Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtaisitteko kummit tälläisessä tapauksessa? Lapsi 2v käytännössä hylätty kummien toimesta

Vierailija
24.11.2022 |

Pienen lapsen kummisetä on jättänyt väliin 1 ja 2-vuotisjuhlat. Ei muista lasta mitenkään. 🥺 On laittanut Whatsappin mykistykselle, ei ole samaan 2 vuoteen lukenut kummilapsen joskus lähettämiä viestejä ollenkaan. 🥺 Kutsuttaessa ei tule kylään. Kutsuttaessa jätti kummilapsen sisaruksen synttärit kokonaan väliin ei edes onnitellut).

Nyt kuulimme että pitää oman lapsensa synttärit jonne ei ole kutsumassa tätä pientä kummilastaan.

Olemme viimeisen vuoden yrittäneet itse sopia joitain tapaamisia, mutta on, ei edes vaikeaa vaan täysin mahdotonta yksipuolisesti olla johonkin yhteydessä. Sydän itkee pienen esikoisemme puolesta 😰😰😰 Emme ikinä tienneet, miten tunnekylmiä ihmisiä kummeiksi pyysimme.

Olemme viimeisen vuoden miettineet, että kun lapsella on hänestä välittäviä muita aikuisia, meidän ystäväperheitä, että kutsuisimme hänelle (2v lapsi) uudet kummit. Koko tämä yli 2v on ollut hirveää, kun lapsen kummi ei välitä YHTÄÄN.

Kokemuksia, ja antakaa viisaita ohjeita

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä ei vain kiinnosta muiden lapset. Piste. Älkää piinatko niitä tällä kummiasialla, naisten juttuja. Oma mieheni ei muista kummilapsiaan mitenkään. En ole itse heidän kumminsa joten ei kuulu mullekkaan. Avioerot ja ystävien riitaantumiset tekee näistä kummijutuista piinallisia. Omasta kummitädistäni tuli alkoholisti, ahdistaa vieläkin kun lapsena muistutettiin että hän on kummini, ikäänkuin olisin ollut jotenkin osallinen hänen alkoholismiinsa.

Vierailija
62/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä h****tti siinä on että kummiudelle asetetaan ihan älyttömät vaatimukset? Todella moni suostuu kummiksi kun ei kehtaa kieltäytyä. Älkää vaatiko varsinkaan omia lapsia omaavalta kummilta älytöntä lastenne palvomista. Käsityääkseni jokainen päättää itse miten kummiuden hoitaa vai hoitaako mitenkään. Ei se silleen mene että lapsen äiti päättää mikä on oikea ja sopiva tapa olla kummi. Ehkä minäkään en jaksaisi viestejä avata mikäli aina oltaisi jotain vaatimassa.

Mitä valheita sinä selität?

Kummi on kutsuttu vain 1- ja 2v juhliin - ei ole ilmestynyt paikalle

Kummille on yritetty soittaa - ei vastaa puhelimeen

EI olla oltu vaatimassa yhtään mitään

Kummin käytös on aivan kamalaa! Ei tälläistä suo yhdellekään lapselle 💩👿

Onhan se vaatimista mikäli loukkaannutaan jos ei paikalle tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa avoimesti isovanhemmille ja perheystäville tämä, että kahteen vuoteen eli käytännössä koko lapsen elämän ajan, hänet on jätetty huomiotta juuri kummin kunniatehtävässä olevan toimesta.

Ketä nyt sitten heilauttaa, jos perheystävän lapsen kummi vaihtuu.

Vaihtaminen ei ole mahdollista.

Anteeksi sanavirhe, ketä kiinnostaa jos perheystävän lapsen kummi muuttuu. 

Vierailija
64/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummeja kai ei voi vaihtaa, lisätä voi.

Kummin tehtävä on tukea uskonnollisessa kasvatuksessa.

Itsellä on suuri perhe, ja yhteensä lapsilla siis paljon kummeja. Jotkut kummeista eivät ole koskaan muistaneet mitenkään. Toki on harmittanut, jos yhdellä lapsella kaikki kummit muistavat, ja jollakin toisella ei kukaan kummeista, mutta minkäs sille tekee.

Onko kyseessä joku sinkkuihminen, jolla itsellään ei ole lapsia? Tulee mieleen, että jos on kovin nuori, niin ei välttämättä osaa olla niin kovin velvollisuudentuntoinen. 

Velvollisuudentunne on yhtä kuin synttärilahjat?

No ei minun, eli tuon kirjoittajan mielestä. Itse olen käynyt kummilasten synttäreillä aina, vaikka välillä on ollut kaikenlaisia murheita, väsymystä ja sairauttakin, eikä niin olisi huvittanut. Tärkeitä juttuja kuitenkin kummilapsen perheelle.

Vierailija
65/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pyydettiin miehen kaveriparikuntaa kummeiksi, koska mies on heidän lapsensa kummi. Joka synttäreinä ja jouluna antanut 50e lahkaksi. Ja käynyt kylässä usein.

Meidän vauva on nyt 10kk. Kummilahjaksi sai poika halvimmat muoviastiat mitä Prismasta löytyi (ei edes käytetä muovilautasia) ja jouluksi en odota ihmeitä.

Kylässä ovat käyneet kerran.

Edelleen lähettävät kuvia miehelle kummipojastaan ja lahjatoiveita sieltä päästä tulee.

Yllätyksenä tuli tuo vastavuorottomuus, etenkin kun mies on ollut niin osallistuva kummisetä.

Nyt sitten sanoikin antavansa jatkossa saman arvoisen lahjan.

8 euroa lienee sopiva.

Me on 10 vuoden ajan muistettu veljeni poikaa. Säästetty hänelle, ostettu merkkivaatteita, otettu lomille mukaan, opetettu urheilulajeja, hommattu varmasti yli tuon 50e lahjat, muistettu synttärit, joulut ja nimipäivät.

Veljeni ei muista mitenkään, ei edes tuon 8e arvoisesti meidän lasta joka on hänen kummilapsi. Ei tosiaan vastaa edes puhelimeen kuten Ap:n moukka - kummit. Ei edes onnitellut, kun toinen lapsemme syntyi.

Vierailija
66/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte ilmoittaa seurakunnalle uudet kummit

Tsemppiä Ap👍

tämä on hieman outoa. Tilaisuus (kaste) on jo tapahtunut. Ja, kuka haluaa ryhtyä pelkäksi lahja-automaatiksi kun edessä olisi pelkkiä velvollisuuksia vailla mitään hyötyä itselleen. Se suhde pitää olla vahva teihin vanhempiin, niin että molemmin puolin käydään kylässä. He kysyisi varmaan itseltään että miksi vasta nyt pyydätte, kun ette pyytäneet jo silloin kasteeseen? Haiskahtaa hyväksikäyttöyritykseltä. Kuka tuohon ryhtyisi? Ennemminkin pyydeltkää kavereitanne lapsen synttäreille.

Vierailija
67/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kumma käsitys kummiudesta. Kummit on aikuisia, joihin sinä luotat niin paljon, että antaisit heille lapsesi, jos sulle sattuisi jotain. Itse olet huonosti valinnut, jos olet valinnut kummit lapsillesi ajatuksella että heiltä saa lahjoja. Mulla on kolme kummilasta, jokaiseen olen luonut heidän näköisen suhteen, ei mun tarvitse heidän vanhempiaan miellyttää tai antaa rahaa tms. Ovat mulle rakkaita ja he tietävät sen, ottavat yhteyttä, jos haluavat ja tulevat meille, jos haluavat; luottavat vaikka en ole rahaa tai lahjoja heille syytänyt. Noin pienten lasten kohdalla se kummius on sitä, että sä kerrot lapselle kerkä on hänen kummejaan ja kerrot kummeille lapsen kuulumisia, ei toisinpäin.

Vierailija
68/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 18v kun siskoni pyysi ja aneli kummiksi kun ei ketään saanut. Selitti että on vaan nimi paperissa. Minä sitten suostuin. En ymmärtänyt lapsista mitään. Sitten alkoikin pommitus kaikkine pyyntöineen Kun olet kummi tyyliin. Välit meni poikki kun en jaksanut jatkuvia pyyntöjä.

Vierailija
69/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummeja kai ei voi vaihtaa, lisätä voi.

Kummin tehtävä on tukea uskonnollisessa kasvatuksessa.

Itsellä on suuri perhe, ja yhteensä lapsilla siis paljon kummeja. Jotkut kummeista eivät ole koskaan muistaneet mitenkään. Toki on harmittanut, jos yhdellä lapsella kaikki kummit muistavat, ja jollakin toisella ei kukaan kummeista, mutta minkäs sille tekee.

