Vaihtaisitteko kummit tälläisessä tapauksessa? Lapsi 2v käytännössä hylätty kummien toimesta
Pienen lapsen kummisetä on jättänyt väliin 1 ja 2-vuotisjuhlat. Ei muista lasta mitenkään. 🥺 On laittanut Whatsappin mykistykselle, ei ole samaan 2 vuoteen lukenut kummilapsen joskus lähettämiä viestejä ollenkaan. 🥺 Kutsuttaessa ei tule kylään. Kutsuttaessa jätti kummilapsen sisaruksen synttärit kokonaan väliin ei edes onnitellut).
Nyt kuulimme että pitää oman lapsensa synttärit jonne ei ole kutsumassa tätä pientä kummilastaan.
Olemme viimeisen vuoden yrittäneet itse sopia joitain tapaamisia, mutta on, ei edes vaikeaa vaan täysin mahdotonta yksipuolisesti olla johonkin yhteydessä. Sydän itkee pienen esikoisemme puolesta 😰😰😰 Emme ikinä tienneet, miten tunnekylmiä ihmisiä kummeiksi pyysimme.
Olemme viimeisen vuoden miettineet, että kun lapsella on hänestä välittäviä muita aikuisia, meidän ystäväperheitä, että kutsuisimme hänelle (2v lapsi) uudet kummit. Koko tämä yli 2v on ollut hirveää, kun lapsen kummi ei välitä YHTÄÄN.
Kokemuksia, ja antakaa viisaita ohjeita
Kommentit (113)
Minulla on neljä kummilasta enkä ole käynyt kuin yhden synttäreillä hänen ollessaan pieni. Hän on sisarentyttäreni.
Yhdestä kummilapsesta ei ole kuulunut mitään sen koommin kun hän oli noin nelivuotias. Siitä on kohta 30 vuotta. Vanhempansa eivät ikinä lähettäneet mitään kiitosta tai kuittausta lähetetyistä lahjoista ja sitten kuulimme muualta heidän muuttaneen. Meille eivät osoitettaan ilmoittaneet, joten tietenkin lopetimme lahjojen ja korttien lähettelyn.
No en minäkään kyllä jaksaisi mihinkään 2v lähettämiin mvhdstdsrf ufufinm 877ty jdgsdfd -viesteihin vastailla.
Kummius on turha taakka, joka pitäisi jo nykyaikana unohtaa. Sillä saa vain välit huononemaan, kun ei osata tai haluta käyttäytyä niin kuin toiset haluavat ja odottavat. Kaikista ei todellakaan ole kummeiksi. Kuten tälläkin palstalla käy ilmi, moni pitää sitä taakkana. Joten ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Voitte ilmoittaa seurakunnalle uudet kummit
Tsemppiä Ap👍
Eikös tämän seurakunnan kannalta tärkein kummin tehtävä ole olla todistajana kastetilaisuudessa ja senhän kummit ovat hoitaneet.
Ensinnäkin sinä itse siirrät tarpeettoman suuren tunteesi lapsen tunteeksi, ei sitä 2vuotiasta kiinnosta tuo asia ellet syötä sitä itse hänen päähänsä, mikä taas olisi turhaa ja typerää.
Hiiskatti kun vanhemmat eivät ymmärrä lapsista mitään. Vaikutat ihan kahelilta. Koita päästä yli äläkä varsinkaan sekoita lapsesi päätä tuolla jaskalla.
Vierailija kirjoitti:
"Kummit on aikuisia, joihin sinä luotat niin paljon, että antaisit heille lapsesi, jos sulle sattuisi jotain."
Tämä on aivan antiikkinen käsitys. Kummius ei tarkoita sijaisvanhemmuutta. Kummiudella ei ole mitään merkitystä, kun viranomaiset päättävät siitä, kuka lapsen huoltajaksi tulee vanhempien kuoltua.
Ei tietenkään se ole mikään juridinen vanhemmuus, mutta se on edelleen se kummien valintakriteeri. Tai ainakin pitäisi olla, nykyään tuntuu olevan niin että kummit valitaan sen mukaan mikä itsestä tuntuu parhaalta ja keltä eniten kuvittelee saavansa.
kummi tädin tehtävä on opettaa kummi poika naimaan
senkus vaihdat, en itse ainakaan suostuisi tulemaan jonkun 2-v lapsen kummiksi koska vanhempi ei ollut tyytyväinen edelliseen kummiin
Ei olisi halunnut alun alkaenkaan kummiksi, mutta ei kehdannut kieltäytyä? Ehkä käynyt näin ja nyt sitten välttelee kun ei alun alkaenkaan olisi halunnut.
Mut lopeta siitä kummista puhuminen lapselle ja unohtakaa koko homma. Ei lapsella tartte olla kummeja. Aika yleistä että kummit etääntyy pois lasten elämästä kun kummivalinta on tehty jotenkin huonosti tai kummi on suostunut kummiksi vain siksi koska ei kehtaa kieltäytyä.
Ja joskus käy niinkin päin että kummilasta tai hänen vanhempiaan ei kiinnosta pitää yhteyttä kummiin.
Koko kummikulttuuri on aika epätoimiva systeemi ja sen voisi lopettaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ystävä joka ei tule lapsen juhliin ja jättää
Lapsen ulkopuolelle omien lastensa juhlista.Mikä velvoite tai syy olisi kutsua kummilapsia kummin omien lasten juhliin?
Olettaisin, että jos on kummiksi pyydetty, niin on läheinen perheen kanssa. Varmasti on toiveita siitä, että oltaisiin jollain tavalla perheen tukena ja ainakin yhteyksissä. Siksipä voisi vaikka pyytää kylään. Vaikka ihan kohteliaisuudesta.
Että on kummi ei oikeastaan velvoita mihinkään. Jos olet tyytymätön lapsen kummeihin niin luulisin että voit heidät vaihtaa toisiin. (ainakin Ruotsissa voi, koska yksi sukulaisistani sen teki) mutta muista kertoa mitä odotuksia sinulla on niiltä uudeilta kummeilta koska monet ottavat sen vain symboolisena asiana joka ei edellytä heiltä mitään. Itse olen kummitäti yhdelle lapsuudenystävän lapselle. Hän sai 20 euroa Joulu ja syntymäpäivä lahjana, 50e kun täytti 18 ja 50e kun sai ylioppilaslakin. Juhlissa en koskaan käynyt koska elämme eri maissa. Omasta mielestäni pieni muistaminen oli kuitenkin aiheellista koska olen kummitäti mutta kuten sanottu se muistaminen tai ei muistaminen on ihan omasta mielestä ja ajatuksesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kummi on joku nimi paperissa lähinnä. Mulla ja veljelläni on kummeja ja osaa näin lapsena enemmän ja toisia vähemmän. Olen myös itse kummi ja en ole aikoihin nähnyt kummilastani. Kyllä niitä läheisiä on muutenkin kuin väkisin pakottamalla.
Kaikilla kun vaan ei niitä läheisiä ole. Silloin kummit olisivat hyvin tärkeitä.
Meidän lasten kummit ovat tekemisissä lastemme kanssa vaihtelevasti. Eniten olisin toivonut läheistä suhdetta, mutta kummit ovat lähinnä jotain lahja-automaatteja. Juuri koskaan ei siis käydä, mutta turhia lahjoja tulee ovista ja ikkunoista.
Yritin pitää yhteyttä omaan kummityttööni, tai hänen äitiinsä, koska lapsi oli vielä niin pieni. Koskaan ei tullut heidän suunnaltaan yhteydenottoa, tai kiitosta lahjoista / muistamisista. Viimeksi kysyin, että ilahtuisikohan heidän lapsensa elokuvalipuista (synttärilahja). Vastaus oli, että he eivät tarvitse mitään. Siihen loppuu minun yhteydenpito heihin. Olisin toivonut oikeasti jotain enemmän ja olisin ollut valmis antamaan.
Taustalla on se, että meidän perheellä ei ole juurikaan tukiverkostoa / läheisiä ja siksi olen yrittänyt rakentaa jotain verkostoa. Meidän läheiset ovat kuolleet, tai asuvat kaukana. Vaikeaa tuntuu olevan tällaisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneus yksi kuolemansynnistä kirjoitti:
Kummin tehtävät:
Kummitoimii kastetilaisuuden todistajana. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan vähintään yksi tai kaksi henkilöä todistamaan kastetoimitusta.
on kummilapsensa aikuinen ystävä
huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä.Lähde EVL.fi
Miksi alapeukut tälle? Harmittaako totuus?
Kummitradition voisi vallan hyvin lakkauttaa, koska käytännössä ani harva kirkkoon kuuluvakaan kristillisiä arvoja lapsilleen opettaa. Nykyään kummit otetaan lahja-automaateiksi ja joissain tapauksissa ehkä myös ilmaisiksi lastenvahdeiksi
Olen itse kumppanini kanssa "kummi" (en kuulu kirkkoon, joten en ole virallisesti kummi) yhdelle lapselle. Suostuin pyydettäessä, kun ei ollut mitään hyvää syytä kieltäytyä, ei vaadittu kirkkoon takaisin liittymistä, eikä muuta typerää, mutta p^ska kummihan minä olen. Onneksi kumppani on enemmän kiinnostunut lapsen asioista niin voin rauhassa jättäytyä taka-alalle.
Olen vela, enkä ole viitsinyt alkaa larpata kiinnostunutta edes tämän kummilapsen kohdalla. Lapset ovat mulle herttaisen yhdentekeviä olentoja, varsinkin pikkulapset, joiden kanssa ei pysty edes kommunikoimaan. Ehkä minua kiinnostaa enemmän olla lapsen kanssa, kun hän oppii joskus puhumaan ja käyttäytymään niin, että kommunikointi on mutakin kuin "älä mene sinne!" "ÄÄÄÖÖÖÖÄÄ" "älä koske siihen!" "ÖÖÖÖÄÄÄÄÄÖÖÖ". Tai sitten ei.
