Rahat ei riitä millään
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja tähän asti oon ollut ihminen joka on pystynyt elättämään itsensä ja lapsensa. Lasten isä ei osallistu lasten elämään millään lailla, vaan päätti lähteä kun perhe-elämä esti häntä toteuttamasta itseään. Nyt ruuan hinta on noussut, sähkön hinta on noussut, bensan hinta on noussut ja viimeisimpänä lainan korot nousivat huimasti. En tiedä mistä revin rahat laskuihin ja lasten ruokaan, vaatteisiin ym. Itku meinaa tulla kun tajuan että ollaan yhtäkkiä tiputtu johonkin mustaan aukkoon eikä ole mitään poispääsyä.
Kommentit (104)
Meitä on aikalailla viimeistään ensi vuoden alussa +miljoona suomalaista samassa tilanteessa. Et ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta kirjoitti:
Kyllä pärjää kun karsii ylimääräiset jutut pois. Itse vaihdoin auton polkupyörään ja rahaa säästyy 200 euroa kuukaudessa kun ei aja autolla eikä osta bensaa. kauppareissu tehdään pyörällä eikä autolla. Sitten ruokaa tehdään isompi satsi kerralla ja sitä syödään vielä seuraavana päivänä. Vihannekset ja peruna on kohtuu halpaa vieläkin. ruokalistan suunnitelussa pitää käyttää aivoja niin kyllä rahaa säästyy. Kaikki lehti tilaukset kannattaa lopettaa heti.
Myy myös ylimääräisiä tavaroita mitä et tarvii ja joita lojuu varastossa. Me tehtiin niin ja saatiin niistä 1600 euroa. Yllättävästi sitä rahaa säästyy kun ei osta turhaa tavaraa.
Niin minäkin olen säästänyt tuhansia, kun en ottanut satojentuhansien velkaa, tehnyt lapsia enemmän kuin minin minulla on varaa, enkä ole ostanut sitä autoa.
Mitä ihmeen sitä autoa? Eikö voi vain sanoa, että et ole ostanut autoa. Onko suomen kieleen tullut joku määräävä the-artikkeli, kun joka paikkaan pitää tunkea sitä ja sen, aaargh.
Sitä autoa, jonka voi vaihtaa polkupyörään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian isot menot suhteessa tuloihin. Sitä se tarkoittaa jos rahat ei riitä.
Jos sinulla olisi tuloja 200 euroa kuussa, niin sillä pystyisit elättämään itsesi eivätkä kulut nousisi koskaan sitä isommiksi?
Kulut nousevat aina ja viisaalla taloudenpidolla se otetaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet elareihin korotusta, koska lasten kustannukset ovat nousseet.
Yllättävää että naisilta tykkäyksiä keräävä kommentti on kehotus mennä jälleen miehen rahapussille
Lapset syö, ruoka kallistuu, joten ihan on luontevaa, että isä maksaa enemmän, että on lapsilla mitä syödä. Niin me parisuhteessa olevatkin tehdään.
Mitä vitt ua?! Sieltä sitä naisten tasa-arvoa taas tuli. Kulut nousee, mies maksakoon enemmän. Minä voin seistä piiskakourassa miehen selän takana vaatimassa paljon tekemättä itse mitään. Mies maksakoon meikit, kampaajat, jne. eihän oma arvonsa tunteva nainen voi mistään luopua perheen eduksi, kun on mies joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei ymmärrä,että joidenkin täytyy pitää autoa. Jos asut maaseudulla niin auto on oltava.
Aina joku tulee vaahtoamaan maalla autoa tarvitsevista. En ole koskaan siellä asunut, ainoastaan isoissa kaupungeissa, joiden tiet ovat tukossa yksityissaastuttimista. Pyörätiet autiot.
Kaikille ei näytä menevän kutilaan että maalla oikeasti tarvii autoa. Siellä kun ei julkiset kulje eikö kaikilla ole se kauppa 500m päässä ja jos onkin niin valikoima surkea ja tukkukauppiaan ahneudesta johtuvat ylihinnat.