Onko kyseessä joku sinkkuihminen, jolla itsellään ei ole lapsia? Tulee mieleen, että jos on kovin nuori, niin ei välttämättä osaa olla niin kovin velvollisuudentuntoinen. 

Velvollisuudentunne on yhtä kuin synttärilahjat?

No ei minun, eli tuon kirjoittajan mielestä. Itse olen käynyt kummilasten synttäreillä aina, vaikka välillä on ollut kaikenlaisia murheita, väsymystä ja sairauttakin, eikä niin olisi huvittanut. Tärkeitä juttuja kuitenkin kummilapsen perheelle.

Miksi se on heille niin tärkeää?

Vierailija
70/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Missään ohjeissa ei mainita syntymäpäivä- tai joululahjojen antamisesta. Miksi kummiutta pidetään vielä niin tärkeänä, vaikka ollaan vain tapakristittyjä? Tuntuu siltä kuin nykyään kummin tehtävä olisi olla vain lahja-automaatti. Aika vastenmielistä.

Ei mulle ainakaan lahjat merkkaa vaan osallistuvuus lapsen elämään. Miehen kaveripariskunta näkee vaan oman lapsensa, aina täytyy mennä synttäreille käymään ja jouluna viemään lahja, mutta vastavuoroisuutta heiltä ei tule eivätkä tule edes kutsuttaessa käymään.

On oikeasti itsekkäitä vanhempia, jotka pyytävät monta kummia saadakseen lapselle lahjoja paljon.

Itse ei anneta muille.

Vierailija
71/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi pitänyt alkaa kummiksi (2). En juuri anna lahjoja koska ovat jo täysi-ikäisiä ja nekään ei oo antaneet niin tänä jouluna ei yhtään. 

Vierailija
72/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kummit on aikuisia, joihin sinä luotat niin paljon, että antaisit heille lapsesi, jos sulle sattuisi jotain."

Tämä on aivan antiikkinen käsitys. Kummius ei tarkoita sijaisvanhemmuutta. Kummiudella ei ole mitään merkitystä, kun viranomaiset päättävät siitä, kuka lapsen huoltajaksi tulee vanhempien kuoltua.

Vierailija
73/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa avoimesti isovanhemmille ja perheystäville tämä, että kahteen vuoteen eli käytännössä koko lapsen elämän ajan, hänet on jätetty huomiotta juuri kummin kunniatehtävässä olevan toimesta.

Ketä nyt sitten heilauttaa, jos perheystävän lapsen kummi vaihtuu.

Vaihtaminen ei ole mahdollista.

Anteeksi sanavirhe, ketä kiinnostaa jos perheystävän lapsen kummi muuttuu. 

Ei kummi myöskään muutu. Kummiutta ei voi poistaa.

Vierailija
74/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneus yksi kuolemansynnistä kirjoitti:

Kummin tehtävät:

Kummitoimii kastetilaisuuden todistajana. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan vähintään yksi tai kaksi henkilöä todistamaan kastetoimitusta.

on kummilapsensa aikuinen ystävä

huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä.

Lähde EVL.fi

Miksi alapeukut tälle? Harmittaako totuus?

Kummitradition voisi vallan hyvin lakkauttaa, koska käytännössä ani harva kirkkoon kuuluvakaan kristillisiä arvoja lapsilleen opettaa. Nykyään kummit otetaan lahja-automaateiksi ja joissain tapauksissa ehkä myös ilmaisiksi lastenvahdeiksi

Olen itse kumppanini kanssa "kummi" (en kuulu kirkkoon, joten en ole virallisesti kummi) yhdelle lapselle. Suostuin pyydettäessä, kun ei ollut mitään hyvää syytä kieltäytyä, ei vaadittu kirkkoon takaisin liittymistä, eikä muuta typerää, mutta p^ska kummihan minä olen. Onneksi kumppani on enemmän kiinnostunut lapsen asioista niin voin rauhassa jättäytyä taka-alalle.

Olen vela, enkä ole viitsinyt alkaa larpata kiinnostunutta edes tämän kummilapsen kohdalla. Lapset ovat mulle herttaisen yhdentekeviä olentoja, varsinkin pikkulapset, joiden kanssa ei pysty edes kommunikoimaan. Ehkä minua kiinnostaa enemmän olla lapsen kanssa, kun hän oppii joskus puhumaan ja käyttäytymään niin, että kommunikointi on mutakin kuin "älä mene sinne!" "ÄÄÄÖÖÖÖÄÄ" "älä koske siihen!" "ÖÖÖÖÄÄÄÄÄÖÖÖ". Tai sitten ei.

