Muita joilla käsien iho menee rikki talvella?
Varmaan nyt pakkasten takia kädet ovat parina viime päivänä muuttuneet hiekkapaperiksi. Nyt ne jopa halkeilevat. Olen yrittänyt perus käsivoidetta, mutta se ei oikeastaan imeydy. Mikä teillä auttaa halkeileviin käsiin? help
Kommentit (1705)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin mitkään rasvat auttaa, että en pese käsiä natriumlauryylisulfaattia sisältävillä saippuoilla. Ja tätähän on lähes kaikissa saippuoissa, joten tarkkaan saa valita: Lv:n biohajoavassa nestesaippuassa ja Ainun pesunesteessä ei ole. Lapsesta asti 35 vuotta kärsin turhaan ja kokeilin vaikka mitä kalliita rasvoja. Nyt en edes tartte rasvaa Veikkaan että aika monella muullakin sama ongelma.
Saman huomannut. Tuotetta tuotteen perään ei ole auttanut vaan tuotteiden vähentäminen. Käytän säilyntäaineettomia palasaippuoita. Kaikessa nestemäisessä on jotain säilöntäainetta niin pesunesteissa kuin erilaisissa saippuoissa ja kaikkien iho ei kestä näitä aineita. Ratkaisu ei ole lisätä ainetta aineen perään vaan enemminkin vähentää. Itsekin toivon, että olisi tullut kokeiltua tätä ja kauan kauan sitten. Turhaan täälläkin kärsitty punaisista, kuivista ja verestävistä käsistä vuosikausia.
pehmentävä liukuvoide auttaa, esim mustikan makuinen
Vierailija kirjoitti:
Atoopikko täällä! Nämä vinkkini ovat joillekin itsestäänselvyyksiä tai muuten vain jo tuttuja havaintoja, mutta kirjoitan siltä varalta, että joku ei vielä ole hoksannut itse ja saa nyt avun:
- Ihoni oireilee, kun sää vaihtuu nopeasti: jos esim. on leuto +10 astetta ulkona, ja yhtäkkiä kiristyy yhdessä yössä pakkasen puolelle, TAI jos on ollut tasainen pakkanen -15 astetta, joka yhtäkkiä pomppaa plussan puolelle. Eli nopea lämpötilan muutos kumpaan tahansa suuntaan syksyllä, talvella tai keväällä, aukaisee ihoni. Tästä syystä tarkkailen säätiedotuksia ja yritän pitää kotini lämpötilan ja erityisesti kosteuden tasaisena. Kostuttaja on todella tärkeä väline minulle. Iho pysyy hyvänä syksystä kevääseen. Tottakai joskus iho tekee, mitä haluaa, mutta kostuttaja ja tasainen (sopivan lämmin) huonelämpötila ovat pelastaneet minut - olisinpa tiennyt tästä jo teininä!
- Kuivuus ei ole enää ongelma kotonani, mutta työpaikallakin voi olla kuiva ilma. Teen istumatyötä, joten olen hommannut sinnekin kostuttajan viereeni pörisemään. En sitten tiedä, miten asiaan voisi vaikuttaa, jos on sellaisissa töissä, että joutuu viuhtomaan paikasta toiseen. Ehkä ei mitenkään, mutta kannattaa tietysti pohtia, voisiko jotain tehdä.
Atopialle tyypillisesti minulla on myös allergioita, ja ne tuppaavat räjäyttämään ihon, jos kaikki elementit ovat ihoani vastaan. Kuivuuden poistaminen on helpottanut allergisia oireitani ja nopeuttanut oireiden (ihottumat, näppylät, auennut iho) paranemista.
- Hyvien rasvojen syönti, vitamiinien ja hivenaineiden saannin varmistaminen ympäri vuoden, joka päivä (eli terveellinen ruokavalio ja mahdollisesti lisäravinteiden syönti). Ei ehkä auta suoraan kuivuuteen, mutta auttaa kehoa ja ihoa ylläpitämään itseään muuten, mikä tietysti nopeuttaa haavojen paranemista ja auttaa ihoa taistelemaan "vihollisia" vastaan.
- Opettele kuuntelemaan, mitä keho tarvitsee tai mitä se ei halua. Mulla on mennyt 30 vuotta, että olen päässyt tähän ymmärrykseen itsestäni, joten älkää tuskastuko jos ette heti hoksaa, missä vika :D
Olen mm. lopettanut päivittäisen maitotuotteiden käytön. Voin kyllä syödä juustoja silloin tällöin ja käyttää maitoa silloin tällöin, mutta aloin huomata, että esim. aamujogurtin syömisestä alkoi tulla jotenkin outo olo. Yritin vaihtaa jugurttimerkkiä ja - lajia, lopulta siirryin syömään myslit maidon kanssa, mutta outo olo jatkui, joten jätin sitten nämä maitotuotteet kokonaan pois. Olo on paljon parempi ja ihokin tuntuu kestävämmältä, kun kehoa ei jatkuvasti haasteta sille sopimattomilla asioilla. En tiedä, mikä siinä maidossa sitten oli, mutta minulle oli hyvä jättää se pois.
- Otan hankalina aikoina allergialääkkeen päivittäin (reseptivapaa), ettei iho joutuisi taistelemaan yhtä aikaa ihan kaikkea vastaan. Olen allerginen eläimille, mutta en saa kovin usein oireita työkavereista, joilla on lemmikkejä. Erityisen kuivina aikoina otan silti allergialääkkeen joka aamu töihin lähtiessä, etteivät allergeenit varmasti aiheuta lisästressiä iholleni kuivuuden lisäksi. Jos iho menee rikki, sillä voi kestää kauankin parantua. Parempi siis yrittää huolehtia, ettei se menisi rikkk.
- Hyvä rasvainen / rasvaisehko perusvoide käsirasvaksi. Joka kerta rasvaus käsienpesun jälkeen.
KIITOS!!!
Sevillassa asuessa ,en oo käyttäny mitään kosteusvoiteita..tuo on paikkakohtaista selvästi.
Just meinasin tulla laittamaan, että älkää herkkäihoiset ihmeessä rasvatko ihoa, se ärtyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene mulla kädet rikki talvella. Hoidan käsieni ihoa tehokkaalla käsirasvalla.
Mikäs se sellainen tehokas käsirasva mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jo mainittukin jossain kohtaa ketjua, mutta hyvät hanskat ja riittävästi lämmintä päällä. Omat kädet alkaa jo päivässä mennä rikki, jos olen liian ohuilla hanskoilla liikenteessä. Talvella kintaat on ihan ehdottomat ja ei mitkään vuorelliset neulotut, vaan nahkakintaat tai kunnolla topatut keinokuituiset. Autoon tai julkisiin sitten vaikka rukkaset toisiksi hanskoiksi, jos tarvitsee piipertää jotain tarkkaa. Sisällä ei myöskään saisi palella liikaa, koska keho vähentää lämmön kiertoa käsiin ja taas iho kuivuu. Näillä konsteilla pystyn itse olemaan jopa päiviä rasvaamatta myös silloin, vaikka käsiä pesisi paljon saippualla. Tietysti keinot voi olla vaikeampia esim. sähkönhinnan ja käsidesin kanssa.
Hyvät hanskat ja rasvaus toimii parhaiten myös minulla
Mulla kädet kuivaa, hilseilee ja halkee talvella.
Paras käsirasva löytyy rautakaupasta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/424298/OKeeffes-Working-Hands-kasivoide
Kokeilkaa puhdasta sheavoita yöksi. Käytän myös kasvoille.
Weledan Skin Food paksu voide hyvä!
Otsikon oikeinkirjoitusvirheissä on riittävästi inhokkeja.
Olet ihan kuin yksi mun tuttu!
Minullakin atooppinen iho ja usein kädet vereslihalla talvella. Tänä vuonna jätin kuitenkin Fairyn pois käytöstä ja yhtäkkiä kädet ovatkin loistavassa kunnossa. Suosittelen samaa muutosta, jos et ole jo kokeillut.
Kasvissyöjien kokoontumisajot täällä
Ai että hävettää välillä olla suomalainen kun täällä uskotaan mieluummin jonkun mielikuvitusrikkaan luomiin mielikuviin kuin tutkittuun faktaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene mulla kädet rikki talvella. Hoidan käsieni ihoa tehokkaalla käsirasvalla.
Mikä mahtaa olla tehokas käsirasva?
Tällä dermosililla olen pärjännyt: https://t.ly/1tgf Ei ole kädet halkeilleet tai olleet kuivana.
Suurkiitos avusta!
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja siihen ei auta kuin kortisonivoide.
Kortisonit kuuluu apteekkiin eikä kuiviin käsiin
Enemmän kuin mitkään rasvat auttaa, että en pese käsiä natriumlauryylisulfaattia sisältävillä saippuoilla. Ja tätähän on lähes kaikissa saippuoissa, joten tarkkaan saa valita: Lv:n biohajoavassa nestesaippuassa ja Ainun pesunesteessä ei ole. Lapsesta asti 35 vuotta kärsin turhaan ja kokeilin vaikka mitä kalliita rasvoja. Nyt en edes tartte rasvaa Veikkaan että aika monella muullakin sama ongelma.