Niin ja jos lapselle sattuu jotain voi lähin terveyskeskus olla satojen kilometrien päässä, kuten lähin taksi tai ambulanssi.
Stressitesti on varmasti tehty pankissa lainan ottaessa? Kaikkeen pitää aina varautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet elareihin korotusta, koska lasten kustannukset ovat nousseet.
Yllättävää että naisilta tykkäyksiä keräävä kommentti on kehotus mennä jälleen miehen rahapussille
Lapset syö, ruoka kallistuu, joten ihan on luontevaa, että isä maksaa enemmän, että on lapsilla mitä syödä. Niin me parisuhteessa olevatkin tehdään.
Mitä vitt ua?! Sieltä sitä naisten tasa-arvoa taas tuli. Kulut nousee, mies maksakoon enemmän. Minä voin seistä piiskakourassa miehen selän takana vaatimassa paljon tekemättä itse mitään. Mies maksakoon meikit, kampaajat, jne. eihän oma arvonsa tunteva nainen voi mistään luopua perheen eduksi, kun on mies joka maksaa.
Aivan, kun se omien lasten elättäminen on miehelle rangaistus.
Kyllä sama huolettaa itseäkin. Olen aina elänyt säästäväisesti ja ennakoinut tulevaa. Mutta esim sähkön hintaa en olisi voinut ennustaa mitenkään. Asutaan sähkölämmitteisessä okt:ssa ja pelkään jo että sähkölaskut on pian 3000 e kk. No, on säästöjä juu ja perheessä myös puolison palkkatulot eli selvitään kyllä laskusta, jos vain töitä riittää. Meillä töissä nyt todella hiljaista ja pelkään lomautuksia. Ruoan ja bensan hinta mua ei huoleta, sillä vaikka ne on nousseetkin roimasti, niin puhutaan kymppien tai satasten noususta kk-tasolla, ei meidän talous siihen kaadu. Mutta jos yhtäkkiä 300 euron sijasta sähkölasku on 3000 euroa niin ei paljon naurata.
Toisaalta yritän ajatella positiivisesti - ei kai tämä tilanne voi ikuisesti kestää.
Vierailija kirjoitti:
Pitää luopua velka asunnosta ja autosta. Et mistään revi jos olet elänyt liian leveesti ennen. Eikä ole jäänyt mitään säästöönkään.
Niin että kadulle asumaan muksujen kanssa ja töihinkään ei pääse kun ei ole autoa.
Olipahan taas hyvä neuvo!
Vierailija kirjoitti:
Stressitesti on varmasti tehty pankissa lainan ottaessa? Kaikkeen pitää aina varautua.
Ei pankkienkaan stressitestit huomioi näin sikamaisia energian hinnan nousuja. Eikä niihin todellakaan ole pitänyt osata varautua! Tai jos olisi, niin sitten valtion olisi pitänyt valistaa ihmisiä jo kymmenen vuotta että sähkölaskusi voi 10 - 100 kertaistua. Vikahan on loppupeleissä poliitikkojen, kun eivät ole tehneet Suomesta energiaomavaraista ajoissa.
Jos on ottanut liian ison lainan ja on vielä kolme lasta ja mäkättänyt niin että äijä ottaa hatkat, niin ei siitä selviä. Kun ei ole ottanut lainaa, niin on helpompi asua. Tietenkin kaikki mulle ja heti, niin riskit ovat isommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pankkienkaan stressitestit huomioi näin sikamaisia energian hinnan nousuja. Eikä niihin todellakaan ole pitänyt osata varautua! Tai jos olisi, niin sitten valtion olisi pitänyt valistaa ihmisiä jo kymmenen vuotta että sähkölaskusi voi 10 - 100 kertaistua. Vikahan on loppupeleissä poliitikkojen, kun eivät ole tehneet Suomesta energiaomavaraista ajoissa.