En tiedä, mikä ap:n sukulaismiehen ongelma on, mutta annan yleisesti sellaisen neuvon, että pyytäkää kummiksi vain ihmisiä, joiden kanssa olette muutenkin paljon tekemisissä ja tehkää selväksi jo silloin pyytäessä, mitä odotatte/toivotte kummilta. Jos toivotte, että hän/he pitää lapseen säännöllisesti yhteyttä, painottakaa sitä jo silloin, kun asiasta puhutte ensimmäisen kerran ja sanokaa myös, ettei kummiksi ole pakko suostua, jollei koe olevansa valmis/kykenevä täyttämään teidän odotuksianne. Kummiksi kutsusta on nimittäin h#mmetin vaikea kieltäytyä ja mitä läheisempi pyytäjä, sen vaikeampaa se ein sanominen on.

Vierailija
75/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi on joku nimi paperissa lähinnä. Mulla ja veljelläni on kummeja ja osaa näin lapsena enemmän ja toisia vähemmän. Olen myös itse kummi ja en ole aikoihin nähnyt kummilastani. Kyllä niitä läheisiä on muutenkin kuin väkisin pakottamalla.

Vierailija
76/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahneus yksi kuolemansynnistä kirjoitti:

Kummin tehtävät:

Kummitoimii kastetilaisuuden todistajana. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan vähintään yksi tai kaksi henkilöä todistamaan kastetoimitusta.

on kummilapsensa aikuinen ystävä

huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä.

Lähde EVL.fi

Miksi alapeukut tälle? Harmittaako totuus?

Kummitradition voisi vallan hyvin lakkauttaa, koska käytännössä ani harva kirkkoon kuuluvakaan kristillisiä arvoja lapsilleen opettaa. Nykyään kummit otetaan lahja-automaateiksi ja joissain tapauksissa ehkä myös ilmaisiksi lastenvahdeiksi

Olen itse kumppanini kanssa "kummi" (en kuulu kirkkoon, joten en ole virallisesti kummi) yhdelle lapselle. Suostuin pyydettäessä, kun ei ollut mitään hyvää syytä kieltäytyä, ei vaadittu kirkkoon takaisin liittymistä, eikä muuta typerää, mutta p^ska kummihan minä olen. Onneksi kumppani on enemmän kiinnostunut lapsen asioista niin voin rauhassa jättäytyä taka-alalle.

Olen vela, enkä ole viitsinyt alkaa larpata kiinnostunutta edes tämän kummilapsen kohdalla. Lapset ovat mulle herttaisen yhdentekeviä olentoja, varsinkin pikkulapset, joiden kanssa ei pysty edes kommunikoimaan. Ehkä minua kiinnostaa enemmän olla lapsen kanssa, kun hän oppii joskus puhumaan ja käyttäytymään niin, että kommunikointi on mutakin kuin "älä mene sinne!" "ÄÄÄÖÖÖÖÄÄ" "älä koske siihen!" "ÖÖÖÖÄÄÄÄÄÖÖÖ". Tai sitten ei.

En tiedä, mikä ap:n sukulaismiehen ongelma on, mutta annan yleisesti sellaisen neuvon, että pyytäkää kummiksi vain ihmisiä, joiden kanssa olette muutenkin paljon tekemisissä ja tehkää selväksi jo silloin pyytäessä, mitä odotatte/toivotte kummilta. Jos toivotte, että hän/he pitää lapseen säännöllisesti yhteyttä, painottakaa sitä jo silloin, kun asiasta puhutte ensimmäisen kerran ja sanokaa myös, ettei kummiksi ole pakko suostua, jollei koe olevansa valmis/kykenevä täyttämään teidän odotuksianne. Kummiksi kutsusta on nimittäin h#mmetin vaikea kieltäytyä ja mitä läheisempi pyytäjä, sen vaikeampaa se ein sanominen on.

Lapsi parka, jonka kummi olet 🥺 Paha mieli tuli lapsen puolesta.. että oikein hemmetin vaikea kieltäytyä, niin päätit sitten esittää että kiinnostaa. Hyi että!