En tiedä, mikä ap:n sukulaismiehen ongelma on, mutta annan yleisesti sellaisen neuvon, että pyytäkää kummiksi vain ihmisiä, joiden kanssa olette muutenkin paljon tekemisissä ja tehkää selväksi jo silloin pyytäessä, mitä odotatte/toivotte kummilta. Jos toivotte, että hän/he pitää lapseen säännöllisesti yhteyttä, painottakaa sitä jo silloin, kun asiasta puhutte ensimmäisen kerran ja sanokaa myös, ettei kummiksi ole pakko suostua, jollei koe olevansa valmis/kykenevä täyttämään teidän odotuksianne. Kummiksi kutsusta on nimittäin h#mmetin vaikea kieltäytyä ja mitä läheisempi pyytäjä, sen vaikeampaa se ein sanominen on.
Lapsi parka, jonka kummi olet 🥺 Paha mieli tuli lapsen puolesta.. että oikein hemmetin vaikea kieltäytyä, niin päätit sitten esittää että kiinnostaa. Hyi että!
En minä edes esitä, että kiinnostaa. Lapsi on alle 2, hänellä ei ole mitään käsitystä, kuka on kummi ja kuka "vain" täti/setä/vanhempien kaveri. Perhe on sellainen, jonka kanssa olisimme tekemisissä, vaikkemme olisikaan lapsen kummeja ja vanhempansa tiesivät pyytäessään, miten minä suhtaudun lapsiin. Lapsella on meidän lisäksemme muitakin kummeja ja kumppanini suorittaa omaa kummiuttaan ihan riittävällä innolla.
En siis ihan ymmärrä, miten lapsi kärsii siitä, että yhden kummin puoliso ei ole hänestä isommin kiinnostunut Minulla on kyllä käytöstavat ja otan lapseen kontaktia, kun nähdään ihan niin kuin keneen tahansa ihmiseen, mutta etänä kommunikointi lapsen kanssa on mahdotonta, koska hän ei osaa vielä puhua, eikä kirjoittaa.
Olen muutenkin sitä mieltä, että lapsi saa kasvaessaan itse päättää, miten paljon haluaa olla tekemisissä. Tällä hetkellä hän vähän ujostelee minua, joten olen antanut hänen lähestyä omaan tahtiinsa. En tuputa seuraani, mutta olen läsnä, jos lapsi itse haluaa minun kanssani olla.
Kummeja ei voi vaihtaa mutta lisätä voi. Jos joku suostuu...
joko kaksi vuotisenne on testamenttia kummilta kysellyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä h****tti siinä on että kummiudelle asetetaan ihan älyttömät vaatimukset? Todella moni suostuu kummiksi kun ei kehtaa kieltäytyä. Älkää vaatiko varsinkaan omia lapsia omaavalta kummilta älytöntä lastenne palvomista. Käsityääkseni jokainen päättää itse miten kummiuden hoitaa vai hoitaako mitenkään. Ei se silleen mene että lapsen äiti päättää mikä on oikea ja sopiva tapa olla kummi. Ehkä minäkään en jaksaisi viestejä avata mikäli aina oltaisi jotain vaatimassa.
Mitä valheita sinä selität?
Kummi on kutsuttu vain 1- ja 2v juhliin - ei ole ilmestynyt paikalle
Kummille on yritetty soittaa - ei vastaa puhelimeen
EI olla oltu vaatimassa yhtään mitään
Kummin käytös on aivan kamalaa! Ei tälläistä suo yhdellekään lapselle 💩👿
Kun lakkaat itse riehumasta, katoaa ongelma. Kaksivuotias ei ymmärrä tästä asiasta mitään, mutta kun tulevina vuosina asiaa hänelle jatkuvasti selität ja annat ymmärtää, että kummi ei lasta arvostanut, se voi häneen vaikuttaa. Ei ketään voi pakottaa mihinkään ei edes mallikelpoiseksi kummiksi, mitä se sitten tarkoittaakaan. Vähän suhteellisuuden tajua. Osoita itse huomiota lapsellesi arkena ja juhlapäivinä, kyllä se hänelle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte ilmoittaa seurakunnalle uudet kummit
Tsemppiä Ap👍Eikös tämän seurakunnan kannalta tärkein kummin tehtävä ole olla todistajana kastetilaisuudessa ja senhän kummit ovat hoitaneet.
Ei kummit ole aina läsnä kastetilaisuudessa ja silti seurakunta hyväksyy heidät kummeiksi.
Itsekään emme olleet yhden kummilapsemme kastetilaisuudessa. Samaten toisen lapsemme kummeista yksi ei päässyt kastetilaisuuteen.
Kuolema synneistä kirjoittajat ovat vissiin katolisia. Evankelisluterilaiseen oppiin ne eivät kuulu.
Itse olette kuvitelleet, että kummilahjan kuuluu olla 50€..jos kerran ei ole teille näin sanoneet. Siitä on turhaa ja typerää loukkaantua.