Se nyt on aika selvää, että asiat ei pysy samanlaisina aina. Aina on ollut lamoja ja muita, säännöllisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vihreät eivät olisi olleet niin uunoja ja vastustaneet ydinvoimaa, hiilikuormamme olisi ollut aikoja sitten pienempi ja olisimme nyt sähkön viejä. Muistakaamme kiittää vihreitä jos sähkökatkoja tulee. Onneksi saamme penikselliset naiset naisten pukuhuoneisiin heti vuoden alusta.
No eipä tarvitse enää kenenkään ihmetellä miksi kaikki hinnat nousee kun täälläkin jengi avoimesti kehuu miten rahat riittää eikä olla köyhiä eikä kipeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei ymmärrä,että joidenkin täytyy pitää autoa. Jos asut maaseudulla niin auto on oltava.
Asun maalla, eikä minulla ole autoa. Teen etätöitä. Kauppaan on 500m. Ja posti tuo pihaan ihan sen minkä tarviit. Pankkiasiatkin hoituu netissä. Taksilla ja sillä paljon parjatulla ei julkisella liikenteellä pääset kyllä sinne terveyskeskukseen. Sitä autoa vaan pidetään niin itsestään selvänä, eikä edes suostuta miettimään mitään muita vaihtoehtoja. Joo joo on lapsia, joita pitää kuskata harrastuksiiin, jne. Ne on niitä omia henkilökohtaisia arvovalinta. Turpa kiinni ja lopettakaa se koko ajan jatkuva valitus. Itseppä olette petinne petaneet.
On maaseutua ja "maaseutua". Jos kauppa on 500m päässä asut hyvällä paikalla tai pienessä maalaiskylässä. Itse asuin koko lapsuuteni ja nuoruuteni kirjaimellisesti metsässä, jossa lähimmät palvelut, kuten se kauppa, oli 15km päässä. Paremmat palvelut 30km päässä pikkukaupungissa ja isoon kaupunkiin olikin matkaa 100km. Eikä oltu edes Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä on olemassa biomassaa jota ei ole muutettu ihmisiksi. Sen hintaa pitäisi laskea jotta olisi varaa lisätä ihmismassaa.
Jos ruoka on halpaa se kaikki muutetaan ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sama huolettaa itseäkin. Olen aina elänyt säästäväisesti ja ennakoinut tulevaa. Mutta esim sähkön hintaa en olisi voinut ennustaa mitenkään. Asutaan sähkölämmitteisessä okt:ssa ja pelkään jo että sähkölaskut on pian 3000 e kk. No, on säästöjä juu ja perheessä myös puolison palkkatulot eli selvitään kyllä laskusta, jos vain töitä riittää. Meillä töissä nyt todella hiljaista ja pelkään lomautuksia. Ruoan ja bensan hinta mua ei huoleta, sillä vaikka ne on nousseetkin roimasti, niin puhutaan kymppien tai satasten noususta kk-tasolla, ei meidän talous siihen kaadu. Mutta jos yhtäkkiä 300 euron sijasta sähkölasku on 3000 euroa niin ei paljon naurata.
Toisaalta yritän ajatella positiivisesti - ei kai tämä tilanne voi ikuisesti kestää.
Niin, että ihan yllätyksenä tuli että hinnat saattaa nousta?🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian isot menot suhteessa tuloihin. Sitä se tarkoittaa jos rahat ei riitä.
Jos sinulla olisi tuloja 200 euroa kuussa, niin sillä pystyisit elättämään itsesi eivätkä kulut nousisi koskaan sitä isommiksi?
Mikä 200€? Jos ap saa kuussa 200€, niin miksi hän tekee maailmaan kolme lasta ja ottaa lainaa? Nythän ap kuullostaa vielä hölmömmältä.
Todellisuus muuttaa harjoitettavan politiikan aina samanlaiseksi. On naiivia kuvitella, että valta suomessa kuuluu kansalla ja äänestämällä voi vaikuttaa. Minä en ole yhtään päättäjää tähän maahan valinnut. Minä en myöskään ole se, joka niistä päättäjistä valittaa. Te valitatte, jotka sen mersun joka neljäs vuosi tilaatte, mutta saatte minin.