Vierailija
77/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä ihmisellä voi olla elämässään henkilökohtaista tragediaa, niin ei riitä voimavarat pitää yhteyttä tai kohdata edes omaa kummilastaan. Se voi tuntua hänestä vielä paljon pahemmalta kuin sinusta joka olet ulkopuolinen kummin ja kummilapsen suhteelle. Antakaa hänelle aikaa selviytyä omista ongelmistaan.

Etkö sä osaa lukea? On vanhempien lähisukulainen, ja ei ole tragediaa. Matkustelee ja on vain tehnyt selväksi, ettei perhe ja lapsi kiinnosta vähänkään.

Vaihtakaa kummit!

Ei missään ole niin sanottu. Ja ap ei voi asiaa edes tietää, kun eivät pidä yhteyttä.

Vierailija
78/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kummius ole lahjoja ja juhlia. Mutta jos sulle on, vapauta ihmeessä kummit lieastasi.

Vakavaa väkivaltaa 2v lasta kohtaan ignoorata ja eristää hänet. Sulla on kyllä paha ongelma lukemisen ymmärtämisessä. Missä kohtaa oli mainittu lahjat? Oli mainittu että ei pidä mitään yhteyttä lapseen. Ei edes vastaa puhelimeen kun lapsi soittaa.

Haloo

Täh? Vakavaa v ä k i v a l t a a kun "ignooraa"? Väkivalta on kyllä ihan toisen suuruusluokan asia kuin se, että tuudittaudut kuvitelmaan kummiuden jollain tavalla yhtään mihinkään velvoittavasta asiasta. Se on haavekuva sinun mielessäsi, ei yleisesti tässä yhteiskunnassa jaettu ajatus.

Itse en ole omia kummejani koskaan tavannut. Sellaiset piti aikoinaan seurakunnan papereihin laittaa, jotta kaste voitiin tehdä. Tuohon aikaan, kotipaikkakunnallani, kaste taas oli maan tapa vaikka ei millään tavalla uskonnolliset vanhemmat olisivatkaan kysymyksessä. Nyt on toki toisin.

Vierailija
79/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pyytää jotakuta kummiksi, niin kannattaa kertoa mitä vaatimuksia kummille asettaa. Käsitys ei kaikilla nimittäin ole samanlainen.

Eli jos haluaa, että synttäreillä käydään ja kutsutaan aina myös omien lasten juhliin, tai että lahjat on pakollisia ja lahjalle on minimihinta, kannattaa kertoa se, jotta kummikandidaatti voi sitten päättää, haluaako ryhtyä kummiksi vai ei.

Kaikki vaatimukset reilusti esiin vaan!

Itselläni oli kaksi kummia, toinen oli isän sisko, toinen äidin sisko. Isän sisko kävi kylässä noin kerran vuodessa, mutta en muista oliko yksikään niistä kerroista syntymäpäivänäni. Tuskin. Äidin siskoa nähtiin harvemmin. Kumpikin piti yhteyttä harvakseltaan, lähettivät joskus jonkun pikku lahjan, mutta ei todellakaan joka kerta.

Tykkäsin kummastakin, enkä ikinä ajatellut että olisivat jotenkin kelvottomia kummeja.

Sama omien lasteni kummien kanssa, kummallakin on neljä kummia. Osa kummeista on lähisukua, osa kavereita. Yksikään kummi ei kovin läheiseksi tullut kummilapsensa kanssa. Ei siinä mitään.

Parempi olisi, kun koko kummi-instituutiota ei enää pakollisena kirkko pitäisi. Vapaaehtoisuus olisi parempi kuin pakko saada joku kummiksi, vaikkei se merkitsisi mitään.

Vierailija
80/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos tunnet kyseisen kummin ja hän asuu samalla paikkakunnalla, niin menet hänen luonaan käymään ja kysyt miksei hän halua tehdä juttuja kummilapsen kanssa.

Kyseessä on vanhempien lähisukulainen vielä. On yritetty soittaa, ei vastaa puhelimeen.

Huomaatko ap, että kysymys on tässä yksinomaan siitä, että tämän kummisedän naama sinua vituttaa, ja vaikka tämä tekisi mitä, se ei sinulle kelpaisi.

Todennäköisesti olet näitä "osallistumisen" vaatimuksiasi esittänyt sen verran paljon, ja sillä äänensävyllä, että kummisetä on päättänyt laittaa puhelimesi ja whatsappisi estoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme