti pitää nyt ylittää suomalaiset kulttuuriset kynnykset ja välittää muista ihmisistä .

Jos katko tulee niin älkää nyt s**tana ainakaan soitelko ympäriinsä ja kuluttako sitä vähäistä tukiaseman varavirtaa. Käykää koputtamassa ovelle!

Ovelle koputtaminen vielä parempi.

Mutta, se tukiaseman akku ei kulu sen nopeammin soittaako ihmiset vai ei. Tukiasema toimii signaalin heijastajana itse signaali ei vie sähköä.

Vierailija
25/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa jos ei ihminen selviä paria tuntia ilman sähköä... pitää olla retkikeittimet yms. Se varmaan selittää miksi suomalaiset on niin ylipainoisia.

No, se varautimisohje koskee muutakin kuin kahden tunnin sähkökatkoja. Lue ne joskus.)

Vierailija
26/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ihmisillä ei ole syntyjäänkään mielikuvitusta, kuvitella tilannetta, joka on vasta tulossa. Siihen auttaa kenties harjoittelu.

Virrat poikki pääkytkimestä hetkeksi. Mitä silloin tulee mieleen, että itse saattaisi tarvita?

Ämpäri lähellä vessaksi, johon muovipussi tai kaksi jo valmiiksi varattuna.

Patterilamppu, jonka löydät ilman kompurointia.

Kun saa vähän valaistusta huoneeseen, niin kyllä loppu sujuu itsekseen.

Jääkaappia tai pakastinta ei passaa aukoa.

Hyvä olisi olla se patteri radio ja varavirta lähteet ladattuina. Jos löytää ulko vaatteet, niin ulkona aika kuluu helpommin. Toki otsalamppu on hyvä olla kiinnitettynä ulkotakkiin tai lamppuun, joka on aina mukana.

Kaupat ovat kiinni, joten käteistä ei ehkä tarvita.

Sähkökatkoja on kahta lajia, suunnitellut katkot ja suunnittelemattomat katkot, jotka voivat olla vaikka kuinka pitkiä.

Hissin käyttö kannattaa lopettaa kokonaan.

Vierailija
27/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varautunut mitenkään. Olen ajatellut, että katkon ajan voi vaikka torkkua tai istua paikallaan ja ajatella syntyjä syviä. Asun kerrostalokaksiossa, jossa ei ole mitään ihmeellistä. Ei ole lattialämmmityksiä, saunoja tai muuta semmoista. Jos katko tulee, sitten vain odottelen jonkin aikaa.

Vierailija
28/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin keskustelussa näkee varautumisen vähättelyä. Se puhe tulee yksinomaan venäjältä, nuo pyccien trollit joku kuukausi sitten yritti kaataa koko varautumis/preppauskeskustelun spämmäämällä jotain "minähän en pussiin kaki"-trollaamistaan sivutolkulla. Heidän tavoitteenaan on saada Suomen yhteiskuntaan ongelmia, ja mikäpä olisi parempi kuin vakuutella osalle väestöstä, että kotona ei tarvitse olla mitään tarpeellista huomista pidemmälle.

Noudata valtion ja pelastuslaitoksen ohjeita, sitten olet varautunut ainakin vähän.

Sitä mietin onko näitä varautumisohjeita nyt annettu parin tunnin sähkökatkojen takia, kun sähköä säästetään. Vai kyberhyökkäyksien tai muiden selkkausten takia.

Vierailija
29/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin keskustelussa näkee varautumisen vähättelyä. Se puhe tulee yksinomaan venäjältä, nuo pyccien trollit joku kuukausi sitten yritti kaataa koko varautumis/preppauskeskustelun spämmäämällä jotain "minähän en pussiin kaki"-trollaamistaan sivutolkulla. Heidän tavoitteenaan on saada Suomen yhteiskuntaan ongelmia, ja mikäpä olisi parempi kuin vakuutella osalle väestöstä, että kotona ei tarvitse olla mitään tarpeellista huomista pidemmälle.

Noudata valtion ja pelastuslaitoksen ohjeita, sitten olet varautunut ainakin vähän.

Tää. Viranomaisten ohjeet on juuri oikeat. Kaikille.

72tuntia.fi kertoo asiasta.

Vierailija
30/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset ajat ovat osoittaneet etten minä ainakaan luota enää että asiat menee suunnitellusti vaan kaikki kosahtaa mikä vain voi. Parin tunnin suunniteltu katkos ja todennäköisesti läheskään kaikkialla ei sähköt kytkeydy sen jälkeen vaan katko voi olla pitkäkin. Sen jälkeen selitellään ettei me osattu yhtään varautua moiseen. Omalta kohdalta pärjään kyllä koska sähkökatkokset täällä joka talvisia ja ei tuota mitään uutta ongelmaa. Jossakin kerrostaloasunnossa olisin huolissanin enkä käyttäisi hissiä koko talvena esimerkiksi. Mikään ei takaa että ne kaikki sähkökatkot ovat ennalta ilmoitettuja.

31/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mietin onko näitä varautumisohjeita nyt annettu parin tunnin sähkökatkojen takia, kun sähköä säästetään. Vai kyberhyökkäyksien tai muiden selkkausten takia.

Kaikkien sähkökatkojen takia. On tietenkin selvää, ettet sä mitään makuupusseja tai retkikeittimiä tarvitse 1-2 tunnin sähkökatkosten takia. 

Vierailija
32/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut vielä edes juomavettä.

A. pitäs kantaa meidän perheelle n. 40-50litraa 72 tunniksi juomavettä.

B. Kuka hitsi jaksaa kantaa, kun tässä saa jo perus ruokatarpeita kantaa 2 kertaa viikossa ihan olkapäät notkolla.

C. Minne mä säilön tollasen vesimäärän? Keskelle olohuonetta vai sänkyjen alle?

Vierailija
33/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen ainakin varautunut siihen, että asun nykyään kehitysmaassa toteamalla, että asun nykyään kehitysmaassa. Jos sähkökatko tulee sytytän kynttilän ja makaan peiton alla passiivisena kunnes sähkökatko on ohi. Vai miten mun tulisi päästä vaikka töihin junalla? Ei kun ai niin, pitää varautua ja kaikkea sellaista.

Olen nuori ja silti jo sairas ihminen, nytkin sairaslomalla ja katson Netflixiä. En äänestänyt pipipääpuolueita kun ei se sairaus mun päässä ole. Siksi en nyt jaksa välittää mistään, nauttikaa nyt ja varautukaa.

Vierailija
34/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautuminen on selvästi liian vaikea konsepti sinulle joten älä varaudu ja toivo parasta.

Vierailija
35/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa kinata. Kuka varautuu pahemman varalta, kuka ei. Mutta jos pidempiä sähkökatkoja tulee niin turha sitten valittaa ja ennen kaikkea mennä norkoamaan ruokaa tms. katkoihin varautuneilts. Silloin jokainen on omillaan.

Vierailija
36/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B. Kuka hitsi jaksaa kantaa, kun tässä saa jo perus ruokatarpeita kantaa 2 kertaa viikossa ihan olkapäät notkolla.

Kukaan ei pakota sua tekemään noista yhtään mitään. Voit aivan hyvin olla varautumattakin ja pärjätä ilman vettä 72 tuntia. Mutta jos varaudut, sun pitää ihan itse miettiä, miten hoidat asian. Ei kukaan viranomainen voi antaa jokaiselle ihmiselle yksilöllisesti räätälöityjä ohjeita.

Vierailija
37/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset vuodet ovat opettaneet sen, että näin tämä himma toimii. Tulee "ennakkovaroituksia" ja sitten se itse tapahtuma. Jos sähkö meinaisi riittää, se laitetaan loppumaan, että saadaan ne katkot ja pidettyä hinnat pilvissä.

Vierailija
38/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et kykene varautumaan, pakkaat kriisitilanteen sattuessa pesueesi autoon ja ajatte jollekin sellaiselle paikkakunnalle, missä toimii sähköt ja hanasta tulee vettä. Asutte vaikka siellä hotellissa ja käytte ravintolassa syömässä.

Vierailija
39/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vettä tarvitse ostaa. Hanasta tyhjään pulloon tai kanisteriin, niin ei pääse jano yllättämään parin tunnin katkoksen aikana.

Vierailija
40/91 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 50-70l juomavettä ole iso määrä. Meillä pieni kerrostaloasunto ja 5kpl 10l vesitonkkia sievässä rivissä keittiössä. Ei niitä kaikkia kerralla tarvitse kantaa. Ostat yhden kerrallaan