Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtaisitteko kummit tälläisessä tapauksessa? Lapsi 2v käytännössä hylätty kummien toimesta

Vierailija
24.11.2022 |

Pienen lapsen kummisetä on jättänyt väliin 1 ja 2-vuotisjuhlat. Ei muista lasta mitenkään. 🥺 On laittanut Whatsappin mykistykselle, ei ole samaan 2 vuoteen lukenut kummilapsen joskus lähettämiä viestejä ollenkaan. 🥺 Kutsuttaessa ei tule kylään. Kutsuttaessa jätti kummilapsen sisaruksen synttärit kokonaan väliin ei edes onnitellut).

Nyt kuulimme että pitää oman lapsensa synttärit jonne ei ole kutsumassa tätä pientä kummilastaan.

Olemme viimeisen vuoden yrittäneet itse sopia joitain tapaamisia, mutta on, ei edes vaikeaa vaan täysin mahdotonta yksipuolisesti olla johonkin yhteydessä. Sydän itkee pienen esikoisemme puolesta 😰😰😰 Emme ikinä tienneet, miten tunnekylmiä ihmisiä kummeiksi pyysimme.

Olemme viimeisen vuoden miettineet, että kun lapsella on hänestä välittäviä muita aikuisia, meidän ystäväperheitä, että kutsuisimme hänelle (2v lapsi) uudet kummit. Koko tämä yli 2v on ollut hirveää, kun lapsen kummi ei välitä YHTÄÄN.

Kokemuksia, ja antakaa viisaita ohjeita

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi on kasteen todistaja.

Hän on hommansa hoitanut kastejuhlan päättyessä. Muita velvoitteita ei ole.

Mikäli kummi itse haluaa, voi hän käydä lapsen kanssa kirkossa, lukea raamattua ja laulaa virsiä eli huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Ei kuitenkaan taida olla kovin yleistä nykyään.

Vierailija
102/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummi on joku nimi paperissa lähinnä. Mulla ja veljelläni on kummeja ja osaa näin lapsena enemmän ja toisia vähemmän. Olen myös itse kummi ja en ole aikoihin nähnyt kummilastani. Kyllä niitä läheisiä on muutenkin kuin väkisin pakottamalla.

Kaikilla kun vaan ei niitä läheisiä ole. Silloin kummit olisivat hyvin tärkeitä. 

Mikä logiikka tässä on? Jos ei ole läheisiä, valitaanko kummit ihan vieraista ihmisistä vai haetaanko heitä kenties lehti-ilmoituksella? Eikö kummien pitäisi olla läheisiä ihmisiä ilman kummi-nimitystäkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummi on kasteen todistaja.

Hän on hommansa hoitanut kastejuhlan päättyessä. Muita velvoitteita ei ole.

Mikäli kummi itse haluaa, voi hän käydä lapsen kanssa kirkossa, lukea raamattua ja laulaa virsiä eli huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Ei kuitenkaan taida olla kovin yleistä nykyään.

Ei kastejuhlaan tarvitse edes osallistua.

Vierailija
104/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vastannut kummilapsen lähettämiin whatsapp viestihin joskus ja lapsi on nyt 2-vuotias? Lapsi osaa lähetellä whatsapp viestejä jo ennenkun osaa edes kunnolla kirjoittaa. Selvä.

Vierailija
105/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei nyt varmaan ole kyse lapsesta vaan aikuisten väleistä onko loukattu toisiaan. Ja ilmeisesti teillä on väärät osoitteet usein kun puhelin katoaa tai hukkuu tai vaihtuu niin vaihtuu myös osoitteet samalla ehkä ne on mennyt johonkin mitä ei lueta enää. Osoite muuttunut. Nykyajan nuoret vaihtaa liittymiä ja tietoja yhtenään. Mutta hyvä että kummit on ollut kastella ja tietysti ovat iloisia lapsen syntymästä.Tiestysti kannattaa ottaa muutamia paperi kuvia ja antaa ne sitten muistoksi kun tapaatte. Lapsi ei nyt mitenkään ole syyllinen tähän aikuisten juttuun.

Vierailija
106/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä. Kunnia ei voi vaihtaa koska sitä kastejuttua ei voi enää saada takaisin se oli jo.

Vierailija
107/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaste on juhla jossa lapsi liitetään kirkon jäseneksi. Ja kummi todistaa tämän.

Tuntuu, että ihmiset nykyään luulevat, että kaste on joku nimenantojuhla ja kummi lahja-automaatti ja ilmainen lapsenvahti. Ei ole.

Nimen voit antaa lapselle ihan itse lähettämällä paperin väestötietovirastoon.

Kummi on kasteen todistaja, ei muuta.

Vierailija
108/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kummin tehtävä ole auttaa lapsen vanhempia kristillisessä kasvatuksessa? Niinhän se siellä luulevaisten perinteissä on. 2-vuotiasta tuskin vielä kovin kasvateta. Synttärithän eivät kuulu asiaan mitenkään.

Vierailija
109/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette mokanneet. Kun olette pommittaneet häntä viesteillä, kuvilla (tai mitä ihmettä ne vauvan tai taaperon viestit edes voivat olla?!), hän on tajunnut että teille ei tule riittämään, että hän piipahtaa useimpina vuosina synttäreillä, jos sattuu sopimaan ja muistaa ehkä jouluna pienellä lahjalla. Koska tällaiseen saattaa hyvällä tuurilla tavallisen ihmisen jaksut riittää. Mutta hän tajusi, että teille ei riitä ja odotatte asioita, joita hän ei voi teille eikä lapsellenne tarjota, joten puhalsi pelin poikki heti alkuun. Viisas kummi, parempi nyt, niin lapselle ei tule tästä mitään surua.

Vanhempien olisi tajuttava, että kenelläkään ei ole aikaa ja jaksamista vieraan lapsen (kyllä, useimmiten kummilapset ovat juurikin vieraita lapsia) tarpeita varten ylenmäärin, vaan pienet muistamiset synttärinä ja jouluna ovat jo melkoinen uhraus siitä resurssista, mikä on tavallisilla perheellisillä ja työssäkäyvillä ruuhkavuosiaan elävillä ihmisillä käytössään.

Vierailija
110/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tässä muu auta kuin että ap menee kummin luokse ja kysyy että onko hänen puhelimensa epäkunnossa kun yhteydenpito ei onnistu.

Vierailija
111/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli hiukka outo kumisetä.

Vierailija
112/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sillä ole niin väliä, ketkä ovat lapsen kummeja.

Vierailija
113/113 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla provo. Pari vuotta on lyhyt aika, ja eihän noin pieni lapsi osaa vielä edes kaivata muistamisia kummeilta. Ehtii sitä myöhemminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan