Rahat ei riitä millään
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja tähän asti oon ollut ihminen joka on pystynyt elättämään itsensä ja lapsensa. Lasten isä ei osallistu lasten elämään millään lailla, vaan päätti lähteä kun perhe-elämä esti häntä toteuttamasta itseään. Nyt ruuan hinta on noussut, sähkön hinta on noussut, bensan hinta on noussut ja viimeisimpänä lainan korot nousivat huimasti. En tiedä mistä revin rahat laskuihin ja lasten ruokaan, vaatteisiin ym. Itku meinaa tulla kun tajuan että ollaan yhtäkkiä tiputtu johonkin mustaan aukkoon eikä ole mitään poispääsyä.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei ymmärrä,että joidenkin täytyy pitää autoa. Jos asut maaseudulla niin auto on oltava.
Seli seli. Täällä maallakin asuu tavaton määrä ihmisiä joille ei sitä autoa ole.
Ja he kävelevät töihin, lääkäriin, kauppaan jne?
Mun sisko ainakin kävelee tai pyöräilee. Hän asuu 6000 asukkaan pikkukaupungissa, ei ole edes ajokorttia. Toisaalta hänellä ei kyllä ole lapsiakaan. Rautatieasemalle menee taksilla, sinne matkaa vähän enemmän.
Ymmärrän ihan hyvin, että ainakin lapsiperhe tarvitsee maalla autoa kun on isommat ostoksetkin ja lasten harrastuskuskailuja ym.
Niin, sun sisko ei asukaan maalla.
Täällä tarvii auton vaikka ei olis lapsiakaan. Ihan jo terveyskeskukseen matkaa 45-60km, riippuu missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös kaikki, jotka esim. 15 vuotta sitten arvasi, että joskus tulee tämmönen tilanne, että palkka ei enää riitä normaaliin elämiseen? Mulla toistaiseksi riittää, mutta ei tässä kauheesti tartte hintojen enää nousta, kun alkaa hikoiluttaa. Mulla ei edes ole kovin korkea elintaso noin yleisellä mittapuulla, vanha&pieni talo ja vanha auto, eikä kukaan harrasta mitään kallista, mutta vähän mietityttää. Onneksi ei oo maksimimäärää lainaa (oltaisi saatu liki 100 000 kuin mitä otettiin) ja talon kulut on pienet.
Muistan teini-iästä 90-luvun laman. Itselleni on ollut päivänselvää, että suhdanteet vaihtelevat ja vaikuttavat tavallisten perheiden rahatilanteeseen. Vanhempani maksoivat asuntolainastaan n.15% korkoa 90-luvun alkupuolella.
Kun me ostimme asunnon, ostimme sen talousnäkökulma huomioiden: hyvä sijainti palveluiden ja julkisten kulkuyhteyksien suhteen, kaukolämpö sekä oma tontti sekä myyntiarvonsa pitävä asunto. Sijainti siten, että yhdellä autolla tai jopa autottomana pärjäisi. Nämä valinnat siksi, koska olemme pieni/keskituloisia. Iso remonttia vaativa shkälämmitteinen omakotitalo kehyskunnasta olisi käynyt meille liian työlääksi ja kalliiksi.
Onpahan taas autistista vänkäämistä 70% ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sivusta vaan, että ei se perhe-elämä estä toteuttamasta itseään, mutta todella usein se toinen aikuinen estää.
Mä en estänyt ja puoliso saikin toteuttaa itseään mm. aikaavievän harrastuksen parissa. Sai myös toteuttaa urahaaveitaan sillä aikaa kun minä pyöritin arkea oman työni ohessa. Hänelle ei vaan sekään riittänyt.
Kyllähän tämä inflaatio koettelee keski- ja pienituloisia. Naurattaa tosin eräs tuttuni joka on muka niin köyhä kun kulut kasvavat jne. Ja tyyppi tienaa bruttona 5000 eur/kk. Fakta on että ihan mukavalla osalla suomalaisista menee hyvin inflaatiosta huolimatta ja moni säästi koronan aikana kymppitonneja. Nyt kaikki itkevät keinotekoista hintojen nousua ja typerimmät uskovat että nousu johtuu sodasta. Ja p*skat, firmoilla on lähtenyt ahneus lapasesta. Itse olen vetänyt kulutuksen minimiin kun ei huvita lihottaa noiden rikkaiden kuspäiden kukkaroa lisää. Saapa nähdä muuten millainen palkankorotuskierros on luvassa, odotan mielenkiinnolla. Milloinkahan ekonomistit alkavat peräämään "maltillista korotusta"? Harva palkansaaja taitaa tyytyä 1,1 prosenttiin.
Maksatte siitä, että huolitte vihreää energiaa venäläisen kaasun sijasta
Jaahas, tää on taas tää ap joka jossain kohtaa alkaa vinkumaan täällä rahaa. Kerran kuukauteen laittaa näitä samanlaisia aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Kilttti ätmi kirjoitti:
Lapsia kannattaa tehdä kunnollisen miehen kanssa eikä minkään komean pahksen kanssa joka jättää kun lapsia pitäisi hoitaa.
Kaikki naiset haluaa lapsia, mutta kunnollisten miesten osuus koko poolista on häviävän pieni. Eli joku joutuu tekemään niitä myös miesvauvojen kanssa. Ja sitten ihmetellään, kun rahat ei riitä mihinkään.
Eli samalla logiikalla jos haluaa rahaa, silloin ryöstää pankin. Minä en halua olla maailmassa jossa naiset on syyntakeettomia aivottomia vastuunpakoilijoita. Oletko nyt ihan varma kommentistasi?
Vierailija kirjoitti:
Maksatte siitä, että huolitte vihreää energiaa venäläisen kaasun sijasta
Me maksamme siitä kun vihreät vastustivat ydinvoimaa.
3 vaihtoehtoa
Lisää tuloja
Vähemmä menoja
Kummatkin
Ei itkeminen auta, tekoja tarviit
Ystäväni otti asuntolainan lyhennyksen vuodeksi.
Maksaa vain korkoja. Joka kk jää 800 euroa käteen enemmän, kovasti helpottaa.
Lapset muuttaa pois kotoa reilu 5 v sisällä.
Myy kodin ja muuttaa pienempään.
Vaihtoehtoja on. Pitää miettiä mikä on sinulle paras
Jännä, että ihmisille sanotaan, että liian leveästi eletty ja pitää nipistää. Samaan aikaan valtio vain ottaa velkaa ja työntää rahaa mihin milloinkin kaikkeen muuhun kuin sinne, minne kansa rahaa haluaisi laitettavan.
Juupa juu. Mä olen aina elänyt suu säkkiä myöten. Asuinpaikaksi on valikoitunut alue jossa on palvelut, mutta edulliset asumiskulut. Toisin sanoen huonomaineinen lähiö. Autoa ei ole, enkä tarvitse. Ei ole myöskään lainaa.
Welcome to the jungle.
Vierailija kirjoitti:
Kilttti ätmi kirjoitti:
Lapsia kannattaa tehdä kunnollisen miehen kanssa eikä minkään komean pahksen kanssa joka jättää kun lapsia pitäisi hoitaa.
Kaikki naiset haluaa lapsia, mutta kunnollisten miesten osuus koko poolista on häviävän pieni. Eli joku joutuu tekemään niitä myös miesvauvojen kanssa. Ja sitten ihmetellään, kun rahat ei riitä mihinkään.
Ei joudu. Lisääntyvien miesten määrä on pienempi kuin naisten.
Sinulla on mahdollisuus hakea tukea kelasta, esim. asumistuki tai toimeentulotuki jos palkka ei riitä enää menoihin.
Ja typerille arvostelijoille tiedoksi, kukaan ei voi etukäteen arvata että toinen vanhempi lähtee. Ap sentään yrittää ja tekee kaikkensa perheensä eteen. Mieluumin autetaan äitejä ja lapsia tuossa tilanteessa, kuin jätetään yksin pärjäämään. Tässä maassa tuntuu rahaa riittävän moneen muuhunkin ihmisryhmään ja asiaan.
Jos on otettu velkaa, niin se tulee maksettavaksi. Se tulee maksettavaksi, vaikka puoliso jättää, työt loppuu, sairaus iskee tai elinkustannukset nousevat. Töllin voi aina myydä. Tässä tilanteessa tietysti voi joutua myymään tappiolla, mut sellasta se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei ymmärrä,että joidenkin täytyy pitää autoa. Jos asut maaseudulla niin auto on oltava.
Asun maalla, eikä minulla ole autoa. Teen etätöitä. Kauppaan on 500m. Ja posti tuo pihaan ihan sen minkä tarviit. Pankkiasiatkin hoituu netissä. Taksilla ja sillä paljon parjatulla ei julkisella liikenteellä pääset kyllä sinne terveyskeskukseen. Sitä autoa vaan pidetään niin itsestään selvänä, eikä edes suostuta miettimään mitään muita vaihtoehtoja. Joo joo on lapsia, joita pitää kuskata harrastuksiiin, jne. Ne on niitä omia henkilökohtaisia arvovalinta. Turpa kiinni ja lopettakaa se koko ajan jatkuva valitus. Itseppä olette petinne petaneet.
Eipä olla itse pedattu. On kouluttauduttu ja tehty töitä. Sitten täysin itsestä riippumattomista syistä muut tahot päättävät nostaa hintoja niin, että on aivan mahdotonta maksaa laskuja, vaikka aikaisemmin on ollut mahdollisuus säästääkin.
Meillä on ollut kaikki aivan liian hyvin. Nyt on palattu siihen normaaliin, mihin tässä maassa on edellytykset,
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on mahdollisuus hakea tukea kelasta, esim. asumistuki tai toimeentulotuki jos palkka ei riitä enää menoihin.
Ja typerille arvostelijoille tiedoksi, kukaan ei voi etukäteen arvata että toinen vanhempi lähtee. Ap sentään yrittää ja tekee kaikkensa perheensä eteen. Mieluumin autetaan äitejä ja lapsia tuossa tilanteessa, kuin jätetään yksin pärjäämään. Tässä maassa tuntuu rahaa riittävän moneen muuhunkin ihmisryhmään ja asiaan.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja. Meillä puoliso tienasi 2400 brutto ja minä sain työmarkkinatukea 680 netto ja 200 lapsilisää 2 lapsesta. Ei saatu vuokralla asuessa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Mikä perustelu se millekään on, että asuu maalla? Onko se aivan välttämätöntä? En minäkään kuvittele pienituloisena pystyväni ylläpitämään omakotitaloa ja autoa, joka maalla on ilmeisen välttämätön. Niinpä en asu maaseudulla. Mutta nauttikaa nyt siitä "omasta rauhasta".
Laina ei ole lasku toimeentulotuessa, eikä sen kuulukaan olla. Mäkin hommaisin heti omistusasunnon, jos niin olisi.