Muita joilla käsien iho menee rikki talvella?
Varmaan nyt pakkasten takia kädet ovat parina viime päivänä muuttuneet hiekkapaperiksi. Nyt ne jopa halkeilevat. Olen yrittänyt perus käsivoidetta, mutta se ei oikeastaan imeydy. Mikä teillä auttaa halkeileviin käsiin? help
Kommentit (1705)
Minulla ensimmäinen joka auttoi oli Locobase Repair (ei se rasvainen versio). Pahimmillaan ollessa vielä paksu kerros käsiin ja apteekin puuvillahanskat yöksi käteen.
Tokmannin kassalla sinä mahdottoman suloinen nuorimies ostit o`keefes working hands-rasvan.
Pelastit pöiväni olemuksellasi, sinunkaltaisia nuoria miehiä on harvassa.
Toivottavasti käsivoide auttaa.
Pieniin,kovareunaisiin haavoihin,joita meilläpäin pykimiksi kutsutaan,auttaa pihkavoide.
Laastari päälle yöksi.
Vie myös sitä sykkivää kipua pois.
Vierailija kirjoitti:
Inhoittavimpia ovat sormenpäihin tulevat viiltomaiset halkeamat, jotka ovat kipeitä ja aukeavat aina uudelleen, kun niitä kolhii johonkin. Joskus peukaloissa niitä voi olla kolmekin samanaikaisesti, yksi molemmilla sivuilla ja yksi keskellä. Ei mikään rasvaus auta niihin.
Kokeile pihkasalvaa.
Syökee öljyjä ja voeta sisäisesti. Teil on rasvan puute ja eteenkin hyvien rasvojen. Sisäisesti ne vaikuttaa, ei ulkoisesti.
Oliiviöljyä voi ottaa lusikalla joka aamu. Siihen puristettua sitruunamehua. Niin tekee kreikkalaiset tai ostakaa oikeaa voita, niinkun isovanhempanne söivät. Taiiii, ostakaa öljykapseleita.
Hitokseen tuollaset salvat auta kun ohutkerrokseen. Ne ei edes ole twhrty imeytynään alimpiin ihokerroksiin. Se on laitonta!
Itselläni on HUS:n ihotautilääkärin mukaan tulehduksellinen ihottuma, ns. tavallinen ekseema. YTHS:n lääkäri aikanaan kun katsoi, hän määritti vaivan psoriasikseksi ja määräsi Diproderm voidetta, kahta eri vahvuutta. HUS:n ihotautilääkäri määräsi Dermovat-voiteen. Ihottumassani iho paksuuntuu ja halkeilee aiheuttaen tulehduksen, haavasta menee joku bakteeri sisälle. Sanoisin, että noista lääkkeistä Diproderm oli se, joka auttoi kaikkein parhaiten.
Nyt hoidan käsiäni liottamalla niitä lämpimässä vedessä, kylvyssä tai saunassa. Iho pehmenee ja paksuuntunut kohta on helpompi varovasti hieroa sormenpäillä/kynsillä pois. Sen jälkeen tavallinen valkovaseliini tai Dermovat. Dermovat voiteen toimiminen vaatii sen, että paksuuntunut iho pitää jotenkin kuoria pois.
Itse olen hoitanut ihottumaani:
- kylpemällä
- Chesebroughin vaseliinilla
- Vitabalans-valkovaseliinilla
- Ainu-sinkkivoiteella (vauvanhoitoon tarkoitettu)
-Diproderm (lääkärin määräys)
-Dermovat (lääkärin määräys)
Todennäköisesti tuntikausia kestävästä lämpimässä vedessä lutraamisesta on suurin apu, esimerkiksi uimahallin terapia-altaassa. Toivottavasti tästä on apua vaivaasi.
-
Atoopikko täällä! Nämä vinkkini ovat joillekin itsestäänselvyyksiä tai muuten vain jo tuttuja havaintoja, mutta kirjoitan siltä varalta, että joku ei vielä ole hoksannut itse ja saa nyt avun:
- Ihoni oireilee, kun sää vaihtuu nopeasti: jos esim. on leuto +10 astetta ulkona, ja yhtäkkiä kiristyy yhdessä yössä pakkasen puolelle, TAI jos on ollut tasainen pakkanen -15 astetta, joka yhtäkkiä pomppaa plussan puolelle. Eli nopea lämpötilan muutos kumpaan tahansa suuntaan syksyllä, talvella tai keväällä, aukaisee ihoni. Tästä syystä tarkkailen säätiedotuksia ja yritän pitää kotini lämpötilan ja erityisesti kosteuden tasaisena. Kostuttaja on todella tärkeä väline minulle. Iho pysyy hyvänä syksystä kevääseen. Tottakai joskus iho tekee, mitä haluaa, mutta kostuttaja ja tasainen (sopivan lämmin) huonelämpötila ovat pelastaneet minut - olisinpa tiennyt tästä jo teininä!
- Kuivuus ei ole enää ongelma kotonani, mutta työpaikallakin voi olla kuiva ilma. Teen istumatyötä, joten olen hommannut sinnekin kostuttajan viereeni pörisemään. En sitten tiedä, miten asiaan voisi vaikuttaa, jos on sellaisissa töissä, että joutuu viuhtomaan paikasta toiseen. Ehkä ei mitenkään, mutta kannattaa tietysti pohtia, voisiko jotain tehdä.
Atopialle tyypillisesti minulla on myös allergioita, ja ne tuppaavat räjäyttämään ihon, jos kaikki elementit ovat ihoani vastaan. Kuivuuden poistaminen on helpottanut allergisia oireitani ja nopeuttanut oireiden (ihottumat, näppylät, auennut iho) paranemista.
- Hyvien rasvojen syönti, vitamiinien ja hivenaineiden saannin varmistaminen ympäri vuoden, joka päivä (eli terveellinen ruokavalio ja mahdollisesti lisäravinteiden syönti). Ei ehkä auta suoraan kuivuuteen, mutta auttaa kehoa ja ihoa ylläpitämään itseään muuten, mikä tietysti nopeuttaa haavojen paranemista ja auttaa ihoa taistelemaan "vihollisia" vastaan.
- Opettele kuuntelemaan, mitä keho tarvitsee tai mitä se ei halua. Mulla on mennyt 30 vuotta, että olen päässyt tähän ymmärrykseen itsestäni, joten älkää tuskastuko jos ette heti hoksaa, missä vika :D
Olen mm. lopettanut päivittäisen maitotuotteiden käytön. Voin kyllä syödä juustoja silloin tällöin ja käyttää maitoa silloin tällöin, mutta aloin huomata, että esim. aamujogurtin syömisestä alkoi tulla jotenkin outo olo. Yritin vaihtaa jugurttimerkkiä ja - lajia, lopulta siirryin syömään myslit maidon kanssa, mutta outo olo jatkui, joten jätin sitten nämä maitotuotteet kokonaan pois. Olo on paljon parempi ja ihokin tuntuu kestävämmältä, kun kehoa ei jatkuvasti haasteta sille sopimattomilla asioilla. En tiedä, mikä siinä maidossa sitten oli, mutta minulle oli hyvä jättää se pois.
- Otan hankalina aikoina allergialääkkeen päivittäin (reseptivapaa), ettei iho joutuisi taistelemaan yhtä aikaa ihan kaikkea vastaan. Olen allerginen eläimille, mutta en saa kovin usein oireita työkavereista, joilla on lemmikkejä. Erityisen kuivina aikoina otan silti allergialääkkeen joka aamu töihin lähtiessä, etteivät allergeenit varmasti aiheuta lisästressiä iholleni kuivuuden lisäksi. Jos iho menee rikki, sillä voi kestää kauankin parantua. Parempi siis yrittää huolehtia, ettei se menisi rikkk.
- Hyvä rasvainen / rasvaisehko perusvoide käsirasvaksi. Joka kerta rasvaus käsienpesun jälkeen.
Ylimielistä lässytystä ei kukaan jaksa kuunnella.
Joulukinkku paistetaan uunissa.
Tulen hyväosaisesta perheestä ja olen itse myös hyväosainen. Miksi se on niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene mulla kädet rikki talvella. Hoidan käsieni ihoa tehokkaalla käsirasvalla.
Mikä mahtaa olla tehokas käsirasva?
Tällä dermosililla olen pärjännyt: https://t.ly/1tgf Ei ole kädet halkeilleet tai olleet kuivana.
Kiitosta
Retinoli